Pojemność zajezdni tramwajowej
-
- Członek CKMKM
- Posty: 1402
- Rejestracja: 20 lutego 2008, 09:16
- Status: Offline
Pojemność zajezdni tramwajowej
Na początek prośba do administratorów, by rozważyli powołanie nowego działu ?Infrastruktura. Tory, przystanki, zajezdnia?, bo niniejszy wątek nie pasuje do funkcjonujących działów - w rezultacie wylądował przy TnB. Ale do rzeczy...
Zastanawiałem się nad pojemnością naszej zajezdni - czy dostawa twistów nie wymusi likwidacji stopiątek, by zrobić miejsce dla nowych wagonów. Nie wiem, jaka jest długość torów postojowych, ale pokusiłem się o statystykę, ile taboru - i w sumie jakiej długości - stacjonowało w poszczególnych latach.
Na początek parametry taboru: wagon typu 4N/4ND - 10,4 m długości, 102Na - 19,3 m, 105Na - 13,5 m, Twist - 32 m
koniec 1980 r.
4N+4ND - 28 szt. / 291,2 m
102Na - 18 szt. / 347,4 m
105Na - 24 szt. / 324 m
W SUMIE: 962,6 m
koniec 1985 r.
4N+4ND - 14 szt. / 145,6 m
102Na - 18 szt. / 347,4 m
105Na - 40 szt. / 540,0 m
W SUMIE: 1033,0 m
koniec 1990 r.
4N - 1 szt. / 10,4 m
102Na - 18 szt. / 347,4 m
105Na - 56 szt. / 756,0 m
W SUMIE: 1113,8 m
To stan maksymalny, acz przejściowy, bo pod koniec 1990 r. była dostawa stopiątek, a w pierwszych miesiącach 1991 r. skasowano 4 stodwójki. W wyniku tej operacji łączna długość taboru wyniosła 1036,6 m
OBECNIE
4N+4ND - 2 szt. / 20,8 m
102Na - 1 szt. / 19,3 m
105Na - 48 szt. / 648,0 m
Twist - 7 szt. / 224,0
W SUMIE: 912,1 m
To oznacza, że nie ma żadnych problemów by pomieścić cały tabor a nawet jest rezerwa - zwłaszcza, że w nowej hali będą dwa nowe tory: jeden z tokarką a drugi serwisowy, co odciąży starą halę.
Pokusiłem się też o prognozę. Po uruchomieniu TnB MPK będzie wysyłać w szczycie 20 pociągów a po kolejnej rozbudowie wg koncepcji 2+3+ (Str. Raków, Parkitka) - 22 pociągi. I tyle powinno być twistów, zaś wagony 105Na służyć winny jako rezerwa zastępująca twista będącego w przeglądzie, naprawie itp. Jeśli by dodatkowo uruchomić linię 4 Parkitka - Północ (pojedynczymi wagonami 105Na) to dochodzą 2 pociągi. W sumie 24 pociągi na trasie. Stan i długości taboru powinien wtedy wyglądać wg mnie następująco:
2020 r. - prognoza
4N+4ND - 2 szt. / 20,8 m
102Na - 1 szt. / 19,3 m
105Na - 14 szt. / 189,0 m
Twist - 22 szt. / 704,0 m
W SUMIE: 933,1 m
Wszystko się więc pięknie mieści.
Zastanawiałem się nad pojemnością naszej zajezdni - czy dostawa twistów nie wymusi likwidacji stopiątek, by zrobić miejsce dla nowych wagonów. Nie wiem, jaka jest długość torów postojowych, ale pokusiłem się o statystykę, ile taboru - i w sumie jakiej długości - stacjonowało w poszczególnych latach.
Na początek parametry taboru: wagon typu 4N/4ND - 10,4 m długości, 102Na - 19,3 m, 105Na - 13,5 m, Twist - 32 m
koniec 1980 r.
4N+4ND - 28 szt. / 291,2 m
102Na - 18 szt. / 347,4 m
105Na - 24 szt. / 324 m
W SUMIE: 962,6 m
koniec 1985 r.
4N+4ND - 14 szt. / 145,6 m
102Na - 18 szt. / 347,4 m
105Na - 40 szt. / 540,0 m
W SUMIE: 1033,0 m
koniec 1990 r.
4N - 1 szt. / 10,4 m
102Na - 18 szt. / 347,4 m
105Na - 56 szt. / 756,0 m
W SUMIE: 1113,8 m
To stan maksymalny, acz przejściowy, bo pod koniec 1990 r. była dostawa stopiątek, a w pierwszych miesiącach 1991 r. skasowano 4 stodwójki. W wyniku tej operacji łączna długość taboru wyniosła 1036,6 m
OBECNIE
4N+4ND - 2 szt. / 20,8 m
102Na - 1 szt. / 19,3 m
105Na - 48 szt. / 648,0 m
Twist - 7 szt. / 224,0
W SUMIE: 912,1 m
To oznacza, że nie ma żadnych problemów by pomieścić cały tabor a nawet jest rezerwa - zwłaszcza, że w nowej hali będą dwa nowe tory: jeden z tokarką a drugi serwisowy, co odciąży starą halę.
Pokusiłem się też o prognozę. Po uruchomieniu TnB MPK będzie wysyłać w szczycie 20 pociągów a po kolejnej rozbudowie wg koncepcji 2+3+ (Str. Raków, Parkitka) - 22 pociągi. I tyle powinno być twistów, zaś wagony 105Na służyć winny jako rezerwa zastępująca twista będącego w przeglądzie, naprawie itp. Jeśli by dodatkowo uruchomić linię 4 Parkitka - Północ (pojedynczymi wagonami 105Na) to dochodzą 2 pociągi. W sumie 24 pociągi na trasie. Stan i długości taboru powinien wtedy wyglądać wg mnie następująco:
2020 r. - prognoza
4N+4ND - 2 szt. / 20,8 m
102Na - 1 szt. / 19,3 m
105Na - 14 szt. / 189,0 m
Twist - 22 szt. / 704,0 m
W SUMIE: 933,1 m
Wszystko się więc pięknie mieści.
- Michał Grzegorczyk
- Posty: 8349
- Rejestracja: 05 stycznia 2010, 23:21
- Lokalizacja: Częstochowa
- Status: Offline
Pojemność zajezdni tramwajowej
BTW. A znajdą się pieniądze na 15 nowych tramwajów?
- Marcin Strzelecki
- Posty: 1761
- Rejestracja: 14 czerwca 2011, 22:03
- Lokalizacja: Częstochowa
- Kontaktowanie:
- Status: Offline
Pojemność zajezdni tramwajowej
Na razie na bieżąco remontują 105 ale przyjdzie kiedyś ich koniec i będą musieli pomyśleć o zakupie nowych tramwajów.
Byle by nie trzeba było czekać na to dziesięciolecia
Byle by nie trzeba było czekać na to dziesięciolecia

- Filip Kłyszejko
- Członek CKMKM
- Posty: 776
- Rejestracja: 12 marca 2012, 22:28
- Lokalizacja: Łódź
- Kontaktowanie:
- Status: Offline
Pojemność zajezdni tramwajowej
Byle choć jeden został na pamiątkę, żeby mozna było zrobić muzeum komunikacji miejskiej (czestochowskiej) 

- Dominik Wójcik
- Posty: 7642
- Rejestracja: 15 lutego 2008, 13:01
- Lokalizacja: Częstochowa
- Kontaktowanie:
- Status: Offline
Pojemność zajezdni tramwajowej
Spokojnie, ja już osiwieję, gdy to nastąpi
- Tomasz Moszczyński
- Posty: 802
- Rejestracja: 16 maja 2009, 23:06
- Lokalizacja: Czestochowa
- Kontaktowanie:
- Status: Offline
Pojemność zajezdni tramwajowej
Dominik ma racje jak zostanie choćby jedna 105na na historyka to będzie musiał osiwieć ale spokojnie to mu nie grozi z tym historycznym tramwajem będzie zapewne tak jak z Ik.260 z tym ze autobus wylądował na allegro a tramwaj wyląduje w piecu hutniczym jako wsadg
- Dominik Wójcik
- Posty: 7642
- Rejestracja: 15 lutego 2008, 13:01
- Lokalizacja: Częstochowa
- Kontaktowanie:
- Status: Offline
Pojemność zajezdni tramwajowej
Nie Tomasz - osiwieję, ale za kupę lat. Trwałość tramwajów jest długa - patrzcie na eNkę 
102Na jest zachowany na zabytek. 105Na też będzie.

102Na jest zachowany na zabytek. 105Na też będzie.
- Sebastian Wróbel
- Posty: 4959
- Rejestracja: 10 lutego 2010, 13:16
- Lokalizacja: Częstochowa
- Status: Offline
Pojemność zajezdni tramwajowej
Też chciałbym wiedzieć skąd pieniądze na 15 (?) TWIST-ów? To nie znacznie tańsze autobusy, na które MPK też nie ma pieniędzy.
Co prawda przy projekcie klubowym (jeśli władze miasta ostatecznie wyrażą zgodę i wygramy dotację unijną na realizację tego przedsięwzięcia) zapewne rozpisze się przetarg na zakup fabrycznie nowych składów tramwajowych, ale nie uwierzę, że na tak "dużą" ich liczbę. Poza tym skąd wiadomo, czy będą to TWIST-y? przy przetargu każdy ma równe szanse, no chyba, że będzie tak jak z mercedesami (...).
Co prawda przy projekcie klubowym (jeśli władze miasta ostatecznie wyrażą zgodę i wygramy dotację unijną na realizację tego przedsięwzięcia) zapewne rozpisze się przetarg na zakup fabrycznie nowych składów tramwajowych, ale nie uwierzę, że na tak "dużą" ich liczbę. Poza tym skąd wiadomo, czy będą to TWIST-y? przy przetargu każdy ma równe szanse, no chyba, że będzie tak jak z mercedesami (...).
- Łukasz Szkurłat
- Posty: 2957
- Rejestracja: 15 lutego 2011, 22:04
- Lokalizacja: Częstochowa
- Status: Offline
Pojemność zajezdni tramwajowej
Sebastian Wróbel pisze:Też chciałbym wiedzieć skąd pieniądze na 15 (?) TWIST-ów? To nie znacznie tańsze autobusy, na które MPK też nie ma pieniędzy.
Jakie tańsze? Tramwaj kosztuje 8mln, autobus 1mln. Z dofinansowaniem tramwaj znacznie mniej, ale nie wiadomo ile teraz UE dorzuci.
Sebastian Wróbel pisze:Poza tym skąd wiadomo, czy będą to TWIST-y? przy przetargu każdy ma równe szanse, no chyba, że będzie tak jak z mercedesami (...).
Mercedesy były po znajomości, Twisty nie. Liczę, że teraz nie będzie takich przetargów ani na autobusy, ani tramwaje. Ten na tramwaje był bardzo dobry.
- Michał Grzegorczyk
- Posty: 8349
- Rejestracja: 05 stycznia 2010, 23:21
- Lokalizacja: Częstochowa
- Status: Offline
Pojemność zajezdni tramwajowej
85% dofinansowania, czyli zapłaciliśmy 1/7 cenyŁukasz Szkurłat pisze:Jakie tańsze? Tramwaj kosztuje 8mln, autobus 1mln. Z dofinansowaniem tramwaj znacznie mniej, ale nie wiadomo ile teraz UE dorzuci.

- Piotr Radoliński
- Członek CKMKM
- Posty: 21384
- Rejestracja: 21 kwietnia 2010, 19:25
- Lokalizacja: CZĘSTOCHOWA
- Status: Offline
Pojemność zajezdni tramwajowej
....pamiętaj Łukaszu, że piszesz to publicznie ! Sugerujesz coś ?Łukasz Szkurłat pisze:Mercedesy były po znajomości,
- Dominik Wójcik
- Posty: 7642
- Rejestracja: 15 lutego 2008, 13:01
- Lokalizacja: Częstochowa
- Kontaktowanie:
- Status: Offline
Pojemność zajezdni tramwajowej
Przypominam o tym,ze postow nie usuwamy,bo kazdy moze stanowic material dowodowy sprawy o narusz dobr osobistych wobec autora
- Łukasz Szkurłat
- Posty: 2957
- Rejestracja: 15 lutego 2011, 22:04
- Lokalizacja: Częstochowa
- Status: Offline
Pojemność zajezdni tramwajowej
Michał Grzegorczyk pisze:85% dofinansowania, czyli zapłaciliśmy 1/7 ceny1,15 mln.
Teraz, ale gdyby była większa ilość pojazdów, to procent wkładu UE by się zmniejszył.
Nic nie sugeruję. Kontakt MPK z Pesą był tym pierwszym, to miałem "na myśli".
- Michał Grzegorczyk
- Posty: 8349
- Rejestracja: 05 stycznia 2010, 23:21
- Lokalizacja: Częstochowa
- Status: Offline
Pojemność zajezdni tramwajowej
No właśnie. Pamiętam, że już od ósmego pojazdu dotacja miała spaść do 70% (o ile się nie mylę).
- Sebastian Wróbel
- Posty: 4959
- Rejestracja: 10 lutego 2010, 13:16
- Lokalizacja: Częstochowa
- Status: Offline
Pojemność zajezdni tramwajowej
Łukasz Szkurłat pisze:Jakie tańsze? Tramwaj kosztuje 8mln, autobus 1mln. Z dofinansowaniem tramwaj znacznie mniej, ale nie wiadomo ile teraz UE dorzuci.
Nie zrozumiałeś, ale nie szkodzi, bo nie do końca dobrze sformułowałem swój post. Mogłem napisać np. tak: "tramwaje to nie autobusy, które są od nich znacznie tańsze". Poza tym co do funduszy unijnych wiadomo, że jest jakaś granica kwoty, jaką możemy dostać/wygrać. Ale jaka? czy maksymalna była właśnie na TnB + 7 składów fabrycznie nowych tramwajów? pytam, bo w projekcie 1+2+3+ klub tłumaczy, że długość tych trzech planowanych odcinków sieci tramwajowej musi (?) równać się długości TnB (4,5km).
Łukasz Szkurłat pisze:Mercedesy były po znajomości, Twisty nie.
Stąd wielokropek w nawiasie jaki zastosowałem.

Łukasz Szkurłat pisze:Liczę, że teraz nie będzie takich przetargów ani na autobusy, ani tramwaje. Ten na tramwaje był bardzo dobry.
Owszem, TWIST-y sobie bardzo chwalę. Pojemne, ciche, ogółem nowoczesne zobaczymy jak dalej będą się sprawować. Podobał mi się ten przetarg jak zapewne każdemu z nas. Tylko skąd mamy pewność, czy następny przetarg ponownie zwycięży PESA?
- Krzysiek Ociepa
- Posty: 3245
- Rejestracja: 19 marca 2008, 20:24
- Lokalizacja: Częstochowa
- Kontaktowanie:
- Status: Offline
Pojemność zajezdni tramwajowej
Łukasz Szkurłat pisze:L
Owszem, TWIST-y sobie bardzo chwalę. Pojemne, ciche, ogółem nowoczesne zobaczymy jak dalej będą się sprawować. Podobał mi się ten przetarg jak zapewne każdemu z nas. Tylko skąd mamy pewność, czy następny przetarg ponownie zwycięży PESA?[/quote]
Bo PESA będzie najtańsza?
- Łukasz Szkurłat
- Posty: 2957
- Rejestracja: 15 lutego 2011, 22:04
- Lokalizacja: Częstochowa
- Status: Offline
Pojemność zajezdni tramwajowej
Jeszcze zależy, jaki zapis będzie w przetargu, jak np. będą punkty za posiadanie danej marki w strukturze taboru, to jest to na korzyść Pesy. Druga sprawa cena, która była najmniejsza. Gdyby był przetarg na autobusy, to Mercedes dalej ma szanse wygrywać ze względu na dużą ilość pojazdów. Coś musi przebić ceną i produktem.
A dofinansowanie zależy od kosztów . Wiadomo, że czym dłuższa linia, tym większe koszty. A Unia nie może sponsorować 85% odcinka 20km torów, bo są inne miasta do ucywilizowania. Tak samo z tramwajami.
A dofinansowanie zależy od kosztów . Wiadomo, że czym dłuższa linia, tym większe koszty. A Unia nie może sponsorować 85% odcinka 20km torów, bo są inne miasta do ucywilizowania. Tak samo z tramwajami.
- Mateusz Stacherczak
- Członek CKMKM
- Posty: 3746
- Rejestracja: 25 maja 2009, 13:18
- Lokalizacja: Najjaśniejsza Rzeczpospolita Polska
- Kontaktowanie:
- Status: Offline
Pojemność zajezdni tramwajowej
^^ Tak jak piszesz, żeby przyznawać punkty za posiadany tabor, to od razu mówię Ci, że taki przetarg, z taką specyfikacją nadaję sie tylko do kosza. Łamiesz w ten sposób Pzp.
Musi być cena + dwa inne kryteria.
Jeżeli doszłoby "takie coś" do skutku i wygrywa Wykonawca, który już ma swoje produkty u Zamawiającego, inni Wykonawcy skorzystaliby z prawa i skierowaliby sprawę do KIO.
Musi być cena + dwa inne kryteria.
Jeżeli doszłoby "takie coś" do skutku i wygrywa Wykonawca, który już ma swoje produkty u Zamawiającego, inni Wykonawcy skorzystaliby z prawa i skierowaliby sprawę do KIO.
-
- Członek CKMKM
- Posty: 1402
- Rejestracja: 20 lutego 2008, 09:16
- Status: Offline
Pojemność zajezdni tramwajowej
Panowie, zestawienie miało na celu przeanalizowanie pojemności naszej zajezdni - obecnie i w kontekście projektu 2+3+. Zastosowałem wiec skrót myślowy: dla powyższego tematu (pojemności zajezdni) nie ma znaczenia, czy kolejne będą twisty czy też inne ok. 30-metrowe tramwaje.
A czy będą? Zestawienie pokazuje ILE POTRZEBA TRAMWAJÓW by podstawowa obsługa odbywała się wyłącznie nowym typem, tj twistem i/lub równoważnym. Potrzeba więc kupić 15 pociągów w przypadku rozbudowy 2+3+ bądź 13 pociągów, gdyby do rozbudowy nie doszło.
Tym samym projekt 2+3+ w niedużym stopniu wpływa na plany zakupowe, które MPK (i miasto) powinny mieć. Bo co tu dużo mówić: 7 twistów to fajna rzecz ale nie można spocząć na laurach, bo potrzeba takich pojazdów jeszcze więcej.
Co do Unii: w priorytetach na lata 2014-20 jest mowa o ?ekologicznym transporcie publicznym w miastach?. Na dofinansowanie autobusów, nawet z napędem gazowym, szanse są nieduże, za to na tramwaje i trolejbusy - realne. Bo nawet jeśli złożymy wniosek na autobusy to punktowane będą słabiej niż np. wniosek o tramwaje dla Śląska i Zagłębia czy na tramwaje dla Jaworzna (jeśli to miasto zdecyduje się na budowę sieci). Tak więc tramwaje dają szansę na realną konkurencję z innymi komunikacyjnymi wnioskami o dotację.
A czy będą? Zestawienie pokazuje ILE POTRZEBA TRAMWAJÓW by podstawowa obsługa odbywała się wyłącznie nowym typem, tj twistem i/lub równoważnym. Potrzeba więc kupić 15 pociągów w przypadku rozbudowy 2+3+ bądź 13 pociągów, gdyby do rozbudowy nie doszło.
Tym samym projekt 2+3+ w niedużym stopniu wpływa na plany zakupowe, które MPK (i miasto) powinny mieć. Bo co tu dużo mówić: 7 twistów to fajna rzecz ale nie można spocząć na laurach, bo potrzeba takich pojazdów jeszcze więcej.
Co do Unii: w priorytetach na lata 2014-20 jest mowa o ?ekologicznym transporcie publicznym w miastach?. Na dofinansowanie autobusów, nawet z napędem gazowym, szanse są nieduże, za to na tramwaje i trolejbusy - realne. Bo nawet jeśli złożymy wniosek na autobusy to punktowane będą słabiej niż np. wniosek o tramwaje dla Śląska i Zagłębia czy na tramwaje dla Jaworzna (jeśli to miasto zdecyduje się na budowę sieci). Tak więc tramwaje dają szansę na realną konkurencję z innymi komunikacyjnymi wnioskami o dotację.
- Michał Grzegorczyk
- Posty: 8349
- Rejestracja: 05 stycznia 2010, 23:21
- Lokalizacja: Częstochowa
- Status: Offline
Pojemność zajezdni tramwajowej
Ja też zastosowałem skrót myślowy. Chodziło mi o to, czy dywagacje na temat pojemności zajezdni mają sens, jeżeli zakupy są mglistą perspektywą.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość