Kopalnie rud żelaza - Kolej wąskotorowa w okolicach Cz-wy

Awatar użytkownika
Łukasz Szkurłat
Posty: 2966
Rejestracja: 15 lutego 2011, 22:04
Lokalizacja: Częstochowa
Status: Offline

Kopalnie rud żelaza - Kolej wąskotorowa w okolicach Cz-wy

Postautor: Łukasz Szkurłat » 25 stycznia 2015, 18:18

Zgadza się, widać nawet na zdjęciach Google Street obok reklamy lekko połyskujące szyny w jezdni.

Awatar użytkownika
Łukasz Szkurłat
Posty: 2966
Rejestracja: 15 lutego 2011, 22:04
Lokalizacja: Częstochowa
Status: Offline

Kopalnie rud żelaza - Kolej wąskotorowa w okolicach Cz-wy

Postautor: Łukasz Szkurłat » 23 lutego 2015, 16:59

Moje dwa dzisiejsze znaleziska. :)
Most nad Konopką nieopodal ulicy Zdrowej przy boisku klubu Płomień Kuźnica Marianowa
Kuźnica Marianowa - CZGK.PL
Kuźnica Marianowa - CZGK.PL

Most nad rzeką Sobuczyna nieopodal ulicy Malowniczej.
Nowa Kuźnica - CZGK.PL

Awatar użytkownika
Wojciech Liberda
Członek CKMKM
Posty: 3817
Rejestracja: 17 lutego 2008, 21:10
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

Kopalnie rud żelaza - Kolej wąskotorowa w okolicach Cz-wy

Postautor: Wojciech Liberda » 23 lutego 2015, 18:26

Łukasz Szkurłat pisze:Moje dwa dzisiejsze znaleziska. :)
Most nad Konopką nieopodal ulicy Zdrowej przy boisku klubu Płomień Kuźnica Marianowa
Kuźnica Marianowa - CZGK.PL
Kuźnica Marianowa - CZGK.PL

Most nad rzeką Sobuczyna nieopodal ulicy Malowniczej.
Nowa Kuźnica - CZGK.PL


Gratuluję... też się kiedyś wybiorę rowerem... tamtym szlakiem :)

Awatar użytkownika
Łukasz Szkurłat
Posty: 2966
Rejestracja: 15 lutego 2011, 22:04
Lokalizacja: Częstochowa
Status: Offline

Kopalnie rud żelaza - Kolej wąskotorowa w okolicach Cz-wy

Postautor: Łukasz Szkurłat » 23 lutego 2015, 22:37

Cały rowerem? Chyba nawet sobie sprawy nie zdajesz, jakie wyzwanie sobie rzuciłeś. :D Na nogach gdzieniegdzie ciężko jest dojść, a co dopiero rowerem. :P

Krzysiek Perczak
Posty: 52
Rejestracja: 08 czerwca 2009, 17:45
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

Kopalnie rud żelaza - Kolej wąskotorowa w okolicach Cz-wy

Postautor: Krzysiek Perczak » 24 lutego 2015, 21:05

Jeśli nie było o tym wcześniej mowy to na pewno w Okolicach Powstańców Warszawy, blisko hałdy jest betonowy mostek po którym jak dla mnie biegła kolejka.

Awatar użytkownika
Łukasz Szkurłat
Posty: 2966
Rejestracja: 15 lutego 2011, 22:04
Lokalizacja: Częstochowa
Status: Offline

Kopalnie rud żelaza - Kolej wąskotorowa w okolicach Cz-wy

Postautor: Łukasz Szkurłat » 25 lutego 2015, 20:11

Chyba ten masz na myśli:
Dźbów
Dźbów

To była odnoga od linii Walaszczyki - ZGH Sabinów, która dochodziła do KRŻ Dźbów.
http://www.czestochowa.ws/mapy/1973/mapa1973.htm
Dobra mapa, bardzo dokładna. Szkoda, że tylko Częstochowy.

inż. Wiktor Sołtysiak
Członek CKMKM
Posty: 1966
Rejestracja: 19 lutego 2008, 20:10
Lokalizacja: Poznań
Kontaktowanie:
Status: Offline

Kopalnie rud żelaza - Kolej wąskotorowa w okolicach Cz-wy

Postautor: inż. Wiktor Sołtysiak » 25 lutego 2015, 20:56

Łukasz - skąd bierzesz info o lokalizacjach mostów oraz dacie otwarcia na nich toru? Datę odczytujesz z konstrukcji?

Awatar użytkownika
Łukasz Szkurłat
Posty: 2966
Rejestracja: 15 lutego 2011, 22:04
Lokalizacja: Częstochowa
Status: Offline

Kopalnie rud żelaza - Kolej wąskotorowa w okolicach Cz-wy

Postautor: Łukasz Szkurłat » 25 lutego 2015, 22:07

Lokalizacje ze starych map. A w przypadku dwóch mi pobliskich po prostu rodzice mi powiedzieli, jak byłem brzdącem.
MAPSTER - Częstochowa 1933
Albo chociażby podanej tu http://mapa.bazakolejowa.pl/ którą przeglądałem przy pomocy zdjęć satelitarnych i znajdowałem konstrukcje.
A co do daty, którą podałem pod jednym zdjęciem odkrywczy nie będę - zaufałem wikipedii. Zdaję sobie sprawę, że to nie jest źródło godne zaufania, ale mimo wszystko wykorzystałem. W sumie podany rok 1900 budowy linii z Walaszczyków do Kolonii Poczesnej przez Dźbów i Kuźnicę (czyli most nad Konopką, pod którym rzuciłem datą) ma się nijak do mapy z 1933. Nie ma też na niej ZGH Sabinów, jak i na żadnej innej mapie sprzed 1973 roku, a są zaznaczone kolejki w okolicach Walaszczyków, czy Herbów. Kiedy rzeczywiście powstały zakłady sabinowskie? Pierwsza wzmianka o parowozie jest z 1952r. To mogłoby dać jakiś zarys. Sam nie wiem i wiele rzeczy chciałbym wiedzieć.

Na tej stronie też jest parę map, ale ja odpowiedzi w nich nie znalazłem.
http://www.mapy.eksploracja.pl/viewpage.php?page_id=51

inż. Wiktor Sołtysiak
Członek CKMKM
Posty: 1966
Rejestracja: 19 lutego 2008, 20:10
Lokalizacja: Poznań
Kontaktowanie:
Status: Offline

Kopalnie rud żelaza - Kolej wąskotorowa w okolicach Cz-wy

Postautor: inż. Wiktor Sołtysiak » 25 lutego 2015, 22:38

Dziękuje za mapy - dobrze skatalogowane sa tez okolice Poznania.

Wracając do rejonu częstochowskiego - zauwazyles, ze linia wąskotorowa krzyzowala się pod katem zbliżonym do 90 st. z linia herbską ( za st. Gnaszyn w kierunku Lublińca)? Zatem musi być teraz jakąś pozostałość np. wiadukt.

Awatar użytkownika
Piotr Radoliński
Członek CKMKM
Posty: 21436
Rejestracja: 21 kwietnia 2010, 19:25
Lokalizacja: CZĘSTOCHOWA
Status: Offline

Kopalnie rud żelaza - Kolej wąskotorowa w okolicach Cz-wy

Postautor: Piotr Radoliński » 25 lutego 2015, 22:49

...w Gnaszynie pamiętam "skrzyżowanie" - rozjazd w okolicy obecnego toru wyścigowego na Wyrazowie. :)

Awatar użytkownika
Łukasz Szkurłat
Posty: 2966
Rejestracja: 15 lutego 2011, 22:04
Lokalizacja: Częstochowa
Status: Offline

Kopalnie rud żelaza - Kolej wąskotorowa w okolicach Cz-wy

Postautor: Łukasz Szkurłat » 26 lutego 2015, 08:51

Zgadza się Wiktor. W miejscu obecnego toru wyścigowego na Wyrazowie jest wiadukt na LK 61. W tym przypadku wąskotorówka puszczona była dołem.
Wyrazów
W tej chwili przejazd czymkolwiek pod tym wiaduktem jest niemożliwy. Właściciele toru wyścigowego zasypali drogę kupą żwiru i gruzu tylko po to, żeby żaden motocyklista nie wjechał na tor. :/ A wiadomo, motocyklista wjedzie wszędzie.

Piotr, masz na myśli rozjazd w okolicach obecnej ulicy Drucianej i Szybowej, którą to dawniej biegła linia normalnotorowa z Gnaszyna do Pałysza.

Kolejny wiadukt, który znalazłem już wcześniej, ale nie byłem tego pewien przez słabą jakość zdjęć satelitarnych Google znajduje się nad węglówką (LK131) na szlaku Wręczyca - Kłobuck przy dawnym posterunku odstępowym Grodzisko, co sprawdziłem dzięki dokładniejszym zdjęciom na stronie http://mapy.geoportal.gov.pl/imap/?gpmap=gp0 Inna linia wąskotorowa z Herbów do Kuleji przecinając przez LK 131 i LK 181 przechodziły dołem pod wiaduktami tych linii.
Muszę podjechać kiedyś na rowerze w tamte okolice, jak się zrobi cieplej i będę miał nieco czasu. :)

Awatar użytkownika
Piotr Radoliński
Członek CKMKM
Posty: 21436
Rejestracja: 21 kwietnia 2010, 19:25
Lokalizacja: CZĘSTOCHOWA
Status: Offline

Kopalnie rud żelaza - Kolej wąskotorowa w okolicach Cz-wy

Postautor: Piotr Radoliński » 26 lutego 2015, 14:08

Łukasz Szkurłat pisze:Piotr, masz na myśli rozjazd w okolicach obecnej ulicy Drucianej i Szybowej, którą to dawniej biegła linia normalnotorowa z Gnaszyna do Pałysza.:)
Tak, ale pamiętam też wiadukt i tor wąskotorówki ! :)

Awatar użytkownika
Łukasz Szkurłat
Posty: 2966
Rejestracja: 15 lutego 2011, 22:04
Lokalizacja: Częstochowa
Status: Offline

Kopalnie rud żelaza - Kolej wąskotorowa w okolicach Cz-wy

Postautor: Łukasz Szkurłat » 27 lutego 2015, 16:12

Dziś Janusz zgodnie z moimi wskazówkami odwiedził i zafocił most w Wydrze. :)
Wydra
Wydra
Wydra

inż. Wiktor Sołtysiak
Członek CKMKM
Posty: 1966
Rejestracja: 19 lutego 2008, 20:10
Lokalizacja: Poznań
Kontaktowanie:
Status: Offline

Kopalnie rud żelaza - Kolej wąskotorowa w okolicach Cz-wy

Postautor: inż. Wiktor Sołtysiak » 27 lutego 2015, 17:37

Super fotki, szkoda, ze Janusza tutaj nie ma.

Jeden błąd w opisie - to nie wiadukt a most nad rzeka (Gorzelanka?). Po prawej stronie widać betonowy słupek - zapewne podpora drewnianego słupa telekomunikacyjnego lub elektrycznego.

Awatar użytkownika
Piotr Radoliński
Członek CKMKM
Posty: 21436
Rejestracja: 21 kwietnia 2010, 19:25
Lokalizacja: CZĘSTOCHOWA
Status: Offline

Kopalnie rud żelaza - Kolej wąskotorowa w okolicach Cz-wy

Postautor: Piotr Radoliński » 27 lutego 2015, 17:44

inż. Wiktor Sołtysiak pisze:Jeden błąd w opisie - to nie wiadukt a most nad rzeka (Gorzelanka?). Po prawej stronie widać betonowy słupek - zapewne podpora drewnianego słupa telekomunikacyjnego lub elektrycznego.
...a czy ów rzeczony most nie mógł być wcześniej wiaduktem ? :P

inż. Wiktor Sołtysiak
Członek CKMKM
Posty: 1966
Rejestracja: 19 lutego 2008, 20:10
Lokalizacja: Poznań
Kontaktowanie:
Status: Offline

Kopalnie rud żelaza - Kolej wąskotorowa w okolicach Cz-wy

Postautor: inż. Wiktor Sołtysiak » 28 lutego 2015, 00:52

Nie pasuje - poza tym przebiegu rzek się zbyt często nie zmienia. Jezeli byłby to wiadukt to skrajnia pod nim byłaby całkowicie inna niż teraz pokazana na zdjęciach.


Awatar użytkownika
Łukasz Szkurłat
Posty: 2966
Rejestracja: 15 lutego 2011, 22:04
Lokalizacja: Częstochowa
Status: Offline

Kopalnie rud żelaza - Kolej wąskotorowa w okolicach Cz-wy

Postautor: Łukasz Szkurłat » 08 marca 2015, 19:30

O tak, dzięki. Pomogło i to bardzo. Tak coś mi nie pasowały te dane z wikipedii.
Dwa nowe zdjęcia z Poraja.
Poraj
Poraj


Awatar użytkownika
Janusz Karlikowski
Posty: 16397
Rejestracja: 15 lutego 2008, 08:59
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

Kopalnie rud żelaza - Kolej wąskotorowa w okolicach Cz-wy

Postautor: Janusz Karlikowski » 29 kwietnia 2015, 13:32

Ślady linii Wyrazów - Grodzisko w Łojkach:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Awatar użytkownika
Janusz Karlikowski
Posty: 16397
Rejestracja: 15 lutego 2008, 08:59
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

Kopalnie rud żelaza - Kolej wąskotorowa w okolicach Cz-wy

Postautor: Janusz Karlikowski » 19 maja 2015, 13:56

Byłem dziś w Kalei i tam szukałem śladów linii Grodzisko - Wyrazów w stronę hałdy. Przebieg szlaku jest bardzo wyraźny, nie zachowało się jednak nic z infrastruktury. W przyszłym tygodniu być może spenetruję przebieg tej linii w stronę Grodziska...
Kilka fotek:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Awatar użytkownika
Janusz Karlikowski
Posty: 16397
Rejestracja: 15 lutego 2008, 08:59
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

Kopalnie rud żelaza - Kolej wąskotorowa w okolicach Cz-wy

Postautor: Janusz Karlikowski » 25 maja 2015, 13:05

Ta sama linia na odcinku z Kalei na północ do Grodziska, zachowało się trochę podkładów:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Rozjazd przed kopalnią w Grodzisku

Sebastian Panowicz
Posty: 237
Rejestracja: 13 kwietnia 2010, 13:37
Lokalizacja: Kłobuck
Status: Offline

Kopalnie rud żelaza - Kolej wąskotorowa w okolicach Cz-wy

Postautor: Sebastian Panowicz » 29 sierpnia 2015, 05:54

Podobnie wygląda to na trasie Kopalnia - Prażaki. Z ziemi wystają podkłady. Z zachowanych obiektów inżynieryjnych istnieje wiadukt nad koleją normalnotorową (Węglówka). Do remontu drogi wojewódzkiej Kłobuck - Wręczyca widać było zaasfaltowany przejazd kolejowy przez ową drogę, usunięty przy okazji remontu drogi. Pozostał tylko jeden fragment torowiska (stan sprzed kilku lat, nie wiem czy aktualny) przy tzw. blokach awaryjnych przy samej kopalni w Grodzisku. Z pozostałości po linii na Prażaki to mamy jeszcze dwa w okolicach Kłobucka: przejazd przez drogę Kłobuck - Hutka na wysokości wioski Rybno i w ciągu DK 43 za obecnym Drewbetem i stacja paliw Bliska jest most nad dawnym torowiskiem wąskotorówki (obecnie zarośnięte przez brzózki).

I plany co do ewentualnego wykorzystania śladu kolejki:Najpierw nie dopilnowali, teraz szukają rozwiązania


Wróć do „Historia”



Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość