GAZELA: Przetarg na 40 autobusów hybrydowych

Awatar użytkownika
Piotr Radoliński
Członek CKMKM
Posty: 21439
Rejestracja: 21 kwietnia 2010, 19:25
Lokalizacja: CZĘSTOCHOWA
Status: Offline

GAZELA: Przetarg na 40 autobusów hybrydowych

Postautor: Piotr Radoliński » 26 sierpnia 2014, 12:27

MPK w Częstochowie ogłosiło właśnie przetarg na zakup 40 sztuk nowych autobusów hybrydowych w ramach programu GAZELA.
PRZETARG
Otwarcie ofert w dniu 7 października 2014 roku o godz. 12:00

Łukasz Najman
Posty: 2069
Rejestracja: 27 grudnia 2009, 19:15
Lokalizacja: Częstochowa/Błeszno
Kontaktowanie:
Status: Offline

Przetarg na 40 autobusów hybrydowych

Postautor: Łukasz Najman » 26 sierpnia 2014, 12:44

Szybko poszło :)

Awatar użytkownika
Piotr Radoliński
Członek CKMKM
Posty: 21439
Rejestracja: 21 kwietnia 2010, 19:25
Lokalizacja: CZĘSTOCHOWA
Status: Offline

Przetarg na 40 autobusów hybrydowych

Postautor: Piotr Radoliński » 26 sierpnia 2014, 12:50

...poszło, ale czy dojdzie do końca ?

Awatar użytkownika
Bartosz Kowalski
Członek CKMKM
Posty: 4269
Rejestracja: 15 lutego 2008, 10:14
Lokalizacja: Łódź
Kontaktowanie:
Status: Offline

Przetarg na 40 autobusów hybrydowych

Postautor: Bartosz Kowalski » 26 sierpnia 2014, 13:02

Ciekawe kto się zgłosi do przetargu. To chyba możemy zacząć typować wozy do kasacji.

Awatar użytkownika
Piotr Radoliński
Członek CKMKM
Posty: 21439
Rejestracja: 21 kwietnia 2010, 19:25
Lokalizacja: CZĘSTOCHOWA
Status: Offline

Przetarg na 40 autobusów hybrydowych

Postautor: Piotr Radoliński » 26 sierpnia 2014, 13:19

Bartku ! Ja byłbym ostrożny z typowaniem... Cały czas mam obawy co do terminu realizacji przetargu... nie wiem czy to nie za mało czasu na przygotowanie takiego pojazdu do produkcji.

Andrzej Rybak
Posty: 759
Rejestracja: 03 maja 2011, 21:44
Lokalizacja: Częstochowa
Status: Offline

Przetarg na 40 autobusów hybrydowych

Postautor: Andrzej Rybak » 26 sierpnia 2014, 13:35

Co będzie gdy nikt nie przystąpi do przetargu, do następnego też ? Według mnie jeżeli nie przystąpi solaris to nikt nie przystąpi.

Awatar użytkownika
Bartosz Kowalski
Członek CKMKM
Posty: 4269
Rejestracja: 15 lutego 2008, 10:14
Lokalizacja: Łódź
Kontaktowanie:
Status: Offline

Przetarg na 40 autobusów hybrydowych

Postautor: Bartosz Kowalski » 26 sierpnia 2014, 13:40

Dobra to spytam się tak kto to produkuje. Wedle pierwszych informacji produkują to Hiszpanie tzn Tata i jakaś hiszpańska firma. Tyle tylko że autobus który pojawił się na Litwie miał znaczki Irisbusa (obecnie Iveco Bus).
Co do terminu przetargu, czy MPK nie gonią terminy narzucone przez tego co daje kasę?Tak jak w przypadku kasy z UE gdzie jest konkretny czas na rozliczenie.

Andrzej Rybak
Posty: 759
Rejestracja: 03 maja 2011, 21:44
Lokalizacja: Częstochowa
Status: Offline

Przetarg na 40 autobusów hybrydowych

Postautor: Andrzej Rybak » 26 sierpnia 2014, 13:42

Hiszpańska fabryka w której produkowano te hybrydy została zamknięta.

Awatar użytkownika
Bartosz Kowalski
Członek CKMKM
Posty: 4269
Rejestracja: 15 lutego 2008, 10:14
Lokalizacja: Łódź
Kontaktowanie:
Status: Offline

Przetarg na 40 autobusów hybrydowych

Postautor: Bartosz Kowalski » 26 sierpnia 2014, 13:52

To albo te pojazdy w takim razie produkuje tylko Irisbus albo należy zmienić warunki programu z powodu nie możności zakupu takowych pojazdów.
Chyba że inni producenci są w stanie takie pojazdy zrobić.

Awatar użytkownika
Piotr Radoliński
Członek CKMKM
Posty: 21439
Rejestracja: 21 kwietnia 2010, 19:25
Lokalizacja: CZĘSTOCHOWA
Status: Offline

Przetarg na 40 autobusów hybrydowych

Postautor: Piotr Radoliński » 26 sierpnia 2014, 14:08

Andrzej Rybak pisze:Hiszpańska fabryka w której produkowano te hybrydy została zamknięta.
Dokładnie, jak to mówią harmonia miedzy Hiszpanami a Hindusami rozciągnęła się i... bryndza.

Awatar użytkownika
Wojciech Liberda
Członek CKMKM
Posty: 3817
Rejestracja: 17 lutego 2008, 21:10
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

Przetarg na 40 autobusów hybrydowych

Postautor: Wojciech Liberda » 26 sierpnia 2014, 14:22

Cieszy fakt, że już ogłoszono przetarg. Bo wtedy się wyklaruje kto jest w stanie to zrobić :)

Awatar użytkownika
Piotr Radoliński
Członek CKMKM
Posty: 21439
Rejestracja: 21 kwietnia 2010, 19:25
Lokalizacja: CZĘSTOCHOWA
Status: Offline

Przetarg na 40 autobusów hybrydowych

Postautor: Piotr Radoliński » 26 sierpnia 2014, 14:34

...szkoda, że NFOŚ tak długo zwlekał z podpisaniem umowy z MPK ! Bo czas pracuje na naszą niekorzyść.

Awatar użytkownika
Wojciech Liberda
Członek CKMKM
Posty: 3817
Rejestracja: 17 lutego 2008, 21:10
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

Przetarg na 40 autobusów hybrydowych

Postautor: Wojciech Liberda » 26 sierpnia 2014, 14:38

Piotr Radoliński pisze:...szkoda, że NFOŚ tak długo zwlekał z podpisaniem umowy z MPK ! Bo czas pracuje na naszą niekorzyść.
Tak czasem bywa... że ktoś musi sprawę zawalić...

Awatar użytkownika
Krzysiek Ociepa
Posty: 3250
Rejestracja: 19 marca 2008, 20:24
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

Przetarg na 40 autobusów hybrydowych

Postautor: Krzysiek Ociepa » 26 sierpnia 2014, 15:30

A czy to nie jest czasami tak, że do 7 października jest czas dla producentów jedynie na wyrażenie chęci udziału w przetargu? Wszak SIWZ-u jeszcze nie ma. W gruncie rzeczy to do 7 października został jedynie miesiąc z haczykiem, a to bardzo mało czasu. Swoją drogą, to ciekawe, czy Tata Hispano (nawet gdyby był w produkcji) zostałby dopuszczony do przetargu, gdyż jest w ogłoszeniu zapis, że minimum 50% części użytych do budowy autobusów musi pochodzić z UE. Nie wiem, jak to było w przypadku hiszpańsko-indyjskiego konsorcjum, ale było to konsorcjum bardziej indyjskie, niż hiszpańskie...

Awatar użytkownika
Mateusz Stacherczak
Członek CKMKM
Posty: 3753
Rejestracja: 25 maja 2009, 13:18
Lokalizacja: Najjaśniejsza Rzeczpospolita Polska
Kontaktowanie:
Status: Offline

Przetarg na 40 autobusów hybrydowych

Postautor: Mateusz Stacherczak » 26 sierpnia 2014, 17:04

Przeczytałem ogłoszenie i widzę to co chyba inni nie zauważyli.
Do przetargu może stanąć kilku Wykonawców, wszak postępowanie jest podzielone na dwie części. I część solówki i II część przeguby. Dalej
Dla potwierdzenia, że Wykonawca posiada niezbędną wiedzę i doświadczenie oraz dysponuje potencjałem technicznym i osobami zdolnymi do wykonania zamówienia, zobowiązany jest przedłożyć w ofercie następujące dokumenty:
1) wykazu wykonanych, a w przypadku świadczeń ciągłych również wykonywanych, głównych dostaw, w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania ofert w postępowaniu, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy ? dostaw w tym okresie, wraz z podaniem ich wartości, przedmiotu, dat wykonania i podmiotów, na rzecz których dostawy zostały wykonane, oraz załączeniem dowodów, czy zostały wykonane lub są wykonywane należycie sporządzonego według załącznika nr 3 do formularza
ofertowego. Wykaz ten powinien potwierdzać wykonanie co najmniej:
- 1 dostawy fabrycznie nowych autobusów niskopodlogowych o ilości min. 40 sztuk (dla obu części), w tym: 25 sztuk (część I) i 15 sztuk (część II).
i- 10 sztukfabrycznie nowych autobusów niskopodłogowych o napędzie CNG; - 5 sztuk fabrycznie nowych autobusów
niskopodlogowych o napędzie hybrydowym i 10 sztuk autobusów o napędzie na CNG;

2) pisemne zobowiązanie innych podmiotów do oddania mu do dyspozycji niezbędnych zasobów na okres korzystania z nich przy wykonywaniu zamówienia potencjału technicznego i osób zdolnych do wykonania zamówienia (na podstawie art. 26 ust 2b ustawy PZP), jeżeli wykonawca planuje korzystanie z zasobów innych podmiotów.
3) oświadczenie wykonawcy o spełnianiu, przez oferowane pojazdy, warunków określonych w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 roku w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. z 2003 r., Nr 32, poz. 262, z późniejszymi zmianami), wymaganych dla dopuszczenia do ruchu i rejestracji, sporządzonego wg załącznika nr 4 do
formularza ofertowego;
4) oświadczenie wykonawcy o spełnianiu przez silnika zastosowany w oferowanych autobusach, norm czystości spalin pozwalający na rejestrację autobusów zgodnie z obowiązującymi przepisami, sporządzonego wg załącznika nr 4 do formularza ofertowego;
5) oświadczenia wykonawcy, (w oparciu o przepis art. 138 c ust. 1 pkt 4 ustawy PZP), potwierdzającego, że do realizacji przedmiotowego zamówienia wykonawca użył co najmniej 50% towarów pochodzących z państw członkowskich Unii Europejskiej lub państw, z którymi Wspólnota Europejska zawarła umowy o równym traktowaniu przedsiębiorców, sporządzonego wg załącznika nr 5 do formularza ofertowego;
6)oświadczenia wykonawcy, że oferowane autobusy spełniają wymagania dyrektywy UE nr 2001/85/WE z dnia 20 listopada 2001 roku, odnoszącej się do przepisów szczególnych dotyczących pojazdów wykorzystywanych do przewozu pasażerów i mających
więcej niż 8 miejsc siedzących poza siedzeniem kierowcy, sporządzonego wg załącznika nr 5 do formularza ofertowego;
7) opisu technologii zabezpieczenia antykorozyjnego nadwozia;
8) szczegółowej kompletacji oferowanego typu autobusu (specyfikacja techniczna), sporządzonej zgodnie z opisem przedmiotu w niniejszej SIWZ;
9) rysunku rozplanowania przestrzeni pasażerskiej oferowanego typu autobusu i rozmieszczenia siedzeń pasażerskich dla oferowanej wersji i kompletacji. Oferowana liczba miejsc siedzących musi być zgodna z posiadaną homologacją.
10) rysunku wymiarów zewnętrznych oferowanego typu autobusu (przód, tył, strona lewa i strona prawa);
11) rysunku rozmieszczenia elementów sterujących, wskaźników i kontrolek na desce rozdzielczej (przedniej, bocznych, nad kierowcą itp.) wraz z opisem funkcji dla oferowanego typu autobusu;
12) wykazu specjalistycznych przyrządów, narzędzi
i urządzeń niezbędnych do uzyskania autoryzacji wewnętrznej (ASO) z podaniem cen jednostkowych netto;
13) wykazu najbliższych siedzibie Zamawiającego autoryzowanych serwisów Wykonawcy;
14) projekt umowy autoryzacji wewnętrznej ASO

Czyli jest kilku Wykonawców, którzy produkują pojazdy hybrydowe jak i CNG...

Poza tym:
W przypadku unieważnienia postępowania w części II zamówienia, Zamawiający przewiduje możliwość
wykorzystania prawa opcji. Zakres objęty prawem opcji przewiduje ?zakup i dostawę 9 sztuk nowych
niskopodłogowych autobusów jednoczłonowych hybrydowych o napędzie gazowo (CNG) ? elektrycznym?
. Dla
skorzystania z prawa opcji Zamawiajacy zobowiązuje się do złożenia pisemnego oświadczenia woli najpóźniej
w przeddzień podpisania umowy o zamówienie ?podstawowe?. Wykorzystanie prawa opcji jest prawem
Zamawiającego a nie zobowiązaniem. Nieskorzystanie z prawa opcji przez Zamawiającego nie wymaga
podania przyczyny oraz nie powoduje powstania zobowiązań odszkodowawczych z tego tytułu. Nie stanowi to
także niewykonania ani nienależytego wykonania umowy ze strony Zamawiającego

Zawsze jak coś MPK się zabezpieczyło, że jeżeli nie będzie 15 przegubów, to będzie 25+9 solówek (34 sztuki).

Awatar użytkownika
Michał Grzegorczyk
Posty: 8349
Rejestracja: 05 stycznia 2010, 23:21
Lokalizacja: Częstochowa
Status: Offline

Przetarg na 40 autobusów hybrydowych

Postautor: Michał Grzegorczyk » 26 sierpnia 2014, 17:24

Dziwne, w końcu solówki są tańsze niż przeguby. Spodziewałem się, że opcja będzie dotyczyć do 15 solówek.

Awatar użytkownika
Krzysiek Ociepa
Posty: 3250
Rejestracja: 19 marca 2008, 20:24
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

Przetarg na 40 autobusów hybrydowych

Postautor: Krzysiek Ociepa » 26 sierpnia 2014, 17:28

Z jednej strony przegubowce są bardziej złożonymi pojazdami, ale z drugiej są lepszą bazą do budowy chociażby hybryd, z uwagi na dużo większą ilość miejsca (np. dach), gdzie można umieścić niezbędne podzespoły (co rzecz jasna nie oznacza, że miałyby być tańsze). W przypadku wspomnianych Tata Hispano Habit nie było wersji przegubowej gazowej hybrydy, bo producent w ogóle nie oferował przegubowców. Była tylko wersja 12-metrowa. Mowa o modelu Habit, który był produkowany, jako hybryda-CNG. Można spotkać autobusy 15 i 18-metrowe o wyglądzie modelu Habit, jednak są to tylko podwozia innych producentów karosowane przez Tatę Hispano (podobnie jak jest z Castrosuą). Strasznie to zawiłe...

Awatar użytkownika
Mateusz Stacherczak
Członek CKMKM
Posty: 3753
Rejestracja: 25 maja 2009, 13:18
Lokalizacja: Najjaśniejsza Rzeczpospolita Polska
Kontaktowanie:
Status: Offline

Przetarg na 40 autobusów hybrydowych

Postautor: Mateusz Stacherczak » 26 sierpnia 2014, 17:36

Dla mnie nic nie jest zawiłe. Z słowa pisanego wynika, że de facto nawet Volvo może wystartować (oczywiście w solówkach) :P

Awatar użytkownika
Piotr Radoliński
Członek CKMKM
Posty: 21439
Rejestracja: 21 kwietnia 2010, 19:25
Lokalizacja: CZĘSTOCHOWA
Status: Offline

Przetarg na 40 autobusów hybrydowych

Postautor: Piotr Radoliński » 26 sierpnia 2014, 18:07

...może wystartować KAŻDY producent, o ile tylko w tak krótkim czasie upora się z projektem, testami drogowymi i laboratoryjnymi, homologacją i jeszcze paroma innymi problemami (po drodze). Rozmawiałem z producentami... i nie jest to tak różowe jak niektórzy myślą. Jestem bardzo zachowawczy w tym temacie.
P.S. We wrześniu 2014 roku będzie miał premierę SOLARIS IV generacji. Prace nad tym modelem rozpoczęto pod koniec 2010 roku. To tak tylko dla porównania. Model prototypowy pokonał ok. 3 mln km podczas testów drogowych !!

Awatar użytkownika
Michał Grzegorczyk
Posty: 8349
Rejestracja: 05 stycznia 2010, 23:21
Lokalizacja: Częstochowa
Status: Offline

Przetarg na 40 autobusów hybrydowych

Postautor: Michał Grzegorczyk » 26 sierpnia 2014, 18:30

Termin jest napięty poza granice bezpieczeństwa i pytanie brzmi, co zrobi NFOŚ, kiedy producenci autobusów zgłoszą do MPK, że mogą dostarczyć pojazdy w 2016 lub 2017 roku... Jeśli termin będzie przekroczony to Fundusz musi te pieniądze gdzieś zwrócić?

Awatar użytkownika
Piotr Radoliński
Członek CKMKM
Posty: 21439
Rejestracja: 21 kwietnia 2010, 19:25
Lokalizacja: CZĘSTOCHOWA
Status: Offline

Przetarg na 40 autobusów hybrydowych

Postautor: Piotr Radoliński » 26 sierpnia 2014, 20:08

Michał Grzegorczyk pisze:Termin jest napięty poza granice bezpieczeństwa i pytanie brzmi, co zrobi NFOŚ, kiedy producenci autobusów zgłoszą do MPK, że mogą dostarczyć pojazdy w 2016 lub 2017 roku... Jeśli termin będzie przekroczony to Fundusz musi te pieniądze gdzieś zwrócić?
...mam tylko cichą nadzieję, że ludzie tam pracujący mają głowę na karku... i nie pozwolą na to. Myślę, że prolongata terminu byłaby bardzo bezpiecznym wyjściem. Przypomnę tylko, że "sępy" z innych miast czekają na nasze potknięcie.
Mam też nadzieję, że nie narobią nam szkody niektórzy dziennikarze... a raczej pseudodziennikarze. Bo wiem, że już miało coś takiego miejsce.

Awatar użytkownika
Bartosz Kowalski
Członek CKMKM
Posty: 4269
Rejestracja: 15 lutego 2008, 10:14
Lokalizacja: Łódź
Kontaktowanie:
Status: Offline

Przetarg na 40 autobusów hybrydowych

Postautor: Bartosz Kowalski » 26 sierpnia 2014, 20:10

Ja zauważam co innego. W przetargu wymagane jest doświadczenie a to wyklucza niektórych producentów. Praktycznie szanse mają tylko firmy z tzw. wielkiej czwórki.

Awatar użytkownika
Michał Grzegorczyk
Posty: 8349
Rejestracja: 05 stycznia 2010, 23:21
Lokalizacja: Częstochowa
Status: Offline

Przetarg na 40 autobusów hybrydowych

Postautor: Michał Grzegorczyk » 26 sierpnia 2014, 20:43

Piotr Radoliński pisze:...mam tylko cichą nadzieję, że ludzie tam pracujący mają głowę na karku... i nie pozwolą na to. Myślę, że prolongata terminu byłaby bardzo bezpiecznym wyjściem. Przypomnę tylko, że "sępy" z innych miast czekają na nasze potknięcie.
Mam też nadzieję, że nie narobią nam szkody niektórzy dziennikarze... a raczej pseudodziennikarze. Bo wiem, że już miało coś takiego miejsce.

Nawet nie znam aplikacji innych miast. Masz na myśli to, że inne miasta mają we wnioskach o dotację inne rzeczy niż autobusy hybrydowe?

Awatar użytkownika
Piotr Radoliński
Członek CKMKM
Posty: 21439
Rejestracja: 21 kwietnia 2010, 19:25
Lokalizacja: CZĘSTOCHOWA
Status: Offline

Przetarg na 40 autobusów hybrydowych

Postautor: Piotr Radoliński » 26 sierpnia 2014, 20:46

Rodzaje przedsięwzięć programu priorytetowego pn. ?System zielonych inwestycji (GIS ? Green Investment Scheme), część 7) GAZELA: ? Niskoemisyjny transport miejski?.
- zakup nowych autobusów hybrydowych zasilanych gazem CNG,
- szkolenie kierowców pojazdów transportu miejskiego z obsługi niskoemisyjnego taboru,
- modernizacja lub budowa stacji obsługi tankowania pojazdów transportu zbiorowego w zakresie dostosowania do autobusów hybrydowych zasilanych gazem CNG,
- modernizacja lub budowa tras rowerowych, bus pasów, parkingów ?Parkuj i Jedź?,
- wdrożenie systemów zarządzania transportem miejskim,
- wdrożenie systemu roweru miejskiego;

Awatar użytkownika
Michał Grzegorczyk
Posty: 8349
Rejestracja: 05 stycznia 2010, 23:21
Lokalizacja: Częstochowa
Status: Offline

Przetarg na 40 autobusów hybrydowych

Postautor: Michał Grzegorczyk » 26 sierpnia 2014, 23:02

Rozumiem. W takim razie możemy stracić środki na rzecz kogoś innego. Cóż, miejmy nadzieję, że Fundusz będzie uwzględniał poprawkę na możliwości producentów...

Andrzej Rybak
Posty: 759
Rejestracja: 03 maja 2011, 21:44
Lokalizacja: Częstochowa
Status: Offline

Przetarg na 40 autobusów hybrydowych

Postautor: Andrzej Rybak » 27 sierpnia 2014, 10:09


Awatar użytkownika
Bartosz Kowalski
Członek CKMKM
Posty: 4269
Rejestracja: 15 lutego 2008, 10:14
Lokalizacja: Łódź
Kontaktowanie:
Status: Offline

Przetarg na 40 autobusów hybrydowych

Postautor: Bartosz Kowalski » 27 sierpnia 2014, 10:52

Z tego co czytałem na innym forum to szanse mają Solaris i Iveco na podziwach którego budowane są obecnie pojazdy Hiszpańskie.

Andrzej Rybak
Posty: 759
Rejestracja: 03 maja 2011, 21:44
Lokalizacja: Częstochowa
Status: Offline

Przetarg na 40 autobusów hybrydowych

Postautor: Andrzej Rybak » 27 sierpnia 2014, 11:03

W SIWZ jest zapis o klimatyzacji: przygotowanie instalacji i miejsca pod klimatyzatory o napędzie elektrycznym.Czyli zamawiamy autobusy bez klimy? A może ogłoszą osobny przetarg na klimatyzacje?

Awatar użytkownika
Bartosz Kowalski
Członek CKMKM
Posty: 4269
Rejestracja: 15 lutego 2008, 10:14
Lokalizacja: Łódź
Kontaktowanie:
Status: Offline

Przetarg na 40 autobusów hybrydowych

Postautor: Bartosz Kowalski » 27 sierpnia 2014, 11:10

Wygląda tak jak by wozy miały być przygotowane pod instalację klimatyzacji ale przyjechać bez niej.

Andrzej Rybak
Posty: 759
Rejestracja: 03 maja 2011, 21:44
Lokalizacja: Częstochowa
Status: Offline

Przetarg na 40 autobusów hybrydowych

Postautor: Andrzej Rybak » 27 sierpnia 2014, 18:40

Do SIWZ wkradł się błąd, w części dotyczącej autobusów przegubowych .Widnieje tam zapis określający długość autobusu 117500mm-18000mm.

Awatar użytkownika
Piotr Radoliński
Członek CKMKM
Posty: 21439
Rejestracja: 21 kwietnia 2010, 19:25
Lokalizacja: CZĘSTOCHOWA
Status: Offline

Przetarg na 40 autobusów hybrydowych

Postautor: Piotr Radoliński » 27 sierpnia 2014, 18:50

Andrzej Rybak pisze:Do SIWZ wkradł się błąd, w części dotyczącej autobusów przegubowych .Widnieje tam zapis określający długość autobusu 117500mm-18000mm.
..zgłoszę to, bo było więcej błędów. Dziś już słałem info do MPK w ogłoszeniu o przetargu.

Maciej Urbaniak
Posty: 328
Rejestracja: 28 grudnia 2011, 11:39
Lokalizacja: Częstochowa
Status: Offline

Przetarg na 40 autobusów hybrydowych

Postautor: Maciej Urbaniak » 27 sierpnia 2014, 19:31

Zastanawiają mnie moce silników elektrycznych a konkretnie różnica pomiędzy 12 a 18 metrówką... 210 vs 40 kW przy prawie identycznej mocy silników spalinowych CNG. Wie ktoś może z czego to wynika?

Awatar użytkownika
Krzysiek Ociepa
Posty: 3250
Rejestracja: 19 marca 2008, 20:24
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

Przetarg na 40 autobusów hybrydowych

Postautor: Krzysiek Ociepa » 27 sierpnia 2014, 21:58

Też to wychwyciłem. Podejrzewam, że to po prostu jakiś błąd. W przypadku przegubowców wychodziłoby, że silnik CNG mógłby być tylko o 3 kW mocniejszy, niż silnik elektryczny, który jedynie wspomaga jednostkę spalinową...

Awatar użytkownika
Sebastian Wróbel
Posty: 4959
Rejestracja: 10 lutego 2010, 13:16
Lokalizacja: Częstochowa
Status: Offline

Przetarg na 40 autobusów hybrydowych

Postautor: Sebastian Wróbel » 27 sierpnia 2014, 22:51

Dlaczego po raz kolejny nie uwzględniono biletomatów ?? :evil:

Awatar użytkownika
Michał Grzegorczyk
Posty: 8349
Rejestracja: 05 stycznia 2010, 23:21
Lokalizacja: Częstochowa
Status: Offline

Przetarg na 40 autobusów hybrydowych

Postautor: Michał Grzegorczyk » 28 sierpnia 2014, 00:06

Moim zdaniem trzeba je od razu założyć we wszystkich autobusach, które mają jeździć przez najbliższe lata. To dobra okazja, żeby ogłosić osobny konkurs na prawo do założenia biletomatów w busach i tramach i pobierania prowizji w ramach zysku.

Awatar użytkownika
Sebastian Wróbel
Posty: 4959
Rejestracja: 10 lutego 2010, 13:16
Lokalizacja: Częstochowa
Status: Offline

Przetarg na 40 autobusów hybrydowych

Postautor: Sebastian Wróbel » 28 sierpnia 2014, 00:51

Według mnie jest idealna okazja, aby uwzględnić przy takim dużym zamówieniu biletomaty. Tym bardziej, że w zamian na żyletki ma pójść ponoć 48 autobusów.

Łukasz Najman
Posty: 2069
Rejestracja: 27 grudnia 2009, 19:15
Lokalizacja: Częstochowa/Błeszno
Kontaktowanie:
Status: Offline

Przetarg na 40 autobusów hybrydowych

Postautor: Łukasz Najman » 28 sierpnia 2014, 00:54

48 do kasacji przy dostawie 40? Wtedy wyjdziemy na minus, a i tak brakuje taboru.

Awatar użytkownika
Piotr Radoliński
Członek CKMKM
Posty: 21439
Rejestracja: 21 kwietnia 2010, 19:25
Lokalizacja: CZĘSTOCHOWA
Status: Offline

Przetarg na 40 autobusów hybrydowych

Postautor: Piotr Radoliński » 28 sierpnia 2014, 09:04

Maciej Urbaniak pisze:Zastanawiają mnie moce silników elektrycznych a konkretnie różnica pomiędzy 12 a 18 metrówką... 210 vs 40 kW przy prawie identycznej mocy silników spalinowych CNG. Wie ktoś może z czego to wynika?
..jeżeli doczytasz dokładnie to w przypadku "solówek" jest system napędu RÓWNOLEGŁY a w przypadku "przegubów" SZEREGOWY, stąd różnica w mocy silników.

Awatar użytkownika
Tomasz Rorat
Członek CKMKM
Posty: 7078
Rejestracja: 11 lipca 2011, 13:12
Lokalizacja: Częstochowa
Status: Offline

Przetarg na 40 autobusów hybrydowych

Postautor: Tomasz Rorat » 28 sierpnia 2014, 11:50

Sebastian Wróbel pisze:Dlaczego po raz kolejny nie uwzględniono biletomatów ?? :evil:

Bo zajmują miejsce w pojeździe, na dziurach przestają działać itd. Biletomaty to trzeba kupić i postawić na najważniejszych przystankach bo tam można spokojnie zakupić bilet.

Awatar użytkownika
Bartosz Kowalski
Członek CKMKM
Posty: 4269
Rejestracja: 15 lutego 2008, 10:14
Lokalizacja: Łódź
Kontaktowanie:
Status: Offline

Przetarg na 40 autobusów hybrydowych

Postautor: Bartosz Kowalski » 28 sierpnia 2014, 12:54

Tomek nie masz racji. Biletomaty w autobusach są potrzebne. Ale po co zamawiać je u producenta autobusu. Lepiej robić jak Łódź czyli pojazd ma być przygotowany pod instalację biletomatu ale samo urządzenie zakładać we własnym zakresie. Wtedy mamy wszystkie biletomaty jednakowe. To tak jak zamawia się by autobus był przygotowany do instalacji kasowników ale z fabryki przyjeżdża bez nich.

Awatar użytkownika
Sebastian Wróbel
Posty: 4959
Rejestracja: 10 lutego 2010, 13:16
Lokalizacja: Częstochowa
Status: Offline

Przetarg na 40 autobusów hybrydowych

Postautor: Sebastian Wróbel » 28 sierpnia 2014, 12:54

Jakoś w wielu miastach Polski biletomaty znajdują się w pojazdach, nie zajmują zbyt dużo miejsca a znacznie ułatwiają podróż przede wszystkim kierowcom, którzy zamiast obsłużyć kolejkę pasażerów i łapać opóźnienie robią swoje, a pasażer sam siebie obsługuje. Tym bardziej nie rozumiem twojego sprzeciwu Tomku.

Będąc w ostatnią niedzielę w Krakowie korzystanie z biletomatów odbywało się szybko, sprawnie i przyjemnie. Biletomat nie sprawiał wrażenia "słonia w składzie porcelany" i mimo, że był ścisk na niektórych liniach, to wszyscy się zmieścili i biletomat również pozostał cały, zdrowy i odsłonięty dla potencjalnych pasażerów i nikt nie śmiał marudzić pod nosem, że biletomat jest beee...
Powiecie, że w Krakowie jest "inna mentalność", ale to piękne miasto również znajduje się w granicach Polski. ;)

A pomysł biletomatów na przystankach jest poronionym pomysłem:
Po pierwsze - wandale go zniszczą w przeciągu kilku dni,
Po drugie - warunki atmosferyczne (ponoć nie są one odporne na deszcz czy śnieg).
Po trzecie i chyba najważniejsze - pieniądze! skoro miasto ledwie stać na bagatela kilkanaście (!) wiat przystankowych w ciągu rok, a na monitoring już nie, to tym bardziej nie będzie pieniędzy na biletomaty, gdzie jeden z nich jest wart 50 praktycznie nowych pralek.
Łukasz Najman pisze:48 do kasacji przy dostawie 40? Wtedy wyjdziemy na minus, a i tak brakuje taboru.

To nie jest informacja z pierwszej ręki. Taki opis widniał na TWB pod zdjęciem osoby (nie pamiętam kogo, dlatego też nie podam kto to) która wydaje się mieć dobre kontakty z MPK i padła liczba 48. Ale biorąc pod uwagę, że MPK woli pójść na łatwiznę i znacznie zmniejszyć flotę przegubowców zamiast ułożyć linie tak, aby miały obłożenie to może być prawdziwa informacja!

Awatar użytkownika
Krzysiek Ociepa
Posty: 3250
Rejestracja: 19 marca 2008, 20:24
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

Przetarg na 40 autobusów hybrydowych

Postautor: Krzysiek Ociepa » 28 sierpnia 2014, 15:07

A ja zapytam, dlaczego nie uwzględniono w SIWZ porządnego systemu informacji pasażerskiej? Autobusy będą niby super-hiper nowoczesne i ekologiczne, a nad głowami pasażerów będzie sobie wisiał wyświetlacz wewnętrzny ETL-416120 sprzed prawie dwóch dekad... To samo na zewnątrz, zwyczajne diodowe wyświetlacze R&G Plus na dodatek z paskudną czcionką ("krakowską"). Przecież R&G Plus produkuje wewnętrzne ekrany LCD, elektroniczne "koraliki" i zewnętrzne wyświetlacze diodowe wysokiej rozdzielczości. Na pewno nowe systemy są kompatybilne ze starszymi. System informacji pasażerskiej stoi u nas w miejscu już od bardzo wielu lat i wygląda na to, że będzie stał nadal. Z klimą też jakaś dziwna sprawa, a na dodatek uchylne lufciki. Niby wozy mają być przygotowane do montażu klimy, ale co będzie gdy się władze MPK rozmyślą? Będziemy mieli superekologiczne saunowozy...

Co do ulicznych biletomatów, to wcale nie jest z nimi tak źle. Korzystałem z takiego mroźną zimą w Warszawie i wszystko działało bez zarzutu. Jednak biletomaty w nowych autobusach również by się przydały. Ogólnie rzecz biorąc, to tylko ilość nowych autobusów, na które ogłoszono przetarg, jest, jak na częstochowskie warunki, bardzo pokaźna. Cała reszta, to absolutnie nic nowego (poza napędem)... A szkoda, bo była idealna okazja do wprowadzenia innowacji.

Michał Kamiński
Posty: 950
Rejestracja: 27 grudnia 2012, 10:46
Status: Offline

Przetarg na 40 autobusów hybrydowych

Postautor: Michał Kamiński » 28 sierpnia 2014, 15:21

Sebastian Wróbel pisze:To nie jest informacja z pierwszej ręki. Taki opis widniał na TWB pod zdjęciem osoby (nie pamiętam kogo, dlatego też nie podam kto to) która wydaje się mieć dobre kontakty z MPK i padła liczba 48. Ale biorąc pod uwagę, że MPK woli pójść na łatwiznę i znacznie zmniejszyć flotę przegubowców zamiast ułożyć linie tak, aby miały obłożenie to może być prawdziwa informacja!

TWB to jakaś wyrocznia ?Jak się nie wie na pewno to lepiej nie pisać i nie wprowadzać zamętu

Awatar użytkownika
Piotr Radoliński
Członek CKMKM
Posty: 21439
Rejestracja: 21 kwietnia 2010, 19:25
Lokalizacja: CZĘSTOCHOWA
Status: Offline

Przetarg na 40 autobusów hybrydowych

Postautor: Piotr Radoliński » 28 sierpnia 2014, 15:36

Michał Kamiński pisze:TWB to jakaś wyrocznia ?Jak się nie wie na pewno to lepiej nie pisać i nie wprowadzać zamętu
Michale, posłuchaj tego:
Piotr Radoliński pisze:TV ORION: Hybrydowe w 2015 roku

Awatar użytkownika
Łukasz Szkurłat
Posty: 2966
Rejestracja: 15 lutego 2011, 22:04
Lokalizacja: Częstochowa
Status: Offline

Przetarg na 40 autobusów hybrydowych

Postautor: Łukasz Szkurłat » 28 sierpnia 2014, 15:40

Krzysiek Ociepa pisze:Z klimą też jakaś dziwna sprawa, a na dodatek uchylne lufciki. Niby wozy mają być przygotowane do montażu klimy, ale co będzie gdy się władze MPK rozmyślą? Będziemy mieli superekologiczne saunowozy...

Nie wiem, może tylko ja to tak pojmuję, ale przecież takie gołe autobusy bez super wyposażenia można szybciej poskładać, przygotować do eksploatacji i dostarczyć, niż się jeszcze bawić w zakładanie klimy i innych dodatków. Pierwsze co trzeba dopilnować, to termin. Jak już przyjadą autobusy na czas, to może potem MPK się zajmie sukcesywnym montażem innych elementów w autobusach.

Awatar użytkownika
Michał Grzegorczyk
Posty: 8349
Rejestracja: 05 stycznia 2010, 23:21
Lokalizacja: Częstochowa
Status: Offline

Przetarg na 40 autobusów hybrydowych

Postautor: Michał Grzegorczyk » 28 sierpnia 2014, 18:08

Tomasz Rorat pisze:Bo zajmują miejsce w pojeździe, na dziurach przestają działać itd. Biletomaty to trzeba kupić i postawić na najważniejszych przystankach bo tam można spokojnie zakupić bilet.

Nie zajmują, są wielkości dwóch laptopów położonych jeden na drugim, jakoś jeżdżą po dziurach i krzywych torach we Wrocławiu i więcej niż 95% działa.

Bartosz Kowalski pisze:Tomek nie masz racji. Biletomaty w autobusach są potrzebne. Ale po co zamawiać je u producenta autobusu. Lepiej robić jak Łódź czyli pojazd ma być przygotowany pod instalację biletomatu ale samo urządzenie zakładać we własnym zakresie. Wtedy mamy wszystkie biletomaty jednakowe. To tak jak zamawia się by autobus był przygotowany do instalacji kasowników ale z fabryki przyjeżdża bez nich.
Otóż to! Może nie koniecznie trzeba zakładać automaty we własnym zakresie. Można udzielić koncesji i wtedy operator montuje na własny koszt, żyjąc z prowizji.

Sebastian Wróbel pisze:A pomysł biletomatów na przystankach jest poronionym pomysłem:
Po pierwsze - wandale go zniszczą w przeciągu kilku dni,
Po drugie - warunki atmosferyczne (ponoć nie są one odporne na deszcz czy śnieg).

Wszystko zależy od miasta. Jeśli zakładamy z góry, że jest tu totalna wieś to tak, ale jakoś Wrocław znany z licznych wandali i pseudokibiców ustawił biletomaty i one stoją. Tylko kilka jest gdzieś pobazgranych z boku, a zniszczony nie był żaden. Co najwyżej złodzieje próbowali zaklejać wyloty gumą, ale to już kwestia zabezpieczeń za pomocą prostej fotokomórki. A po drugie biletomaty zewnętrzne też istnieją. I tak, są droższe, ale wystarczy sprzedać koncesję i wtedy to operator ponosi koszt, a żyje z zysków.

Krzysiek Ociepa pisze:A ja zapytam, dlaczego nie uwzględniono w SIWZ porządnego systemu informacji pasażerskiej? Autobusy będą niby super-hiper nowoczesne i ekologiczne, a nad głowami pasażerów będzie sobie wisiał wyświetlacz wewnętrzny ETL-416120 sprzed prawie dwóch dekad... To samo na zewnątrz, zwyczajne diodowe wyświetlacze R&G Plus na dodatek z paskudną czcionką ("krakowską"). Przecież R&G Plus produkuje wewnętrzne ekrany LCD, elektroniczne "koraliki" i zewnętrzne wyświetlacze diodowe wysokiej rozdzielczości. Na pewno nowe systemy są kompatybilne ze starszymi. System informacji pasażerskiej stoi u nas w miejscu już od bardzo wielu lat i wygląda na to, że będzie stał nadal. Z klimą też jakaś dziwna sprawa, a na dodatek uchylne lufciki. Niby wozy mają być przygotowane do montażu klimy, ale co będzie gdy się władze MPK rozmyślą? Będziemy mieli superekologiczne saunowozy...

Tu pełna zgoda!

Awatar użytkownika
Piotr Radoliński
Członek CKMKM
Posty: 21439
Rejestracja: 21 kwietnia 2010, 19:25
Lokalizacja: CZĘSTOCHOWA
Status: Offline

Przetarg na 40 autobusów hybrydowych

Postautor: Piotr Radoliński » 28 sierpnia 2014, 18:25

Tomasz Rorat pisze:Bo zajmują miejsce w pojeździe, na dziurach przestają działać itd. Biletomaty to trzeba kupić i postawić na najważniejszych przystankach bo tam można spokojnie zakupić bilet.
Michał Grzegorczyk pisze:Nie zajmują, są wielkości dwóch laptopów położonych jeden na drugim, jakoś jeżdżą po dziurach i krzywych torach we Wrocławiu i więcej niż 95% działa.
....wiesz Michale, mam info z pierwszej ręki z Wrocławia. Tak bardzo nieawaryjne to nie są. Po prosty pasażerowie nie zauważają, gdy SPECJALNA ekipa wymienia uszkodzony na pętli. Firma ma w zapasie kilkanaście sztuk.. i w wypadku awarii natychmiast podmienia na sprawny. Jest to praktycznie nieodczuwalne.
P.S. Zaznaczam nie jestem przeciw automatom biletowym.

Awatar użytkownika
Michał Grzegorczyk
Posty: 8349
Rejestracja: 05 stycznia 2010, 23:21
Lokalizacja: Częstochowa
Status: Offline

Przetarg na 40 autobusów hybrydowych

Postautor: Michał Grzegorczyk » 28 sierpnia 2014, 18:30

W takim razie powiem ci tylko, że ekipa z firmy działa wzorowo i trzeba im pogratulować organizacji pracy. I tak jak już pisałem powyżej, firma kupuje biletomaty, firma je instaluje, firma je serwisu i firma ciągnie z tego zysku ustaloną część dla siebie. A to czy damy firmie 50% czy 5% zysku zależy już tylko od umowy miasta lub MPK z tą firmą.

Awatar użytkownika
Sebastian Wróbel
Posty: 4959
Rejestracja: 10 lutego 2010, 13:16
Lokalizacja: Częstochowa
Status: Offline

Przetarg na 40 autobusów hybrydowych

Postautor: Sebastian Wróbel » 30 sierpnia 2014, 17:31

Piotr Radoliński pisze:
Michał Kamiński pisze:TWB to jakaś wyrocznia ?Jak się nie wie na pewno to lepiej nie pisać i nie wprowadzać zamętu
Michale, posłuchaj tego:
Piotr Radoliński pisze:TV ORION: Hybrydowe w 2015 roku

Chciałbym zobaczyć teraz minę Michała, który mimo, że pracuje w MPK był słabiej poinformowany niż taki przeciętny MKM jak ja. :P

Awatar użytkownika
Piotr Radoliński
Członek CKMKM
Posty: 21439
Rejestracja: 21 kwietnia 2010, 19:25
Lokalizacja: CZĘSTOCHOWA
Status: Offline

Przetarg na 40 autobusów hybrydowych

Postautor: Piotr Radoliński » 15 września 2014, 18:42



Wróć do „Tabor”



Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 19 gości