Estetyka trakcji

Dyskusje nt. rozbudowy częstochowskiej sieci tramwajowej w dzielnicach Wrzosowiak, Błeszno, Raków
Awatar użytkownika
Dominik Wójcik
Posty: 7644
Rejestracja: 15 lutego 2008, 13:01
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

Estetyka trakcji

Postautor: Dominik Wójcik » 26 lutego 2011, 21:33

Otrzymałem poniższy list. Przeznaczam do publikacji na forum /DW

Dzień dobry,

Od niedawna śledzę Forum CKMKM oraz budowę linii tramwajowej na Błeszno. Szczególnie interesuje mnie częstochowska sieć tramwajowa a właściwie jej estetyka. Obawiam się, że ulice miasta zostaną z czasem naszprycowane najprostszymi i najtańszymi słupami wskutek czego stracą charakter i inny wymiar oraz walor estetyczny. Chodzi mi o stylizację słupów zarówno oświetleniowych jak i trakcyjnych. To nadaje wyrazu, tożsamości. Mam wrażenie, że ogólnie jednak w Częstochowie nie przywiązuje się do tego zbytniej uwagi. Dlatego chciałbym zwrócić ją w tę stronę również i oczekuję tego samego przy trakcji tramwajowej. Nie mieszkam w Częstochowie ale mimo to bardzo zależy mi na jej wyglądzie bo to jedno z moich ulubionych miast. Widzę częstochowskie aleje Wolności i Kościuszki jako ulice nowoczesnego miasta i chcę tą wizją sie podzielić. Uważam, że to ważne jednak nie wiem czy przewidziana jest wymiana słupów trakcyjnych w Alei Niepodległości, Wolności, Kościuszki oraz Armii Krajowej. Szczególnie na odcinkach śródmiejskich trasa tramwaju powinna wyglądać oryginalnie, wyróżniająco, estetycznie. Niestety dzisiejszy stan słupów trakcyjnych oraz ich design poraża swoim wyglądem. Dlatego bardzo proszę o zwrócenie uwagi na ten fakt przy odpowiednich sposobnościach. Kieruję te spostrzeżenia do Pana Prezesa CKMKM ponieważ jako Prezes oraz miłośnik komunikacji ma Pan zapewne możliwość zwrócenia uwagi na ten problem wśród władz miasta lub podmiotów za to odpowiedzialnych.

Częstochowskie odcinki linii tramwajowej mogłyby wyglądać równie efektownie jak te poniżej : http://www.nietoperzka.com/wp-content/g ... ramwaj.JPG
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... -2027.jpeg
http://kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kole ... 288978.jpg

Dziękuję za uwagę, pozdrawiam :)
Piotrek

Awatar użytkownika
Szymon Kryczka
Członek CKMKM
Posty: 4766
Rejestracja: 20 marca 2010, 11:53
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

Postautor: Szymon Kryczka » 26 lutego 2011, 21:49

Nie tylko Koledze Piotrkowi estetyka naszej trakcji się nie podoba, szczególnie w nowo budowanym odcinku TnB - Jesienna nigdy nie miała tyle drzew, ile teraz ma słupów trakcyjnych i oświetleniowych...

Również pozdrawiam :)

Tomasz Haladyj
Członek CKMKM
Posty: 1402
Rejestracja: 20 lutego 2008, 09:16
Status: Offline

Postautor: Tomasz Haladyj » 28 lutego 2011, 11:57

100 proc. racji. Projekt TnB jest - bez urazy - inżynierski a nie architektoniczny. Mam nadzieję, że przy okazji budowy kolejnej linii albo remontu centralnego odcinka te aspekty wzięte zostaną pod uwagę.
Estetyzacja projektów to konik Francuzów. Efekty ich działań podawałem w innym wątku. Kopiuję linki do zdjęć:

http://www.trams-in-france.net/dnom/mon06.jpg
http://www.trams-in-france.net/dnom/mon07.jpg
http://www.trams-in-france.net/dlav/val01.jpg
http://www.trams-in-france.net/dlav/val04.jpg
http://www.trams-in-france.net/dlav/val05.jpg
http://www.trams-in-france.net/dlav/val07.jpg
http://www.trams-in-france.net/drts/str01.jpg
http://www.trams-in-france.net/drts/str02.jpg
http://www.trams-in-france.net/drts/str03.jpg
http://www.trams-in-france.net/drts/str04.jpg
http://www.trams-in-france.net/drts/str09.jpg
http://www.trams-in-france.net/drts/str10.jpg
http://www.trams-in-france.net/drts/str11.jpg
http://www.trams-in-france.net/drts/str16.jpg
http://www.trams-in-france.net/dier/rei01.jpg
http://www.trams-in-france.net/dlro/orl04.jpg
http://www.trams-in-france.net/dcin/nic01.jpg
http://www.trams-in-france.net/dcin/nic03.jpg
http://www.trams-in-france.net/dcin/nic09.jpg
http://www.trams-in-france.net/dlum/mul12.jpg
http://www.trams-in-france.net/derg/gre04.jpg
http://www.trams-in-france.net/derg/gre05.jpg

Zygmunt pytał: „co orginalnego wniesie dla miasta ten projekt?”. Myslę, że powyższe zdjęcia dają na to odpowiedź.

A to coś a'la nasz TnB, czyli ul. Orkana:
http://www.trams-in-france.net/dlro/orl02.jpg

Tak mogłaby wyglądać Gajowa:
http://www.trams-in-france.net/dlro/orl03.jpg

Zabawy z wodą:
http://www.trams-in-france.net/dnan/nan01.jpg
http://www.trams-in-france.net/dnan/nan11.jpg

Awatar użytkownika
Szymon Kryczka
Członek CKMKM
Posty: 4766
Rejestracja: 20 marca 2010, 11:53
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

Postautor: Szymon Kryczka » 28 lutego 2011, 14:12

Tomasz Haładyj pisze:100 proc. racji. Projekt TnB jest - bez urazy - inżynierski a nie architektoniczny.

Niestety, urazy mogą mieć tylko projektanci :P Ale pewnie oszczędzano od samego - tj. projektu. Wystarczy spojrzeć na przystanki gdzie są one naprzeciw siebie - między nimi (mogę oprzeć się tylko na przykładzie przystanku Sportowa), nie ma betonowych płyt, a są zwykłe podkłady, które uniemożliwią przejście na drugą stronę itd... Niby nic, a efekt estetyczny zupełnie inny, ale parę tyś pewnie zaoszczędzonych :)

W Wiedniu tramwaje były wszędzie, a trakcja nie rzuciła mi się wcale na oczy, większość uczepiona jest okolicznych budynków bez zbędnych słupów (trakcja i oświetlenie było montowane bez słupów).

Ale u nas się niestety oszczędza, a takie rondo wodne - bajkowa sprawa :)

Tomasz Haladyj
Członek CKMKM
Posty: 1402
Rejestracja: 20 lutego 2008, 09:16
Status: Offline

Postautor: Tomasz Haladyj » 28 lutego 2011, 14:29

U nas w wielu miastach rezygnuje się z podpinania trakcji do budynków (nawet tam, gdzie tak było) - czego efektem są słupy na chodnikach przeszkadzające pieszym. Tymczasem na Zachodzie do budynków - nawet nowych bloków! - podpina się trakcję na nowo budowanych liniach. Wychodzi taniej, jest estetycznie i praktycznie. Podejrzewam, że u nas jak zwykle problemem są przepisy, czyli pewnie potrzebna jest zgoda właścicieli domów (nie do uzyskania).
A tu przykład fotograficzny trakcji podpiętej do budynku z nowiutkiej - oddanej 12 grudnia - linii tramwajowej w szwajcarskim Bernie:
http://trambernwest.ch/images/stories/B ... mittel.jpg
W poniższym linku nie widać wprawdzie podpięć do budynku, ale można zobaczyć, jak duże drzewa Szwajcarzysadzą wzdłuż nowej linii! A na tych samych słupach co trakcja wieszane jest - nad ulicą - oświetlenie.
http://trambernwest.ch/images/stories/B ... mittel.jpg
Estetyka przystanków oraz lamp ulicznych (w tle unikat: tramwajowa lokomotywa parowa w dniu otwarcia linii):
http://trambernwest.ch/images/stories/B ... mittel.jpg
Więcej informacji o nowej linii w Bernie: http://trambernwest.ch

Awatar użytkownika
Piotr Radoliński
Członek CKMKM
Posty: 21139
Rejestracja: 21 kwietnia 2010, 19:25
Lokalizacja: CZĘSTOCHOWA
Status: Offline

Postautor: Piotr Radoliński » 28 lutego 2011, 14:50

Tomasz Haładyj pisze:Zygmunt pytał: „co orginalnego wniesie dla miasta ten projekt?”. Myslę, że powyższe zdjęcia dają na to odpowiedź.

..czy nie chodzi czaswami o zbigniewa ?

Awatar użytkownika
Szymon Kryczka
Członek CKMKM
Posty: 4766
Rejestracja: 20 marca 2010, 11:53
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

Postautor: Szymon Kryczka » 28 lutego 2011, 15:05

Tomku marzeniem będzie takie wykorzystanie przestrzeni, ul. Ogrodowa i Krakowska z drugiej strony i oświetlenie powieszone w ten sposób zawsze mi się podobało - mimo, że nie wygląda najnowocześniej.

Ciekawe kiedy my się doczekamy takiego normalnego wykorzystania przestrzeni miejskiej.

Co prawda na ul. Jesiennej nie ma budynków, ale ta ilość słupów jaka tam jest, jest dramatyczna, ul. Orkana przy tym to majstersztyk! Ciekaw jestem jak zostanie podpięta trakcja na łupach wzdłuż Al. 11 Listopada.

Awatar użytkownika
Krzysiek Ociepa
Posty: 3159
Rejestracja: 19 marca 2008, 20:24
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

Postautor: Krzysiek Ociepa » 28 lutego 2011, 15:19


Rany Boskie, co za szkaradztwo. Nie dość, że przepaskudne, to jeszcze różowe... Bleee. I niech ktoś powie złe słowo na Swinga... Swing to przy tym piękność. Przepraszam za off-topic, ale nie mogłem się powstrzymać...

Awatar użytkownika
Michał Grzegorczyk
Posty: 8349
Rejestracja: 05 stycznia 2010, 23:21
Lokalizacja: Częstochowa
Status: Offline

Postautor: Michał Grzegorczyk » 28 lutego 2011, 18:15

Krzysiek Ociepa pisze:

Rany Boskie, co za szkaradztwo. Nie dość, że przepaskudne, to jeszcze różowe... Bleee. I niech ktoś powie złe słowo na Swinga... Swing to przy tym piękność. Przepraszam za off-topic, ale nie mogłem się powstrzymać...


Daj mu spokój, ktoś mu twarz zgniótł i dlatego tak wygląda :P . A co do barwy, to zgadzam się :-? .

Awatar użytkownika
Krzysiek Ociepa
Posty: 3159
Rejestracja: 19 marca 2008, 20:24
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

Postautor: Krzysiek Ociepa » 28 lutego 2011, 19:45

Garro pisze:Daj mu spokój, ktoś mu twarz zgniótł i dlatego tak wygląda :P . A co do barwy, to zgadzam się :-? .

A to jest nówka. Jeszcze nawet nie woził pasażerów... Podobno ściana czołowa i tylna mają przypominać kieliszek do szampana. Może i coś w tym jest, ale piękne to to nie jest... Koniec OT.

Tomasz Haladyj
Członek CKMKM
Posty: 1402
Rejestracja: 20 lutego 2008, 09:16
Status: Offline

Postautor: Tomasz Haladyj » 01 marca 2011, 11:21

Na tym zdjęciu jest co innego ciekawego: trzecia szyna - to ta metalowa listwa między zwykłymi szynami. W paru francuskich miastach władze uznały, że przewody szpecą i na krótkich odcinkach na Starym Mieście (bo tam z zasady tramwaje wpuszczają w wąskie staromiejskie ulice) zrobiono alternatywne zasilanie z trzeciej szyny.

Awatar użytkownika
Dominik Wójcik
Posty: 7644
Rejestracja: 15 lutego 2008, 13:01
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

Postautor: Dominik Wójcik » 01 marca 2011, 11:38

W Polsce nie do przyjęcia. Już widzę durne zabawy młodzieży będące odpowiednikiem wkładania cyrkla do kontaktu (pamiętam z technikum). No i lament pobliskich mieszkańców, że im dzieci prąd pozabija - na nic tłumaczenia, że trzecia szyna zasilana jest tylko, gdy podstacja wykryje obecność wozu na sekcji.

Tomasz Haladyj
Członek CKMKM
Posty: 1402
Rejestracja: 20 lutego 2008, 09:16
Status: Offline

Postautor: Tomasz Haladyj » 01 marca 2011, 11:55

Poza tym instalacji nie testowano w naszych warunkach klimatycznych. Podaję to tylko jako ciekawostkę

Piotr Skorupa
Posty: 572
Rejestracja: 18 czerwca 2012, 20:17
Status: Offline

Estetyka trakcji

Postautor: Piotr Skorupa » 20 czerwca 2012, 13:51

Mam pytanie : Czy trakcja, słupy, latarnie - ogółem wszystko co tramwajowe na przestrzeni od Estakady do Al. Wyzwolenia będzie kiedyś modernizowane ?? bo te latarnie niebawem się skruszą a słupy pozapadają.

Jezeli coś takiego byłoby w planach - ważne aby ostrzec miasto przed bezpłciowymi projektami, żółtymi barierkami i brakiem designu.

Awatar użytkownika
Michał Grzegorczyk
Posty: 8349
Rejestracja: 05 stycznia 2010, 23:21
Lokalizacja: Częstochowa
Status: Offline

Estetyka trakcji

Postautor: Michał Grzegorczyk » 20 czerwca 2012, 14:20

Nie no, niektóre słupy wymieniają, żeby zapobiedz zapaści.

Awatar użytkownika
Piotr Radoliński
Członek CKMKM
Posty: 21139
Rejestracja: 21 kwietnia 2010, 19:25
Lokalizacja: CZĘSTOCHOWA
Status: Offline

Estetyka trakcji

Postautor: Piotr Radoliński » 20 czerwca 2012, 14:45

...tak jak napisał Michał - słupy typu "MDM" są stopniowo zastępowane nowymi !

Piotr Skorupa
Posty: 572
Rejestracja: 18 czerwca 2012, 20:17
Status: Offline

Estetyka trakcji

Postautor: Piotr Skorupa » 20 czerwca 2012, 17:20

Piotr Radoliński pisze:...tak jak napisał Michał - słupy typu "MDM" są stopniowo zastępowane nowymi !


tak ale czy utrzymane są w jakimś porządku, estetyce ? czy to po prostu zwykłe słupy :-/ ?

Awatar użytkownika
Dominik Wójcik
Posty: 7644
Rejestracja: 15 lutego 2008, 13:01
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

Estetyka trakcji

Postautor: Dominik Wójcik » 20 czerwca 2012, 18:27

E tam zwykłe - gładkie strunobetonowce

Awatar użytkownika
Wojciech Liberda
Członek CKMKM
Posty: 3779
Rejestracja: 17 lutego 2008, 21:10
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

Estetyka trakcji

Postautor: Wojciech Liberda » 20 czerwca 2012, 19:09

Piotr Skorupa pisze:
Piotr Radoliński pisze:...tak jak napisał Michał - słupy typu "MDM" są stopniowo zastępowane nowymi !


tak ale czy utrzymane są w jakimś porządku, estetyce ? czy to po prostu zwykłe słupy :-/ ?


To zależy od wielu czynników... tzn
jeden słup betonowy kosztuje 10 tys PLN, związku z tym MPK kupi co tańsze na rynku... ostatnio w modzie są sześciokątne ocynkowane na tyczce :P

Awatar użytkownika
monter
Posty: 69
Rejestracja: 11 października 2010, 18:20
Lokalizacja: Częstochowa
Status: Offline

Estetyka trakcji

Postautor: monter » 20 czerwca 2012, 19:19

Jeden słup wirowany strunobetonowy kosztuje 1,5 do 3 tyś zł netto, tak gwoli dokładności informacji. A co do estetyki trakcji, to niestety w Polsce buduje się głównie sieć łańcuchową (lina nośna i drut) w przeciwieństwie do Europy zachodniej i południowej gdzie sieć w większości jest płaska (sam drut). Jeśli chodzi o likwidacje mocowań zawieszeń poprzecznych do budynków i zamianę na słupy to wynika to z faktu, iż administratorzy budynków nie chcą mieć ich na ścianach. Dlatego stawiane są słupy i demontowane przewieszki z budynków.

Piotr Skorupa
Posty: 572
Rejestracja: 18 czerwca 2012, 20:17
Status: Offline

Estetyka trakcji

Postautor: Piotr Skorupa » 20 czerwca 2012, 19:47

Tak już jest kiedy nie liczy się dobro wspólne. Raz a dobrze zaprojektowane słupy z latarniami ( patrz np. Warszawa Al. Krakowska / Grójecka ) posłużyłyby na dziesiątki lat a tak to jest tani badziew, który nie dość, że brzydki i szpeci miasto, to jeszcze rozleci się za pare lat.

Dowodem na to, że chcieć to móc w Częstochowie ( tak, w Częstochowie ) jest oświetlenie Alei Jana Pawła II ze skrzyżowaniami od Pl. Trzech Krzyży do Komendy Miejskiej. To oświetlenie zostało zaprojektowane na Światowy Dzień Młodzieży 91' , służy i upiększa miasto swoim wyglądem do dziś. Oby więcej takich inwestycji - one świadczą o świadomości miasta w kwestii swojej wartości jako ośrodka, który odwiedza rocznie pare milionów turystów i pielgrzymów z całego świata. Otaczanie się czymś zaprojektowanym, ciekawym, oryginalnym sprawia samą przyjemność, natomiast ( mimo, że tego nie czujemy bezpośrednio ) najtańsze rozwiązania zwykle tylko pogrążają inwestora oraz miasto i z tylko z pozoru są atrakcyjne - bo tanie. Jeszcze raz powtarzam - na wyglądzie nie powinno się oszczędzać zwłaszcza w mieście, które często przyjmuje gości.

Tomasz Haladyj
Członek CKMKM
Posty: 1402
Rejestracja: 20 lutego 2008, 09:16
Status: Offline

Estetyka trakcji

Postautor: Tomasz Haladyj » 22 czerwca 2012, 14:39

Święta prawda. Co więcej - bywa, że nie zawsze to co ładniejsze musi być droższe, badź jest też nieznacznie droższe. Zdaje się, że pomalowanie płotlków na ciemnozielono kosztuje tyle samo co na żółto.
A co do mocowań do budynków: na nowej linii tramwajowej TramBernWest w stolicy szwajcarii można zobaczyć wiele podpięć do budynków, także nowych. Podobnie w Grazu. Co więcej, gdy ktoś burzuy starą kamienicę i buduje nową, to odciąg sieci tramwajowej ''wraca'' na nowy budynek


Wróć do „Tramwaj na Błeszno”



Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 6 gości