Historyczne autobusy i numery taborowe w MPK

Awatar użytkownika
Wojciech Liberda
Członek CKMKM
Posty: 3824
Rejestracja: 17 lutego 2008, 21:10
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

Nowe nabytki klubu - znak "A" i nie tylko...

Postautor: Wojciech Liberda » 28 grudnia 2012, 12:24

Andrzej Czerwik pisze:Coś Wojtku z tymi numerami chyba pomieszałeś. Z tego co ja pamiętam to Ikarusy miały numery od 273 - pierwsza dostawa - Piotrze popraw mnie. Widziałem jak były po kursach ustawiane na zajezdni numer za numerem ale żeby były inne numery taborowe?


Dobrze prawisz tylko, że te od 254 do 283 z roku 1974 zostały przesunięte z AZ1 do AZ2 i tu chce to wyjaśnić. Tylko jest mały problem wozy od numeru 254-263 nie były przenumerowane to by oznaczało że od początku stacjonowały w AZ2. Te przenumerowane 264-283 to ex wozy 100-119 z AZ1.

A ja się teraz zastanawiam czy wozy zaczynające się od 1 do 199 były z AZ1 a wozy zaczynające się od 200 na AZ2, stąd Ikarus zaczynające się na 100-119, jeżeli tak to zastanawiam się od kiedy to funkcjonowało i kiedy się skończyło... bo trzeba brać pod uwagę, że Ikarusy 280.02 zaczynały się od 274... ja wiem było dużo dostaw nie wszyscy się znali na numerach, coś tam kasowali, coś tam wymieniali w Jelczu (PR110) :)

Awatar użytkownika
Janusz Karlikowski
Posty: 16400
Rejestracja: 15 lutego 2008, 08:59
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

Historia 2

Postautor: Janusz Karlikowski » 28 grudnia 2012, 12:29

Wisienka na torcie był rok 1985, kiedy doszły nowe (od #200) i mieliśmy dwa #222, a #216 rozwalił się przy wjeździe do zajezdni. Także na widok #216 i #223 nie można było liczyć.

Andrzej Czerwik
Członek CKMKM
Posty: 863
Rejestracja: 07 września 2012, 16:16
Status: Offline

Nowe nabytki klubu - znak "A" i nie tylko...

Postautor: Andrzej Czerwik » 28 grudnia 2012, 12:32

Januszu, zgadzam się z Tobą, mnie chodziło o "przeguby" które widziałem na AZ1 od numeru 273 wzwyż.

Awatar użytkownika
Wojciech Liberda
Członek CKMKM
Posty: 3824
Rejestracja: 17 lutego 2008, 21:10
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

Nowe nabytki klubu - znak "A" i nie tylko...

Postautor: Wojciech Liberda » 28 grudnia 2012, 12:36

Janusz Karlikowski pisze:Wisienka na torcie był rok 1985, kiedy doszły nowe (od #200) i mieliśmy dwa #222, a #216 rozwalił się przy wjeździe do zajezdni. Także na widok #216 i #223 nie można było liczyć.


To co piszesz to przyszło 30 sztuk i były przyjęte na stan od 23-25.05.1985. I to może te sztuki chłopaki widzieli na Kiedrzyńskiej?

Andrzej Czerwik
Członek CKMKM
Posty: 863
Rejestracja: 07 września 2012, 16:16
Status: Offline

Nowe nabytki klubu - znak "A" i nie tylko...

Postautor: Andrzej Czerwik » 28 grudnia 2012, 12:45

Wojtku, ja piszę o przegubach które były na AZ1 (zaczynały się od nr 273) wzwyż i były to przeguby (w malowaniu biało-czerwono-białym tak jak 288). Natomiast nie przypominam sobie aby Ikarusy były w numeracji od 100-119 tutaj może Piotr coś pomoże.

Awatar użytkownika
Janusz Karlikowski
Posty: 16400
Rejestracja: 15 lutego 2008, 08:59
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

Nowe nabytki klubu - znak "A" i nie tylko...

Postautor: Janusz Karlikowski » 28 grudnia 2012, 12:50

A propos Ikarusów z 1985r., to jako nówki wzięły udział w Wyścigu Pokoju:
Obrazek
A spis autobusów jest w pliku, który kiedyś dostałem od Wojtka. Tylko nie wiem czy uda mi się podczepić tu..
Raczej nie, bo nie ma takiej opcji. Szkoda.

Awatar użytkownika
Wojciech Liberda
Członek CKMKM
Posty: 3824
Rejestracja: 17 lutego 2008, 21:10
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

Nowe nabytki klubu - znak "A" i nie tylko...

Postautor: Wojciech Liberda » 28 grudnia 2012, 12:52

Andrzej Czerwik pisze:Wojtku, ja piszę o przegubach które były na AZ1 (zaczynały się od nr 273) wzwyż i były to przeguby (w malowaniu biało-czerwono-białym tak jak 288). Natomiast nie przypominam sobie aby Ikarusy były w numeracji od 100-119 tutaj może Piotr coś pomoże.


Z przegubami wszystko się zgadza mnie chodzi o 260-tki. Dostały numery od 100 i moje pytanie brzmi czy od nowości czyli od 1974 do 1978 kiedy zostały przenumerowane a co za tym idzie przeszły na AZ2?

Plik z autobusami właśnie uzupełniam o kasacje itd więc niedługo powinien się pokazać na forum :)

Andrzej Czerwik
Członek CKMKM
Posty: 863
Rejestracja: 07 września 2012, 16:16
Status: Offline

Nowe nabytki klubu - znak "A" i nie tylko...

Postautor: Andrzej Czerwik » 28 grudnia 2012, 12:56

Z tego co pamiętam to od 100 jeżdziły PR 110, no chyba że na oczy mi padło. :shock:

Awatar użytkownika
Janusz Karlikowski
Posty: 16400
Rejestracja: 15 lutego 2008, 08:59
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

Nowe nabytki klubu - znak "A" i nie tylko...

Postautor: Janusz Karlikowski » 28 grudnia 2012, 13:06

PR110 to dostały od #1

Awatar użytkownika
Wojciech Liberda
Członek CKMKM
Posty: 3824
Rejestracja: 17 lutego 2008, 21:10
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

Nowe nabytki klubu - znak "A" i nie tylko...

Postautor: Wojciech Liberda » 28 grudnia 2012, 13:24

Andrzej Czerwik pisze:Z tego co pamiętam to od 100 jeżdziły PR 110, no chyba że na oczy mi padło. :shock:


Dobrze prawi od 1 do 165 bo tyle było Jelczów PR110 w równych kombinacjach, tzn. dwóch PR110 i PR110M lub U :P

Awatar użytkownika
Janusz Karlikowski
Posty: 16400
Rejestracja: 15 lutego 2008, 08:59
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

Nowe nabytki klubu - znak "A" i nie tylko...

Postautor: Janusz Karlikowski » 28 grudnia 2012, 13:34

Warto wspomnieć, że z powodu braku ... czerwonej farby wozy #161-#165 były pomalowane na brązowo. Ach jaka szkoda, że nie mam żadnego zdjęcia.

Andrzej Czerwik
Członek CKMKM
Posty: 863
Rejestracja: 07 września 2012, 16:16
Status: Offline

Nowe nabytki klubu - znak "A" i nie tylko...

Postautor: Andrzej Czerwik » 28 grudnia 2012, 13:45

Aż żal d... ściska że takich fotek nie ma. Teraz miał byś Januszu pamiątkę - bezcenną.

Awatar użytkownika
Wojciech Liberda
Członek CKMKM
Posty: 3824
Rejestracja: 17 lutego 2008, 21:10
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

Historia 3

Postautor: Wojciech Liberda » 28 grudnia 2012, 13:57

Andrzej Czerwik pisze:Aż żal d... ściska że takich fotek nie ma. Teraz miał byś Januszu pamiątkę - bezcenną.


Trzeba Piotrka złapać za ja...ka, zabrać mu klucze z piwnicy i pogrzebać... bo w czasie przenosin twierdzi, że coś pogubił i nie może znaleźć skanów...

Awatar użytkownika
Piotr Radoliński
Członek CKMKM
Posty: 21456
Rejestracja: 21 kwietnia 2010, 19:25
Lokalizacja: CZĘSTOCHOWA
Status: Offline

Nowe nabytki klubu - znak "A" i nie tylko...

Postautor: Piotr Radoliński » 28 grudnia 2012, 15:01

...o ile mnie pamięć nie myli Wojtku to Ik 260.04 z listopadowej dostawy (drugiej) 1974 r. miały nr #258 - #277 - pamiętam je z pl. Biegańskiego. Pierwsza - lutowa (1974 r) - partia miała nr od #100 - #119, gdyż numeracja od #200 do #253 była "obsadzona" na Ikarusach 556. Zaś powyżej #300 były Jelcze 021 i 272MEX.

P.S. Pierwsze partie Ikarusów 260 były oznakowywane tradycyjnie jak w owych czasach w czterech narożnikach - małą czcionką.

Andrzej Sowa
Posty: 770
Rejestracja: 17 lutego 2008, 09:04
Status: Offline

Nowe nabytki klubu - znak "A" i nie tylko...

Postautor: Andrzej Sowa » 28 grudnia 2012, 17:40

Andrzej Czerwik pisze:Wojtku, ja piszę o przegubach które były na AZ1 (zaczynały się od nr 273) wzwyż i były to przeguby (w malowaniu biało-czerwono-białym tak jak 288). Natomiast nie przypominam sobie aby Ikarusy były w numeracji od 100-119 tutaj może Piotr coś pomoże.


Sorry , może to nie istotne ale przegubowe ikarusy zaczęły się od numeru 274 - przyszło 25 sztuk 274-298.

Awatar użytkownika
Piotr Radoliński
Członek CKMKM
Posty: 21456
Rejestracja: 21 kwietnia 2010, 19:25
Lokalizacja: CZĘSTOCHOWA
Status: Offline

Nowe nabytki klubu - znak "A" i nie tylko...

Postautor: Piotr Radoliński » 28 grudnia 2012, 18:09

Andrzej Sowa pisze:Sorry , może to nie istotne ale przegubowe ikarusy zaczęły się od numeru 274 - przyszło 25 sztuk 274-298.
...dokładnie tak ! Właśnie telefonicznie, przez kilkadziesiąt minut, ustalaliśmy z Wojtkiem L. nr taborowe Ik 260 i Ik 280.

Andrzej Czerwik
Członek CKMKM
Posty: 863
Rejestracja: 07 września 2012, 16:16
Status: Offline

Nowe nabytki klubu - znak "A" i nie tylko...

Postautor: Andrzej Czerwik » 28 grudnia 2012, 18:10

To Piotrze puść jak "to leciało" z tymi numerami.

Awatar użytkownika
Wojciech Liberda
Członek CKMKM
Posty: 3824
Rejestracja: 17 lutego 2008, 21:10
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

Nowe nabytki klubu - znak "A" i nie tylko...

Postautor: Wojciech Liberda » 28 grudnia 2012, 21:37

Nie chce mi się już pisać każdej dostawy skorzystajcie z filtra na każdym roku...

Co do Ikarusów 260 to były w sumie 5 dostaw (80 szt Ikarusów 260.04)
2 dostawy w 1974 roku, 1 w 1976, 1 w 1983 i 1 w 1984. Trochę się namęczyłem więc weźcie to pod uwagę! Już mam dzisiaj dość.

Pamiętajcie, że dane spisywałem z archiwum MPK, a tam nie zawsze pisało tak jak każdy sobie tego życzył... oczywiście uzupełniłem o wszystkie wozy, roczniki, kasacje, rejestracje itd.

Jeżeli chcecie dokładne dane proponuje skorzystać z filtra :)
Załączniki
Ogólny zapis taboru MPK.xls
(209 KiB) Pobrany 114 razy

Awatar użytkownika
Piotr Radoliński
Członek CKMKM
Posty: 21456
Rejestracja: 21 kwietnia 2010, 19:25
Lokalizacja: CZĘSTOCHOWA
Status: Offline

Nowe nabytki klubu - znak "A" i nie tylko...

Postautor: Piotr Radoliński » 28 grudnia 2012, 21:49

Woijtku ! np. #155 Jelcz 706 RTO to powinno być Jelcz 021 9przegub)!! Jelcze RTO #321-323 to także Jelcze 021 (przegub).

Andrzej Czerwik
Członek CKMKM
Posty: 863
Rejestracja: 07 września 2012, 16:16
Status: Offline

Nowe nabytki klubu - znak "A" i nie tylko...

Postautor: Andrzej Czerwik » 28 grudnia 2012, 21:55

Wojciechu, "PEŁEN SZACUN" za taką robótkę. Trochę się nasiedziałeś nad tym.

Awatar użytkownika
Wojciech Liberda
Członek CKMKM
Posty: 3824
Rejestracja: 17 lutego 2008, 21:10
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

Nowe nabytki klubu - znak "A" i nie tylko...

Postautor: Wojciech Liberda » 28 grudnia 2012, 22:19

Popracuję jeszcze nad szczegółami... dawajcie znać jak znajdziecie jakies kwiatki, ja dopisze i znów wrzucę uaktualniony...

Andrzej Czerwik
Członek CKMKM
Posty: 863
Rejestracja: 07 września 2012, 16:16
Status: Offline

Nowe nabytki klubu - znak "A" i nie tylko...

Postautor: Andrzej Czerwik » 28 grudnia 2012, 22:23

To co wykonałeś to "kawał dobrej roboty"

Beniamin Wójcik
Posty: 1289
Rejestracja: 05 sierpnia 2011, 08:17
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

Nowe nabytki klubu - znak "A" i nie tylko...

Postautor: Beniamin Wójcik » 28 grudnia 2012, 22:40

Wojtek... Jestem pod wrażeniem. Kilka kwestii zwróciło moja uwagę; co znaczy "karny mercedes"...? (wiersz numer 449)

I pozostaje inna kwestia; mianowicie do taboru powinno wliczać sie także Warszawy M20 jeżdżące jako taksówki MPK w latach 60. Ich numeracja zaczynała się od numeru 301.

Awatar użytkownika
Wojciech Liberda
Członek CKMKM
Posty: 3824
Rejestracja: 17 lutego 2008, 21:10
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

Nowe nabytki klubu - znak "A" i nie tylko...

Postautor: Wojciech Liberda » 28 grudnia 2012, 22:43

Beniamin Wójcik pisze:Wojtek... Jestem pod wrażeniem. Kilka kwestii zwróciło moja uwagę; co znaczy "karny mercedes"...? (wiersz numer 449)

I pozostaje inna kwestia; mianowicie do taboru powinno wliczać sie także Warszawy M20 jeżdżące jako taksówki MPK w latach 60. Ich numeracja zaczynała się od numeru 301.


Co do karnego to dostaliśmy go za opóźnienie w dostawie Citaro 530, zamiast kasy wzięli autobus :)))
Co do taksówek to nie mam numeracji... ani żadnych danych

Jarosław Jaros
Posty: 12
Rejestracja: 02 stycznia 2013, 22:31
Status: Offline

Nowe nabytki klubu - znak "A" i nie tylko...

Postautor: Jarosław Jaros » 03 stycznia 2013, 22:36

Piotr Radoliński pisze:Woijtku ! np. #155 Jelcz 706 RTO to powinno być Jelcz 021 9przegub)!! Jelcze RTO #321-323 to także Jelcze 021 (przegub).

Piotrze. Niestety nie, ponieważ jak łatwo możesz sobie sprawdzić w jubileuszowym wydaniu książki poświęconej MPK w Częstochowie, zarówno #156 (ten jest nawet uwidoczniony na jednej z fotografii) jak i #157 to wersja wcześniejsza czyli AP 02 z roku 1966. Sądzę też, że osoba która odnotowywała ten fakt w dokumentach MPK, prawdopodobnie nie wiedziała, że takie jest prawidłowe oznaczenie pojazdu przegubowego.
Moim zdaniem, kolejne pojazdy oznaczone podobnie, które przyjęto na stan w kwietniu 1967, to także AP 02 (z tylną osią skrętną z Chaussona)

Natomiast masz istotnie rację, że #321'-323' to wersja AP021 z 1975 roku. Zwróć jednak uwagę, że tylko przy wymienionych numerach widnieje zapis ?zakład pogrzebowy?. Można z tego faktu wnioskować, że wozy zostały najprawdopodobniej pozbawione naczepy, a w tylnej części skróconego przedniego członu zamontowano dodatkowe drzwi o odpowiedniej szerokości w wiadomym celu. Takie i podobne zabiegi wykonywano tworząc pogotowia techniczne i inne wozy np. w stadninach do przewozu koni. Całą operację wykonano prawdopodobnie w MPK Częstochowa i przyjmując je ponownie na stan w 1977 roku (przed sprzedażą) oznaczono je nie AP021 tylko RTO.

Beniamin Wójcik
Posty: 1289
Rejestracja: 05 sierpnia 2011, 08:17
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

Nowe nabytki klubu - znak "A" i nie tylko...

Postautor: Beniamin Wójcik » 03 stycznia 2013, 23:42

No niestety nie... Nie mogło być tak jak piszesz Jarosławie, ponieważ polski przemysł nie dokonywał wówczas zakupów osi marki Chausson. Osie te wykorzystywano jedynie w Warszawie.
Przegubowe konstrukcje Jelczy posiadały wyłącznie osie (w przypadku osi skrętnej drugiego członu) zapożyczone z przedniej osi polskiej ciężarówki Żubr. Innej możliwości nie ma.

Awatar użytkownika
Dominik Wójcik
Posty: 7642
Rejestracja: 15 lutego 2008, 13:01
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

Nowe nabytki klubu - znak "A" i nie tylko...

Postautor: Dominik Wójcik » 04 stycznia 2013, 00:57

Oczywiście, że Żubr.
Chausson tylko w prototypie MPA

Awatar użytkownika
Piotr Radoliński
Członek CKMKM
Posty: 21456
Rejestracja: 21 kwietnia 2010, 19:25
Lokalizacja: CZĘSTOCHOWA
Status: Offline

Nowe nabytki klubu - znak "A" i nie tylko...

Postautor: Piotr Radoliński » 04 stycznia 2013, 09:56

No coż ! Jarku, masz niewatpliwie rację - pojazd na zdjęciu w w jubileuszowym wydaniu książki poświęconej MPK w Częstochowie, to JELCZ AP02 z tylną osią z autobusu Chausson !!

Obrazek
Jelcz AP 02 - fot. archiwum MPK Częstochowa
Beniaminie ! Zgadza się, że w warszawskich przegubowych "ogórkach" (było ich zrobionych ok. 25 szt.) o symbolu MPA 62 (prod.1962-64) stosowano tylną oś pochodząca z autobysu Chausson (przednia oś). JZS po przejęciu produkcji od MPA Warszawa przez pewien czas produkowały także Jelcze AP 02 z tylną osią skrętną prod. francuskiej. Jednak w niedługim czasie zastosowano nowsze rozwiązanie - zaadaptowano przednią oś (produkcji polskiej - Zakłady Południowe - Stalowa Wola) z pojazdu ciężarowego - Żubr A80. W późniejszym okresie stosowano osie przednie z Jelcza 315 (zmodernizowany Żubr A80)
Jelcz MPA 62 - prod. 1962 -64
Jelcz AP 02 - prod. 1963-67
Jelcz 021 - prod. 1967 - do końca produkcji. (oznaczano także AP 021)

A tutaj Jelcz 021 (AP 021)

Obrazek
Jelcz 021 (AP 021) - fot. archiwum MPK Częstochowa

Awatar użytkownika
Wojciech Liberda
Członek CKMKM
Posty: 3824
Rejestracja: 17 lutego 2008, 21:10
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

Nowe nabytki klubu - znak "A" i nie tylko...

Postautor: Wojciech Liberda » 04 stycznia 2013, 10:00

To jeszcze powiedzcie co na co zmieniamy w spisie bo będę edytował wersję II spisu MPK Częstochowa :)

Awatar użytkownika
Szymon Kryczka
Członek CKMKM
Posty: 4766
Rejestracja: 20 marca 2010, 11:53
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

Nowe nabytki klubu - znak "A" i nie tylko...

Postautor: Szymon Kryczka » 04 stycznia 2013, 11:08

WOW - jaką to miało długość?

Awatar użytkownika
Piotr Radoliński
Członek CKMKM
Posty: 21456
Rejestracja: 21 kwietnia 2010, 19:25
Lokalizacja: CZĘSTOCHOWA
Status: Offline

Nowe nabytki klubu - znak "A" i nie tylko...

Postautor: Piotr Radoliński » 04 stycznia 2013, 11:27

Jelcz AP 02 miał długość ok. 17,8 m
Jelcz 021 (AP 021) - ok. 15,8 m

Awatar użytkownika
Szymon Kryczka
Członek CKMKM
Posty: 4766
Rejestracja: 20 marca 2010, 11:53
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

Nowe nabytki klubu - znak "A" i nie tylko...

Postautor: Szymon Kryczka » 04 stycznia 2013, 12:37

Jelcz AP 02 wygląda na dłuższy - na zdjęciu :)

Awatar użytkownika
Piotr Radoliński
Członek CKMKM
Posty: 21456
Rejestracja: 21 kwietnia 2010, 19:25
Lokalizacja: CZĘSTOCHOWA
Status: Offline

Nowe nabytki klubu - znak "A" i nie tylko...

Postautor: Piotr Radoliński » 04 stycznia 2013, 12:49

...no a jak jest napisałem - wymiary ? :P

Awatar użytkownika
Szymon Kryczka
Członek CKMKM
Posty: 4766
Rejestracja: 20 marca 2010, 11:53
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

Nowe nabytki klubu - znak "A" i nie tylko...

Postautor: Szymon Kryczka » 04 stycznia 2013, 13:00

Na zdjęciu wygląda na dłuższy niż 17,8 m :P

Jarosław Jaros
Posty: 12
Rejestracja: 02 stycznia 2013, 22:31
Status: Offline

Nowe nabytki klubu - znak "A" i nie tylko...

Postautor: Jarosław Jaros » 04 stycznia 2013, 14:46

Wojciech Liberda pisze:To jeszcze powiedzcie co na co zmieniamy w spisie bo będę edytował wersję II spisu MPK Częstochowa :)

Witaj Wojtku.
Jeśli pozwolisz to ja mam kilka swoich spostrzeżeń, które może wspólnie uda nam się wyjaśnić.
Na wstępie trochę o sobie. Należę do grona sympatyków CKMKM, choć jak wiesz, nie jestem jego członkiem. Interesuje mnie współczesność, ale także i historia częstochowskiej komunikacji. Od lat obserwuję jej rozwój z pełnym uznaniem; teraz za pośrednictwem Waszego portalu a wcześniej bezpośrednio bywając wielokrotnie w Częstochowie. Przy okazji pozdrawiam członków Waszego klubu.
Moja uwaga dotyczy rozbieżności pomiędzy zapisem w Twoim pliku taborowym a fotografią p. dyrektora Skwarlińskiego przedstawiającą nową serię Ik 620 na terenie zajezdni. Uważam niezmiennie, że wozy #126-138 wyprodukowano w 1965. Swój osąd opieram na umiejętności rozpoznawania charakterystycznych zmian w karoserii dla określonych lat produkcji tego modelu. Jeśli uważnie przyjrzysz się tej fotografii to zauważysz, że wymienione, nowe wozy dostarczone zostały prawdopodobnie latem, zaryzykuje nawet, że mogło to być we wrześniu 1965 roku. Potwierdza to jeden istotny szczegół. (podpowiem też, że nie jest nim brak śniegu). W Twoim pliku natomiast seria #126-138 nie jest odznaczona i tworzy ciąg z pozostałymi wskazując, że to produkcja ?styczeń 1964?.

Awatar użytkownika
Piotr Radoliński
Członek CKMKM
Posty: 21456
Rejestracja: 21 kwietnia 2010, 19:25
Lokalizacja: CZĘSTOCHOWA
Status: Offline

Nowe nabytki klubu - znak "A" i nie tylko...

Postautor: Piotr Radoliński » 04 stycznia 2013, 14:55

Witaj Jarku !
Co do różnic w budowie nadwozia Ikarusów 620 to rzeczywiście jest ich sporo. Pojazdy były poddawane przez producenta różnego rodzaju modernizacjom. Ja wiem, są fachowcy (ikarusolodzy), którzy spojrzą na pojazd i podadzą jego rocznik.
Przykładowe różnice:
- zmiana kształtu lamp tylnych
- zmiana kształtu okienka na tablice kierunkową
- zmiana kształtu tłoczenia błotników
- zmina rodzaju lamp kierunkowskazu
- zmiana rodzaju lamp obrysowych
- zmiana wyglądu zderzaków
...to tylko niektóre z widocznych różnic. Różnice dotyczyły także wnętrza pojazdu, zarówno kabiny kierowcy jak równiez przedziału pasażerskiego.

Jarosław Jaros
Posty: 12
Rejestracja: 02 stycznia 2013, 22:31
Status: Offline

Nowe nabytki klubu - znak "A" i nie tylko...

Postautor: Jarosław Jaros » 04 stycznia 2013, 14:59

Piotr Radoliński pisze:No coż ! Jarku, masz niewatpliwie rację - pojazd na zdjęciu w w jubileuszowym wydaniu książki poświęconej MPK w Częstochowie, to JELCZ AP02 z tylną osią z autobusu Chausson !!

Beniaminie ! Zgadza się...

Piotrze, mogę być ?Benjaminem? jeśli chcesz, ale przypomnę Ci, że już kiedyś na forum CKMKM rozmawialiśmy o Sanach H25B i ich prawdopodobnej numeracji w MPK Częstochowa. Wspólne rozmowy ze mną za pośrednictwem portala zaintrygowały Cię także do zdobycia jubileuszowego wydania książeczki poświęconej MPK Cz-wa.
A tak przy okazji, wracając do naszych rozważań ?po cichu? liczyłem też, że przy tworzeniu spisu taborowego przez Wojtka wypłynie coś na temat czechosłowackich wozów Skoda-Karosa RTO 706 (w 1958 lub 59 roku), których istnienie wciąż owiane jest tajemnicą (pamietna fotografia na placu manewrowym przed rzędem niesprawnych MAVAG-ów i SAN-ów H01).

Jarosław Jaros
Posty: 12
Rejestracja: 02 stycznia 2013, 22:31
Status: Offline

Nowe nabytki klubu - znak "A" i nie tylko...

Postautor: Jarosław Jaros » 04 stycznia 2013, 15:04

Piotr Radoliński pisze:Witaj Jarku !
Co do różnic w budowie nadwozia Ikarusów 620 to rzeczywiście jest ich sporo. Pojazdy były poddawane przez producenta różnego rodzaju modernizacjom. Ja wiem, są fachowcy (ikarusolodzy), którzy spojrzą na pojazd i podadzą jego rocznik.

Będzie mi miło, jeśli mnie do nich zaliczysz. Jestem rocznikowo zbliżony do Ciebie i pamietam te wozy. Mam duży sentyment do nich.

Awatar użytkownika
Piotr Radoliński
Członek CKMKM
Posty: 21456
Rejestracja: 21 kwietnia 2010, 19:25
Lokalizacja: CZĘSTOCHOWA
Status: Offline

Nowe nabytki klubu - znak "A" i nie tylko...

Postautor: Piotr Radoliński » 04 stycznia 2013, 15:08

Jarosław Jaros pisze:
Piotr Radoliński pisze:No coż ! Jarku, masz niewatpliwie rację - pojazd na zdjęciu w w jubileuszowym wydaniu książki poświęconej MPK w Częstochowie, to JELCZ AP02 z tylną osią z autobusu Chausson !!

Beniaminie ! Zgadza się...

Piotrze, mogę być ?Benjaminem? jeśli chcesz, ale przypomnę Ci, że już kiedyś na forum CKMKM rozmawialiśmy o Sanach H25B i ich prawdopodobnej numeracji w MPK Częstochowa. Wspólne rozmowy ze mną za pośrednictwem portala zaintrygowały Cię także do zdobycia jubileuszowego wydania książeczki poświęconej MPK Cz-wa.
A tak przy okazji, wracając do naszych rozważań ?po cichu? liczyłem też, że przy tworzeniu spisu taborowego przez Wojtka wypłynie coś na temat czechosłowackich wozów Skoda-Karosa RTO 706 (w 1958 lub 59 roku), których istnienie wciąż owiane jest tajemnicą (pamietna fotografia na placu manewrowym przed rzędem niesprawnych MAVAG-ów i SAN-ów H01).
...ale Jarku - ja polemizowałem z następnym postem - Beniamina Wójcika ! Ty jesteś Jarek i nie będę Cię chrzcił inaczej ! :D

A tak a'propos Karosy - (fot. ze zbiorów M. Skwarlińskiego)

Obrazek

Obrazek

Jarosław Jaros
Posty: 12
Rejestracja: 02 stycznia 2013, 22:31
Status: Offline

Nowe nabytki klubu - znak "A" i nie tylko...

Postautor: Jarosław Jaros » 04 stycznia 2013, 15:23

Piotr Radoliński pisze:ale Jarku - ja polemizowałem z następnym postem - Beniamina Wójcika ! Ty jesteś Jarek i nie będę Cię chrzcił inaczej ! :D

Przepraszam :) Ten zbieg zdarzeń wiąże się z tym, że od wczoraj zarejestrowałem się powtórnie na Waszym portalu, po długiej nieobecności.
Przyznam się też, że do powtórnego zarejestrowania zaintrygował mnie "spis taborowy Wojtka", który przeglądam co trochę.
Archaicznie wyglądały MAVAG-i przy tej Karosie.

Awatar użytkownika
Wojciech Liberda
Członek CKMKM
Posty: 3824
Rejestracja: 17 lutego 2008, 21:10
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

Nowe nabytki klubu - znak "A" i nie tylko...

Postautor: Wojciech Liberda » 04 stycznia 2013, 21:51

Jarosław Jaros pisze:
Piotr Radoliński pisze:ale Jarku - ja polemizowałem z następnym postem - Beniamina Wójcika ! Ty jesteś Jarek i nie będę Cię chrzcił inaczej ! :D

Przepraszam :) Ten zbieg zdarzeń wiąże się z tym, że od wczoraj zarejestrowałem się powtórnie na Waszym portalu, po długiej nieobecności.
Przyznam się też, że do powtórnego zarejestrowania zaintrygował mnie "spis taborowy Wojtka", który przeglądam co trochę.
Archaicznie wyglądały MAVAG-i przy tej Karosie.


Cieszę się Jarku, ze możemy wspólnie coś rozwiązać :) Każda uwaga będzie mile widziana.
Pamiętaj, że daty spisywaliśmy z ksiąg wewnętrzych MPK... czyli co było napisane to ja przepisywałem, a było to ze 2 godziny... więc mogło dojść do pomyłek, ewe. ja osobiście przy przepisywaniu mogłem coś od siebie dopisać. Więc każda informacja jest bardzo ważna...
Co do Skoda-Karosa RTO 706 z zajezdni Konkielów... zgłaszałem problem Piotrkowi (pseudo profesor), że te ogórki mają małe numery taborowe nie występujące w spisie, prawdopodobnie dlatego, że archiwalne materiały leżą w archiwum Urzędu Miasta, dlatego że ta spółka która była na początku miała je na stanie, ewentualnie było pod MPO. Nie mniej jednak bardzo chętnie dowiem się coś więcej :)

Jest jeszcze drugi problem to Ikarusy 260.04 z dostaw 1974-1976... tzn widnieje coś takiego jak przenumerowanie le nie zgadzają się numery na Konielów i nie ma daty tych przenosin... może pomożesz w tym temacie?

Beniamin Wójcik
Posty: 1289
Rejestracja: 05 sierpnia 2011, 08:17
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

Historyczne autobusy i numery taborowe w MPK

Postautor: Beniamin Wójcik » 04 stycznia 2013, 23:46

No... Widzę, że robi się interesująco. Sam nie "siedzę" dobrze w temacie, ale chętnie się od was dowiem, poczytam.
Z tego co piszę Wojciech, faktycznie może mieć rację, odnośnie zarchiwizowania dokumentów w Urzędzie. Ja myślę o jeszcze jednym możliwym miejscu: archiwum przy ul. Rejtana.

A odnośnie samych autobusów (w domyśle Jelcz MEX z ulicy Konkielów), sądząc po owalnych reflektorach może się okazać, że faktycznie mamy do czynienia z modele Skoda-Karosa. A jednocześnie o tym jeszcze nie wiemy...

Jarosław Jaros
Posty: 12
Rejestracja: 02 stycznia 2013, 22:31
Status: Offline

Nowe nabytki klubu - znak "A" i nie tylko...

Postautor: Jarosław Jaros » 07 stycznia 2013, 03:05

Wojciech Liberda pisze:Jest jeszcze drugi problem to Ikarusy 260.04 z dostaw 1974-1976... tzn widnieje coś takiego jak przenumerowanie le nie zgadzają się numery na Konielów i nie ma daty tych przenosin... może pomożesz w tym temacie?

Witaj Wojtku,
Najpierw IK 556. Zauważyłem pewną niezgodność dotyczącą tej marki. Dostawy tych wozów do Polski nastąpiły w latach 1969 (tylko 5 sztuk) a potem 1970-1972. W Twoim spisie, znalazłem dublowanie numerów, zaczynając od #209' z rokiem 1976. Uważam, że jest to niemożliwe, ponieważ wozy te na pewno w 1976 roku nie były już produkowane. Nie wiem też, dlaczego nie rozpoczęto numeracji od #200' ?

Natomiast moje przypuszczenie i wyjaśnienie tej sytuacji wiąże się z WPK Katowice. W 1976 miały miejsce b. liczne dostawy Berlietów pr 100 właśnie do WPK Katowice (łącznie ponad 130 wozów), ale tylko do trzech zajezdni. Jednocześnie systematycznie przyjmowano IK 260 oraz Jelcze 272 i 043. Ponieważ te trzy zajezdnie posiadały zróżnicowany tabor, więc następowały przesunięcia Ikarusów i Jelczy pomiędzy inne zajezdnie WPK. Sądzę też, że nadmiar IK 556 najwyraźniej został przekazany do Częstochowy.
Nie wiem, gdzie jest błąd, ale zwróć uwagę, że niektóre ?prim? jak; #213', #215', #217' są zapisane jako 1971 rok; tak samo jak wozy bez ?prim? czyli #213, #215 itd. i mają identyczny rok produkcji 1971.

Zdziwiony byłem też faktem, że nastąpiła dostawa IK 260 (10 sztuk)w 1976, kiedy to Częstochowa nie była już w woj. katowickim. Masz pewność czy były to nowe wozy?
Ja posiadam spis dostawy IK 260 do WPK Katowice z 1976 roku. Jeśli ilość IK 260 przekazanych do Polski w 1976 roku zgodzi się z ilością w WPK K-ce, to będzie z tego wynikało, że MPK Częstochowa przyjęła używane IK 260 z WPK K-ce, bowiem od 1976 do 1979 nowe IK 260 przyjmowane były w Polsce tylko przez WPK Katowice.
Dam znać, jeśli to sprawdzę.

Jarosław Jaros
Posty: 12
Rejestracja: 02 stycznia 2013, 22:31
Status: Offline

Nowe nabytki klubu - znak "A" i nie tylko...

Postautor: Jarosław Jaros » 07 stycznia 2013, 03:56

Jarosław Jaros pisze:
Wojciech Liberda pisze:Jest jeszcze drugi problem to Ikarusy 260.04 z dostaw 1974-1976... tzn widnieje coś takiego jak przenumerowanie le nie zgadzają się numery na Konielów i nie ma daty tych przenosin... może pomożesz w tym temacie?

Witaj Wojtku,
Najpierw IK 556. Zauważyłem pewną niezgodność dotyczącą tego modelu Ikarusa. Dostawy tych wozów do Polski nastąpiły w latach 1969 (tylko 5 sztuk) a potem 1970-1972. W Twoim spisie, znalazłem dublowanie numerów, zaczynając od #209' z rokiem 1976. Uważam, że jest to niemożliwe, ponieważ wozy te na pewno w 1976 roku nie były już produkowane. Nie wiem też, dlaczego nie rozpoczęto numeracji od #200' ?

Natomiast moje przypuszczenie i wyjaśnienie tej sytuacji wiąże się z WPK Katowice. W latach 1975-76 miały miejsce b. liczne dostawy Berlietów pr 100 właśnie do WPK Katowice (łącznie ponad 130 wozów), ale tylko do trzech zajezdni. Jednocześnie systematycznie przyjmowano IK 260 oraz Jelcze 272 i 043. Ponieważ te trzy zajezdnie posiadały zróżnicowany tabor, więc następowały przesunięcia Ikarusów i Jelczy pomiędzy inne zajezdnie WPK. Sądzę też, że nadmiar IK 556 najwyraźniej został przekazany do Częstochowy.
Nie wiem, gdzie jest błąd, ale zwróć uwagę, że niektóre ?prim? jak; #213', #215', #217' są zapisane jako 1971 rok; tak samo jak wozy bez ?prim? czyli #213, #215 itd. i mają identyczny rok produkcji 1971.

Zdziwiony byłem też faktem, że nastąpiła dostawa IK 260 (10 sztuk)w 1976, kiedy to Częstochowa nie była już w woj. katowickim. Masz pewność czy były to nowe wozy?
Ja posiadam spis dostawy IK 260 do WPK Katowice z 1976 roku. Jeśli ilość IK 260 przekazanych do Polski w 1976 roku zgodzi się z ilością w WPK K-ce, to będzie z tego wynikało, że MPK Częstochowa przyjęła używane IK 260 z WPK K-ce, bowiem od 1976 do 1979 nowe IK 260 przyjmowane były w Polsce tylko przez WPK Katowice.
Dam znać, jeśli to sprawdzę.

Awatar użytkownika
Piotr Radoliński
Członek CKMKM
Posty: 21456
Rejestracja: 21 kwietnia 2010, 19:25
Lokalizacja: CZĘSTOCHOWA
Status: Offline

Historyczne autobusy i numery taborowe w MPK

Postautor: Piotr Radoliński » 07 stycznia 2013, 15:21

Jarku ! Krótkie wyjaśnienie ode mnie - Ik 556 #213 to ten sam pojazd co #213'. Zmieniały tylko miejsce stacjonowania. Dotyczy pojazdów Ikarus 556 od nr #208 do #218.
Tak na marginesie... bardzo szybko wyleczono się z Ikarusów 556. Były bardzo nietrwałe. Łamały się.

Beniamin Wójcik
Posty: 1289
Rejestracja: 05 sierpnia 2011, 08:17
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

Historyczne autobusy i numery taborowe w MPK

Postautor: Beniamin Wójcik » 07 stycznia 2013, 22:35

Jestem zaskoczony Piotrze tym co piszesz... Wszak Ikarus serii 200 były następca serii 556 i 180. Wszystkie modele mają bardzo dużo ze sobą wspólnego. Seria 200 (jaka jest, każdy wie... ) jest bardzo doba i sprawdzona konstrukcją. Natomiast nie wiedziałem, że poprzednik (556) nie...

A powracając do tematu, to chciałbym zauważyć, że na przestrzeni czasu może pojawić się możliwość wykorzystania Waszych informacji i opracowań w "jakichś" publikacjach, które osobiście bardzo chętnie bym widział.

Jarosław Jaros
Posty: 12
Rejestracja: 02 stycznia 2013, 22:31
Status: Offline

Historyczne autobusy i numery taborowe w MPK

Postautor: Jarosław Jaros » 08 stycznia 2013, 11:17

Piotr Radoliński pisze:Jarku ! Krótkie wyjaśnienie ode mnie - Ik 556 #213 to ten sam pojazd co #213'. Zmieniały tylko miejsce stacjonowania. Dotyczy pojazdów Ikarus 556 od nr #208 do #218.
Tak na marginesie... bardzo szybko wyleczono się z Ikarusów 556. Były bardzo nietrwałe. Łamały się.

Piotrze. Dzięki za wyjaśnienie.
Ja natomiast dotarłem do swoich notatek, z których wynika, że w 1976 sprowadzono do Polski 150 sztuk modelu 260. Jak wynika z numeracji wszystkie trafiły do WPK Katowice. (#1744- 1799 oraz #800-893)

Awatar użytkownika
Piotr Radoliński
Członek CKMKM
Posty: 21456
Rejestracja: 21 kwietnia 2010, 19:25
Lokalizacja: CZĘSTOCHOWA
Status: Offline

Historyczne autobusy i numery taborowe w MPK

Postautor: Piotr Radoliński » 08 stycznia 2013, 12:16

Beniamin Wójcik pisze:Jestem zaskoczony Piotrze tym co piszesz... Wszak Ikarus serii 200 były następca serii 556 i 180. Wszystkie modele mają bardzo dużo ze sobą wspólnego. Seria 200 (jaka jest, każdy wie... ) jest bardzo doba i sprawdzona konstrukcją. Natomiast nie wiedziałem, że poprzednik (556) nie...
Beniaminie ! Problem był - jak to się wtedy mawiało w "tylnych pomostach" - tył (część za tylna osią) Ikarusa 556, jak również Ikarusa 620/630 była "niskopodłogowa". Powodowało to, że przy znacznych obciążeniach (a jeździło się wtedy, "na cycka" czy "na winogronko") obrywanie sie tyłów tych pojazdów a w konsekwencji "łamanie się" tylnej części. Zauważ, że modele serii 200 mają inaczej rozwiązany tył pojazdu.

Jarosław Jaros
Posty: 12
Rejestracja: 02 stycznia 2013, 22:31
Status: Offline

Historyczne autobusy i numery taborowe w MPK

Postautor: Jarosław Jaros » 08 stycznia 2013, 14:05

Beniamin Wójcik pisze:Jestem zaskoczony Piotrze tym co piszesz... Wszak Ikarus serii 200 były następca serii 556 i 180. Wszystkie modele mają bardzo dużo ze sobą wspólnego. Seria 200 (jaka jest, każdy wie... ) jest bardzo doba i sprawdzona konstrukcją. Natomiast nie wiedziałem, że poprzednik (556) nie....

Beniaminie, to co pisze Piotr jest prawdą, ja tylko dodam, że konstrukcja nadwozia IK556 I IK 260 jest zupełnie inna, ponieważ ?556? to konstrukcja samonośna, ale z płytą podłogową, która wzmacniała całą konstrukcję. Takie rozwiązanie stosowali na świecie tylko Węgrzy, także w swoich IK 66. Płyta też zwiększała jednocześnie masę całkowitą pojazdu i to był jej niewątpliwy minus.

Natomiast uważam, że MPK Częstochowa nie pozbyła się IK 556 z tego powodu że były złe. To nie kwestia pozbycia się tylko nadmiernego wyeksploatowania. Jak na owe czasy były wspaniałe i kierowcy woleli je od Jelczy ze względu na moc silnika, pojemność a przede wszystkim komfort jazdy (silnik pod podłogą).

Jeśli pękały kratownice, to z powodu przeciążeń tylnego, niżej położonego pomostu. Siły w przeładowanym wozie były tak ogromne, że dochodziło wielokrotnie do zarywania się podłogi. Autobus ten wyposażony był już w poduszki powietrzne zamiast resorów i miał dłuższy zwis tylny od IK 260. Na niżej położonym poziomie podłogi, stłoczeni ludzie jak ?fala? unosili się podczas jazdy, tracąc nieraz kontakt z podłożem. Efektem takiego naporu były właśnie zarwane konstrukcje tylnych pomostów. Ale nawet jeśli się tak działo, to po dwóch, trzech latach użytkowania.
Dla porównania w 1977 seria pierwszych Berlietów w WPK Katowice zakończyła swój żywot po pół roku i nadawała się do kasacji. W jednym z nich #2213 w drugim tygodniu użytkowania, podłoga pod naporem pasażerów zarwała się pomiędzy osią a tylnym mostem; efekt kasacja.
To taka informacja dla Ciebie obrazująca skalę porównawczą pomiędzy obu pojazdami.

Awatar użytkownika
Piotr Radoliński
Członek CKMKM
Posty: 21456
Rejestracja: 21 kwietnia 2010, 19:25
Lokalizacja: CZĘSTOCHOWA
Status: Offline

Historyczne autobusy i numery taborowe w MPK

Postautor: Piotr Radoliński » 08 stycznia 2013, 14:22

...warto tez zauważyć, że sam producent dość krótko utrzymał produkcje tej serii. W Polsce można je było spotkać w Łodzi, Katowicach i .... Częstochowie. Może jeszcze w Bielsku Białej ? Nie wiem czy inne miasta też "pokusiły" się o tą - wtedy - "nowość". W każdym razie, tak jak pisze Jarek - kierowcy chwalili sobie te pojazdy - zwali je "limuzynami", "gablotami" lub po prostu "MAN-ami". Jednak tak jak duzo późniejszy Jelcz PR110U (M) pojazdy te nie wytrzymywały natężenia ruchu pasażerskiego i po prostu "padały" ! Pamiętam, że częstym awariom, oprócz konstrukcji nadwozia, ulegało także zawieszenie. Po prostu były to pojazdy duuuużo delikatniejsze niż np. popularne "ogórki".


Wróć do „Historia”



Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość