Zakupy taboru w 2016 roku.

Awatar użytkownika
Piotr Radoliński
Członek CKMKM
Posty: 21436
Rejestracja: 21 kwietnia 2010, 19:25
Lokalizacja: CZĘSTOCHOWA
Status: Offline

Zakupy taboru w 2016 roku.

Postautor: Piotr Radoliński » 30 listopada 2015, 16:08


Awatar użytkownika
Krzysiek Ociepa
Posty: 3250
Rejestracja: 19 marca 2008, 20:24
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

Re: Zakupy taboru w 2016 roku.

Postautor: Krzysiek Ociepa » 30 listopada 2015, 21:06

Szczerze mówiąc, to MPK chyba za bardzo chce eksperymentować... Była mowa o 30 solówkach na ON, a w końcu co tradycyjny napęd, to tradycyjny napęd. W Warszawie mają 10 elektryków i mimo, że spełniają swoje zadanie, to muszą być podmieniane na pętlach przez wozy z naładowanymi bateriami. A jeżdżą na trasie, która ma jedynie ok. 10 km. Elektryki to by u nas mogły jeździć na linii przez Aleje, ale w ilości 4-5 sztuk... A nie lepiej zainwestować w autobusy na CNG? Przecież stacja i infrastruktura już będzie, a napęd również ekologiczny i już wypróbowany. Żeby tylko nie przekombinowali z tą ekologią...

Awatar użytkownika
Sebastian Wróbel
Posty: 4959
Rejestracja: 10 lutego 2010, 13:16
Lokalizacja: Częstochowa
Status: Offline

Re: Zakupy taboru w 2016 roku.

Postautor: Sebastian Wróbel » 01 grudnia 2015, 14:11

Zgadzam się z Krzyśkiem. MPK chce świadomie wypłynąć kajakiem w Pacyfik i chyba ma za dużo pieniędzy. Autobusy elektryczne to nadal bardzo droga i raczkujaca technologia. Poza tym sprawdzia się na krótkich dystansach i wymaga specjalnych stacji ładowania. Za 30 milionów na pewno nie kupią 30 sztuk 12 - metrowych. Co najwyżej 2/3 wymarzonej floty. :P Zresztą elektrobusy nie zlikwiduja smogu i pyłu zawieszonego, ogolnie nie sprawia cudu, że jakość powietrza się poprawi. Niech już postawią na hybrydy diesel - CNG. Tańsze rozwiązanie, a stacja ładowania CNG będzie lada moment.

Awatar użytkownika
Krzysiek Ociepa
Posty: 3250
Rejestracja: 19 marca 2008, 20:24
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

Re: Zakupy taboru w 2016 roku.

Postautor: Krzysiek Ociepa » 01 grudnia 2015, 14:48

Moim zdaniem, jak już chcą tak brnąć w ekologię, to można postawić na CNG. Stację praktycznie już mamy, infrastrukturę też. Obecnie autobus elektryczny nie jest w stanie zastąpić standardowego autobusu z tradycyjnym napędem. Elektryki mogą być jedynie ciekawym uzupełnieniem taboru, jeżdżącymi na reprezentacyjnym odcinku, takim, jak aleja NMP i okolice Jasnej Góry, ale nie mogą stanowić 20% taboru... Powiem krótko - jeszcze nie czas.

Awatar użytkownika
Michał Grzegorczyk
Posty: 8349
Rejestracja: 05 stycznia 2010, 23:21
Lokalizacja: Częstochowa
Status: Offline

Re: Zakupy taboru w 2016 roku.

Postautor: Michał Grzegorczyk » 01 grudnia 2015, 16:05

Poza tym, te wszystkie przegubowe Ikarusy, których teraz nie likwidujemy zastąpią solówkami? I to 30? Zostanie jeszcze z 6 starych MAN-ów, 9 starych Solarisów i ze 25 Ikarusów...

Awatar użytkownika
Wojciech Liberda
Członek CKMKM
Posty: 3817
Rejestracja: 17 lutego 2008, 21:10
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

Re: GAZELA: Przetarg na 40 autobusów hybrydowych

Postautor: Wojciech Liberda » 01 grudnia 2015, 17:38

A tu taka niespodzianka... 30 elektryków? http://www.wczestochowie.pl/artykul/231 ... lektryczne

Awatar użytkownika
Krzysiek Ociepa
Posty: 3250
Rejestracja: 19 marca 2008, 20:24
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

Re: GAZELA: Przetarg na 40 autobusów hybrydowych

Postautor: Krzysiek Ociepa » 01 grudnia 2015, 17:53

Wojciech Liberda pisze:A gdzie diesle 3 sztuki? :P:D:P

Z dieslami Solbus ma czas mniej-więcej do połowy grudnia, więc relaks :D

Wojciech Liberda pisze:A tu taka niespodzianka... 30 elektryków? http://www.wczestochowie.pl/artykul/231 ... lektryczne

Niespodzianka? Wolałbym, żeby to był żart primaaprilisowy...

Awatar użytkownika
Piotr Radoliński
Członek CKMKM
Posty: 21436
Rejestracja: 21 kwietnia 2010, 19:25
Lokalizacja: CZĘSTOCHOWA
Status: Offline

Re: GAZELA: Przetarg na 40 autobusów hybrydowych

Postautor: Piotr Radoliński » 01 grudnia 2015, 18:50

Krzysiek Ociepa pisze:Z dieslami Solbus ma czas mniej-więcej do połowy grudnia, więc relaks :D
...czas odbioru minął 23 listopada 2015 roku !

Awatar użytkownika
Krzysiek Ociepa
Posty: 3250
Rejestracja: 19 marca 2008, 20:24
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

Re: GAZELA: Przetarg na 40 autobusów hybrydowych

Postautor: Krzysiek Ociepa » 01 grudnia 2015, 19:08

A to widocznie coś mi się pomyliło w obliczeniach.

Awatar użytkownika
Piotr Radoliński
Członek CKMKM
Posty: 21436
Rejestracja: 21 kwietnia 2010, 19:25
Lokalizacja: CZĘSTOCHOWA
Status: Offline

Re: GAZELA: Przetarg na 40 autobusów hybrydowych

Postautor: Piotr Radoliński » 01 grudnia 2015, 19:10

Krzysiek Ociepa pisze:A to widocznie coś mi się pomyliło w obliczeniach.
Umowa podpisana 23 lipca 2015 roku - czas realizacji 125 dni :)

Awatar użytkownika
Piotr Radoliński
Członek CKMKM
Posty: 21436
Rejestracja: 21 kwietnia 2010, 19:25
Lokalizacja: CZĘSTOCHOWA
Status: Offline

Re: Zakupy taboru w 2016 roku.

Postautor: Piotr Radoliński » 04 grudnia 2015, 18:43

Panowie ! Jak się zainteresowałem bliżej tematem zakupu 30 szt. autobusów - okazało się, że dziennikarze przekręcili troszkę wypowiedź pana Prezesa Roberta Madeja. Plany zakupowe w roku 2016 opiewają na 30 szt. autobusów - zgadza się. Jednak nie wszystkie to "elektryki". Chodzi mianowicie o to, że 20% z tych 30 szt. musi mieć zasilanie alternatywne (gazowiec, elektryk czy np. hybryda dieslowsko-elektryczna). Tak więc w artykule wyszło przekłamanie.

Awatar użytkownika
Tomasz Rorat
Członek CKMKM
Posty: 7068
Rejestracja: 11 lipca 2011, 13:12
Lokalizacja: Częstochowa
Status: Offline

Re: Zakupy taboru w 2016 roku.

Postautor: Tomasz Rorat » 04 grudnia 2015, 19:16

... jedno jest pewne, na pewno będzie w nich prąd 24V lub większy ;)

Awatar użytkownika
Krzysiek Ociepa
Posty: 3250
Rejestracja: 19 marca 2008, 20:24
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

Re: Zakupy taboru w 2016 roku.

Postautor: Krzysiek Ociepa » 05 grudnia 2015, 01:16

Krótko mówiąc - media kłamią :D Wychodzi na to, że z 30 sztuk tylko 6 miałoby zasilanie alternatywne. I na miłość boską, nie kupujmy samych solówek. Chociaż z 10 przegubów by się przydało. Nie róbmy błędu pobliskich Rędzin. Weszli w midiki i się okazało, że potrzeba większych autobusów. W końcu nie bezpodstawnie testowali teraz deskorolkę od Solarisa... a podobno myślą nawet o przegubowcach. Zaniżanie metrażu to prosty sposób na degradację komunikacji. Przegubowce są dość drogie, a ich zakup przy pomocy środków unijnych byłby naprawdę opłacalny.

Awatar użytkownika
Piotr Radoliński
Członek CKMKM
Posty: 21436
Rejestracja: 21 kwietnia 2010, 19:25
Lokalizacja: CZĘSTOCHOWA
Status: Offline

Re: Zakupy taboru w 2016 roku.

Postautor: Piotr Radoliński » 05 grudnia 2015, 08:46

...niestety, dysponując kwotą, trochę ponad 30 mln zł stać nas na 30 "solówek".

Awatar użytkownika
Mateusz Stacherczak
Członek CKMKM
Posty: 3753
Rejestracja: 25 maja 2009, 13:18
Lokalizacja: Najjaśniejsza Rzeczpospolita Polska
Kontaktowanie:
Status: Offline

Re: Zakupy taboru w 2016 roku.

Postautor: Mateusz Stacherczak » 05 grudnia 2015, 09:18

PKM Gliwice mając lekko ponad 20 mln zł kupuje 20 pojazdów - 11 przegubów i 9 solówek.

Awatar użytkownika
Michał Grzegorczyk
Posty: 8349
Rejestracja: 05 stycznia 2010, 23:21
Lokalizacja: Częstochowa
Status: Offline

Re: Zakupy taboru w 2016 roku.

Postautor: Michał Grzegorczyk » 05 grudnia 2015, 10:58

Piotrze, nikt nie mówi o 30 przegubach. Może 10 i 15 solówek.

Awatar użytkownika
Krzysiek Ociepa
Posty: 3250
Rejestracja: 19 marca 2008, 20:24
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

Re: Zakupy taboru w 2016 roku.

Postautor: Krzysiek Ociepa » 05 grudnia 2015, 13:19

Powiem więcej. Dysponując kwotą 30 mln zł stać nas na 30 solówek z dieslem... Tylko pytanie, czy potrzebujemy 30 solówek? Czy nie lepiej kupić 15 solówek i 10 przegubów, jak napisał Michał...

Awatar użytkownika
Piotr Radoliński
Członek CKMKM
Posty: 21436
Rejestracja: 21 kwietnia 2010, 19:25
Lokalizacja: CZĘSTOCHOWA
Status: Offline

Re: Zakupy taboru w 2016 roku.

Postautor: Piotr Radoliński » 05 grudnia 2015, 15:18

No cóż, jak mówią apatyt rośnie w miarę jedzenia. I jak widać, nigdy się nie dogodzi nikomu.
Zastanawiam się, gdzie te PRZEGUBY są tak niezbędnie konieczne. Będzie przecież 17 Ikarusów 280.70E, 8 - Mercedesów O345G, 11 Mercedesów O530G, 15 Solbusów SM18 Hybrid. Razem 51 pojazdów. To 35% całego taboru.

Awatar użytkownika
Michał Grzegorczyk
Posty: 8349
Rejestracja: 05 stycznia 2010, 23:21
Lokalizacja: Częstochowa
Status: Offline

Re: Zakupy taboru w 2016 roku.

Postautor: Michał Grzegorczyk » 05 grudnia 2015, 15:59

A mogłoby być w miejsce Ikarusów, bo to wysoka podłoga. Ja wiem, że one są w niezłym stanie i Częstochowa umie dbać o te pojazdy, ale mimo wszystko... A po drugie, może kiedyś, kiedyś tam w końcu zmienimy taryfę na sensowną, może zrobimy buspasy i może w końcu nadejdzie rok 2018 i będzie można wrócić autobusami w Aleje. Może wtedy będzie więcej chętnych na komunikację, a tłok zniechęca. Zresztą, zniechęca zawsze.

Awatar użytkownika
Piotr Radoliński
Członek CKMKM
Posty: 21436
Rejestracja: 21 kwietnia 2010, 19:25
Lokalizacja: CZĘSTOCHOWA
Status: Offline

Re: Zakupy taboru w 2016 roku.

Postautor: Piotr Radoliński » 05 grudnia 2015, 16:36

...zastanawiam się tylko, gdzie ten TŁOK w autobusach przegubowych ? Czy mam rozumieć, ze jeżeli brak jest miejsc siedzących to uważasz, ze jest tłok ? Ja widuje te "przepełnione" autobusy przegubowe na liniach. Czasmi jedzie tylu pasażerów, ze wystarczy palcy u rąk aby policzyć. Podejrzewam, że już od stycznia będę mógł CI/Wam udowadniać, jaki tłok jest w naszych autobusach przegubowych.

Awatar użytkownika
Krzysiek Ociepa
Posty: 3250
Rejestracja: 19 marca 2008, 20:24
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

Re: Zakupy taboru w 2016 roku.

Postautor: Krzysiek Ociepa » 05 grudnia 2015, 17:54

Ale Piotrze, chodzi właśnie o to, żeby zastąpić wysłużone Ikarusy. Moim i zapewne nie tylko moim zdaniem, Ikarusy 280 bardziej wymagają wymiany, niż MAN-y NL222 i starsze Solarisy Urbino 12.

Awatar użytkownika
Piotr Radoliński
Członek CKMKM
Posty: 21436
Rejestracja: 21 kwietnia 2010, 19:25
Lokalizacja: CZĘSTOCHOWA
Status: Offline

Re: Zakupy taboru w 2016 roku.

Postautor: Piotr Radoliński » 06 grudnia 2015, 08:35

Krzysiek Ociepa pisze:Ale Piotrze, chodzi właśnie o to, żeby zastąpić wysłużone Ikarusy. Moim i zapewne nie tylko moim zdaniem, Ikarusy 280 bardziej wymagają wymiany, niż MAN-y NL222 i starsze Solarisy Urbino 12.
Decyzja o zatrzymaniu Ikarusów 280 (#160 - 176) podyktowana jest także tym, że 2017 roku szykuje się dość długie wyłączenie linii tramwajowej i potrzebne będą" AzaTy".

Jakub Siadlak
Posty: 298
Rejestracja: 27 sierpnia 2012, 22:04
Status: Offline

Re: Zakupy taboru w 2016 roku.

Postautor: Jakub Siadlak » 06 grudnia 2015, 11:05

Z tymi przegubami to jest złożona sprawa. Są takie momenty [rynek na Zawodziu,żużel]że jest naprawdę niewesoło nawet w przegubie. Ale to są momenty.Poranne i popołudniowe szczyty komunikacyjne też potrzebują przegubów.Tak na upartego,to przeguby powinny jeździć tylko w godzinach 5-8 i 13-17,ale to nie jest takie łatwe do zrealizowania.Na liniach gdzie jeżdżą tylko solówki,też są regularnie przepełnione wozy,np.13-tka,29. Albo takie 65-od 13.00 do 17.00 młodzież wraca na wioskę ze szkół,lud pracujący z roboty do domu i wtedy jest tłok w autobusie.A później jeżdzi po kilkanaście osób,przeważnie jest tyle miejsca,ze wszyscy siedzą. Tak to jest w komunikacji.Przeguby powinny jeździć na 10,11,12,24,22 i jeszcze na kilku liniach,ale też nie na wszystkich rozkładach.Tak to powinno być wykombinowane,żeby po godzinie 21.00 po mieście śmigały tylko solówki,ale wiem,że to nie takie proste :>

Patryk Hartman
Członek CKMKM
Posty: 5390
Rejestracja: 01 lutego 2011, 16:49
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

Re: Zakupy taboru w 2016 roku.

Postautor: Patryk Hartman » 06 grudnia 2015, 11:34

Rozwiązanie to może by i by było. Wprowadzenie znacznie większej ilości brygad wieloliniowych. Wiele służb [S/SN] należałoby przedłużyć i złączyć z inną linią np. 65-01 + 16-02, 26-08 + 22-05. Wyjątkiem są niektóre służby całodniowe przegubowe które powinny zostać tak jak są, np. 23-02. Do tego przydałoby się po raz kolejny zrobić liczenia pasażerów na wszystkich liniach miejskich w różnych porach. To znacznie pomogło by MZDiT wykonanie służb przegubowych i krótkich.

Awatar użytkownika
Piotr Radoliński
Członek CKMKM
Posty: 21436
Rejestracja: 21 kwietnia 2010, 19:25
Lokalizacja: CZĘSTOCHOWA
Status: Offline

Re: Zakupy taboru w 2016 roku.

Postautor: Piotr Radoliński » 06 grudnia 2015, 11:43

Patryk Hartman pisze:Rozwiązanie to może by i by było. Wprowadzenie znacznie większej ilości brygad wieloliniowych. Wiele służb [S/SN] należałoby przedłużyć i złączyć z inną linią np. 65-01 + 16-02, 26-08 + 22-05. Wyjątkiem są niektóre służby całodniowe przegubowe które powinny zostać tak jak są, wszystkie 11-stki, 24-05, 24-06 i 24-07 czy 23-02. Do tego po raz któryś, przydałoby się po raz kolejny zrobić liczenia pasażerów na wszystkich liniach miejskich w różnych porach.
...na tą chwilę, MZDiT dąży do rozłączania brygad wieloliniowych !

Patryk Hartman
Członek CKMKM
Posty: 5390
Rejestracja: 01 lutego 2011, 16:49
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

Re: Zakupy taboru w 2016 roku.

Postautor: Patryk Hartman » 06 grudnia 2015, 11:45

Rozumiem Piotrze, jednakże chcąc dążyć do tego by przeguby po godz. 20-ej po naszym mieście nie jeździły to trzeba skrócić służby przegubowe, a stworzyć dłuższe rozkłady pod wozy krótkie, nawet jeśli miałyby wystąpić BWL-ki. Coś za coś. ;)

Awatar użytkownika
Michał Grzegorczyk
Posty: 8349
Rejestracja: 05 stycznia 2010, 23:21
Lokalizacja: Częstochowa
Status: Offline

Re: Zakupy taboru w 2016 roku.

Postautor: Michał Grzegorczyk » 06 grudnia 2015, 12:43

Piotr Radoliński pisze:...na tą chwilę, MZDiT dąży do rozłączania brygad wieloliniowych !
Z wygody? Nawet w dużym Wrocławiu wieczorem przeguby są rzadkością, a w godzinach szczytu solówki nie uświadczysz.

Andrzej Pionka
Posty: 420
Rejestracja: 08 lipca 2015, 18:36
Status: Offline

Re: Zakupy taboru w 2016 roku.

Postautor: Andrzej Pionka » 06 grudnia 2015, 14:36

Jest jeszcze inne rozwiązanie idealne dla Częstochowy: dublowanie kursów solówkami. Można wprowadzić dodatkowy kurs jadący po skróconej trasie, aby zebrać tłum, zamiast przegubu cały dzień.
Co do Wrocławia to tam jest łatwiej, bo jest więcej wolnych solówek wieczorami i można nimi zastąpić przeguby. A w weekendy przegubów jeździ naprawdę niewiele. A ostatnio całą niedzielę jeździłem ikarusem na 17/20 niewiadomo po co.

Awatar użytkownika
Łukasz Szkurłat
Posty: 2966
Rejestracja: 15 lutego 2011, 22:04
Lokalizacja: Częstochowa
Status: Offline

Re: Zakupy taboru w 2016 roku.

Postautor: Łukasz Szkurłat » 07 grudnia 2015, 14:21

Piotr Radoliński pisze:...na tą chwilę, MZDiT dąży do rozłączania brygad wieloliniowych !

Już w zeszłym roku zapowiadano rozłączenie brygad 17 i 20, a minął pełny rok i nic takiego się nie stało. Zresztą ile jest tak naprawdę BWL-ek? W ciągu całego dnia, to tylko 17/20, a tak jakieś pojedyncze zjawiska i Olsztyn, w którym rozłączenie brygad byłoby nonsensem.
Andrzej Pionka pisze:Jest jeszcze inne rozwiązanie idealne dla Częstochowy: dublowanie kursów solówkami. Można wprowadzić dodatkowy kurs jadący po skróconej trasie, aby zebrać tłum, zamiast przegubu cały dzień.

Powiedzmy, że przerabialiśmy już to na linii 17, gdy w szczyty włączały się dwie solówki i kursowały na trasie Wyczerpy - Kawodrza w odstępie 12 minut po całodniowej solówce, a następnie jechał przegub bez dodatku. Później pomysł zmodyfikowano i dodatki jeździły na trasie Plac Daszyńskiego - Kawodrza Górna, by w szczycie porannym ludzie ze Stradomia mieli co 15 minut autobus do centrum, zaś w szczycie popołudniowym powrót do domu co 15 minut. Ostatecznie ze szczytów wyodrębniono osobną linię 27, a w ostateczności szczyty zlikwidowano i Stradom ma autobus co 30 minut. Największą bolączką tej dzielnicy jest fakt, że na końcu ulicy Matejki nie ma pętli, dokąd powinny takie szczyty docierać, a nie aż na Kawodrze. Na innych liniach też mógłby być tego rodzaju problem, na jakim odcinku trasy podstawowej dodatki miałyby kursować i gdzie nawracać.
Poza tym nasuwa mi się pytanie, czy bardziej opłaca się kursować przegubem przez cały dzień, czy trzymać większy zapas autobusów, a zarazem zwiększyć zatrudnienie pracowników.

Awatar użytkownika
Michał Grzegorczyk
Posty: 8349
Rejestracja: 05 stycznia 2010, 23:21
Lokalizacja: Częstochowa
Status: Offline

Re: Zakupy taboru w 2016 roku.

Postautor: Michał Grzegorczyk » 07 grudnia 2015, 19:30

Zbudowanie pętli to tylko kwestia przejęcia gruntu i wybudowania, co nie jest trudne. A tymczasowo można zawracać przy cmentarzu albo na trzy przy Matejki/Artyleryskiej, tak jak kiedyś w Kiedrzynie. Skoro tam można było, to znaczy, że można.

Awatar użytkownika
Łukasz Szkurłat
Posty: 2966
Rejestracja: 15 lutego 2011, 22:04
Lokalizacja: Częstochowa
Status: Offline

Re: Zakupy taboru w 2016 roku.

Postautor: Łukasz Szkurłat » 07 grudnia 2015, 20:46

Ale przy cmentarzu przecież też nie ma jak nawrócić. Dla 97 jest wytyczone kryterium uliczne przez Piastowską, Przestrzenną do Konwaliowej. A stare skrzyżowanie w Kiedrzynie, które było szerokie i dawało radę na raz zawrócić solówką, czy nawet w ekstremalnych sytuacjach przegubem troszkę się różni od tego na Matejki/Artyleryskiej. Niby można by cofać w Polną co kurs, ale raz, że nikt w MZDiT na taki nierealny pomysł by nie wpadł, a dwa raczej nikt co kurs nie podejmowałby się takich manewrów na dość ruchliwym skrzyżowaniu.

Awatar użytkownika
Piotr Radoliński
Członek CKMKM
Posty: 21436
Rejestracja: 21 kwietnia 2010, 19:25
Lokalizacja: CZĘSTOCHOWA
Status: Offline

Re: Zakupy taboru w 2016 roku.

Postautor: Piotr Radoliński » 07 grudnia 2015, 21:14

Michał Grzegorczyk pisze:A tymczasowo można zawracać przy cmentarzu albo na trzy przy Matejki/Artyleryskiej, tak jak kiedyś w Kiedrzynie. Skoro tam można było, to znaczy, że można.
...chyba się troszkę rozmarzyłeś Michale, to nie te czasy !

Awatar użytkownika
Michał Grzegorczyk
Posty: 8349
Rejestracja: 05 stycznia 2010, 23:21
Lokalizacja: Częstochowa
Status: Offline

Re: Zakupy taboru w 2016 roku.

Postautor: Michał Grzegorczyk » 07 grudnia 2015, 22:18

Z daleka spojrzałem na zdjęcia i znalazłem zatoczkę przy Piastowskiej między Kawodrzańską i cmentarzem. Teoretycznie można tam, po porozumieniu z właścicielem.

A dlaczego nie te Piotrze? Nie żebym był złośliwy, ale wygląda mi to na wygodę niektórych decydentów. Jako że nie jestem praktykiem, mogę tylko porównywać z czymś innym, a tu widzę takie porównanie. Co więc przeszkadza w zawracaniu tam szczytówek?

Andrzej Pionka
Posty: 420
Rejestracja: 08 lipca 2015, 18:36
Status: Offline

Re: Zakupy taboru w 2016 roku.

Postautor: Andrzej Pionka » 08 grudnia 2015, 00:17

Tylko ja miałem lekko co innego na myśli. Przykład: Kurs linii 20 o 7:30 z Estakady. Tłum ludzi jedzie do TRW. Dwie minuty przed planowym kursem 20 z Korkowej dodajemy kurs linii 20 w relacji Estakada -> Aniołowska. Pytanie skąd wziąć na ten kurs autobus? Do godziny 9:00 likwidujemy przerwy na pętlach, a potem te dodatkowe autobusy wjeżdżają między inne brygady, aby zapewnić przerwy posiłkowe. Nie trzeba budować pętli, tylko porządnie zbadać potoki pasażerskie i optymalnie wykorzystać istniejącą infrastrukturę. I okaże się że w zupełności wystarczą te przeguby, które są.
Drugi problem to brak "metrolinii". Oprócz linii tramwajowych (numeracja 0-9) powinny być magistralne linie autobusowe (10-19), które jeździłyby cały dzień z częstotliwością conajmniej 15 min. obsługiwane przez tabor przegubowy. Wspomagane byłyby one przez linie dodatkowe (20-29) co pół godziny i rzadkie (30-39) co godzinę lub rzadziej.

Awatar użytkownika
Łukasz Szkurłat
Posty: 2966
Rejestracja: 15 lutego 2011, 22:04
Lokalizacja: Częstochowa
Status: Offline

Re: Zakupy taboru w 2016 roku.

Postautor: Łukasz Szkurłat » 08 grudnia 2015, 09:36

Andrzej Pionka pisze:Drugi problem to brak "metrolinii". Oprócz linii tramwajowych (numeracja 0-9) powinny być magistralne linie autobusowe (10-19), które jeździłyby cały dzień z częstotliwością conajmniej 15 min. obsługiwane przez tabor przegubowy. Wspomagane byłyby one przez linie dodatkowe (20-29) co pół godziny i rzadkie (30-39) co godzinę lub rzadziej.

Pół tutejszego forum się łudziło, że w 2012r. zostanie wprowadzony całkiem nowy układ komunikacyjny w związku z reformą transportu. Projekt między innymi zakładał zmianę numeracji coś w deseń, jaki podałeś.

Awatar użytkownika
Piotr Radoliński
Członek CKMKM
Posty: 21436
Rejestracja: 21 kwietnia 2010, 19:25
Lokalizacja: CZĘSTOCHOWA
Status: Offline

Re: Zakupy taboru w 2016 roku.

Postautor: Piotr Radoliński » 08 grudnia 2015, 09:44

Łukasz Szkurłat pisze:Pół tutejszego forum się łudziło, że w 2012r. zostanie wprowadzony całkiem nowy układ komunikacyjny w związku z reformą transportu. Projekt między innymi zakładał zmianę numeracji coś w deseń, jaki podałeś.
Życie uczy, że GWAŁTOWNE i RADYKALNE zmiany (reformy) linii komunikacyjnych często odbijają się czkawką na organizatorze komunikacji. Przykład, Kraków i "Rewolucja Listopadowa 2012", którą dyrektor ZIKiT-u opłacił stanowiskiem i potężną krytyką ze strony pasażerów (za przenumerowanie linii). :)

Andrzej Pionka
Posty: 420
Rejestracja: 08 lipca 2015, 18:36
Status: Offline

Re: Zakupy taboru w 2016 roku.

Postautor: Andrzej Pionka » 08 grudnia 2015, 11:43

Ja natomiast mam przykład Berlina, w którym wprowadzono rewolucyjne zmiany i ludzie je zaakceptowali. W Częstochowie i tak dość często są rewolucyjne zmiany układu komunikacyjnego i ludzie chyba się do nich przyzwyczaili.

Trochę zboczyłem z tematu, dlatego jeszcze nawiążę, że dzisiaj moim zdaniem autobusy przegubowe są potrzebne zaledwie na kilku liniach, które kursują co 15 minut. Dla linii kursujących co 30 minut (np. 11, 30) najpierw należy zagęścić takt i powrócić do solówek, a dopiero później gdy to okaże się niewystarczalne dodać autobusy przegubowe. Wysyłanie autobusu przegubowego na linię kursującą co 30 minut jest parodią.

Awatar użytkownika
Piotr Radoliński
Członek CKMKM
Posty: 21436
Rejestracja: 21 kwietnia 2010, 19:25
Lokalizacja: CZĘSTOCHOWA
Status: Offline

Re: Zakupy taboru w 2016 roku.

Postautor: Piotr Radoliński » 08 grudnia 2015, 12:27

Andrzej Pionka pisze:Trochę zboczyłem z tematu, dlatego jeszcze nawiążę, że dzisiaj moim zdaniem autobusy przegubowe są potrzebne zaledwie na kilku liniach, które kursują co 15 minut. Dla linii kursujących co 30 minut (np. 11, 30) najpierw należy zagęścić takt i powrócić do solówek, a dopiero później gdy to okaże się niewystarczalne dodać autobusy przegubowe. Wysyłanie autobusu przegubowego na linię kursującą co 30 minut jest parodią.
...a żeby zagęścić takt, trzeba zwiększyć ilość brygad na liniach, a żeby zwiększyć ilość brygad trzeba zwiększyć zatrudnienie a na to musi być kasa ! Poza tym, a żeby zwiększyć takt trzeba zwiększyć ilość wozów, a żeby zwiększyć ilość wozów... trzeba je mieć. W chwili obecnej dziennie potrzeba 110 wozów (na stanie jest ok. 145 szt. w tym sporo "złomków-nie jeżdżących").
No i sprawa MZDiT (organizatora komunikacji) - jeżeli mają określony budżet na kolejny rok...to wiadomo, ze nic więcej się nie wyciśnie.W branży komunikacji, u nas "kołderka jest zawsze przykrótka".

Andrzej Pionka
Posty: 420
Rejestracja: 08 lipca 2015, 18:36
Status: Offline

Re: Zakupy taboru w 2016 roku.

Postautor: Andrzej Pionka » 08 grudnia 2015, 14:14

Dlatego trzeba zoptymalizować to co jest. A nie jest optymalizacją wysyłanie przegubów w niedzielę, gdy tramwaje są jednowagonowe. Ile mamy dzisiaj w dzień roboczy planowych brygad przegubowych?
Jeśli nie ma kasy na takt 15-minutowy to koniecznie jest zrobienie darmowej korekty rozkładów i sparowanie przebiegu i godzin odjazdów linii: 23 i 30, 21 i 22, 13 i 18, 14 i 17, 15 i 20, 10 i 32 itd.

Patryk Hartman
Członek CKMKM
Posty: 5390
Rejestracja: 01 lutego 2011, 16:49
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

Re: Zakupy taboru w 2016 roku.

Postautor: Patryk Hartman » 08 grudnia 2015, 14:32

Wykaz planowych przegubów [P oraz PN] na liniach miejskich i podmiejskich na dzień 8.12.2015
10 - 2 przeguby (03, 05)
11 - 3 przeguby (01, 02, 03)
12 - 6 przegubow (01, 02, 03, 04, 05, 07)
15 - 1 przegub (01)
16 - 1 przegub (02)
17/20 - 4 przeguby (01, 02, 04, 05)
22 - 2 przeguby (02, 05)
23 - 1 przegub (02)
24 - 7 przegubow (01-07)
25 - 2 przeguby (02, 05, czasem trzeci na 04)
30 - 2 przeguby (02, 04)
32 - 1 przegub (03)
--------------------------------------------
53 - 2 przeguby (02, 03)
68 - 1 przegub (02)
Olsztyn - 1 przegub (01+05)

Awatar użytkownika
Tomasz Rorat
Członek CKMKM
Posty: 7068
Rejestracja: 11 lipca 2011, 13:12
Lokalizacja: Częstochowa
Status: Offline

Re: Zakupy taboru w 2016 roku.

Postautor: Tomasz Rorat » 08 grudnia 2015, 14:55

Andrzej Pionka pisze:... sparowanie przebiegu i godzin odjazdów linii: 23 i 30, 21 i 22, 13 i 18, 14 i 17, 15 i 20, 10 i 32 itd.


15 i 20 a co z 16, jak zmienisz godziny 15 to nie będzie pasowało z 16 na Północy, a jak 20 to nie będzie pasowało z 17 na Wyczerpach.
10 nie ma co ruszać jeździ co 15min, bardziej 12 i 32 na Rakowie.
a chyba chodziło ci o 13 i 28 a nie o 18, bo tej linii nie masz już długo.
A co do 11 to przeguby są pełne, jedynie w niedziele mogą być solówki (ale tak już się czasami dzieje).

Andrzej Pionka
Posty: 420
Rejestracja: 08 lipca 2015, 18:36
Status: Offline

Re: Zakupy taboru w 2016 roku.

Postautor: Andrzej Pionka » 08 grudnia 2015, 15:18

Mamy więc 36 przegubów, a ile będzie hybryd + Citaro G + Conecto?

Tomku, oczywiście nie chcę ruszać 15+16, ale do tego dołożyć synchronizację z 20, a w konsekwencji z 17 i 14, aby obie linie z Korkowej jechały na przemian.
Tak, miałem oczywiście na myśli 28. A 21 wywaliłbym z Olsztyńskiej i od Starego Rynku dał po trasie 24 do Gombrowicza i ustalił na 21/22 takt co 30 minut przez cały dzień.

Patryk Hartman
Członek CKMKM
Posty: 5390
Rejestracja: 01 lutego 2011, 16:49
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

Re: Zakupy taboru w 2016 roku.

Postautor: Patryk Hartman » 08 grudnia 2015, 15:29

Na 22 jest potrzebny takt 15 minutowy. Widać to po obciążonych solowkach A nawet i przegubach.
Mamy więc 36 przegubów, a ile będzie hybryd + Citaro G + Conecto?

34 :)

Andrzej Pionka
Posty: 420
Rejestracja: 08 lipca 2015, 18:36
Status: Offline

Re: Zakupy taboru w 2016 roku.

Postautor: Andrzej Pionka » 08 grudnia 2015, 15:31

Ale pomiędzy porannymi szczytami i tak nie ma taktu 15-minutowego!

Patryk Hartman
Członek CKMKM
Posty: 5390
Rejestracja: 01 lutego 2011, 16:49
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

Re: Zakupy taboru w 2016 roku.

Postautor: Patryk Hartman » 08 grudnia 2015, 15:33

-> Linia 22 od godziny 5 do 20 ma takt 15 minutowy :)

Piotr Jeruszka
Posty: 1929
Rejestracja: 15 lutego 2008, 07:54
Lokalizacja: Częstochowa
Status: Offline

Re: Zakupy taboru w 2016 roku.

Postautor: Piotr Jeruszka » 08 grudnia 2015, 16:13

Ma luki w rozkładzie, tak jak kiedyś miała np. 10.

Andrzej Pionka
Posty: 420
Rejestracja: 08 lipca 2015, 18:36
Status: Offline

Re: Zakupy taboru w 2016 roku.

Postautor: Andrzej Pionka » 08 grudnia 2015, 16:17

I o tych lukach mówię. Można byłoby je zapełnić kierując linię 21 także na Gombrowicza.

Awatar użytkownika
Piotr Radoliński
Członek CKMKM
Posty: 21436
Rejestracja: 21 kwietnia 2010, 19:25
Lokalizacja: CZĘSTOCHOWA
Status: Offline

Re: Zakupy taboru w 2016 roku.

Postautor: Piotr Radoliński » 08 grudnia 2015, 17:12

Panowie, zaczyna się robić INNY temat !!

Przy okazji - stan taboru przegubowego z hybrydami przegubowymi
- Ikarus 280.70E - 17 szt.
- Mercedes O345G - 8 szt.
- Mercedes O530G - 11 szt.
- Solbus SM18 - 15 szt.
*****RAZEM - 51 szt.

Andrzej Pionka
Posty: 420
Rejestracja: 08 lipca 2015, 18:36
Status: Offline

Re: Zakupy taboru w 2016 roku.

Postautor: Andrzej Pionka » 08 grudnia 2015, 17:26

Reasumując (i wracając do tematu) po najbiższych zakupach będzie brakowało jedynie dwóch przegubów, więc tragedii nie ma i w następnym przetargu mogą spokojnie kupić same solówki lub np. pięć długich. I nie trzeba robić cudów w rozkładach.

Awatar użytkownika
Krzysiek Ociepa
Posty: 3250
Rejestracja: 19 marca 2008, 20:24
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

Re: Zakupy taboru w 2016 roku.

Postautor: Krzysiek Ociepa » 08 grudnia 2015, 17:39

W tej chwili mamy 56 jeżdżących przegubowców. Niby codziennie wyjeżdża 36 sztuk, ale musi być rezerwa w razie awarii, ewentualnie jakieś "zatramwaje", plus przeguby targowe. Myślę, że tyle, ile zostanie po wyjeździe na linie wszystkich hybryd, będzie liczbą optymalną. Jednak solówki będą już wszystkie niskie, a zostanie nam aż 25 wysokich przegubowców. Więc jak wspominałem wcześniej, przydałoby się myśleć o wymianie Ik280. Conecto są jeszcze młode, więc mogą jeszcze zostać, choć wysoka podłoga jest ich sporym minusem.


Wróć do „Tabor”



Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 4 gości