OLSZTYN

Tematy związane z zagadnieniem organizacji transportu ludności (systemy, zarządzanie, itp).
Awatar użytkownika
Wojciech Liberda
Członek CKMKM
Posty: 3817
Rejestracja: 17 lutego 2008, 21:10
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

Re: OLSZTYN

Postautor: Wojciech Liberda » 23 grudnia 2015, 20:30

Na FB było info, że o 17 doszło do kolizji tramwaju i samochodu...

Awatar użytkownika
Wojciech Liberda
Członek CKMKM
Posty: 3817
Rejestracja: 17 lutego 2008, 21:10
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

Re: OLSZTYN

Postautor: Wojciech Liberda » 03 stycznia 2016, 14:28

Noworoczna awaria sieci trakcyjnej. Pękła szyna

Dzień później już były dwa pęknięcia więcej... Pęknięte szyny tramwajowe. Tym razem dwie na jednej ulicy

Ogólnie problem jest na odcinku, który robiła Skanska... co jest dziwne, ponieważ ta firma ma ogromne doświadczenie.
Spawanie termiczne można robić gdy temperatura jest między +15-30 stopni, powyżej lub poniżej tej temperatury trzeba zrobić chyba to się nazywa odpuszczanie...

A tu parę linków do tego typu łączeń
http://www.transportszynowy.pl/torytramspawanie.php
http://www.plk-sa.pl/files/public/user_ ... d/Id-5.pdf (Instrukcja kolejowa do spawania szyn i rozjazdów)

Awatar użytkownika
Wojciech Liberda
Członek CKMKM
Posty: 3817
Rejestracja: 17 lutego 2008, 21:10
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

Re: OLSZTYN

Postautor: Wojciech Liberda » 06 stycznia 2016, 13:56

Olsztyn 03/04.10.2016. Zimno... bardzo zimno w nocy temperatura spadła do -19 stopni, w dzień -15!

Część pierwsza.


Wraz z oddaniem linii tramwajowych od 01.01.2016 zmienił się układ dotyczący linii i numeracji.

Wybrałem się w moją kolejną wycieczkę tym razem do Olsztyna (mazurskie) aby zbadać jak się ma nowa linia i cały układ komunikacyjny. Wszak to kolejna nowa linia tramwajowa po Częstochowie, ale wybudowana od zera... po jej likwidacji kilkanaście lat temu.

Tramwaj uruchomiono pod koniec grudnia 2015. Po wielu przygodach z hiszpańską firmą (z którą zerwano umowę) udało się wybudować w sumie 11 km linii. Główna linia gdzie są największe potoki to Dworzec Główny PKP/PKS skąd zaczynają dwie linie.

Linia nr 2 Dworzec Główny – Kanta 7,4 km w sumie podstawowa coś jak nasza jedynka na Fieldorfa.
Linia nr 1 Wysoka Brama – Kanta 6,8 km, która notabene jest odnogą głównej linii oraz
Linia nr 3 Dworzec Główny – Uniwersytet-Prawocheńskiego 5,4 km. Na końcowym odcinku jednotorowa z dwoma mijankami.

Do przewozu zakupiono 15 sztuk Solarisa Tramino dwukierunkowego, co wyeliminowało budowę pętli a zastopiąno krańcówkami, na linii 1 i 3 po 4 tory na każdym końcu i linia 3 dwa tory na drugim końcu.
Biorąc pod uwagę walory wagonów dwukierunkowych można uznać, że dla pasażera nie ma to znaczenia, czy wysiądzie z lewej czy z prawej strony. Gorzej ma motorniczy, który musi się przesiadać za każdym razem i pamiętać, aby otworzyć drzwi z dobrej strony. Tramino pod względem wyglądu i jezdności różni się od tego z Poznania. Może kolor w środku ma podobny, lecz jeździ zdecydowanie ciszej i płynniej. No może poza jedną sztuką która trochę hałasowała przy mijance na jednotorze (linia 3) środkowy wózek. Co najważniejsze nie generują dziwnych hałasów na zewnątrz. Wagonów w ruchu ma być 13 szt, czy tyle było tego nie wiem ale do sfotografowania brakło mi z 5 wagonów.
Początkowe problemy. Jak było słychać, dzień przed wyjazdem pękła nowa szyna na spawie (Czyli od początku to już 4 razy). Trochę się zezłościłem bo specjalnie czekałem, aż wszystkie linie będą jeździć stąd nie pojechałem na otwarcie chyba 18 grudnia. Na całe szczęście po przyjeździe rano jeździły wszystkie, lecz nie regularnie... jak udało mi się dowiedzieć jeden Tramino nie chciał pojechać, więc wypadła jedna brygada na linii 2.
W Olsztynie działa informacja tablicowa tak dla tramwajów jak i autobusów (ITS), (oczywiście nie wszędzie można je zobaczyć) lecz ta z tramwajami trochę odbiegała od rzeczywistych przejazdów, czyli tablica swoje, a tramwaje swoje... Jak na taką małą sieć nie robiło mi to różnicy bo i tak co jakiś czas Tramino wpadało w obiektyw. Po godzinie 11 wszystko wróciło do normy, więc cieszyłem się że popełnię fajne foty. Przypomnę, że w te dwa dni było cholernie mroźno grubo poniżej -10 stopni.

Drugiego dnia około 9 rano pękła szyna na spawie w okolicy końcówki linii 3, ponieważ Tramino jest dwukierunkowe więc skrócono linie 3 o jeden przystanek. A stosowna informacja wreszcie pokazała się na tablicy elektronicznej! Wcześniej z tego co czytałem w necie nie było takiej informacji.

Trzeba dodać, że obecnie nowy układ komunikacyjny, który zmienił się 01.01.2016 wraz ze zmianą numeracji z numerów od numeru od 1 > 100 i od 3>300 + awarie torowiska wprowadzają ludzi w szał i słychać to w każdym tramwaju i autobusie w którym jechałem! A najbardziej narzekali ludzie starzy, którzy byli przyzwyczajeni do "starego" układu.

Tramwaje nie jeżdżą szybko... a w dodatku nie mają piorytetu na światłach, zresztą autobusy też nie, mimo, że widziałem przynajmniej kilka bus pasów. Najdłuższy postój na światłach to 2 minuty!!! A miało być tak pięknie, bo prezydent Olsztyna obiecywał, że będzie szybko i wygodnie! Motorniczowie nie mają radiostacji zainstalowanych w wozach na stałe lecz dostają krótkofalówki jako stały przydział do karty pojazdu.

Ogólnie Tramino ze sztywnymi wózkami na prostych odcinkach jest fajne (trzy wózki na pojazd) lecz na zakrętach musi zwalniać do 5 km/h bo trochę rzuca na boki, lepsze byłyby skrętne wózki... jak w naszych Twistach. W kabinie jest dużo miejsca, a co najważniejsze dobra widoczność :)

Koniec Części pierwszej... druga to część autobusowa :)

P.S. Fotki będę wrzucał później. Za wynikłe błędy przepraszam...

Awatar użytkownika
Wojciech Liberda
Członek CKMKM
Posty: 3817
Rejestracja: 17 lutego 2008, 21:10
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

Re: OLSZTYN

Postautor: Wojciech Liberda » 06 stycznia 2016, 21:58

A tu krótka seria tramwajów Tramino w Olsztynie

Sebastian Panowicz
Posty: 237
Rejestracja: 13 kwietnia 2010, 13:37
Lokalizacja: Kłobuck
Status: Offline

Re: OLSZTYN

Postautor: Sebastian Panowicz » 24 marca 2016, 22:19

Żeby nie było, że problemy komunikacyjne ma tylko Częstochowa to polecam artykuł
Siódme pęknięcie szyny.


Wróć do „Systemy transportowe - organizacja komunikacji, infrastruktura”



Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość