SOLARIS

Awatar użytkownika
Mateusz Stacherczak
Członek CKMKM
Posty: 3705
Rejestracja: 25 maja 2009, 13:18
Lokalizacja: Najjaśniejsza Rzeczpospolita Polska
Kontaktowanie:
Status: Offline

SOLARIS

Postautor: Mateusz Stacherczak » 02 września 2012, 14:18

Jako, że mało kto dodaje informacje dot. nowości w róznych segmentach branży transportu zbiorowego. Chciałbym zaprezentować nowości producenta z Bolechowa

I. SOLARIS Urbino Ü (Urbino 12 III)
Solaris na targach IAA w Hannoverze zaprezentuje m.in. międzymiastową wersję Solarisa Urbino 12. Napędzać go będzie silnik leżący MAN D2066 LUH spełniający normę czystości spalin EEV. Dzięki leżącemu silniku zrezygnowano z dotychczasowej wieży w autobusie, podłoga autobusu wznosi się zadrugimi drzwiami. W autobusie tym przeniesiono zbiornik paliwa za drugie drzwi w podestach pod siedzeniami (m.in tak jak w szwajcarskich Solarisach). Po lewej stronie autobusu wszystkie siedzenia znajdują się na podestach. Miejsc siedzących 44.

II. SOLARIS Urbino III 12 Electric
Kolejna z nowości które będzie można zobaczyć na targach w Hannoverze - Urbino 12 Electric. Postęp prac nad tym autobusem zaprezentowano w Bednarach.

III. SOLARIS Urbino III 18,75
Na pokazie w Bednarach zaprezentowano również najdłuższą odmianę Urbino. Zwiększono rozstaw pomiędzy 1 i 2 osią o 75 cm. Dzięki temu można zamontować dodatkowo 4 siedzenia.

Ciekaw jestem czy będzie można chcociaż jeden wóz zobaczyć na targach w Kielcach?

Może wyrażę swoje zdanie nt. tych nowości.
I. Autobus moim zdaniem przeznaczony głównie na rynek krajów Europy Zachodniej i Skandynawii, podobnyą ofertę ma Autossan. W Polsce na tego typu pojazdy brak chętnych - a szkoda. PKSy zapewne za kilka lat ściągną je do siebie. Dla mnie takie autobusy nadają się w Polsce, tylko, że w Polsce przewoźnicy popadli z skrajności w skrajność bez odpowiedniego przejścia.

II. W tym segmencie Solaris chyba chce zostac liderem i na jedno dobrze. Zobaczymy co czas pokaże.

III. No i dłuższa o 0,75m wersja SU18 pojawiła się na rynku (kiedyś czytałem o pomyśle SU 20). Widać, że podpoznański producent zauważył, że klienci też wybierają taki model. Ten model będzie konkurencją dla MAN'a i może Mercedesa. Jak narazie jestem pod sceptycznym wrażeniem.

Awatar użytkownika
Mateusz Stacherczak
Członek CKMKM
Posty: 3705
Rejestracja: 25 maja 2009, 13:18
Lokalizacja: Najjaśniejsza Rzeczpospolita Polska
Kontaktowanie:
Status: Offline

SOLARIS

Postautor: Mateusz Stacherczak » 02 września 2012, 14:31

Ciekaw jestem czy będzie można chcociaż jeden wóz zobaczyć na targach w Kielcach?

Odpowiedź

IV. SOLARIS Urbino 13 Hybrid
Przeszedł już testy ;-)

Awatar użytkownika
Bartosz Kowalski
Członek CKMKM
Posty: 4135
Rejestracja: 15 lutego 2008, 10:14
Lokalizacja: Łódź
Kontaktowanie:
Status: Offline

SOLARIS

Postautor: Bartosz Kowalski » 02 września 2012, 15:38

Mateusz Stacherczak pisze:I. Autobus moim zdaniem przeznaczony głównie na rynek krajów Europy Zachodniej i Skandynawii, podobnyą ofertę ma Autossan. W Polsce na tego typu pojazdy brak chętnych - a szkoda. PKSy zapewne za kilka lat ściągną je do siebie. Dla mnie takie autobusy nadają się w Polsce, tylko, że w Polsce przewoźnicy popadli z skrajności w skrajność bez odpowiedniego przejścia.

Dokładnie to auto będzie się sprzedawać w Europie zachodniej, ewentualnie w Polsce znajdzie się kilka firm które można policzyć na palcach jednej ręki. PKS-y wolą kupować np Lidera 2 i założyć klimę i regulowane fotele bo puszczą to auto i na wioskę i na dalszy kurs. Dlatego w Polsce mało sprzedaje się autobus typowo lokalnych jak i PKS-y kupują mało typowo turystycznych wozów.

Beniamin Wójcik
Posty: 1289
Rejestracja: 05 sierpnia 2011, 08:17
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

SOLARIS

Postautor: Beniamin Wójcik » 02 września 2012, 18:13

Moim zdaniem nowy Solaris Interurbino dużo stracił z przyjemnej stylistyki dotychczasowym Solarisów. Zbyt agresywny stylistycznie z przodu, zbyt masywny i toporny.

Awatar użytkownika
Bartosz Kowalski
Członek CKMKM
Posty: 4135
Rejestracja: 15 lutego 2008, 10:14
Lokalizacja: Łódź
Kontaktowanie:
Status: Offline

SOLARIS

Postautor: Bartosz Kowalski » 02 września 2012, 18:26

Moje zdanie jest takie że Solaris nie potrzebnie upiera się przy wszystkich modelach na tej samej stylistyce. Dlatego InterUrbino wygląda jak autobus miejski na siłę przerobiony na międzymiastowy.

Awatar użytkownika
Mateusz Stacherczak
Członek CKMKM
Posty: 3705
Rejestracja: 25 maja 2009, 13:18
Lokalizacja: Najjaśniejsza Rzeczpospolita Polska
Kontaktowanie:
Status: Offline

SOLARIS

Postautor: Mateusz Stacherczak » 02 września 2012, 19:22

Bartek: Tylko, nie muszą zakupić tego wozu PKSy itp. Ten czy takie pojazdy nadają się rewelacyjnie na linie podmiejskie, a nie jak widzimy typowo miejskie, gdzie de facto pasuje jak pięść do nosa. Ja wiem. Przewoźnik nie będzie specjalnie babrał się w tym. Okej - rozumiem. Argument jak każdy inny, tylko zauważyć chciałbym, że Überland'y - trochę spolonizowałem słówko na własny użytek - są dostosowane do takich linii, a przy tym mniej spalają, konstrukcja jest bardziej przystosowana do warunków podmiejskich/lokalnych. Chwała Solarisowi, że zauważył ten segment i jest w ofercie SU 18 LE CNG - co prawda jeżeli zamawiający nie chciałby zasilania CNG to daję sobie paznokcie obciąć, że Solaris by nie zamontował CNG. Dlatego patrzę na ten nasz rynek i przewoźników i łapie się za głowę. Autosan robi pod nosem swoje LE, z tego co się orientuję świetny pojazd i jeszcze POLSKI, Solaris to samo, a nasi rodzimi przewoźnicy w d**pie to mają i wolą przepłacić niż zdrowo pokalkulować. Myślenie nie boli.
Beniamin:Zgadzam się, ale za to zyskał we wnętrzu i to bardzo! Moim zdaniem można śmiało już mówić, że to Solaris InterUrbino 12 II, tym bardziej, że jest i InterUrbino 12,8.
Bartek: No tak j/w napisałem. Chociaż jeżeli stylistyka jest rozpoznawalna to po co szaleć. Szkoda tylko, że z Vacanza im idzie "jak krew z nosa", bo naprawdę nie ma czego się wstydzić.
No ale to tylko moje zdanie.

Beniamin Wójcik
Posty: 1289
Rejestracja: 05 sierpnia 2011, 08:17
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

SOLARIS

Postautor: Beniamin Wójcik » 02 września 2012, 20:26

http://www.solarisbus.pl/interurbino,galeria.html
Oglądam firmowe fotografie Solarisa Interurbino II i mam mieszance uczucia. Przód został zrestylizowany i w moim przekonaniu stracił wiele z charakterystycznej urody pojazdów tej marki. Nadkola pojazdu kojarzą mi się ewidentnie z pojazdami Mercedesa. Te elementy także budzą moje wątpliwości. Przy wszystkich zewnętrznych zmianach pojazdu, niemal żadnym zmianom nie uległ tył pojazdu. Natomiast wnętrze pojazdu (przynajmniej w modelu prezentacyjnym) kolorystyka siedzeń oraz ich wygląd wyglądają ciekawie.

Awatar użytkownika
Mateusz Stacherczak
Członek CKMKM
Posty: 3705
Rejestracja: 25 maja 2009, 13:18
Lokalizacja: Najjaśniejsza Rzeczpospolita Polska
Kontaktowanie:
Status: Offline

SOLARIS

Postautor: Mateusz Stacherczak » 02 września 2012, 20:31

Szczerze powiedziawszy w nowym InterUrbino zniszczono przód, natomiast burty i tył jak dla mnie okej. Wnętrze zostało - w końcu - zrobione cywilizacyjnie. W I wersji/generacji takie z niczego. Tylko ten przód. Może oto chodziło, żeby był agresywny - nie wiem. Reszta dla mnie w porządku.

Maciej Urbaniak
Posty: 327
Rejestracja: 28 grudnia 2011, 11:39
Lokalizacja: Częstochowa
Status: Offline

SOLARIS

Postautor: Maciej Urbaniak » 02 września 2012, 22:16

Pomijając że zatracony został "solarisowy" styl to ten przód jest po prostu za wysoki w porównaniu do reszty... Ale i tak bym się przejechał :)

Awatar użytkownika
Dominik Wójcik
Posty: 7644
Rejestracja: 15 lutego 2008, 13:01
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

SOLARIS

Postautor: Dominik Wójcik » 02 września 2012, 23:09

Może oto chodziło, żeby był agresywny - nie wiem.
Autobus z piekieł

Awatar użytkownika
Mateusz Stacherczak
Członek CKMKM
Posty: 3705
Rejestracja: 25 maja 2009, 13:18
Lokalizacja: Najjaśniejsza Rzeczpospolita Polska
Kontaktowanie:
Status: Offline

SOLARIS

Postautor: Mateusz Stacherczak » 03 września 2012, 10:24

Maciej Urbaniak pisze:Pomijając że zatracony został "solarisowy" styl to ten przód jest po prostu za wysoki w porównaniu do reszty... Ale i tak bym się przejechał :)


Wysoki, bo pojazd "wysoki" ;-)
A jak chcesz się przejechać, to możesz kłaść się po koła :-D Ty chcesz się wybrać na przejażdżkę ;-)

Dominik Wójcik pisze:Autobus z piekieł

Istnieje taka możliwosć ;-)

Awatar użytkownika
Szymon Kryczka
Członek CKMKM
Posty: 4766
Rejestracja: 20 marca 2010, 11:53
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

SOLARIS

Postautor: Szymon Kryczka » 06 września 2012, 09:19

Może trochę obok, ale też o Solaris'ie

Jest ich 20, mają po 16 lat, a już pracują w Solarisie.

W środę w fabryce autobusów Solaris w Bolechowie odbyło się uroczyste rozpoczęcie roku szkolnego w klasie patronackiej producenta autobusów i tramwajów. Nowi uczniowie przez trzy lata będą uczyć się zawodu montera mechatronika
Solaris, producent autobusów i tramwajów z podpoznańskiego Bolechowa, od pięciu lat współpracuje z Zespołem Szkół im. Dezyderego Chłapowskiego w Bolechowie. Początkowo naukę zawodu w fabryce rozpoczynało zaledwie kilku uczniów.


(...)



Więcej... http://poznan.gazeta.pl/poznan/1,36001, ... z25fhqh577

Awatar użytkownika
Dominik Wójcik
Posty: 7644
Rejestracja: 15 lutego 2008, 13:01
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

SOLARIS

Postautor: Dominik Wójcik » 06 września 2012, 14:08

Nic wielkiego. W czasach Polski ludowej niemal każdy duży zakład miał swoją "przyzakładówkę", w której uczyli się uczniowie ZSZ

Awatar użytkownika
Bartosz Kowalski
Członek CKMKM
Posty: 4135
Rejestracja: 15 lutego 2008, 10:14
Lokalizacja: Łódź
Kontaktowanie:
Status: Offline

SOLARIS

Postautor: Bartosz Kowalski » 06 września 2012, 14:16

Wcale to nie jest nic dziwnego dziś jest podobnie u mnie na wydziale jest np kierunek prawo energetyczne gdzie uczą m.in przyszli pracownicy PGE.

Awatar użytkownika
Michał Grzegorczyk
Posty: 8349
Rejestracja: 05 stycznia 2010, 23:21
Lokalizacja: Częstochowa
Status: Offline

SOLARIS

Postautor: Michał Grzegorczyk » 06 września 2012, 19:38

W Częstochowie niektóre technika chyba też współpracują z przemysłem.

Awatar użytkownika
Janusz Karlikowski
Posty: 16143
Rejestracja: 15 lutego 2008, 08:59
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

SOLARIS

Postautor: Janusz Karlikowski » 06 września 2012, 19:59

Dominik Wójcik pisze:Nic wielkiego. W czasach Polski ludowej niemal każdy duży zakład miał swoją "przyzakładówkę", w której uczyli się uczniowie ZSZ
A nawet jak nie przyzakładówkę, to tzw. szkołę podopieczną i w przypadku ZSZ kształcili się w takich przyszli pracownicy danej firmy (oczywiście nie wszyscy, ale przynajmniej część. Po prostu ludzie kończąc taką szkołę szli do firmy gdzie mieli praktyki itd.). Tak było z zespołem szkół na Targowej, gdzie sporo uczniów poszło pracować do MPK. Mówię tu o czasach dawnych (lata 80-e), kiedy moja mama miała wychowawstwo w takich klasach.

Awatar użytkownika
Piotr Radoliński
Członek CKMKM
Posty: 21161
Rejestracja: 21 kwietnia 2010, 19:25
Lokalizacja: CZĘSTOCHOWA
Status: Offline

SOLARIS

Postautor: Piotr Radoliński » 06 września 2012, 20:17

..a w latach 70-siątych MPK miało swoją szkołę (zespół szkół - zawodówkę i technikum) na ul. Jasnogórskiej 17 a dyrektorem był pan Wiśniowiecki ! :P

Awatar użytkownika
Wojciech Liberda
Członek CKMKM
Posty: 3783
Rejestracja: 17 lutego 2008, 21:10
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

SOLARIS

Postautor: Wojciech Liberda » 06 września 2012, 20:46

Piotr Radoliński pisze:..a w latach 70-siątych MPK miało swoją szkołę (zespół szkół - zawodówkę i technikum) na ul. Jasnogórskiej 17 a dyrektorem był pan Wiśniowiecki ! :P


Dobra... ja kończyłem szkołę przyzakładową przy PKS Częstochowa (autobusy). Szkoła na Augustyna (dyr. Galewicz). Ale dzięki temu otrzymywałem małą wypłatę i odprowadzali ode mnie składkę i 3 lata dopisuje mi się do emerytury... a miałem możliwość przejść do MPK na praktyki... ale odmówiłem lata 1993-96, a to dla tego, że tam nie płacili za praktyki... ale za to miałem legitymację PKS Częstochowa i jeździłem przez 3 lata za darmo MPK Częstochowa :lol:

Awatar użytkownika
Tomasz Rorat
Członek CKMKM
Posty: 6676
Rejestracja: 11 lipca 2011, 13:12
Lokalizacja: Częstochowa
Status: Offline

SOLARIS

Postautor: Tomasz Rorat » 06 września 2012, 21:12

Tak samo Ja praktyki na PKS !!

Beniamin Wójcik
Posty: 1289
Rejestracja: 05 sierpnia 2011, 08:17
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

SOLARIS

Postautor: Beniamin Wójcik » 06 września 2012, 21:32

Ja myślę o momencie, gdy Solaris zacznie prezentować kolejne generacje swoich pojazdów. Sylwetka Urbino jest wciąż ciekawa, ale już się trochę opatrzyła. A tym bardziej sylwetka Vacanzy, która nie uległa żadnym zmianom od początku produkcji.

A wobec szkół; Uczęszczałem do ZSSB przy ul. Augustyna i za moich czasów było zupełnie inaczej. Szkoła nie prowadziła już żadnej długoterminowej współpracy z żadnym zakładem. Przez jakiś czas starano się o współpracę z Oplem, czego efektem było pozyskanie dwóch częściowo wyposażonych w osprzęt silników oraz białego Opla Zafirę. Niczego innego nie uzyskano. Nie wiem jak jest teraz. Pewnie nie lepiej. A szkoda, bo szkoła ta wyewoluowała ("samochodówka") poprzez technikum przy ul. Targowej aż z roku 1922 i była jedną z pierwszych szkół samochodowych 9lub nawet pierwszą) w odradzającej się II RP. Była to szkoła o znaczeniu niemal strategicznym w gospodarce i przemyśle, gdyż kształtowała kadry specjalistów samochodowych dla odrodzonej Polski i tworzącego się z trudem polskiego przemysłu samochodowego.

Andrzej Sowa
Posty: 771
Rejestracja: 17 lutego 2008, 09:04
Status: Offline

SOLARIS

Postautor: Andrzej Sowa » 08 września 2012, 15:15

Też ukończyłem ZSSB przy ul. Augustyna - technikum samochodowe. W 1990 roku nauczyciel przedmiotu "silniki spalinowe" Witold Hupka
sprawił że wraz z kolegami zostałem członkiem Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji .
Potem zostałem inżynierem ale już w innej dziedzinie.

Beniamin Wójcik
Posty: 1289
Rejestracja: 05 sierpnia 2011, 08:17
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

SOLARIS

Postautor: Beniamin Wójcik » 08 września 2012, 18:10

Nawet nie wiem kim był Witold Hupka. Ja już w innej epoce uczęszczałem i kończyłem technikum samochodowe. W moich latach w szkole było dość "bidno". Stare silniki, stare wyposażenie. Jedyną nowością były dwa podarowane silniki Opla i jeden egzemplarz Opla Zafiry. I tak a propos; z roku na rok młodzież w szkołach jest coraz gorsza, więc przypuszczam, że samochód nie raz dostał "z kopa" i że jest także przez "aktywną" młodzież uszkodzony.
W "modzie" teraz są licea, zwłaszcza te o tzw. dobrej renomie, ze znaną marką. A tymczasem o Technikach i ich zasługach nigdy nic się nie mówi. A przecież technika (także ZSSB) ma zasługi, także dla polskiego przemysłu samochodowego.

Beniamin Wójcik
Posty: 1289
Rejestracja: 05 sierpnia 2011, 08:17
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

SOLARIS

Postautor: Beniamin Wójcik » 08 września 2012, 18:11

No ale dobra... Nie zbaczajmy z tematu, bo ten jednak dotyczy SOLARISA...

Andrzej Sowa
Posty: 771
Rejestracja: 17 lutego 2008, 09:04
Status: Offline

SOLARIS

Postautor: Andrzej Sowa » 08 września 2012, 18:33

Beniamin Wójcik pisze:Nawet nie wiem kim był Witold Hupka. Ja już w innej epoce uczęszczałem i kończyłem technikum samochodowe.

Dla nas ten pan był też z innej epoki - mówił do nas " chłopcze" - aż się prosiło odpowiadać "panie".

Awatar użytkownika
Mateusz Stacherczak
Członek CKMKM
Posty: 3705
Rejestracja: 25 maja 2009, 13:18
Lokalizacja: Najjaśniejsza Rzeczpospolita Polska
Kontaktowanie:
Status: Offline

SOLARIS

Postautor: Mateusz Stacherczak » 22 września 2012, 14:28


Beniamin Wójcik
Posty: 1289
Rejestracja: 05 sierpnia 2011, 08:17
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

SOLARIS

Postautor: Beniamin Wójcik » 22 września 2012, 16:33

Paskudny moim zdaniem. Uważam, że można było się wykazać. Przód posiada skosy, co upodabnia go do Chaussona z lat 40 i 50.

Awatar użytkownika
Mateusz Stacherczak
Członek CKMKM
Posty: 3705
Rejestracja: 25 maja 2009, 13:18
Lokalizacja: Najjaśniejsza Rzeczpospolita Polska
Kontaktowanie:
Status: Offline

SOLARIS

Postautor: Mateusz Stacherczak » 22 września 2012, 16:40

Ja tam preferuję Solarisy w swojej "normalnej twarzy" ;-)

inż. Wiktor Sołtysiak
Członek CKMKM
Posty: 1966
Rejestracja: 19 lutego 2008, 20:10
Lokalizacja: Poznań
Kontaktowanie:
Status: Offline

SOLARIS

Postautor: inż. Wiktor Sołtysiak » 23 września 2012, 08:11

Kojarzycie czy solaris wygrał jakiś przetarg w czechach ? Bo weekendowo pracuje w Bolechowie i nagminnie mi śmigają jakieś wozy...

Awatar użytkownika
Mateusz Stacherczak
Członek CKMKM
Posty: 3705
Rejestracja: 25 maja 2009, 13:18
Lokalizacja: Najjaśniejsza Rzeczpospolita Polska
Kontaktowanie:
Status: Offline

SOLARIS

Postautor: Mateusz Stacherczak » 23 września 2012, 14:25

A te jakieś wozy to jak wyglądają? etc.

inż. Wiktor Sołtysiak
Członek CKMKM
Posty: 1966
Rejestracja: 19 lutego 2008, 20:10
Lokalizacja: Poznań
Kontaktowanie:
Status: Offline

SOLARIS

Postautor: inż. Wiktor Sołtysiak » 23 września 2012, 20:07

Nie pamiętam bo co chwila coś innego jeździ. Wczoraj napewno widziałem zielono (jasny)-biały. A kilka dni temu biało- czerwony.

Awatar użytkownika
Mateusz Stacherczak
Członek CKMKM
Posty: 3705
Rejestracja: 25 maja 2009, 13:18
Lokalizacja: Najjaśniejsza Rzeczpospolita Polska
Kontaktowanie:
Status: Offline

SOLARIS

Postautor: Mateusz Stacherczak » 24 września 2012, 11:03

Rafał Lamch pisze:
Mateusz pisze:I. SOLARIS Urbino Ü (Urbino 12 III)
Solaris na targach IAA w Hannoverze zaprezentuje m.in. międzymiastową wersję Solarisa Urbino 12. Napędzać go będzie silnik leżący MAN D2066 LUH spełniający normę czystości spalin EEV. Dzięki leżącemu silniku zrezygnowano z dotychczasowej wieży w autobusie, podłoga autobusu wznosi się zadrugimi drzwiami.

Nie bardzo po tym opisie rozumiem, czym to się różni od U12 LE.

Hmm... Najprościej napisać wszystkim, nawet silnikiem. Ale może zacznę od początku. Otóż Ü rożni się tym od LE, że:
1) Ü jest w budzie zwykłego Solarisa Urbino, tym samym jest niższy od LE,
2) w Ü brak stopnia poprzecznego, a co za tym idzie ów pojazd jest prawie - zgodnie z tradycją zabudowy silników MANa stopień pojawia się w przedostatnim rzędzie - w całości niskopodłogowy, w LE za drugimi drzwiami masz już stopień, a co za tym idzie pokład jest wyżej usytuowany względem Ü,
3) Jak pewnie większość zauważyła z tyłu pojazdu brak piątego siedziska, jest to podyktowane tym, że jest tam wstawiony silnik ze stajni MANa (wszyscy, z Was jadąc jakimkolwiek miejskim MANem zauważyli ten szczegół),
4) Solaris Urbino Ü (Urbino 12 III), otwiera sobie kolejny rynek, bardziej niemiecki etc., a nie polski - choć kto wie, może się ktoś skusi.
Wnętrze Ü

? propos T18, to wczoraj w Rzymie takim jechałem, z tym że pałki rozkładał trzy przystanki za pętlą.

O proszę, a tu w Gdynii:
KLIK 1
KLIK 2
;-)

Awatar użytkownika
Wojciech Liberda
Członek CKMKM
Posty: 3783
Rejestracja: 17 lutego 2008, 21:10
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

SOLARIS

Postautor: Wojciech Liberda » 04 października 2012, 17:38

Nowe jesienne kontrakty Solarisa

W piątek 28 września br. firma Solaris podpisała z Miejskim Zakładem Komunikacyjnym umowę, na mocy której do Bydgoszczy zostaną dostarczone 24 nowoczesne, niskopodłogowe Solarisy Urbino.
Zgodnie z kontraktem będzie to 14 Solarisów Urbino 12 oraz 10 przegubowych Solarisów Urbino 18. Flotę bydgoskiego MZK zasilą pierwsze autobusy podpoznańskiego producenta. Na uwagę zasługuje wyjątkowo ekologiczny napęd autobusów spełniający normę EEV, najbardziej rygorystyczną ze wszystkich światowych norm emisji spalin.
- Bardzo się cieszymy, że w Bydgoszczy jeździć będą autobusy naszej marki. Zdajemy sobie jednocześnie sprawę z pokładanych w nas oczekiwaniach i obiecujemy ich nie zawieść. To niezmiernie istotne, iż polscy przewoźnicy inwestują w odnowę taboru, z którego codziennie korzystają tysiące pasażerów - mówi Małgorzata Olszewska, Dyrektor Pionu Sprzedaży i Marketingu w Solarisie.
Wszystkie nowe autobusy będą w pełni niskopodłogowe, co oznacza, że na całej ich długości nie będzie ani jednego stopnia. Znacząco ułatwia to korzystanie z komunikacji miejskiej, w szczególności osobom niepełnosprawnym oraz rodzicom z wózkami dziecięcymi. To właśnie z myślą o nich pojazdy zostały dodatkowo wyposażone w funkcję przyklęku, która pozwala na obniżenie wysokości wejścia z 320 do 250 mm oraz manualnie rozkładaną rampę w drugich drzwiach.
W piątek 28 września br. firma Solaris podpisała z Miejskim Zakładem Komunikacyjnym umowę, na mocy której do Bydgoszczy zostaną dostarczone 24 nowoczesne, niskopodłogowe Solarisy Urbino
Nad bezpieczeństwem pasażerów czuwa system monitoringu składający się z 3 (w autobusach przegubowych 4) kamer. Uzupełniony jest on kamerą zamontowaną z przodu Urbino, rejestrującą to, co dzieje się tuż przed pojazdem. Zadbano również o bezpieczeństwo kierowcy: jego miejsce pracy mieści się w zabudowanej kabinie z możliwością zablokowania drzwi.
Miejski Zakład Komunikacyjny Sp. z o.o. w Bydgoszczy dołącza tym samym do grona ponad 110 przedsiębiorstw komunikacji miejskiej w Polsce, które do tej pory zakupiły pojazdy oznaczone symbolem zielonego jamnika. Za granicą Solaris obecny jest w 25 krajach Europy oraz w Dubaju w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Mieszkańcy Bydgoszczy mieli okazję poznać Solarisy już wcześniej. Do firm Mobilis, PKS Bydgoszcz oraz Port Lotniczy w Bydgoszczy dostarczono do tej pory łącznie 31 niskopodłogowych 'jamników', jak popularnie nazywa się Solarisy.
Nie jest to jedyny kontrakt firmy Solaris jaki udało się pozyskać w ostatnich dniach w województwie kujawsko-pomorskim. Kolejne 5 sztuk Solarisów Urbino 12 zakupi do końca roku Miejski Zakład Komunikacji w Toruniu. Pierwotnie przetarg ogłoszony przez toruńskiego przewoźnika określał dostawę 4 sztuk autobusów z silnikami diesel i jednego z silnikiem na CNG, jednak MZK zastrzegło sobie, że w przypadku nie wyłonienia dostawcy autobusu gazowego może zwiększyć zamówienie autobusów diesel z czterech do pięciu i tak też zrobiło. W przetargu wzięło udział dwóch oferentów AMZ Kutno z modelem City Smile 12 i Solaris z modelem Urbino 12. Ostatecznie okazało się, że to właśnie oferta podpoznańskiego producenta była tańsza i po podliczeniu wszystkich kryteriów oceny ofert miała najwięcej punktów.
Zasadniczo autobusy nie będą się różnić od tych jakie MZK kupowało w ostatnich latach, co jest niezwykle istotne, pod względem unifikacji taboru, zarówno dla kierowców jak i zaplecza technicznego. Po zrealizowaniu dostawy nowych autobusów toruńskie MZK będzie posiadać łącznie 25 sztuk autobusów marki Solaris, co stanowić będzie ponad 30% spośród taboru przystosowanego do przewozu osób niepełnosprawnych.

http://infobus.pl/text.php?from=mail&id=50420

Awatar użytkownika
Wojciech Liberda
Członek CKMKM
Posty: 3783
Rejestracja: 17 lutego 2008, 21:10
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

Solaris

Postautor: Wojciech Liberda » 29 listopada 2012, 11:43

Dodałem Solarisa bo lubię tą firmę... i będę w niej zamieszczał info o wygranych przetargach...

Dodam na początek, że Solaris wygrał przetarg w Pradze! na 40 autobusów Solaris Urbino 8,9 LE (dostawa 2013-2015). Powiem tylko, że Praha jest "zamknięta" i działa tam zazwyczaj Irisbus (Karosa) no i SOR... ale widać, że otwierają się na świat...

Obecnie najwięcej Solarisów w Czechach ma DP Ostrava (159 szt.) przed DP Olomuc i DP Plzen (po 49 szt.).

Patryk Hartman
Członek CKMKM
Posty: 5203
Rejestracja: 01 lutego 2011, 16:49
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

Solaris

Postautor: Patryk Hartman » 29 listopada 2012, 14:59

Wojtek, temat o Solarisie już istnieje ! viewtopic.php?f=15&t=2659

Awatar użytkownika
Dominik Wójcik
Posty: 7644
Rejestracja: 15 lutego 2008, 13:01
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

SOLARIS

Postautor: Dominik Wójcik » 29 listopada 2012, 15:40

Połączone :P

Awatar użytkownika
Mateusz Stacherczak
Członek CKMKM
Posty: 3705
Rejestracja: 25 maja 2009, 13:18
Lokalizacja: Najjaśniejsza Rzeczpospolita Polska
Kontaktowanie:
Status: Offline

SOLARIS

Postautor: Mateusz Stacherczak » 19 grudnia 2012, 18:06


Awatar użytkownika
Wojciech Liberda
Członek CKMKM
Posty: 3783
Rejestracja: 17 lutego 2008, 21:10
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

SOLARIS

Postautor: Wojciech Liberda » 19 grudnia 2012, 22:25

Grenoble: Solaris dostarczy trzy autobusy

http://infobus.pl/text.php?from=mail&id=52146

Marcin Jasiński
Posty: 143
Rejestracja: 27 grudnia 2012, 17:06
Status: Offline

SOLARIS

Postautor: Marcin Jasiński » 13 stycznia 2013, 17:34

Proszę szykować się na IV generacje Urbino. Premiera w tym roku :)

Awatar użytkownika
Mateusz Stacherczak
Członek CKMKM
Posty: 3705
Rejestracja: 25 maja 2009, 13:18
Lokalizacja: Najjaśniejsza Rzeczpospolita Polska
Kontaktowanie:
Status: Offline

SOLARIS

Postautor: Mateusz Stacherczak » 13 stycznia 2013, 18:06

Aż się boje...

Beniamin Wójcik
Posty: 1289
Rejestracja: 05 sierpnia 2011, 08:17
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

SOLARIS

Postautor: Beniamin Wójcik » 13 stycznia 2013, 20:39

No!. A ja się zastanawiałem od zeszłego roku, kiedy wreszcie pojawi się kolejna generacja Urbino...

Awatar użytkownika
Tomasz Sałata
Posty: 603
Rejestracja: 21 marca 2011, 15:56
Lokalizacja: CZĘSTOCHOWA
Status: Offline

SOLARIS

Postautor: Tomasz Sałata » 13 stycznia 2013, 21:07

Ciekawe co z tego wyjdzie :)

Marcin Jasiński
Posty: 143
Rejestracja: 27 grudnia 2012, 17:06
Status: Offline

SOLARIS

Postautor: Marcin Jasiński » 13 stycznia 2013, 21:46

Przypomnę wywiad z panią Solange Olszewską na temat IV generacji:

Echa TRANSEXPO 2012: Solaris zapowiada IV generację

Podczas targów TRANSEXPO o najnowszej IV generacji Urbino, premierowym elektrobusie i jesiennych targach w Hanowerze i Berlinie rozmawialiśmy z Solange Olszewską, prezesem Solaris Bus &Coach.

SOLARIS BUS &COACH ?kieleckie stoisko producenta z Bolechowa było powtórką ekspozycji z IAA 2012, co jak najbardziej pozytywnie świadczy o kondycji polskiego rynku. Oczywiście najważniejszą premierą (za którą Solaris otrzymał główną nagrodę Targów Kielce) był debiut elektrobusa Solarisa Urbino 12 electric. Obok niego zobaczyliśmy kolejnych debiutantów: zmodernizowane InterUrbino 12;lokalne i niskopodłogowe Urbino 12 Üoraz Solaris w formacie XXL, czyli przegubowe Urbino 18,75. Autobusy te opisaliśmy już w InfoBusie przy okazji targów w Hanowerze. O dalszym rozwoju firmy rozmawialiśmy z Solange Olszewską, prezesem Solaris Bus &Coach:

InfoBus.pl: Jak się Pani czuła odbierając w Kielcach kolejną nagrodę dla Solaris?

Solange Olszewska, prezes Solaris Bus &Coach: Fantastycznie. Ta kolejna nagroda utwierdza mnie w przekonaniu, że robimy po prostu dobrą robotę. Osobiście jest to dla mnie szczególnie cenny medal, gdyż został przyznany przez fachowców z branży. Co ciekawe najwięcej nagród otrzymujemy właśnie po uruchomieniu produkcji autobusów elektrycznych. W zeszłym roku i w tym dostaliśmy medal Targów Kielcach, docenili nas także czytelnicy niemieckiego magazynu ?Busplaner?, uznając nasz pierwszy elektrobus za ?Innowację Roku 2012?w kategorii Transport Publiczny. Z kolei niemieckie Stowarzyszenie Przewoźników Transportu Publicznego (VDV) przyznało polskiemu autobusowi nagrodę EBUS w dziedzinie pojazdy elektryczne. To naprawdę mobilizuje.

InfoBus.pl: Wydaje się, że szczególnie ważny dla werdyktu jury miał fakt, że Urbino 12 electric ma już za sobą pierwszy sukces handlowy

Solange Olszewska: Rzeczywiście rzadko się zdarza, aby innowacyjny autobus został od razu kupiony. Nam się to udało dzięki firmie Braunschweiger Verkehrs-AG z miejscowości Brunszwik w Niemczech. Urbino 12 electric dostarczony zostanie w 2013 roku będąc częścią realizowanego przez niemieckie Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Rozwoju Miast programu pilotażowego związanego z nowoczesnymi technologiami napędu. Na pewno ten sukces zawdzięczamy także naszym pierwszym elektrobusom. Przypomnę, że bardzo dobrze zdały swój egzamin podczas pierwszej tury testów w regularnym ruchu miejskim. W sumie do tej pory autobusy elektryczne naszej produkcji przejechały kilkadziesiąt tysięcy kilometrów. Na przykład w Poznaniu przez trzy tygodnie Solaris Urbino electric pokonał bez jakichkolwiek usterek 3.000 km, wożąc kibiców oraz gości przybywających do Poznania podczas Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej. Równie udanie wypadły testy w Warszawie czy podczas wystawy sztuki współczesnej ?documenta?w Kassel, gdzie autobusy pokonywały regularnie, bez ładowania, ponad 120 km. To po prostu działa.

InfoBus.pl: W tym roku pokazujecie Państwo identyczną ekspozycję w Kielcach jaką wcześniej mogliśmy zobaczyć w Hanowerze. Dlaczego?

Solange Olszewska: Polscy klienci nie różnią się od tych, którzy odwiedzają nas w Hanowerze czy Berlinie. TRANSEXPO w Kielcach to tak samo ważna wystawa jak te w Europie zachodniej. A może nawet ważniejsza bo to kraj, z którego się wywodzimy. Poziom zarówno jeśli chodzi o ekspozycje jak tez jeśli mó1)imy o oferowanych produktach się wyrównał, co oczywiście jest wielkim sukcesem naszej branży. W tej sytuacji nie ma potrzeby wprowadzania ?krajowych elementów?i chcemy wszystkim pokazać to, nad czym aktualnie pracujemy, a co często jest także spełnieniem oczekiwań poszczególnych klientów. W tym roku pokazaliśmy m.in. Urbino 12 Ü, czyli wszechstronny autobus międzymiastowy, który łączy w sobie dostępność, najwyższy komfort jazdy z dużą pojemnością. To pojazd skonstruowany na miarę zmieniających się potrzeb transportowych, z myślą o niewielkich miastach oraz wsiach, gdzie także jest potrzebny niskopodłogowy, przyjazny tabor. Kolejnym uzupełnieniem naszej oferty są modele Urbino 12,9 oraz 18,75, które są naszą odpowiedzią na rosnącą liczbę pasażerów komunikacji miejskiej i związaną z nią potrzebę większej przestrzeni w autobusach miejskich. W Kielcach pokazaliśmy wydłużoną ?osiemnastkę?, która jest równocześnie najdłuższym autobusem wyprodukowanym przez nas do tej pory. Natomiast pierwsze dwa Urbino 12,9 z napędem hybrydowym trafią do fińskiego miasta Tampere. Odnowiliśmy także międzymiastowy model InterUrbino ?w tradycyjnej współpracy ze studioFT z Berlina. Dzięki stylistycznym zmianom pojazd ma teraz bardziej dynamiczny charakter, co na pewno spodoba się wielu naszym klientom.

InfoBus.pl: O ile pokazane w tym roku pojazdy to rozwiniecie dotychczasowej oferty, tak w przyszłym roku czeka Was generalna przebudowa całej generacji?

Solange Olszewska: Dokładnie. To ostatni dzwonek dla IV generacji Urbino, która w przyszłym roku pojawi się wraz z nową gamą silników Euro 6. Kto spodziewa się rewolucji zawiedzie się.. Będzie to ewolucyjny projekt mocno nawiązujący do ostatniej serii Urbino, ale z jeszcze ładniej zaprojektowanym wnętrzem i zmodernizowaną zewnętrzną stylistyką. Wstępne wizualizacje wyglądają bardzo ciekawie. Prosimy jednak wszystkich jeszcze o chwilę cierpliwości ?do następnych targów w Kielcach i Kortrijk.

InfoBus.pl: Jak ocenia Pani tegoroczne targi w Hanowerze i Berlinie? Czy spełniły Wasze oczekiwania?

Solange Olszewska: Wszystkie wystawy to ukłon producentów w stronę klientów. Dlatego dla nas najważniejsze są jak najliczniejsze odwiedziny naszych ekspozycji przez użytkowników czy sympatyków Solarisa. I pod tym kątem jak najbardziej te targi spełniły nasze oczekiwania.

InfoBus.pl: Na Innotrans medialną gwiazdą imprezy została bydgoska PESA. Jak to Pani odebrała?

Solange Olszewska: Oczywiście, wszystkim polskich firmom ?szczególnie w działalności eksportowej ?życzymy jak najlepiej i cieszymy się z każdego ich zagranicznego sukcesu. Podpisana w Berlinie umowa ramowa z DB, to kolejny krok w negocjacjach z europejską kolejową potęgą i tego jak najbardziej gratulujemy.

InfoBus.pl: A jak w tym kontekście oceni Pani debiut w Hanowerze i Kielcach elektrobusu firmy AMZ-Kutno?

Solange Olszewska: To już bardziej skomplikowany temat, który zostawiam do samodzielnej oceny przewoźnikom i ekspertom z branży.

InfoBus.pl: Podczas targów w Berlinie miała Pani okazję rozmawiać z niemieckim Ministrem Transportu. Na targach w Kielcach w ogóle zabrakło jakiegokolwiek przedstawiciela resortu transportu. Czy to oznaka lekceważenia?

Solange Olszewska: Wydaje mi się, że niestety trochę tak jest. Oczywiście ciężko jest porównywać targi Innotrans do TRANSEXPO z całym szacunkiem dla obu imprez. Berlińska wystawa ma naprawdę światową rangę i niedocenienie tutaj ogromnego wkładu niemieckich firm w ten sukces byłoby naprawdę ignorancją. Wracając do Polski, wydaje się to niesamowite jak tak potężny segment rynku, jakim jest komunikacja publiczna, może być cały czas niedoceniony przez nasze Ministerstwo Transportu. Przecież chociażby sami producenci pojazdów i komponentów tworzą dziesiątki tysięcy miejsc pracy, a Solaris jest już jedną z nielicznych polskich marek, która coś znaczą na międzynarodowej arenie przemysłu motoryzacyjnego. Do tego dochodzą dziesiątki tysięcy ludzi zatrudnionych w przedsiębiorstwach komunikacji miejskiej, którzy na co dzień zapewniają komunikację milionom pasażerów. I to nie ma żadnego przełożenia na kontakty z Ministrem Transportu. Można nawet odnieść wrażenie, że nasza branża nie jest dla nich ?cool?. Czas to zmienić. To sygnał dla nas wszystkich, dla całego sektora miejskiej komunikacji, że musimy jeszcze lepiej artykułować nasze interesy i pozyskać szersze zainteresowanie.

InfoBus.pl: I na koniec pytanie o nieobecność Krzysztofa Olszewskiego na jesiennych targach. Czy coś się stało?

Solange Olszewska: Tak, niestety mój mąż ma problemy zdrowotne i aktualnie przechodzi rehabilitację. To bardzo ciężkie wydarzenie dla nas jako rodziny. Przy okazji chciałabym podziękować wszystkim za okazany naszej rodzinie szacunek w tej szczególnej sytuacji.

InfoBus.pl: Bardzo dziękujemy za rozmowę, a Panu Krzysztofowi życzymy szybkiego powrotu do zdrowia!

http://www.infobus.pl/text.php?from=main&id=50995

Awatar użytkownika
Wojciech Liberda
Członek CKMKM
Posty: 3783
Rejestracja: 17 lutego 2008, 21:10
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

SOLARIS

Postautor: Wojciech Liberda » 04 lutego 2013, 20:05

Solaris wygrywa w Prešovie

http://infobus.pl/text.php?from=mail&id=53328

cytat z artykułu:
Co ciekawe DopravnýPodnik mesta Prešov ma w swojej flocie już jeden autobus marki Solaris ?Urbino 12, który jest w ciągłej eksploatacji od 2003 r. Przebieg pojazdu po słowackich ulicach osiągnął już poziom 500.000 km i zdaniem przewoźnika jest to jeden z najtańszych w utrzymaniu autobusów w taborze DP Prešov. Takie referencje na pewno miały znacznie w najnowszym przetargu i wygranej polskiego producenta.

Awatar użytkownika
Marcin Strzelecki
Posty: 1761
Rejestracja: 14 czerwca 2011, 22:03
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

SOLARIS

Postautor: Marcin Strzelecki » 09 lutego 2013, 19:18


Awatar użytkownika
Michał Grzegorczyk
Posty: 8349
Rejestracja: 05 stycznia 2010, 23:21
Lokalizacja: Częstochowa
Status: Offline

SOLARIS

Postautor: Michał Grzegorczyk » 09 lutego 2013, 21:20

"Blad w numerze artykulu"

Awatar użytkownika
Marcin Strzelecki
Posty: 1761
Rejestracja: 14 czerwca 2011, 22:03
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

SOLARIS

Postautor: Marcin Strzelecki » 09 lutego 2013, 22:09


Awatar użytkownika
Wojciech Liberda
Członek CKMKM
Posty: 3783
Rejestracja: 17 lutego 2008, 21:10
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

SOLARIS

Postautor: Wojciech Liberda » 11 marca 2013, 11:14

Solaris dostarczy 200 autobusów do Belgradu

http://www.wnp.pl/wiadomosci/192343.html

Awatar użytkownika
Tomasz Moszczyński
Posty: 802
Rejestracja: 16 maja 2009, 23:06
Lokalizacja: Czestochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

SOLARIS

Postautor: Tomasz Moszczyński » 12 marca 2013, 13:31

Solaris ma tyle zamówień ze dziwie się ze potrafią ie wyrobić

Awatar użytkownika
Wojciech Liberda
Członek CKMKM
Posty: 3783
Rejestracja: 17 lutego 2008, 21:10
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

SOLARIS

Postautor: Wojciech Liberda » 12 marca 2013, 15:30

Solaris ma duże moce produkcyjne i w tym roku mogą ją wykorzystać, ponieważ miejscy przewoźnicy trochę mniej zamówili autobusów. Cieszy fakt, że Solaris umie sobie poradzić w trudnych czasach.
Teraz na pewno produkuje SU12 dla Krakowa bo jest im winien jeszcze ze 30 sztuk... a na horyzoncie widać przetarg na 20 szt w PKM Gliwice...

Awatar użytkownika
Mateusz Stacherczak
Członek CKMKM
Posty: 3705
Rejestracja: 25 maja 2009, 13:18
Lokalizacja: Najjaśniejsza Rzeczpospolita Polska
Kontaktowanie:
Status: Offline

SOLARIS

Postautor: Mateusz Stacherczak » 12 marca 2013, 18:08

Wojciech Liberda pisze:Solaris ma duże moce produkcyjne i w tym roku mogą ją wykorzystać, ponieważ miejscy przewoźnicy trochę mniej zamówili autobusów.

Nie tak prędko!
Cieszy fakt, że Solaris umie sobie poradzić w trudnych czasach.

Pożyjom uwidim.
Teraz na pewno produkuje SU12 dla Krakowa bo jest im winien jeszcze ze 30 sztuk...

No to na spokojnie nie robi.
a na horyzoncie widać przetarg na 20 szt w PKM Gliwice...

Pewnyś? Bo ja nie.


Wróć do „Tabor”



Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 4 gości