Zapomniane dworce i stacje kolejowe.

Awatar użytkownika
Piotr Radoliński
Członek CKMKM
Posty: 21179
Rejestracja: 21 kwietnia 2010, 19:25
Lokalizacja: CZĘSTOCHOWA
Status: Offline

Zapomniane dworce i stacje kolejowe.

Postautor: Piotr Radoliński » 20 czerwca 2011, 16:49

W sobotę miałem okazję być w Goczałkowicach Zdroju. Udało mi się uwiecznić - popadajacy w ruinę - tamtejszy dworzec PKP.
Obrazek

Obrazek
Dworzec kolejowy w Goczałkowicach Zdroju.
Mimo, że zamknięty (zamurowany) "na głucho", pociągi zatrzymują się tutaj.

Awatar użytkownika
Konrad Machura
Posty: 1491
Rejestracja: 15 lutego 2008, 14:38
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

Postautor: Konrad Machura » 20 czerwca 2011, 18:33

No w Goczałkowicach jest jakiś pociąg, a już w Jastrzębiu nie, paranoja...

Awatar użytkownika
Piotr Radoliński
Członek CKMKM
Posty: 21179
Rejestracja: 21 kwietnia 2010, 19:25
Lokalizacja: CZĘSTOCHOWA
Status: Offline

Postautor: Piotr Radoliński » 20 czerwca 2011, 18:57

Konrad Machura pisze:No w Goczałkowicach jest jakiś pociąg, a już w Jastrzębiu nie, paranoja...
No wiesz Konrad - Goczałkowice Zdrój leżą na szlaku kolejowym (nr 139) do Bielska Białej/Zebrzydowic.

Awatar użytkownika
Konrad Machura
Posty: 1491
Rejestracja: 15 lutego 2008, 14:38
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

Postautor: Konrad Machura » 20 czerwca 2011, 19:33

Zdaje sobie z tego sprawę ;)

Awatar użytkownika
Szymon Kryczka
Członek CKMKM
Posty: 4766
Rejestracja: 20 marca 2010, 11:53
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

Postautor: Szymon Kryczka » 20 czerwca 2011, 19:41

W Dąbrowie Górniczej są stare dworce, które wymagają remontu, najładniejszy z nich to dworzec w Ząbkowicach http://www.dabrowa.pl/DG_FOTO_2008/2008 ... ejowa+.jpg chyba w najlepszym stanie z wszystkich w DG.

Awatar użytkownika
Piotr Radoliński
Członek CKMKM
Posty: 21179
Rejestracja: 21 kwietnia 2010, 19:25
Lokalizacja: CZĘSTOCHOWA
Status: Offline

Postautor: Piotr Radoliński » 20 czerwca 2011, 19:42

Myszon pisze:W Dąbrowie Górniczej są stare dworce, które wymagają remontu, najładniejszy z nich to dworzec w Ząbkowicach http://www.dabrowa.pl/DG_...a-kolejowa+.jpg chyba w najlepszym stanie z wszystkich w DG.
Dokładnie ! A ciekawe jak się trzyma dworzec w Maczkach http://www.it-jura.pl/pl/turystyk.php?go=transkol5 - dawno nie byłem tam ! :)

Awatar użytkownika
Szymon Kryczka
Członek CKMKM
Posty: 4766
Rejestracja: 20 marca 2010, 11:53
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

Postautor: Szymon Kryczka » 20 czerwca 2011, 21:48

Dworzec Główny w Sosnowcu też robi wrażenie!

Eh... jak żałuję, że my nie mamy naszego starego dworca :( Po za tym dworzec we Wrocławiu i Gdańsku też jest mega! Dworzec w Malborku i Kwidzynie też ma swój urok...

Jakie dworce z charakterem jeszcze znacie?

Jasiek Mucha
Posty: 456
Rejestracja: 20 stycznia 2009, 19:13
Status: Offline

Postautor: Jasiek Mucha » 20 czerwca 2011, 22:01

Myszon pisze:Jakie dworce z charakterem jeszcze znacie?

