Zakupy taboru w 2016 roku.

Awatar użytkownika
Sebastian Wróbel
Posty: 4959
Rejestracja: 10 lutego 2010, 13:16
Lokalizacja: Częstochowa
Status: Offline

Re: Zakupy taboru w 2016 roku.

Postautor: Sebastian Wróbel » 08 grudnia 2015, 17:47

Piotr Radoliński pisze:I jak widać, nigdy się nie dogodzi nikomu.

Z całym szacunkiem Piotrze, ale takie usilne robienie z nas malkontentów za najmniejszą krytykę, czy alternatywny koncept godzący w pomysły ekspertów z MZDiT, którzy poruszają się wyłącznie samochodami zaczyna być dość irytujące. Sukcesywne likwidowanie przegubów to jeden z wielu czynników w naszym mieście dążący do zaorania komunikacji miejskiej.
Nie będę zaklinał rzeczywistości i przychylę się do oczywistego argumentu, że pasażerów komunikacji miejskiej jest z roku na rok coraz mniej i tylko głupiec by to kwestionował. Jednakże zauważalny odpływ pasażerów nie jest spowodowany ich niezasadnym "widzimisię" ale problemem są m.in. działania MZDiT z ramienia władz miasta. Dopóki faworyzuje się blachosmrody (coraz tańsze i łatwiej dostępne), a komunikację miejską spycha się na coraz węższy margines, to nic dziwnego, że pasażerów będzie coraz mniej. Władze miasta nie są chętne dopłacać do komunikacji miejskiej i stąd mamy niskie częstotliwości i dziury w rozkładach, które mogą napsuć sporo nerwów. I według mnie to jest największy powód odpływu pasażerów, bo co to za oferta, że linie magistralne mają takt 15-minutowy, linie zwykłe śmigają co 30-minut, a linie tramwajowe mają takt 12-minutowy (!). Gdyby "dało się" zwiększyć częstotliwości linii autobusowych do 10 i 20-minutowych taktów, a tramwajów do taktów przynajmniej 10-minutowych to już byłaby zauważalna poprawa i więcej pasażerów chętnie przesiadłaby się do KM. Dlatego moim subiektywnym zdaniem zwiększenie częstotliwości to (prócz reformy taryfy biletowej) priorytet w zahamowaniu odpływu pasażerów, bo dzięki temu nie trzeba będzie uczyć się rozkładów, bo zupełnie wystarczy podejście pod jakiś newralgiczny przystanek w centrum i co chwilę jakiś autobus podjedzie (norma w takich miastach jak Kraków, Warszawa czy Wrocław). Następnie wystarczyłoby zreformować taryfę biletową (likwidacja jednorazówek, w zamian szeroka oferta biletów czasowych: 15-minutowy w kwocie np. 1,50 zł bez ulgi, 60-minutowy w kwocie np. 3zł bez ulgi, 90-minutowy miejsko-podmiejski za np. 4zł bez ulgi do tego bilet dobowy (zarówno wersja miejska jak i podmiejska za odpowiednio wyższą kwotę), bilet 48-godzinny (weekendowy), nieznaczna obniżka cen za bilety miesięczne. Do tego mniej istotne i teoretycznie łatwiejsze do wprowadzenia w życie czynniki takie jak: komunikacja miejska w nowych rejonach miasta (można by stworzyć ankietę dla mieszkańców miasta z pytaniem, w jakich rejonach warto by było puścić autobusy), stworzenie buspasów na głównych ciągach komunikacyjnych (m.in. na DK1, w al. Wolności, Nowowiejskiego - Śląska, Dąbrowskiego - Kilińskiego, Krakowska - Kanał Kohna), ułatwiający życie system informacji pasażerskiej, który jest normą w wielu miastach Polski i Europy Zachodniej (planowany), wspomniana wymiana taboru autobusowego i tramwajowego (trzymam kciuki), każdy przystanek wyposażony w wiatę, biletomaty w każdym pojeździe (dwie pieczenie na jednym ogniu: odciążenie kierowców i uniezależnienie się od kapryśnych kiosków "Ruch").

To nie są nierealne pomysły. Wystarczy trochę samozaparcia i ruszenia głową (co może być prawie niemożliwe u naszych socjalistycznych władz, które lubią rozwiązywać problemy, które same wcześniej stworzyły).
Wiem, że Ameryki nie odkryłem i podobnie jak ja myśli większość forumowiczów. :)
Przy okazji - stan taboru przegubowego z hybrydami przegubowymi
- Ikarus 280.70E - 17 szt.
- Mercedes O345G - 8 szt.
- Mercedes O530G - 11 szt.
- Solbus SM18 - 15 szt.

No ale gdy MPK zakupi wymarzone 30szt. solówek, to te ikarusy znikną i pozostanie wtedy 34 przegubów. Przy obecnym stanie faktycznym (które Patryk rozpisał) przegubów będzie wtedy na styk, więc MPK będzie musiało pozostawić jakieś ikarusy (wtedy nie wywiążą się z obietnicy 100% niskiego taboru, gdzie najstarszym autobusem będzie mercedes z 2006r.) albo będą musieli wysłać więcej solówek na obecnie mocno obciążone kursy 11, 12 czy 24, gdzie przegub to czasem za mało, a co dopiero solówka... wtedy jeszcze bardziej zniechęci się ludzi do korzystania z KM (być może taki jest plan ;) ) albo żeby ratować sytuacje, to zastosują się do rad Andrzeja i będą musieli zwiększyć częstotliwość kursowania tych linii, aby wszyscy się pomieścili w tych solówkach, a to kosztuje... nie zapominajmy o AZAT-ach. Mamy przecież na tyle zacofany system komunikacji tramwajowej, że gdy jeden skład ulegnie awarii, to wszystkie składy stoją... :P i co wtedy? MZDiT zaproponuje poirytowanym pasażerom TAXI czy krzyknie słynne "przecież samochodami się jeździ" ??

Przepraszam za częściowy OT.

Awatar użytkownika
Jakub Szymanowski
Posty: 477
Rejestracja: 16 grudnia 2011, 18:33
Lokalizacja: Szczecin/Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

Re: Zakupy taboru w 2016 roku.

Postautor: Jakub Szymanowski » 08 grudnia 2015, 18:27

@up Ankieta już jedna była, (odnośnie komunikacji miejskiej w III Aleji) i jak się skończyła, to chyba wszyscy wiemy...

Awatar użytkownika
Krzysiek Ociepa
Posty: 3255
Rejestracja: 19 marca 2008, 20:24
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

Re: Zakupy taboru w 2016 roku.

Postautor: Krzysiek Ociepa » 08 grudnia 2015, 19:05

Sebastian Wróbel pisze:
Piotr Radoliński pisze:I jak widać, nigdy się nie dogodzi nikomu.

Do tego mniej istotne i teoretycznie łatwiejsze do wprowadzenia w życie czynniki takie jak: komunikacja miejska w nowych rejonach miasta (można by stworzyć ankietę dla mieszkańców miasta z pytaniem, w jakich rejonach warto by było puścić autobusy), stworzenie buspasów na głównych ciągach komunikacyjnych (m.in. na DK1, w al. Wolności, Nowowiejskiego - Śląska, Dąbrowskiego - Kilińskiego, Krakowska - Kanał Kohna), ułatwiający życie system informacji pasażerskiej, który jest normą w wielu miastach Polski i Europy Zachodniej (planowany), wspomniana wymiana taboru autobusowego i tramwajowego (trzymam kciuki), każdy przystanek wyposażony w wiatę, biletomaty w każdym pojeździe (dwie pieczenie na jednym ogniu: odciążenie kierowców i uniezależnienie się od kapryśnych kiosków "Ruch").


Na początku warto byłoby zacząć od jednej banalnie prostej do wykonania rzeczy, łączącej dwie które wytłuściłem. Pisałem o tym wielokrotnie, ale bez odzewu. Mam mianowicie na myśli nazwy przystanków na wiatach. Każdy przystanek ma swoją nazwę. Ale na samym przystanku jej nigdzie nie ma (poza małą kartką z rozkładem i przystankami postawionymi w ramach MSIT-u). Dlaczego nie ma u nas wyraźnych nazw przystanków na wiatach? Kiedyś, kiedy był bałagan w nazewnictwie, nawet na słupkach przystankowych były nazwy. Teraz jak nazwy są ustalone i jest względny porządek, nie ma czegoś takiego. Pytanie tylko dlaczego?


Sebastian Wróbel pisze:
Piotr Radoliński pisze:Przy okazji - stan taboru przegubowego z hybrydami przegubowymi
- Ikarus 280.70E - 17 szt.
- Mercedes O345G - 8 szt.
- Mercedes O530G - 11 szt.
- Solbus SM18 - 15 szt.


No ale gdy MPK zakupi wymarzone 30szt. solówek, to te ikarusy znikną i pozostanie wtedy 34 przegubów. Przy obecnym stanie faktycznym (które Patryk rozpisał) przegubów będzie wtedy na styk, więc MPK będzie musiało pozostawić jakieś ikarusy (wtedy nie wywiążą się z obietnicy 100% niskiego taboru, gdzie najstarszym autobusem będzie mercedes z 2006r.)


I tak się nie wywiążą. MB Conecto G przecież też niskopodłogowe nie są. W takim wypadku mielibyśmy "aż" 26 przegubowców. Przychodzi zima, jak w styczniu 2010 roku, tramwaje stają na kilka dni i mamy całkowity paraliż komunikacji...

Awatar użytkownika
Jakub Szymanowski
Posty: 477
Rejestracja: 16 grudnia 2011, 18:33
Lokalizacja: Szczecin/Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

Re: Zakupy taboru w 2016 roku.

Postautor: Jakub Szymanowski » 08 grudnia 2015, 19:21

Myślę, że nazwy przystanków na słupkach/wiatach to bardzo dobry pomysł, ułatwiający podróż szczególnie ludziom spoza Częstochowy. Dla przykładu w Szczecinie nazwy przystanków umieszczone są na KAŻDYM słupku/wiacie...

Andrzej Pionka
Posty: 456
Rejestracja: 08 lipca 2015, 18:36
Status: Offline

Re: Zakupy taboru w 2016 roku.

Postautor: Andrzej Pionka » 08 grudnia 2015, 22:07

Póki co myślę, że ten wasz dzień targowy niepotrzebnie jest aż tak gloryfikowany. Jeździłem solówką i wszyscy się zmieścili. Nie było wcale gorzej niż kiedy ludzie jadą krótkim 20 do TRW. No na za tramwaje też niby racja, ale gdyby wtedy te przeguby wypożyczyć np. z Katowic lub z Łodzi na czas remontu? Nie ma sensu trzymać zarejestrowanych ikarusów w gotowości na niewiadomonaco. Od biedy można zamiast tramwajów puścić częściej solówki, lub zlecić obsługę tej linii podwykonawcy. We Wrocławiu kilka lat temu zostały wypożyczone wozy z przeznaczeniem na linię za tramwaj.

Awatar użytkownika
Łukasz Szkurłat
Posty: 2966
Rejestracja: 15 lutego 2011, 22:04
Lokalizacja: Częstochowa
Status: Offline

Re: Zakupy taboru w 2016 roku.

Postautor: Łukasz Szkurłat » 08 grudnia 2015, 23:35

Andrzej Pionka pisze:lub zlecić obsługę tej linii podwykonawcy. We Wrocławiu kilka lat temu zostały wypożyczone wozy z przeznaczeniem na linię za tramwaj.

Żyjesz jeszcze w innym świecie, ale z czasem przywykniesz. Nie wiem tylko jak koledzy przyjmą to do wiadomości, że próbujesz im zabrać pracę na rzecz prywaciarza jako podwykonawcy. :lol: Parę lat temu MPK też pożyczało wozy ze śląska na obsługę zatramwajów, bo był kryzys taborowy. Ale ogólnie robi się wszystko, żeby obsłużyć zatramwaje i linie autobusowe własnym taborem. Pomimo, że raz bestialsko przez to wycięto kilka brygad na liniach autobusowych.

Andrzej Pionka
Posty: 456
Rejestracja: 08 lipca 2015, 18:36
Status: Offline

Re: Zakupy taboru w 2016 roku.

Postautor: Andrzej Pionka » 09 grudnia 2015, 00:01

Mam nadzieję, że nie przywyknę. Trzymanie ikarusów w krzakach jest wg. mnie gorszym rozwiązaniem niż pożyczenie wozów na czas remontów.
Nikomu nie będę pracy zabierał, bo każdy ma do wypracowania limit godzin i raczej nic ponadto.
W razie linii za tramwaj można wysłać tam dać przeguby zabrane z innych linii.

Patryk Hartman
Członek CKMKM
Posty: 5400
Rejestracja: 01 lutego 2011, 16:49
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

Re: Zakupy taboru w 2016 roku.

Postautor: Patryk Hartman » 27 stycznia 2016, 10:44

Do MPK przyjechały już 3 dieslowe Solbusy . :)

Awatar użytkownika
Tomasz Rorat
Członek CKMKM
Posty: 7127
Rejestracja: 11 lipca 2011, 13:12
Lokalizacja: Częstochowa
Status: Offline

Re: Zakupy taboru w 2016 roku.

Postautor: Tomasz Rorat » 27 stycznia 2016, 10:58

Patryk Hartman pisze:Do MPK przyjechały już 3 dieslowe Solbusy . :)

... już wczoraj dojechały :P

Awatar użytkownika
Tomasz Rorat
Członek CKMKM
Posty: 7127
Rejestracja: 11 lipca 2011, 13:12
Lokalizacja: Częstochowa
Status: Offline

Re: Zakupy taboru w 2016 roku.

Postautor: Tomasz Rorat » 27 stycznia 2016, 14:38


Andrzej Rybak
Posty: 767
Rejestracja: 03 maja 2011, 21:44
Lokalizacja: Częstochowa
Status: Offline

Re: Zakupy taboru w 2016 roku.

Postautor: Andrzej Rybak » 15 kwietnia 2016, 17:05

Na stronie MPK pojawiło się ogłoszenie o przetargu na 40 autobusów :shock:

Marian Cichur
Posty: 548
Rejestracja: 19 marca 2016, 13:34
Status: Offline

Re: Zakupy taboru w 2016 roku.

Postautor: Marian Cichur » 15 kwietnia 2016, 18:01

Andrzej Rybak pisze:Na stronie MPK pojawiło się ogłoszenie o przetargu na 40 autobusów :shock:

To wspaniała wiadomość! Ciekawe, czy będą zamówione same solówki, czy też przeguby.

Awatar użytkownika
Krzysiek Ociepa
Posty: 3255
Rejestracja: 19 marca 2008, 20:24
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

Re: Zakupy taboru w 2016 roku.

Postautor: Krzysiek Ociepa » 16 kwietnia 2016, 16:54

Szacunkowa wartość zamówienia to ponad 54 mln zł, więc raczej nie same solówki. To dobra wiadomość, bo niemożliwe jest zastąpienie Ikarusów 280 solowymi niskopodłogowcami. Obstawiam taki sam podział, jak w przypadku hybryd, czyli 25 solówek i 15 przegubów.

Awatar użytkownika
Piotr Radoliński
Członek CKMKM
Posty: 21457
Rejestracja: 21 kwietnia 2010, 19:25
Lokalizacja: CZĘSTOCHOWA
Status: Offline

Re: Zakupy taboru w 2016 roku.

Postautor: Piotr Radoliński » 16 kwietnia 2016, 17:57

Krzysiek Ociepa pisze:Szacunkowa wartość zamówienia to ponad 54 mln zł, więc raczej nie same solówki. To dobra wiadomość, bo niemożliwe jest zastąpienie Ikarusów 280 solowymi niskopodłogowcami. Obstawiam taki sam podział, jak w przypadku hybryd, czyli 25 solówek i 15 przegubów.
Wersja mniej bogata to: 30 solówek i 10 przegubów. ;)

Przypominam także o remoncie linii tramwajowej w 2017 roku, gdzie będzie potrzeba sporo "przegubów" być może pokroju Ikarusa 280. :)

Awatar użytkownika
Krzysiek Ociepa
Posty: 3255
Rejestracja: 19 marca 2008, 20:24
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

Re: Zakupy taboru w 2016 roku.

Postautor: Krzysiek Ociepa » 16 kwietnia 2016, 18:28

To wiadomo, dlatego nasze "ekologi" mają jeszcze zostać. A może jakieś używane przegubowce? Radom kupuje właśnie 19 MAN-ów Lion's City G, które użytkował wcześniej ITS w Warszawie. Podobno na placu MAN-a stoi jeszcze 18 sztuk, więc jest w czym wybierać. Takie wozy przydałyby się, żeby zastąpić wysokopodłogowe Conecto. Ciekawe czy MPK planuje zrobić przy okazji tego zakupu krok w przód, jeśli chodzi o SIP, bo aż się o to prosi już od kilku lat.

Awatar użytkownika
Piotr Radoliński
Członek CKMKM
Posty: 21457
Rejestracja: 21 kwietnia 2010, 19:25
Lokalizacja: CZĘSTOCHOWA
Status: Offline

Re: Zakupy taboru w 2016 roku.

Postautor: Piotr Radoliński » 16 kwietnia 2016, 19:52

Krzysiek Ociepa pisze:Ciekawe czy MPK planuje zrobić przy okazji tego zakupu krok w przód, jeśli chodzi o SIP, bo aż się o to prosi już od kilku lat.
...a czy SIP jest w gestii MPK czy MZDiT ?

Marian Cichur
Posty: 548
Rejestracja: 19 marca 2016, 13:34
Status: Offline

Re: Zakupy taboru w 2016 roku.

Postautor: Marian Cichur » 16 kwietnia 2016, 20:02

Piotr Radoliński pisze:
Krzysiek Ociepa pisze:Ciekawe czy MPK planuje zrobić przy okazji tego zakupu krok w przód, jeśli chodzi o SIP, bo aż się o to prosi już od kilku lat.
...a czy SIP jest w gestii MPK czy MZDiT ?

MZDiT niestety myśli o wydaniu pieniędzy na swoją nową siedzibę (przy ul. Legionów, dawny budynek ZS Andersa) :/

Awatar użytkownika
Krzysiek Ociepa
Posty: 3255
Rejestracja: 19 marca 2008, 20:24
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

Re: Zakupy taboru w 2016 roku.

Postautor: Krzysiek Ociepa » 16 kwietnia 2016, 20:15

Piotr Radoliński pisze:
Krzysiek Ociepa pisze:Ciekawe czy MPK planuje zrobić przy okazji tego zakupu krok w przód, jeśli chodzi o SIP, bo aż się o to prosi już od kilku lat.
...a czy SIP jest w gestii MPK czy MZDiT ?

No mam na myśli SIP w pojazdach, a mianowicie elektroniczne "koraliki", ekrany LCD, zewnętrzne wyświetlacze o wysokiej rozdzielczości, itd. To raczej leży w gestii zamawiającego pojazdy.

Awatar użytkownika
Piotr Radoliński
Członek CKMKM
Posty: 21457
Rejestracja: 21 kwietnia 2010, 19:25
Lokalizacja: CZĘSTOCHOWA
Status: Offline

Re: Zakupy taboru w 2016 roku.

Postautor: Piotr Radoliński » 16 kwietnia 2016, 20:40

Krzysiek Ociepa pisze:No mam na myśli SIP w pojazdach, a mianowicie elektroniczne "koraliki", ekrany LCD, zewnętrzne wyświetlacze o wysokiej rozdzielczości, itd. To raczej leży w gestii zamawiającego pojazdy.
...okej, pomyślałem o elektronicznych tablicach przystankowych - mój błąd.

Andrzej Rybak
Posty: 767
Rejestracja: 03 maja 2011, 21:44
Lokalizacja: Częstochowa
Status: Offline

Re: Zakupy taboru w 2016 roku.

Postautor: Andrzej Rybak » 20 kwietnia 2016, 15:11


Awatar użytkownika
Janusz Karlikowski
Posty: 16400
Rejestracja: 15 lutego 2008, 08:59
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

Re: Zakupy taboru w 2016 roku.

Postautor: Janusz Karlikowski » 20 kwietnia 2016, 15:46

Ale w kwestii przegubów coś tu nie tak:
Obrazek

Maciej Urbaniak
Posty: 328
Rejestracja: 28 grudnia 2011, 11:39
Lokalizacja: Częstochowa
Status: Offline

Re: Zakupy taboru w 2016 roku.

Postautor: Maciej Urbaniak » 20 kwietnia 2016, 16:08

No to sobie pomarzyliśmy o przegubach. Na plus na pewno SIP z koralikami, klimatyzacja, wi-fi no i w końcu automaty. Wie ktoś po co dwa wyświetlacze boczne (z przystankiem docelowym i z samą linią)? Ciekawe czy Solaris wystartuje. Chętnie bym zobaczył Urbino IV u nas :)

P.S. Ciekawe po co im do obsługi automatów aż 8 GB ramu i 500 GB SSD :P

Piotr Schroder
Posty: 152
Rejestracja: 15 stycznia 2011, 21:55
Lokalizacja: Poczesna
Kontaktowanie:
Status: Offline

Re: Zakupy taboru w 2016 roku.

Postautor: Piotr Schroder » 20 kwietnia 2016, 16:24

Maciej Urbaniak pisze:Wie ktoś po co dwa wyświetlacze boczne (z przystankiem docelowym i z samą linią)?

Rozwiązanie zastosowane także w Krakowiakach, więc pewnie jakieś uzasadnienie ma, może jako pomoc dla osób na wózkach, bo jest on na wyskości ich wzroku i w pobliżu drzwi dla nich przeznaczonych (z rampą)
http://phototrans.pl/14,803107,0,Pesa_2014N_RG906.html

Awatar użytkownika
Janusz Karlikowski
Posty: 16400
Rejestracja: 15 lutego 2008, 08:59
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

Re: Zakupy taboru w 2016 roku.

Postautor: Janusz Karlikowski » 20 kwietnia 2016, 17:18

Jak dla mnie, to SM18 nie ma, nie liczmy ich w ogóle. 2 na mieście - jak dobrze pójdzie. MPK po raz kolejny strzela sobie w stopę, bo niby pasażerów jest może mniej, ale jak zamiast przegubów zaczną podjeżdżać krótkie (taka sytuacja jest nawet w tej chwili na przegubowych brygadach 22 i 24) i będzie tłok, to ludzie wsiądą w jeszcze większej ilości do swoich samochodów, dotyczy to także uczniów (wystarczy popatrzeć na parkingi przed liceami, technikami etc.). I, o ile dziś może się tak zdarzyć, że nawet w szczycie krótka 12 jedzie dość pusta (poprzedni kurs opóźniony, a temu się udało "przemknąć" przez światła), to na 24 już takich sytuacji raczej nie ma. Nawet na 31-04, gdzie przecież zwiększono częstotliwość, przegub nie wydaje się zbędny, bo o dziwo ludzi przybyło. Podobnie na 29. Jak to się dzieje ?? Otóż w prosty sposób: lepsza oferta przyciąga więcej pasażerów (30 za 45 i 30 za ... 60). Jeśli oferta pogorszy się (mniejszy, zatłoczony autobus), to sytuacja będzie odwrotna - ludzie poszukają środka wygodniejszego. Jest na to jeszcze sposób: zwiększenie częstotliwości do 10 minut. Znam wiele dużych miast, gdzie krótkie autobusy obsługują "mocne" linie. Ale kursują co 10, a w szczytach co 6-7 minut. Tylko skąd w naszym kochanym mieście na to pieniądze ?? Może lepiej kupić 35 pojazdów, ale te 8-10 "długich" ??

Aha: o elektrycznych jakoś szybko zapomniano - no coments

Awatar użytkownika
Krzysiek Ociepa
Posty: 3255
Rejestracja: 19 marca 2008, 20:24
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

Re: Zakupy taboru w 2016 roku.

Postautor: Krzysiek Ociepa » 20 kwietnia 2016, 17:44

Ktoś się niedługo obudzi z ręką w nocniku...

Awatar użytkownika
Bartosz Kowalski
Członek CKMKM
Posty: 4273
Rejestracja: 15 lutego 2008, 10:14
Lokalizacja: Łódź
Kontaktowanie:
Status: Offline

Re: Zakupy taboru w 2016 roku.

Postautor: Bartosz Kowalski » 20 kwietnia 2016, 20:55

To co pisze Janusz, ludzie zaczną uciekać od KM i za 5 lat zaczniemy kupować wozy 10m tłumacząc się że na niektórych liniach wozy 12m są za duże. Zamiast poprawiać ofertę i zachęcać ludzi do przesiadania się do KM to robi się odwrotnie.

Awatar użytkownika
Krzysiek Ociepa
Posty: 3255
Rejestracja: 19 marca 2008, 20:24
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

Re: Zakupy taboru w 2016 roku.

Postautor: Krzysiek Ociepa » 20 kwietnia 2016, 21:09

Nastąpi ciekawy paradoks, bo MPK zrobi zarazem najlepszy i najgorszy zakup. Najlepszy, bo specyfikacja jest wprost fantastyczna. Wszystkie najnowsze systemy i udogodnienia, pojazdy będą wyposażone wręcz kompleksowo. A najgorszy, bo autobusy 12-metrowe są już praktycznie wymienione i wystarczyłby zakup 20-25 sztuk, żeby wymienić MAN-y NL222 oraz stare SU12. Za to tabor przegubowy stoi w miejscu (mimo zakupu 15 hybryd, które są "niepewne"). Mało niskopodłogowców, na dodatek lwią część stanowią prawie 20-letnie Ikarusy. Żadna solówka nie zastąpi Ik280... Ciekawe kto wytłumaczy pasażerowi cisnącemu się w nowej, luksusowej solówce, na 24, że to "Moja Przyjazna Komunikacja"... A może MPK zatrudni "upychaczy", jak w tokijskim metrze?

Awatar użytkownika
Piotr Radoliński
Członek CKMKM
Posty: 21457
Rejestracja: 21 kwietnia 2010, 19:25
Lokalizacja: CZĘSTOCHOWA
Status: Offline

Re: Zakupy taboru w 2016 roku.

Postautor: Piotr Radoliński » 20 kwietnia 2016, 21:13

...a może taktyka MZDiT (bo to ono wskazywało na zakup "solówek") jest taka, że zostanie zwiększona częstotliwość ? Poza tym przetarg jest z wariantem rozszerzenia o kolejne 20 pojazdów (50% zamówienia)

Awatar użytkownika
Bartosz Kowalski
Członek CKMKM
Posty: 4273
Rejestracja: 15 lutego 2008, 10:14
Lokalizacja: Łódź
Kontaktowanie:
Status: Offline

Re: Zakupy taboru w 2016 roku.

Postautor: Bartosz Kowalski » 20 kwietnia 2016, 21:28

Przy założeniu że przy zwiększonej częstotliwości i polepszeniu oferty pasażerów nie przybędzie to i owszem może i zakup solówek ma sens. Ale ktoś chyba nie wziął pod uwagę że polepszenie ofert= więcej pasażerów, a jak ludzie będą się mieli cisnąć w solówkach to niestety ale pasażerów nie przybędzie. Z resztą częstotliwość, w Łodzi w czasie remontu trasy WZ na remontowanym odcinku jeździła linia Z10 do tego jeździło jeszcze 98, częstotliwość była taka że nie raz jechały 3-4 autobusy przegubowe jeden za drugim, wszystkie wpychane po brzegi.

Patryk Hartman
Członek CKMKM
Posty: 5400
Rejestracja: 01 lutego 2011, 16:49
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

Re: Zakupy taboru w 2016 roku.

Postautor: Patryk Hartman » 20 kwietnia 2016, 21:35

Bartosz, Janusz, Krzysiek: w pełni macie rację. Rozwiniecie skrótu MPK: "Moja przyjazna komunikacja" ma chyba również za zadanie by podróż pasażera z pkt A do pkt B była komfortowa. Przykład Bartka z Łodzi i przegubów jest świetnym przykładem, że komfortową podróż znacznie bardziej zapewnia przegub. Nie o to chodzi, że pan X nie ma gdzie usiąść, ale jest znacznie więcej miejsca w autobusie i jego metraż przyciąga pasażerów, co najważniejsze - jest znacznie taniej jechać autobusem do danego punktu podróży.
Piotr Radoliński pisze:...a może taktyka MZDiT (bo to ono wskazywało na zakup "solówek") jest taka, że zostanie zwiększona częstotliwość ? Poza tym przetarg jest z wariantem rozszerzenia o kolejne 20 pojazdów (50% zamówienia)

To co - 60 krótkich? Kogo to ucieszy, jak jednym kursem pojedzie tłok, a drugim kilka osób. A skąd nagle się znalazł budżet na komunikację, skoro ciągle musiano dokładać do "interesu" (objazdy, utrudnienia - itp.)...

Awatar użytkownika
Piotr Radoliński
Członek CKMKM
Posty: 21457
Rejestracja: 21 kwietnia 2010, 19:25
Lokalizacja: CZĘSTOCHOWA
Status: Offline

Re: Zakupy taboru w 2016 roku.

Postautor: Piotr Radoliński » 20 kwietnia 2016, 21:45

Patryk Hartman pisze:A skąd nagle się znalazł budżet na komunikację, skoro ciągle musiano dokładać do "interesu" (objazdy, utrudnienia - itp.)...
...z programu RPO WSL 2014-2020 ! :P

Z tego programu m.in. GZK Rędziny zakupi 4 autobusy hybrydowe.

Awatar użytkownika
Janusz Karlikowski
Posty: 16400
Rejestracja: 15 lutego 2008, 08:59
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

Re: Zakupy taboru w 2016 roku.

Postautor: Janusz Karlikowski » 20 kwietnia 2016, 22:06

Czyli MPK kupi znowu coś, z czego mieszkańcy nie będą zadowoleni.
To po co te ankiety, badania ?? Na prawdę w MPK i MZdiT nikt nie potrafi zrozumieć, że pasażerowie są wkurzeni, że chcą dobrych połączeń, częstych i jednak AUTOBUSÓW PRZEGUBOWYCH, jeśli chcemy być jeszcze nadal miastem, a nie wioską (nie obrażając o wiele lepiej rozwiniętych gmin).

Chyba tylko miłośników cieszą te zakupy, przeciętnego pasażera przyprawiają o mdłości.

Andrzej Pionka
Posty: 456
Rejestracja: 08 lipca 2015, 18:36
Status: Offline

Re: Zakupy taboru w 2016 roku.

Postautor: Andrzej Pionka » 20 kwietnia 2016, 22:52

W Częstochowie nie ma niestety przemyślanej strategii komunikacyjnej i to widać na każdym kroku, a większość linii istnieje na zasadzie "od 15 lat tak jest, to znaczy jest dobrze". Gdyby autobusy miały jeździć co 10 minut to solówki by wystarczyły, ale w to wątpię.

Awatar użytkownika
Bartosz Kowalski
Członek CKMKM
Posty: 4273
Rejestracja: 15 lutego 2008, 10:14
Lokalizacja: Łódź
Kontaktowanie:
Status: Offline

Re: Zakupy taboru w 2016 roku.

Postautor: Bartosz Kowalski » 21 kwietnia 2016, 07:27

Piotr Radoliński pisze:
Patryk Hartman pisze:A skąd nagle się znalazł budżet na komunikację, skoro ciągle musiano dokładać do "interesu" (objazdy, utrudnienia - itp.)...
...z programu RPO WSL 2014-2020 ! :P

Z tego programu m.in. GZK Rędziny zakupi 4 autobusy hybrydowe.

Patrykowi chyba chodziło o to skąd kasa na zwiększenie liczby kursów. Bo tego chyba program RPO nie finansuje.

Awatar użytkownika
Mateusz Stacherczak
Członek CKMKM
Posty: 3753
Rejestracja: 25 maja 2009, 13:18
Lokalizacja: Najjaśniejsza Rzeczpospolita Polska
Kontaktowanie:
Status: Offline

Re: Zakupy taboru w 2016 roku.

Postautor: Mateusz Stacherczak » 21 kwietnia 2016, 08:16

Odnoszę pewne dziwne wrażenie. Ale nie o tym tutaj.

Awatar użytkownika
Piotr Radoliński
Członek CKMKM
Posty: 21457
Rejestracja: 21 kwietnia 2010, 19:25
Lokalizacja: CZĘSTOCHOWA
Status: Offline

Re: Zakupy taboru w 2016 roku.

Postautor: Piotr Radoliński » 23 kwietnia 2016, 19:54


Awatar użytkownika
Sebastian Wróbel
Posty: 4959
Rejestracja: 10 lutego 2010, 13:16
Lokalizacja: Częstochowa
Status: Offline

Re: Zakupy taboru w 2016 roku.

Postautor: Sebastian Wróbel » 23 kwietnia 2016, 22:15

Patryk Hartman pisze:To co - 60 krótkich? Kogo to ucieszy, jak jednym kursem pojedzie tłok, a drugim kilka osób. A skąd nagle się znalazł budżet na komunikację, skoro ciągle musiano dokładać do "interesu" (objazdy, utrudnienia - itp.)...

Słuszna uwaga. MZDiT wprawdzie zwiększa częstotliwość kursowania autobusów, jednak to nadal za mało. Jedne linie zyskiwały większą częstotliwość (29, 31) ale też niektóre je traciły (11, 19, 20).
Jeśli istnieje cień szansy i MPK skorzystałoby z rozszerzenia zamówienia do 60 autobusów krótkich, to tylko zwiększona częstotliwość (takty 10/20/40 zamiast obecnych 15/30/60) przedłuży agonię naszej KM i częściowo usprawiedliwi totalną olewkę na niemożność zakupienia przegubów przez beneficjentów. Władze socjalistyczne lubią rozwiązywać problemy, które sami stworzyli: czarny scenariusz może być taki, że solówki zwiększą odpływ pasażerów (jeśli rozkłady pozostaną te same) i wtedy władze powiedzą: mieliśmy rację z tymi solówkami! z roku na rok coraz mniej pasażerów. Sukces odtrąbiony.
Co mi po wypasionej klimie, WI-FI i gniazdkach USB w supernowoczesnym autobusie, skoro będę się czuł jak sardynka w puszce? to samo pomyśli 80% pasażerów, których nie kupi się takimi szmerami bajerami.
Ale skoro tak sobie dywagujemy: a co jeśli celem rozszerzenia zamówienia do 60 sztuk nie jest ewentualne zwiększenie częstotliwości kursowania KM tylko załatanie problemów, spowodowanych przez awaryjność hybryd? skąd nagle miałyby się znaleźć pieniądze na wozokilometry, które z roku na rok wzrastają?

Awatar użytkownika
Jakub Szymanowski
Posty: 477
Rejestracja: 16 grudnia 2011, 18:33
Lokalizacja: Szczecin/Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

Re: Zakupy taboru w 2016 roku.

Postautor: Jakub Szymanowski » 23 kwietnia 2016, 23:19

Także uważam, że brak przegubów w tym przetargu to fatalny pomysł...
Ale żeby nie było, że tylko narzekam, to uważam, że wyposażenie tych pojazdów jest zdecydowanie na +. Biletomaty, wyświetlacze LCD w środku, wi-fi, "duże" tylne wyświetlacze... Super! Jeszcze jedna kwestia (czysto estetyczna): Dlaczego rurki mają być żółte??? Czerwone się nie podobały?

Awatar użytkownika
Piotr Radoliński
Członek CKMKM
Posty: 21457
Rejestracja: 21 kwietnia 2010, 19:25
Lokalizacja: CZĘSTOCHOWA
Status: Offline

Re: Zakupy taboru w 2016 roku.

Postautor: Piotr Radoliński » 24 kwietnia 2016, 09:34

Jakub Szymanowski pisze:Jeszcze jedna kwestia (czysto estetyczna): Dlaczego rurki mają być żółte??? Czerwone się nie podobały?
...owe "rurki" (uchwyty, poręcze etc) z reguły powinny być malowane w kolory kontrastowe (np. żółte) aby ludzie NIEDOWIDZĄCY mieli łatwiej z ich zlokalizowaniem.

Andrzej Pionka
Posty: 456
Rejestracja: 08 lipca 2015, 18:36
Status: Offline

Re: Zakupy taboru w 2016 roku.

Postautor: Andrzej Pionka » 24 kwietnia 2016, 13:02

Ciekawe, czy kierowcy będą szczęśliwi z powodu biletomatów...

Awatar użytkownika
Janusz Karlikowski
Posty: 16400
Rejestracja: 15 lutego 2008, 08:59
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

Re: Zakupy taboru w 2016 roku.

Postautor: Janusz Karlikowski » 24 kwietnia 2016, 13:29

Bo co - nie będzie prowizji ?? I bardzo dobrze, bo to coś co jest u nas przypomina bardziej PKS, niż KM. No chyba, że małomiasteczkową KM.
Biletomat jest normalnością w miastach z prawdziwego zdarzenia.
Natomiast nie podoba mi się (chociaż mam miesięczny i mnie to nie dotyczy), że przewidziano tylko transakcje kartowe zbliżeniowe. Wiele polskich banków nie akceptuje transakcji pay pass w trybie offline, więc zakup biletu w automacie nie będzie możliwy. A np. w Łodzi są automaty z normalnym czytnikiem, klawiaturą do PIN i takowy zakup jest bezproblemowy.

Andrzej Pionka
Posty: 456
Rejestracja: 08 lipca 2015, 18:36
Status: Offline

Re: Zakupy taboru w 2016 roku.

Postautor: Andrzej Pionka » 24 kwietnia 2016, 13:55

Przy takich wypłatach 150zł z prowizji to dużo. Ciekawe jakie pensje mają kierowcy w tych "miastach z prawdziwego zdarzenia".

Awatar użytkownika
Janusz Karlikowski
Posty: 16400
Rejestracja: 15 lutego 2008, 08:59
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

Re: Zakupy taboru w 2016 roku.

Postautor: Janusz Karlikowski » 24 kwietnia 2016, 15:12

Mają pozorni wyższe, bo w wielu przypadkach pracują na własnej działalności, ale muszą sobie płacić ZUS i to się opłaca tylko przez rok. A np. w Krakowie jak nie ma automatu lub jest niesprawny, to kierowca musi sprzedawać i nic z tego nie ma...
A może 150zł to dużo, ale mój czas też jest cenny i dziś straciłem w autobusie 7 minut (względem rozkładu), bo bilety, bilety i kolejne światła po drodze robiły się czerwone. Uważam, że każdy pasażer ma obowiązek mieć bilet planując podróż KM. Jak to było z PRL-u ?? Kioski pozamykane w tygodniu o 18, w weekendy prawie nieczynne i ludzie jeździli... A ja mając bilet okresowy mam prawo domagać się z drugiej strony, czyli MPK, prawidłowego wykonania usługi i nie obchodzą mnie osoby bez biletów (w połowie typowi lenie). Także w zasadzie mnie nie obchodzi ile zarabia kierowca, bo nikt nikogo do takiej pracy nie zmusza i nie wiem czemu narzekasz na zarobki, bo wg mojej wiedzy najgorsze nie są...

Andrzej Pionka
Posty: 456
Rejestracja: 08 lipca 2015, 18:36
Status: Offline

Re: Zakupy taboru w 2016 roku.

Postautor: Andrzej Pionka » 24 kwietnia 2016, 17:01

Nie narzekam na zarobki, tylko pytam się jak zareagują kierowcy na wieść o tym, że ich pensje zmniejszą się o ok. 150 zł miesięcznie.

Awatar użytkownika
Janusz Karlikowski
Posty: 16400
Rejestracja: 15 lutego 2008, 08:59
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

Re: Zakupy taboru w 2016 roku.

Postautor: Janusz Karlikowski » 24 kwietnia 2016, 17:54

Nie pensje !! To jest dodatek do pensji i w umowie o pracę nikt nie gwarantuje, że go dostaniesz.

Awatar użytkownika
Piotr Radoliński
Członek CKMKM
Posty: 21457
Rejestracja: 21 kwietnia 2010, 19:25
Lokalizacja: CZĘSTOCHOWA
Status: Offline

Re: Zakupy taboru w 2016 roku.

Postautor: Piotr Radoliński » 24 kwietnia 2016, 18:08

Andrzej Pionka pisze:Przy takich wypłatach 150zł z prowizji to dużo. Ciekawe jakie pensje mają kierowcy w tych "miastach z prawdziwego zdarzenia".
...wierz mi, że MPK Częstochowa znajduję się pod tym względem w pierwszej dziesiątce miast w Polsce.
Oprócz tego są przedsiębiorstwa, które udostępniają pojazd na zasadzie ajencji... wtedy, np. w Krakowie masz płacone brutto 27-28 zł/godzinę - musisz jednak mieć działalność gospodarczą i opłacać sobie ZUS (najniższy w tej chwili to ok. 1200 - 1300 zł/mies.)
Andrzej Pionka pisze:Nie narzekam na zarobki, tylko pytam się jak zareagują kierowcy na wieść o tym, że ich pensje zmniejszą się o ok. 150 zł miesięcznie.
...pewnie tak jak w innych miastach, gdzie biletomaty są w pojazdach komunikacji miejskiej - przyzwyczają się !

Andrzej Pionka
Posty: 456
Rejestracja: 08 lipca 2015, 18:36
Status: Offline

Re: Zakupy taboru w 2016 roku.

Postautor: Andrzej Pionka » 24 kwietnia 2016, 18:23

Osobiście cieszyłbym się z braku sprzedaży biletów. :)

Awatar użytkownika
Piotr Radoliński
Członek CKMKM
Posty: 21457
Rejestracja: 21 kwietnia 2010, 19:25
Lokalizacja: CZĘSTOCHOWA
Status: Offline

Re: Zakupy taboru w 2016 roku.

Postautor: Piotr Radoliński » 24 kwietnia 2016, 18:44

Andrzej Pionka pisze:Osobiście cieszyłbym się z braku sprzedaży biletów. :)
...czyli "nie ma sprawy" :P

Andrzej Pionka
Posty: 456
Rejestracja: 08 lipca 2015, 18:36
Status: Offline

Re: Zakupy taboru w 2016 roku.

Postautor: Andrzej Pionka » 24 kwietnia 2016, 18:52

Dla mnie nie ma, bo więcej z tego kłopotów niż zysku, ale już widzę miny tych, którym nigdy nic nie pasuje i zdaje się, że są w MPK za karę ;)

Awatar użytkownika
Krzysiek Ociepa
Posty: 3255
Rejestracja: 19 marca 2008, 20:24
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

Re: Zakupy taboru w 2016 roku.

Postautor: Krzysiek Ociepa » 24 kwietnia 2016, 19:34

Przecież nikt ich nie zmusi do przejścia na nowy wóz...


Wróć do „Tabor”



Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 5 gości