Nowe Skalmierzyce! http://kolej.one.pl/index.php?dzial=sta ... okno=start

Awatar użytkownika
Piotr Radoliński
Członek CKMKM
Posty: 21179
Rejestracja: 21 kwietnia 2010, 19:25
Lokalizacja: CZĘSTOCHOWA
Status: Offline

Postautor: Piotr Radoliński » 21 czerwca 2011, 07:50

Warto dodać, że dworzec kolejowy w Maczkach był ostatnią stacją w Polsce na trasie Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej po jej wybudowaniu. :P

Awatar użytkownika
Mateusz Stacherczak
Członek CKMKM
Posty: 3711
Rejestracja: 25 maja 2009, 13:18
Lokalizacja: Najjaśniejsza Rzeczpospolita Polska
Kontaktowanie:
Status: Offline

Postautor: Mateusz Stacherczak » 21 czerwca 2011, 10:30

Piotr Radoliński pisze:Warto dodać, że dworzec kolejowy w Maczkach był ostatnią stacją w Polsce na trasie Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej po jej wybudowaniu. :P


Raczej ostatnią stacją w Królestwie Polskim (Kongresówka), czyli ostatnia po stronie Rosyjskiej ;)

Awatar użytkownika
Michał Grzegorczyk
Posty: 8349
Rejestracja: 05 stycznia 2010, 23:21
Lokalizacja: Częstochowa
Status: Offline

Postautor: Michał Grzegorczyk » 21 czerwca 2011, 11:17

Piotr Radoliński pisze:Warto dodać, że dworzec kolejowy w Maczkach był ostatnią stacją w Polsce na trasie Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej po jej wybudowaniu. :P

Stacja nawet nazywała się Granica :D :
Polityka nr 31/2010 pisze:W 1848 r. trasa wiedenki (początkowo jednotorowa) osiągnęła granicę rosyjsko-austriacką. Kończyła się w Maczkach (dziś dzielnica Sosnowca). Stanęła tu stacja kolejowa Granica z komorą celną.

Mateusz pisze:Raczej ostatnią stacją w Królestwie Polskim (Kongresówka), czyli ostatnia po stronie Rosyjskiej ;)

Dla mnie to Polska, tylko od 1831 r. pod wojskową okupacją rosyjską.

Awatar użytkownika
Piotr Radoliński
Członek CKMKM
Posty: 21179
Rejestracja: 21 kwietnia 2010, 19:25
Lokalizacja: CZĘSTOCHOWA
Status: Offline

Postautor: Piotr Radoliński » 21 czerwca 2011, 13:20

Mateusz pisze:Raczej ostatnią stacją w Królestwie Polskim (Kongresówka), czyli ostatnia po stronie Rosyjskiej
...no cóż - zastosowałem "skrót myślowy" ! :)

Awatar użytkownika
Tomasz Kaczmarek
Posty: 59
Rejestracja: 17 lipca 2011, 16:50
Lokalizacja: Chorzów Batory
Kontaktowanie:
Status: Offline

Postautor: Tomasz Kaczmarek » 17 lipca 2011, 20:16

No w Goczałkowicach jest jakiś pociąg, a już w Jastrzębiu nie, paranoja...

Wiem, że odświeżam stary temat, ale od tego jest forum :) W Jastrzębiu Zdroju pociągi nie kursują ze względu na szkody górniczy powstałe na linii prowadzącej do tego miasta .

Awatar użytkownika
Piotr Radoliński
Członek CKMKM
Posty: 21179
Rejestracja: 21 kwietnia 2010, 19:25
Lokalizacja: CZĘSTOCHOWA
Status: Offline

Postautor: Piotr Radoliński » 17 lipca 2011, 20:34

Ślązak pisze:Wiem, że odświeżam stary temat, ale od tego jest forum W Jastrzębiu Zdroju pociągi nie kursują ze względu na szkody górniczy powstałe na linii prowadzącej do tego miasta .
...i wszystko już jasne ! :)

Awatar użytkownika
Łukasz Szkurłat
Posty: 2914
Rejestracja: 15 lutego 2011, 22:04
Lokalizacja: Częstochowa
Status: Offline

Postautor: Łukasz Szkurłat » 18 sierpnia 2011, 15:35

Będąc przez kilka dni na ziemiach kieleckich zainteresowała mnie najbardziej kolej oraz PKS Końskie. O tym, że pociągi osobowe już nie jeżdżą wiedziałem już rok temu. Jak się okazało PKS również zakończył kursowanie przez wieś, w której się znajdywałem. W obydwóch przypadkach do zagłady doszło przez prężnie rozwijające się firmy busiarskie, spotkałem przynajmniej 3 busy z różnych firm. Wszystkie z okolic Końskich. Jeszcze pamiętam jak z 10 lat temu wiele ludzi z okolicznych wsi będących wzdłuż tej linii kolejowej korzystało z pociągów. Kursowały one z Końskich do Skarżyska. Pozostały tylko puste perony i o dziwo tory użytkowane przez pociągi towarowe. Będąc tam przez pięć dni zauważyłem tylko 3 przejeżdżające. Obecnie jedynym środkiem transportu są lumpiaste busy, po wykończeniu kolei oraz PKS podnieśli ceny biletów.
Zdjęcia:
Załączniki
Wólka przejazd.jpg
Po lewej stronie kiedyś była również bocznica, później ją rozebrano.
wólka wiata.jpg
Wólka tablica.jpg

Awatar użytkownika
Łukasz Szkurłat
Posty: 2914
Rejestracja: 15 lutego 2011, 22:04
Lokalizacja: Częstochowa
Status: Offline

Postautor: Łukasz Szkurłat » 18 sierpnia 2011, 15:41

Znalazłem także filmik z tą trasą, 3:52 jest wspomniana przeze mnie stacja kolejowa.
http://www.youtube.com/watch?v=6eY_dPxZ_gM

Przeważnie na tej linii jeździła zielona lokomotywa spalinowa SM42 z dwoma wagonami piętrowymi.
Załączniki
wólka 2 tory przejazd.jpg
Pozostałości po drugim torze.
Wólka tor.jpg
Zarośnięta stacja kolejowa. Po drugiej stronie za drogą była kiedyś murowana budka - dworzec z kasą biletową.
Wólka dworzec.jpg
Po lewej stronie przy drodze niegdyś stał dworzec, w chwili obecnej zburzony, teren zarośnięty trawą, pozostał ledwo widoczny gruz.

inż. Wiktor Sołtysiak
Członek CKMKM
Posty: 1966
Rejestracja: 19 lutego 2008, 20:10
Lokalizacja: Poznań
Kontaktowanie:
Status: Offline

Postautor: inż. Wiktor Sołtysiak » 18 sierpnia 2011, 18:10

Łukasz Szkurłat pisze: i o dziwo tory użytkowane przez pociągi towarowe.


Dlaczego o dziwo? Przecież to standard, jeśli tylko podtorze i torowisko są w takim stanie, że można prowadzić ruch. Pamiętajmy, że przewozy towarowe dobrze prosperują.

Awatar użytkownika
Łukasz Szkurłat
Posty: 2914
Rejestracja: 15 lutego 2011, 22:04
Lokalizacja: Częstochowa
Status: Offline

Postautor: Łukasz Szkurłat » 18 sierpnia 2011, 21:04

Tak wiem, ale mi chodziło o coś innego, bo o fakt, że jeszcze ludzie nie rozkradli.

Awatar użytkownika
Piotr Radoliński
Członek CKMKM
Posty: 21179
Rejestracja: 21 kwietnia 2010, 19:25
Lokalizacja: CZĘSTOCHOWA
Status: Offline

Postautor: Piotr Radoliński » 18 sierpnia 2011, 21:08

Łukasz Szkurłat pisze:bo o fakt, że jeszcze ludzie nie rozkradli.
..w przeciwieństwie do naszej (częstochowskiej) bocznicy kolejowej do dawnej elektrociepłowni na Zawodziu ! Dzieki temu zmieniono znak przy zjeździe z "jedynki" do Galerii Jurajska - od pewnego czasu nie ma już "stopu" przed torami ! :)

Awatar użytkownika
Janusz Karlikowski
Posty: 16152
Rejestracja: 15 lutego 2008, 08:59
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

Postautor: Janusz Karlikowski » 18 sierpnia 2011, 21:15

Ale mamy chyba czynną bocznicę, która nie jest bocznicą hutniczą. Chodzi mi tą na Sabinów

Awatar użytkownika
Łukasz Szkurłat
Posty: 2914
Rejestracja: 15 lutego 2011, 22:04
Lokalizacja: Częstochowa
Status: Offline

Postautor: Łukasz Szkurłat » 18 sierpnia 2011, 21:50

Chyba chodzi Ci o tor prowadzący do zakładów ZGH Sabinów. Jak by nie patrzeć też zakładowy, od czasu do czasu wykorzystywany przez tamte zakłady. Zamiast najmować tira wolą podczepić skład kilku wagonowy. Kiedyś prawdopodobnie widziałem na ul. Kolorowej jadący do Sabinowa skład z trzema wagonami ciągnące przez SM42-451 PKP Cargo. Na mapie miasta znajdzie się wiele takich odgałęzień, ale nie wiadomo czy są używane i czy w ogóle są. A wiele prowadzi do Huty lub terenów PKP. Tory zakładowe dochodzą/dochodziły też do ul. Bór, czy nawet Równoległej.

Awatar użytkownika
Janusz Karlikowski
Posty: 16152
Rejestracja: 15 lutego 2008, 08:59
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

Postautor: Janusz Karlikowski » 18 sierpnia 2011, 22:00

Łukasz Szkurłat pisze:Tory zakładowe dochodzą/dochodziły też do ul. Bór, czy nawet Równoległej.

Tu już nie dochodzą, podobnie jak te do Węglobloku. I chodziło mi właśnie o takie linie, bo w okolicach Kucelina czy Walcowni jest tego sporo, ale to tory hutnicze. Zastanawiam się czy są jeszcze takie jak ta odnoga do ZGH Sabinów. Z planu miasta to nie wynika i szczerze mówiąc nie trafiłem na takie linie. Z drugiej strony tory leżą jeszcze na Dąbiu, ale nie są używane - kierowcy jadący 28 nawet czasem tam nie zwalniają.

Awatar użytkownika
Wojciech Liberda
Członek CKMKM
Posty: 3785
Rejestracja: 17 lutego 2008, 21:10
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

Postautor: Wojciech Liberda » 19 sierpnia 2011, 07:41

Janusz Karlikowski pisze:
Łukasz Szkurłat pisze:Tory zakładowe dochodzą/dochodziły też do ul. Bór, czy nawet Równoległej.

Tu już nie dochodzą, podobnie jak te do Węglobloku. I chodziło mi właśnie o takie linie, bo w okolicach Kucelina czy Walcowni jest tego sporo, ale to tory hutnicze. Zastanawiam się czy są jeszcze takie jak ta odnoga do ZGH Sabinów. Z planu miasta to nie wynika i szczerze mówiąc nie trafiłem na takie linie. Z drugiej strony tory leżą jeszcze na Dąbiu, ale nie są używane - kierowcy jadący 28 nawet czasem tam nie zwalniają.


A więc tak.
Bocznica jest na Sabinów używana, bo wciąż działają tam ze firmy które korzystają z usług Cargo. Jest bocznica na Rząsawach pod DK1 i jest używana dla Drog-Budu. Od Rząsaw jest bocznica na lotnisko na Rudniki, ale podobno już nieużywana.
Bocznica z Fortum na Dąbie i z Dąbia na starą ciepłownię (nieużywaną) na Mirowską, z tym że tam pod mostem brak jest kawałek toru. Był tor do węglokoksu, przez Wolności, pamiętam jak tam stonka przecinała ulicę, szkoda, że nie miałem aparatu...
Była jeszcze bocznica ze Stradomia przez Bór aż do Domatora, ale tam już praktycznie nic nie zostało i jeszcze pozostałość po bocznicy do bazy CPN na Równoległej, tam są jeszcze dwa tory. To tyle co mi się przypomina. Co do torów hutniczych to już inna historia :)

Awatar użytkownika
Janusz Karlikowski
Posty: 16152
Rejestracja: 15 lutego 2008, 08:59
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

Trzebnica - na chwilę zapomniany

Postautor: Janusz Karlikowski » 05 września 2011, 11:36

A teraz tętni życiem:
Obrazek
Obrazek :)
P.S. Gabinety lekarskie na dworcu - też dobry pomysł :lol:

Awatar użytkownika
Szymon Kryczka
Członek CKMKM
Posty: 4766
Rejestracja: 20 marca 2010, 11:53
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

Postautor: Szymon Kryczka » 05 września 2011, 12:19

Chociaż nie straszy jak na Stradomiu... I pomoc medyczna blisko :D

Awatar użytkownika
Piotr Radoliński
Członek CKMKM
Posty: 21179
Rejestracja: 21 kwietnia 2010, 19:25
Lokalizacja: CZĘSTOCHOWA
Status: Offline

Zapomniane dworce kolejowe.

Postautor: Piotr Radoliński » 22 stycznia 2014, 16:17


Awatar użytkownika
Piotr Radoliński
Członek CKMKM
Posty: 21179
Rejestracja: 21 kwietnia 2010, 19:25
Lokalizacja: CZĘSTOCHOWA
Status: Offline

Zapomniane dworce i stacje kolejowe.

Postautor: Piotr Radoliński » 23 listopada 2014, 13:57


Awatar użytkownika
Janusz Karlikowski
Posty: 16152
Rejestracja: 15 lutego 2008, 08:59
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

Re: Zapomniane dworce i stacje kolejowe.

Postautor: Janusz Karlikowski » 18 października 2017, 16:52

Linia 338 Fosowskie - Dobrodzień. Pociągów nie ma tu od wielu lat, ale widać, że został budynek dworca, a także pod bujną roślinnością pozostawiono także tory:
Obrazek
Obrazek
Obrazek

I jeszcze bocznica do jakichś zakładów (okolice ul. Dworcowej):
Obrazek

Andrzej Pionka
Posty: 260
Rejestracja: 08 lipca 2015, 18:36
Status: Offline

Re: Zapomniane dworce i stacje kolejowe.

Postautor: Andrzej Pionka » 18 października 2017, 17:16

Co to dokładnie za miejscowosc?

Awatar użytkownika
Piotr Radoliński
Członek CKMKM
Posty: 21179
Rejestracja: 21 kwietnia 2010, 19:25
Lokalizacja: CZĘSTOCHOWA
Status: Offline

Re: Zapomniane dworce i stacje kolejowe.

Postautor: Piotr Radoliński » 18 października 2017, 17:52


Andrzej Pionka
Posty: 260
Rejestracja: 08 lipca 2015, 18:36
Status: Offline

Re: Zapomniane dworce i stacje kolejowe.

Postautor: Andrzej Pionka » 18 października 2017, 17:54

Dzięki, myślałem, że jakaś pośrednia.

Awatar użytkownika
Janusz Karlikowski
Posty: 16152
Rejestracja: 15 lutego 2008, 08:59
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

Re: Zapomniane dworce i stacje kolejowe.

Postautor: Janusz Karlikowski » 18 października 2017, 18:24

Zapomniałem napisać - to fakt. Ale pośredniej stacji tu nie było w ogóle...


Wróć do „Historia”



Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość