Koncepcje rozbudowy sieci

Dyskusje nt. rozbudowy częstochowskiej sieci tramwajowej w dzielnicach 1000-lecie i Częstochówka-Parkitka, Północ oraz zamknięciu wielkiej pętli rakowskiej
Piotr Wysocki
Posty: 122
Rejestracja: 16 lutego 2012, 14:25
Lokalizacja: Częstochowa
Status: Offline

Projekty rozbudowy sieci

Postautor: Piotr Wysocki » 08 maja 2012, 10:37

Odc.3 Szajnowicza-skrzyżowanie z Jana Pawła
myślę że tramwaj mógłby jechać po zachodniej stronie Szajnowicza, przy Wysockiego bylby mały problem z jakąś starą zabudową-od ul. Sikorskiego-już tylko srodkiem

3szaj jp.JPG

Piotr Wysocki
Posty: 122
Rejestracja: 16 lutego 2012, 14:25
Lokalizacja: Częstochowa
Status: Offline

Projekty rozbudowy sieci

Postautor: Piotr Wysocki » 08 maja 2012, 10:37

Odc. 4 Jana Pawła- Szymanowskiego-Kopernika
Niestety-tu już jest wąsko i przyznam-nie mam pojęcia jak trasa tu mogłaby przebiegać

4 popie szyman.JPG
4 popie szyman.JPG (14.25 KiB) Przejrzano 4992 razy

Piotr Wysocki
Posty: 122
Rejestracja: 16 lutego 2012, 14:25
Lokalizacja: Częstochowa
Status: Offline

Projekty rozbudowy sieci

Postautor: Piotr Wysocki » 08 maja 2012, 10:38

Odc. 5 Kopernika-Słowackiego
Tu znów tramwaj mógłby mieć swoje torowisko

5 szym slow.JPG

Piotr Wysocki
Posty: 122
Rejestracja: 16 lutego 2012, 14:25
Lokalizacja: Częstochowa
Status: Offline

Projekty rozbudowy sieci

Postautor: Piotr Wysocki » 08 maja 2012, 10:39

Odc. 6 trasa 5 czyli Słowackiego Wolności
Jak już na forum rzucano to odcinek Słowackiego-dawna bocznica kolejowa-Wolności-to tylko moje dołączenie do koncepcji ?tramwaj na 3 Wieszczy?

6 slow kolej.JPG

Piotr Wysocki
Posty: 122
Rejestracja: 16 lutego 2012, 14:25
Lokalizacja: Częstochowa
Status: Offline

Projekty rozbudowy sieci

Postautor: Piotr Wysocki » 08 maja 2012, 10:39

Odc.7 ewentualna pętla koło PKS-czyli dawny Węgloblok czy coś takiego

Jeśli miała by to być osobna, krótka linia trzeba by tu zbudować pętlę, myśląc też o przyszłych, bardzo odległych i nikłych szansach na przedłużenie tramwaju po nieistniejącym jeszcze moście nad torami PKP-ul. Sobieskiego czy ostatnio rozważana 1 Maja-i dalej o czym też się tu (forum) rozpisywano

7 petla woln.JPG

Awatar użytkownika
Janusz Karlikowski
Posty: 16397
Rejestracja: 15 lutego 2008, 08:59
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

Projekty rozbudowy sieci

Postautor: Janusz Karlikowski » 08 maja 2012, 10:43

Przy Węglobloku to już planowaliśmy hipotetyczną linię 5. Niestety nie mogę tego znaleźć :(

Piotr Wysocki
Posty: 122
Rejestracja: 16 lutego 2012, 14:25
Lokalizacja: Częstochowa
Status: Offline

Projekty rozbudowy sieci

Postautor: Piotr Wysocki » 08 maja 2012, 10:50

Przy Węglobloku to już planowaliśmy hipotetyczną linię 5. Niestety nie mogę tego znaleźć




no wlasnie 5+ łączyłby 5 i + ;)

Awatar użytkownika
Dominik Wójcik
Posty: 7642
Rejestracja: 15 lutego 2008, 13:01
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

Projekty rozbudowy sieci

Postautor: Dominik Wójcik » 08 maja 2012, 11:44

Pętla przy kościele? Za 50 lat możliwe, dzisiaj nie :)

Zbigniew Chocaj
Posty: 440
Rejestracja: 16 lutego 2012, 11:45
Lokalizacja: CZESTOCHOWA
Status: Offline

Projekty rozbudowy sieci

Postautor: Zbigniew Chocaj » 08 maja 2012, 12:34

gdzie przy kosciele, a jesli, to dlaczego nie mozliwa?
i dlaczego za 50 lat ? skoro cywilizacja lemingów rzadzi w kraju z bardzo krótkimi przerwami od 1945r.

Piotr Wysocki
Posty: 122
Rejestracja: 16 lutego 2012, 14:25
Lokalizacja: Częstochowa
Status: Offline

Projekty rozbudowy sieci

Postautor: Piotr Wysocki » 08 maja 2012, 14:19

Dominik Wójcik pisze:Pętla przy kościele? Za 50 lat możliwe, dzisiaj nie :)


?? przy jakim kosciele??

Awatar użytkownika
Michał Grzegorczyk
Posty: 8349
Rejestracja: 05 stycznia 2010, 23:21
Lokalizacja: Częstochowa
Status: Offline

Projekty rozbudowy sieci

Postautor: Michał Grzegorczyk » 08 maja 2012, 14:23

Piotr Wysocki pisze:Odc.3 Szajnowicza-skrzyżowanie z Jana Pawła
myślę że tramwaj mógłby jechać po zachodniej stronie Szajnowicza, przy Wysockiego bylby mały problem z jakąś starą zabudową-od ul. Sikorskiego-już tylko srodkiem
To po co na zachodnią stronę go przenosić? Za dużo komplikowania.

Piotr Wysocki pisze:Odc. 4 Jana Pawła- Szymanowskiego-Kopernika
Niestety-tu już jest wąsko i przyznam-nie mam pojęcia jak trasa tu mogłaby przebiegać
Między Mąkoszy i Jasnogórską jest do wywalenia zbędny chodnik przy murach obronnych, ale nie pamiętam czy zmieści się tam także drugi tor.

Janusz Karlikowski pisze:Przy Węglobloku to już planowaliśmy hipotetyczną linię 5. Niestety nie mogę tego znaleźć :(
Było, było. Mówiłeś wtedy o pętli na Skwerze Sokołów, a ja żeby poczekać na obejście dzielnicy Barbary i przedłużyć linię przez Augustyna do pętli Zaciszańska.

Ogólnie pomysł z drugim ciągiem N-S już był i chyba jest nawet na mapce na stronach CKMKM ;)

Awatar użytkownika
Janusz Karlikowski
Posty: 16397
Rejestracja: 15 lutego 2008, 08:59
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

Projekty rozbudowy sieci

Postautor: Janusz Karlikowski » 08 maja 2012, 14:32

Nie ja mówiłem, bo robiliśmy z Piotrem P. całą inspekcję terenu

Zbigniew Chocaj
Posty: 440
Rejestracja: 16 lutego 2012, 11:45
Lokalizacja: CZESTOCHOWA
Status: Offline

Projekty rozbudowy sieci

Postautor: Zbigniew Chocaj » 08 maja 2012, 15:07

trasa moim zdaniem ciekawa i mozliwie pozyteczna.
tylko prosze o opis celu jej budowy, liczbe zlikwidowanych linii autobusowych po jej wybudowaniu,
czas przejazdu z pół do np węglobloku , ekonom i społ uzasadnienie.
zaproponowałbym dla twojego projektu forme linii okreżnej , po co dodatkowa pętla ?.
częsc wspólna z istniejąca linia - od dw pks do ....

Piotr Wysocki
Posty: 122
Rejestracja: 16 lutego 2012, 14:25
Lokalizacja: Częstochowa
Status: Offline

Projekty rozbudowy sieci

Postautor: Piotr Wysocki » 08 maja 2012, 15:39

Michał Grzegorczyk pisze:
Piotr Wysocki pisze:Odc.3 Szajnowicza-skrzyżowanie z Jana Pawła
myślę że tramwaj mógłby jechać po zachodniej stronie Szajnowicza, przy Wysockiego bylby mały problem z jakąś starą zabudową-od ul. Sikorskiego-już tylko srodkiem
To po co na zachodnią stronę go przenosić? Za dużo komplikowania.


Janusz Karlikowski pisze:Przy Węglobloku to już planowaliśmy hipotetyczną linię 5. Niestety nie mogę tego znaleźć :(
Było, było. Mówiłeś wtedy o pętli na Skwerze Sokołów, a ja żeby poczekać na obejście dzielnicy Barbary i przedłużyć linię przez Augustyna do pętli Zaciszańska.

Ogólnie pomysł z drugim ciągiem N-S już był i chyba jest nawet na mapce na stronach CKMKM ;)


jak juz pisalem nie jestem zadnym ekspertem w dziedzinie planowania przestrzennego i technologii "tramwajowej"-to tylko luzna propozycja nie poparta zadna analiza tecniczną

byl ale nie w tej wersji:)

Piotr Wysocki
Posty: 122
Rejestracja: 16 lutego 2012, 14:25
Lokalizacja: Częstochowa
Status: Offline

Projekty rozbudowy sieci

Postautor: Piotr Wysocki » 08 maja 2012, 15:44

CHOCAJ ZBIGNIEW pisze:trasa moim zdaniem ciekawa i mozliwie pozyteczna.
tylko prosze o opis celu jej budowy, liczbe zlikwidowanych linii autobusowych po jej wybudowaniu,
czas przejazdu z pół do np węglobloku , ekonom i społ uzasadnienie.
zaproponowałbym dla twojego projektu forme linii okreżnej , po co dodatkowa pętla ?.
częsc wspólna z istniejąca linia - od dw pks do ....


jak juz pisalem nie jestem zadnym ekspertem w dziedzinie planowania ekonomicznego tras przejazdow, nie podejmuję się raczej próby analizy i modernizacji numerow tras MPK, społeczne uzasadnienie...przyłączenie 3 Wieszczy, JG, Obi, Zach Tysiąclecia -
pętla przy PKS to tylko opcja-ja bylbym bardziej za tym aby tą linią jezdziły tramwaje ze starej-nowa linia daje teoretycznie dużo możliwości nowych kombinacji tras tramwajów-czyli numerow linii

Awatar użytkownika
Michał Grzegorczyk
Posty: 8349
Rejestracja: 05 stycznia 2010, 23:21
Lokalizacja: Częstochowa
Status: Offline

Projekty rozbudowy sieci

Postautor: Michał Grzegorczyk » 08 maja 2012, 21:23

Najbardziej by się przydało przeprowadzić rzetelną analizę potrzeb komunikacyjnych mieszkańców, także tyc, którzy obecnie nie korzystają z KM, a byliby zainteresowani. A my tutaj możemy to robić na oko, opierając się na istniejących liniach autobusowych. A jeśli chcesz bawić się w analizy dalej, to życzę miłej zabawy, może wpadniesz na coś wartościowego ;) .

Tomasz Szymczyk
Posty: 101
Rejestracja: 25 marca 2011, 02:59
Lokalizacja: Częstochowa
Status: Offline

Projekty rozbudowy sieci

Postautor: Tomasz Szymczyk » 09 maja 2012, 01:48

Przeczytałem cały wątek, jak i kilka innych dotyczących rozbudowy sieci tramwajowej w Częstochowie.
Ogólnie podchodzę do tego sceptycznie (choć jestem mieszkańcem ul. Orkana gdzie niebawem otwarta zostanie nowa linia). Częstochowa nie jest miastem mogącym się równać wielkością, potencjałem demograficznym czy funduszami z wymienionym w tym wątku Krakowem czy Wrocławiem. Tramwaj to przyjemność dla bogatych i niestety o wiele droższy od autobusów. Sama budowa infrastruktury jest strasznie droga, zakup taboru również kilkukrotnie wyższy od autobusów, a po latach utrzymanie i konserwacja całej tej zabawy przewyższa koszty komunikacji kołowej.
Argumenty typu - tramwaj jest szybszy bo jeździ po wydzielonych torowiskach, w żadnym stopniu nie rekompensuje tych wszystkich kosztów. Równie dobrze można budować, bądź wyznaczać buspasy, których stworzenie będzie dużo tańsze, a zaoszczędzone pieniądze można by wydać na nowe autobusy. Tabor autobusowy w Częstochowie jaki jest każdy widzi. Wg mnie to na nim powinno się skupić, bo to poprawiło by wygodę podróżowania. Wg mnie (osoby korzystającej z komunikacji) większy komfort to nowoczesny, niskopodłogowy, klimatyzowany autobus, niż tramwaj dzięki któremu dotrę 4 min wcześniej do celu.
Ostatnie lata spędzam na przemian w cz-wie i krk, i w tym drugim mieście jeżdżę głównie autobusami, właśnie dlatego że jeżdżą one względnie najkrótszą trasą (tramwaje na około, 'zbierając' ludzi z kilku dzielnic), autobusy są nowoczesne, istnieją buspasy dzięki czemu w wielu miejscach omijają korki, i wreszcie - są tzw. linie przyspieszone (autobus zatrzymuje się co 3-4 przystanek).

Wg mnie właśnie w takie dofinansowania z UE powinna celować Częstochowa - zakup nowoczesnych autobusów, budowa buspasów (nawet obok istniejącej drogi, podobnie jak ewentualne tory tramwajowe), wyznaczanie buspasów gdzie tylko jest taka możliwość.

A tramwaje? jeśli Częstochowa wyjdzie z dołka i zacznie przyciągać młodych ludzi i inwestorów, a co za tym idzie stanie się bogatsza - wtedy dopiero można myśleć o setmilionowych, ekologicznych i ekskluzywnych inwestycjach jakim jest tramwaj.

Najpierw dobro pasażerów, potem prestiżowe inwestycje.

Awatar użytkownika
Bartosz Kowalski
Członek CKMKM
Posty: 4265
Rejestracja: 15 lutego 2008, 10:14
Lokalizacja: Łódź
Kontaktowanie:
Status: Offline

Projekty rozbudowy sieci

Postautor: Bartosz Kowalski » 09 maja 2012, 08:11

Autobusy też trzeba kupić a to kosztuje. Jeden tramwaj pojeździ 30-40 lat w tym czasie autobusy będzie trzeba wymienić na nowe co najmniej raz. UE da na autobusy w takim województwie jak lubelskie gdzie nie ma tramwajów. Ale u nas...cóż Katowice w tym momencie zgarną wszystko dla Tramwai Śląskich. Piszesz o utrzymaniu infrastruktury a autobusu to co? Też trzeba utrzymać infrastrukturę tylko o tym się głośno nie mówi.
Najpierw inwestorzy a potem inwestycje? To tak jak byś zabrał line lotnicze na lotnisko w Rudnikach i powiedział macie lotnisko będzie latać to wybudujmy nowoczesny terminal. Najpierw trzeba trochę zainwestować samemu pokazać inwestorom że jesteśmy miastem nowoczesnym a wtedy i inwestorzy się znajdą. Do zapyziałej dziury inwestorzy nie przyjadą. Czym będziesz chciał przyciągnąć inwestorów i młodych ludzi? Nowoczesnymi autobusami które ma cała Polska? W tym czasie Wrocław, Kraków czy Łódź będą się chwalić nowoczesną infrastrukturą tramwajową i nowoczesnymi tramwajami. Zapomniałeś jeszcze i najważniejszym jeden tramwaj zabiera dużo więcej pasażerów niż autobus.

Zbigniew Chocaj
Posty: 440
Rejestracja: 16 lutego 2012, 11:45
Lokalizacja: CZESTOCHOWA
Status: Offline

Projekty rozbudowy sieci

Postautor: Zbigniew Chocaj » 09 maja 2012, 09:19

Bartosz ma racje, inwestowanie w nowoczesna kom to sposób na nowoczesne miasto.
budowa infrastruktury miejskiej to obowiązek . inwestowanie w remonty to strata i pieniedzy i strata okazji do przemiany miasta .
jak wykorzystac komunikacje do awansu cywilizacyjnego miasta?.Po prostu zaprojektowac od podstaw układ kom który byłby wizytówką i dumą naszego społeczenstwa.
innowacyjny, ekologiczny,indywidualny,ekonomiczny i pdst szybkie połączenia.
proponowałem swoje rozwiazanie , przedstawiłem koszty i zalety reformy , niestety bez odzewu.
podstawowa teza to - komunikacja taka, na jaką nas stać.

Awatar użytkownika
Dominik Wójcik
Posty: 7642
Rejestracja: 15 lutego 2008, 13:01
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

Projekty rozbudowy sieci

Postautor: Dominik Wójcik » 09 maja 2012, 11:00

Tomasz Szymczyk pisze:Częstochowa nie jest miastem mogącym się równać wielkością, potencjałem demograficznym czy funduszami z wymienionym w tym wątku Krakowem czy Wrocławiem. Tramwaj to przyjemność dla bogatych i niestety o wiele droższy od autobusów. Sama budowa infrastruktury jest strasznie droga, zakup taboru również kilkukrotnie wyższy od autobusów, a po latach utrzymanie i konserwacja całej tej zabawy przewyższa koszty komunikacji kołowej.
Tylko zauważ, że przez zacofaną mentalność mieszkańców, jak i władz miasta, komunikacja kołowa staje się niewydolna. Wszystko stoi, z autobusami włącznie. Tramwaj to konieczność
Tomasz Szymczyk pisze:tramwaj jest szybszy bo jeździ po wydzielonych torowiskach, w żadnym stopniu nie rekompensuje tych wszystkich kosztów
To jest transport publiczny. Ekonomika jest inna.
Tomasz Szymczyk pisze:Równie dobrze można budować, bądź wyznaczać buspasy, których stworzenie będzie dużo tańsze
Błahahahaha !! Odsyłam do casusu zamkniętej Al.Wolności.
Tomasz Szymczyk pisze:Wg mnie to na nim powinno się skupić
Ciekawe, skąd brać fundusze, bo UE już na nie nie daje. Uznali tą trakcję za prymitywną

Awatar użytkownika
Sebastian Wróbel
Posty: 4959
Rejestracja: 10 lutego 2010, 13:16
Lokalizacja: Częstochowa
Status: Offline

Projekty rozbudowy sieci

Postautor: Sebastian Wróbel » 09 maja 2012, 12:17

Tomasz Szymczyk pisze:Tabor autobusowy w Częstochowie jaki jest każdy widzi. Wg mnie to na nim powinno się skupić, bo to poprawiło by wygodę podróżowania. Wg mnie (osoby korzystającej z komunikacji) większy komfort to nowoczesny, niskopodłogowy, klimatyzowany autobus, niż tramwaj dzięki któremu dotrę 4 min wcześniej do celu.

Zgadzam się. Co jak co, ale tabor MPK ma fatalny. To nie do pomyślenia, że zawsze jakieś 25% wozów stoi na zajezdni z powodu awarii, nie mówiąc o tym, że nadal wożą nas Jelcze i Ikarusy 280.26. Pomimo wielu zalet te wozy są już wyeksploatowane. Niebawem dobiją 30 lat !! normalny przewoźnik już dawno pozbył się starego taboru i w tym czasie już sukcesywnie wycofywał ikarusy 415.

Awatar użytkownika
Bartosz Kowalski
Członek CKMKM
Posty: 4265
Rejestracja: 15 lutego 2008, 10:14
Lokalizacja: Łódź
Kontaktowanie:
Status: Offline

Projekty rozbudowy sieci

Postautor: Bartosz Kowalski » 09 maja 2012, 13:26

Chcecie lepszego taboru? To niech miasto wpuści prywatnych przewoźników.

Awatar użytkownika
Łukasz Szkurłat
Posty: 2966
Rejestracja: 15 lutego 2011, 22:04
Lokalizacja: Częstochowa
Status: Offline

Projekty rozbudowy sieci

Postautor: Łukasz Szkurłat » 09 maja 2012, 16:18

Przykład o al. Wolności jest chybiony. W innych miastach wyznacza się buspasy i jakoś to funkcjonuje, czasem tylko jakiś [ŻYCZYMY MIŁEGO DNIA] na niego wjedzie, ale od czego jest monitoring i patrole. To co się u nas działo, to przez leniwość policji, której nie chciało się dopilnować porządku.

Awatar użytkownika
Szymon Kryczka
Członek CKMKM
Posty: 4766
Rejestracja: 20 marca 2010, 11:53
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

Projekty rozbudowy sieci

Postautor: Szymon Kryczka » 09 maja 2012, 17:03

Bartosz Kowalski pisze:Chcecie lepszego taboru? To niech miasto wpuści prywatnych przewoźników.

E tam, jest łatwiejszy sposób, pomalować wszystkie autobusy w kolory Rakowa, Włókniarza, Skry, AZSu, Miłośników Szachów, gry w Pokera itd...

Awatar użytkownika
Mateusz Stacherczak
Członek CKMKM
Posty: 3753
Rejestracja: 25 maja 2009, 13:18
Lokalizacja: Najjaśniejsza Rzeczpospolita Polska
Kontaktowanie:
Status: Offline

Projekty rozbudowy sieci

Postautor: Mateusz Stacherczak » 09 maja 2012, 18:40

Tomasz Szymczyk pisze:Przeczytałem cały wątek, jak i kilka innych dotyczących rozbudowy sieci tramwajowej w Częstochowie.
Ogólnie podchodzę do tego sceptycznie (choć jestem mieszkańcem ul. Orkana gdzie niebawem otwarta zostanie nowa linia). Częstochowa nie jest miastem mogącym się równać wielkością, potencjałem demograficznym czy funduszami z wymienionym w tym wątku Krakowem czy Wrocławiem. Tramwaj to przyjemność dla bogatych i niestety o wiele droższy od autobusów. Sama budowa infrastruktury jest strasznie droga, zakup taboru również kilkukrotnie wyższy od autobusów, a po latach utrzymanie i konserwacja całej tej zabawy przewyższa koszty komunikacji kołowej.
Argumenty typu - tramwaj jest szybszy bo jeździ po wydzielonych torowiskach, w żadnym stopniu nie rekompensuje tych wszystkich kosztów. Równie dobrze można budować, bądź wyznaczać buspasy, których stworzenie będzie dużo tańsze, a zaoszczędzone pieniądze można by wydać na nowe autobusy. Tabor autobusowy w Częstochowie jaki jest każdy widzi. Wg mnie to na nim powinno się skupić, bo to poprawiło by wygodę podróżowania. Wg mnie (osoby korzystającej z komunikacji) większy komfort to nowoczesny, niskopodłogowy, klimatyzowany autobus, niż tramwaj dzięki któremu dotrę 4 min wcześniej do celu.
Ostatnie lata spędzam na przemian w cz-wie i krk, i w tym drugim mieście jeżdżę głównie autobusami, właśnie dlatego że jeżdżą one względnie najkrótszą trasą (tramwaje na około, 'zbierając' ludzi z kilku dzielnic), autobusy są nowoczesne, istnieją buspasy dzięki czemu w wielu miejscach omijają korki, i wreszcie - są tzw. linie przyspieszone (autobus zatrzymuje się co 3-4 przystanek).

Wg mnie właśnie w takie dofinansowania z UE powinna celować Częstochowa - zakup nowoczesnych autobusów, budowa buspasów (nawet obok istniejącej drogi, podobnie jak ewentualne tory tramwajowe), wyznaczanie buspasów gdzie tylko jest taka możliwość.

A tramwaje? jeśli Częstochowa wyjdzie z dołka i zacznie przyciągać młodych ludzi i inwestorów, a co za tym idzie stanie się bogatsza - wtedy dopiero można myśleć o setmilionowych, ekologicznych i ekskluzywnych inwestycjach jakim jest tramwaj.

Najpierw dobro pasażerów, potem prestiżowe inwestycje.

Chyba mam teżewe (:D), gdzieś już to słyszałem...
Bartosz Kowalski pisze:Jeden tramwaj pojeździ 30-40 lat w tym czasie autobusy będzie trzeba wymienić na nowe co najmniej raz.

Chyba musisz jeszcze raz przemyśleć to zdanie :P
Zapomniałeś jeszcze i najważniejszym jeden tramwaj zabiera dużo więcej pasażerów niż autobus.

Oczywista oczywistość .
Sebastian Wróbel pisze:Zgadzam się. Co jak co, ale tabor MPK ma fatalny. To nie do pomyślenia, że zawsze jakieś 25% wozów stoi na zajezdni z powodu awarii, nie mówiąc o tym, że nadal wożą nas Jelcze i Ikarusy 280.26. Pomimo wielu zalet te wozy są już wyeksploatowane. Niebawem dobiją 30 lat !! normalny przewoźnik już dawno pozbył się starego taboru i w tym czasie już sukcesywnie wycofywał ikarusy 415.

\/ \/
Bartosz Kowalski pisze:Chcecie lepszego taboru? To niech miasto wpuści prywatnych przewoźników.



Szymon Kryczka pisze:E tam, jest łatwiejszy sposób, pomalować wszystkie autobusy w kolory Rakowa, Włókniarza, Skry, AZSu, Miłośników Szachów, gry w Pokera itd...

Wcale takie głupie nie jest :P

Awatar użytkownika
Sebastian Wróbel
Posty: 4959
Rejestracja: 10 lutego 2010, 13:16
Lokalizacja: Częstochowa
Status: Offline

Projekty rozbudowy sieci

Postautor: Sebastian Wróbel » 10 maja 2012, 13:23

Bartosz Kowalski pisze:Chcecie lepszego taboru? To niech miasto wpuści prywatnych przewoźników.

Równie dobrze można tak powiedzieć o tramwajach. I nie liczę tu TWIST-ów które fundnęła nam unia. Zresztą na razie nie jest to niestety możliwe do 2025r. choć nadzieja pozostaje.

Damian Włodarczyk
Posty: 238
Rejestracja: 21 lutego 2008, 22:26
Lokalizacja: Częstochowa
Status: Offline

Projekty rozbudowy sieci

Postautor: Damian Włodarczyk » 10 maja 2012, 13:30

Sebastian Wróbel pisze:
Bartosz Kowalski pisze:Chcecie lepszego taboru? To niech miasto wpuści prywatnych przewoźników.

Równie dobrze można tak powiedzieć o tramwajach. I nie liczę tu TWIST-ów które fundnęła nam unia.

A kto rozsądny przyjedzie do Częstochowy, podejmie kontrakt (jeśli byłaby w ogóle taka możliwość), wybuduje nową zajezdnię tramwajową i wypuści nowe fabrycznie tramwaje? Z Tym MPK ma zapewniony monopol na 100 %.
No chyba żeby tak jak niegdyś mówił mi Pan Nabrdalik powołać nową spółkę Tramwaje Częstochowskie i odciąć je od MPK, jak niegdyś planowali z ówczesnym prezydentem Wroną, to mielibyśmy nowość w Częstochowie :P

Sebastian Górecki
Posty: 12
Rejestracja: 14 kwietnia 2012, 13:45
Lokalizacja: Częstochowa
Status: Offline

Projekty rozbudowy sieci

Postautor: Sebastian Górecki » 13 maja 2012, 12:23

Piotr Wysocki pisze:Od dawna nosiłem się z zamiarem rzucenia mojego pomysłu. Chcę podkreślić, że nie mam najmniejszego pojęcia i doświadczenia w dziedzinach potrzebnych do projektowania takich rzeczy-jestem jedynie Częstochowianinem ;) i bardzo zależy mi na rozwoju Naszego Miasta. Zwracam się zatem z ogromną prośbą do Naszych Specjalistów o wypowiedź. Swój "projekt" opieram jedynie na 36 latach (życia ;) ) obserwacji miasta ;) i rozkładu, szerokości i zaludnienia wymienionych ulic oraz na przedstawianym tu (forum) projekcie 3+ oraz-nazwijmy go 5-pomysłu sieci na Trzech Wieszczy. Przyjmując już za bardzo prawdopodobny TnP oraz założenie że sieć główna Północ-Raków pomieści jeszcze 5 czyli Trzech Wieszczy Tn3W chciałbym dać pod dyskusję projekt 5+.

Krótki opis trasy: Pętla "2" na Północy-Obrońców Westerplatte, Szajnowicza, Jana Pawła, Popiełuszki, Pułaskiego, Słowackiego, Wolności,

Uważam że ta trasa pozwoli stworzyć niejako część alternatywnej, dłuższej linii a nie tylko odnóg głównej-cały pomysł, oczywiście bez szczegółów podsunęła równolegle ze mną moja 13 letnia!!! córka, którą wtajemniczam od czasu do czasu w moją pasję-rozbudowa tramwajów-mówiąc: "tato-a czemu "oni" myślą tylko o odnogach...". Chcę również zaznaczyć że mieszkamy na Północy na Kukuczki przy przyszłej pętli 1+ ale uważam-jak większość mieszkańców Północy, że odnogi 1+ i 1++ są mniej potrzebne niż zaproponowany przeze mnie pomysł łączący również koncepcję 5 Tn3W.

Trasa przebiegałaby przez pn i zach Tysiąclecie oraz zabudowaną już całą zach cześć ul. Szajnowicza na odcinku do Obi. Dalej pasażerowie ul. Okólnej i Wysockiego, włączyłaby niejako Jasną Górę do sieci, oraz łączyła by sie z koncepcją 5-Trzech Wieszczy-sporo pasażerów.
Ta linia stworzyła by bardzo wiele możliwości nowych tras tramwajów 6;7;8 ?

Postaram się poniżej wkleić poszczególne, nabazgrane odcinki z opisem-jak juz pisałem- opartym tylko na obserwacji szerokości i otoczenia ulic


Odc. 1 Pętla "2"-Obrońców,
Tu istnieje możliwość wykorzystania nie wykorzystywanej już pętli ?2? jeśli okazało by się że przepustowość głównej linii nie wytrzymuje już tego obciążenia
Ulica Obrońców, myślę że tramwaj mógłby jechać środkiem



podoba mi sie ta koncepcja - a tramwaj moglby jeździć w kółko co by nie woźić powietrza

Piotr Wysocki
Posty: 122
Rejestracja: 16 lutego 2012, 14:25
Lokalizacja: Częstochowa
Status: Offline

Projekty rozbudowy sieci

Postautor: Piotr Wysocki » 14 maja 2012, 09:41

Sebastian Górecki pisze:[
podoba mi sie ta koncepcja - a tramwaj moglby jeździć w kółko co by nie woźić powietrza


taaa..
po 1 to moj pomysl zaklada wybudowanie najpierw 3+ czyli TnP
po 2 to tylko rozszerzenie 5 czyli Tn3w
po 3 troche wyobrazni i mozna przeprowadzic wiele kombinacji linni np z "Rakowa" na Parkitke przez 3W i JG itd...
po 4 trasa ta, to jedna z ostatnich mozliwosci poprowadzenia linii przez szerokie ulice, obejmujac jednocześnie dzielnice najgesciej zabudowane

po 5 zakladam ze przy odpowiedniej kampanii informacyjnej pasazerowie sami zmienia preferencje wyboru z obecnych połączen MPK na "nowo otwarte"

Tomasz Szymczyk
Posty: 101
Rejestracja: 25 marca 2011, 02:59
Lokalizacja: Częstochowa
Status: Offline

Projekty rozbudowy sieci

Postautor: Tomasz Szymczyk » 18 maja 2012, 19:24

Bartosz Kowalski pisze:Autobusy też trzeba kupić a to kosztuje. Jeden tramwaj pojeździ 30-40 lat w tym czasie autobusy będzie trzeba wymienić na nowe co najmniej raz. UE da na autobusy w takim województwie jak lubelskie gdzie nie ma tramwajów. Ale u nas...cóż Katowice w tym momencie zgarną wszystko dla Tramwai Śląskich. Piszesz o utrzymaniu infrastruktury a autobusu to co? Też trzeba utrzymać infrastrukturę tylko o tym się głośno nie mówi.
Najpierw inwestorzy a potem inwestycje? To tak jak byś zabrał line lotnicze na lotnisko w Rudnikach i powiedział macie lotnisko będzie latać to wybudujmy nowoczesny terminal. Najpierw trzeba trochę zainwestować samemu pokazać inwestorom że jesteśmy miastem nowoczesnym a wtedy i inwestorzy się znajdą. Do zapyziałej dziury inwestorzy nie przyjadą. Czym będziesz chciał przyciągnąć inwestorów i młodych ludzi? Nowoczesnymi autobusami które ma cała Polska? W tym czasie Wrocław, Kraków czy Łódź będą się chwalić nowoczesną infrastrukturą tramwajową i nowoczesnymi tramwajami. Zapomniałeś jeszcze i najważniejszym jeden tramwaj zabiera dużo więcej pasażerów niż autobus.


Zgadzam się z częścią tego co napisałeś, jednak ciągle należy zwrócić uwagę na stosunek ceny tramwaju do autobusu. Tramwaj pojeździ 30 lat (tyle jeździły stare konstrukcje, ciekawe jak w tym aspekcie sprawdzą się nowoczesne Twisty), a autobus nawet jeśli 2 razy mniej, to w dalszym ciągu autobus okaże się tańszym rozwiązaniem.
Co do inwestorów - nie sądzę, że będą oni wybierać miejsce swoich inwestycji na podstawie ilości linii tramwajowych czy taboru tramwajowego. Sam gdybym był inwestorem nie zachłysnąłbym się 2 czy 3 liniami tramwajowymi i 15% nowoczesnym taborem tramwajowym, ale spojrzał na miasto jak na całokształt. Zauważyłbym, że większość autobusów w mieście to relikty minionej epoki i że miasto zamiast coś z tym robić inwestuje grube pieniądze w dość ekskluzywny środek transportu, zamrażając na dłuższy czas inwestycje w tabor kołowy. A jako młoda osoba pod której blokiem niedługo będą jeździć nowe tramwaje oczywiście cieszę się z tego, jednakże patrząc po mieście na resztę tramwajów i autobusów muszę stwierdzić, że to tylko bardzo droga próba ładnego przykrycia rzeczywistości.
Co do infrastruktury autobusowej to nie oszukujmy się, jej utrzymanie jest kilkukrotnie tańsze od tramwajowej.


Tomasz Szymczyk pisze:Równie dobrze można budować, bądź wyznaczać buspasy, których stworzenie będzie dużo tańsze
Błahahahaha !! Odsyłam do casusu zamkniętej Al.Wolności.[/quote]

Błahahahaha !! a ja odsyłam do cywilizowanych miast jak np. Kraków, gdzie buspasy sprawdzają się znakomicie i znacząco skracają czas podróży autobusem. To że u nas coś nie wyszło nie znaczy że należy porzucić dany projekt, trzeba go zrobić porządnie i respektować przepisy. By żyło się lepiej. ;)

Tomasz Szymczyk
Posty: 101
Rejestracja: 25 marca 2011, 02:59
Lokalizacja: Częstochowa
Status: Offline

Projekty rozbudowy sieci

Postautor: Tomasz Szymczyk » 18 maja 2012, 19:29

Bartosz Kowalski pisze:Autobusy też trzeba kupić a to kosztuje. Jeden tramwaj pojeździ 30-40 lat w tym czasie autobusy będzie trzeba wymienić na nowe co najmniej raz. UE da na autobusy w takim województwie jak lubelskie gdzie nie ma tramwajów. Ale u nas...cóż Katowice w tym momencie zgarną wszystko dla Tramwai Śląskich. Piszesz o utrzymaniu infrastruktury a autobusu to co? Też trzeba utrzymać infrastrukturę tylko o tym się głośno nie mówi.
Najpierw inwestorzy a potem inwestycje? To tak jak byś zabrał line lotnicze na lotnisko w Rudnikach i powiedział macie lotnisko będzie latać to wybudujmy nowoczesny terminal. Najpierw trzeba trochę zainwestować samemu pokazać inwestorom że jesteśmy miastem nowoczesnym a wtedy i inwestorzy się znajdą. Do zapyziałej dziury inwestorzy nie przyjadą. Czym będziesz chciał przyciągnąć inwestorów i młodych ludzi? Nowoczesnymi autobusami które ma cała Polska? W tym czasie Wrocław, Kraków czy Łódź będą się chwalić nowoczesną infrastrukturą tramwajową i nowoczesnymi tramwajami. Zapomniałeś jeszcze i najważniejszym jeden tramwaj zabiera dużo więcej pasażerów niż autobus.


Zgadzam się z częścią tego co napisałeś, jednak ciągle należy zwrócić uwagę na stosunek ceny tramwaju do autobusu. Tramwaj pojeździ 30 lat (tyle jeździły stare konstrukcje, ciekawe jak w tym aspekcie sprawdzą się nowoczesne Twisty), a autobus nawet jeśli 2 razy mniej, to w dalszym ciągu autobus okaże się tańszym rozwiązaniem.
Co do inwestorów - nie sądzę, że będą oni wybierać miejsce swoich inwestycji na podstawie ilości linii tramwajowych czy taboru tramwajowego. Sam gdybym był inwestorem nie zachłysnąłbym się 2 czy 3 liniami tramwajowymi i 15% nowoczesnym taborem tramwajowym, ale spojrzał na miasto jak na całokształt. Zauważyłbym, że większość autobusów w mieście to relikty minionej epoki i że miasto zamiast coś z tym robić inwestuje grube pieniądze w dość ekskluzywny środek transportu, zamrażając na dłuższy czas inwestycje w tabor kołowy. A jako młoda osoba pod której blokiem niedługo będą jeździć nowe tramwaje oczywiście cieszę się z tego, jednakże patrząc po mieście na resztę tramwajów i autobusów muszę stwierdzić, że to tylko bardzo droga próba ładnego przykrycia rzeczywistości.
Co do infrastruktury autobusowej to nie oszukujmy się, jej utrzymanie jest kilkukrotnie tańsze od tramwajowej.

Nie żebym był typowym polskim pesymistom - po prostu jestem zdania, że Częstochowie bardziej by się przydała kompletna wymiana taboru kołowego, i dopiero wtedy można myśleć o tramwajach :)

Dominik Wójcik pisze:
Tomasz Szymczyk pisze:Równie dobrze można budować, bądź wyznaczać buspasy, których stworzenie będzie dużo tańsze
Błahahahaha !! Odsyłam do casusu zamkniętej Al.Wolności.


Błahahahaha !! a ja odsyłam do cywilizowanych miast jak np. Kraków, gdzie buspasy sprawdzają się znakomicie i znacząco skracają czas podróży autobusem. To że u nas coś nie wyszło nie znaczy że należy porzucić dany projekt, trzeba go zrobić porządnie i respektować przepisy. By żyło się lepiej. ;)

Awatar użytkownika
Sebastian Wróbel
Posty: 4959
Rejestracja: 10 lutego 2010, 13:16
Lokalizacja: Częstochowa
Status: Offline

Projekty rozbudowy sieci

Postautor: Sebastian Wróbel » 18 maja 2012, 21:48

Tomasz Szymczyk pisze:Sam gdybym był inwestorem nie zachłysnąłbym się 2 czy 3 liniami tramwajowymi i 15% nowoczesnym taborem tramwajowym, ale spojrzał na miasto jak na całokształt. Zauważyłbym, że większość autobusów w mieście to relikty minionej epoki i że miasto zamiast coś z tym robić inwestuje grube pieniądze w dość ekskluzywny środek transportu, zamrażając na dłuższy czas inwestycje w tabor kołowy.

Szkoda, że tak niewielu ludzi zwraca uwagę tutaj na autobusy. Tramwaj tramwajem, ale większość autobusów jest do wymiany nie tylko ze względu na wiek, ale przede wszystkim za brak komfortu i utrudnienia dla części pasażerów (wysoka podłoga, hałas). Niby MPK nie ma pieniędzy, a nagle pojawiają się informacje o modernizacja naszych konstali, gdzie za remont jednego wagonu MPK zamierza wydać "tylko" 1 200 tys. (tak wyczytałem tu na forum w którymś temacie). To więcej niż najdroższy, najnowocześniejszy, fabrycznie nowy autobus przegubowy. Powstrzymam się od dalszego komentarza...

Awatar użytkownika
Dominik Wójcik
Posty: 7642
Rejestracja: 15 lutego 2008, 13:01
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

Projekty rozbudowy sieci

Postautor: Dominik Wójcik » 18 maja 2012, 22:05

Czytaj ze zrozumieniem: nikt nic nie zamierza. To nowy dyrektor by chciał, ale chcieć nie znaczy móc

Piotr Jeruszka
Posty: 1929
Rejestracja: 15 lutego 2008, 07:54
Lokalizacja: Częstochowa
Status: Offline

Projekty rozbudowy sieci

Postautor: Piotr Jeruszka » 19 maja 2012, 01:04

(Bartek jak zwykle mnie otrzeźwił, jeżeli chodzi o moje jeszcze tkwienie w myśleniu "komunikacja=MPK" ;) )

Co ma MPK do tego, jakie autobusy jeżdżą po Częstochowie? Jeżeli MPK chce remontować tramwaje - niech sobie remontuje. To fucha MZDiT, by linie były obsługiwane przez nowoczesne autobusy. A czy to będzie SU18 z, powiedzmy, Kochmańskiej, czy SU18 z MPK Częstochowa - a co to za różnica. Jak mi nie pasuje danie, to wolę zmienić restaurację niż oczekiwać cudu.

Awatar użytkownika
Dominik Wójcik
Posty: 7642
Rejestracja: 15 lutego 2008, 13:01
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

Projekty rozbudowy sieci

Postautor: Dominik Wójcik » 19 maja 2012, 05:01

Trzymając się parafraz:
Ale z tą restauracją Twoi rodzicie podpisali cyrograf zaprzedając jej Twoją duszę do 2024r ;)

Piotr Jeruszka
Posty: 1929
Rejestracja: 15 lutego 2008, 07:54
Lokalizacja: Częstochowa
Status: Offline

Projekty rozbudowy sieci

Postautor: Piotr Jeruszka » 19 maja 2012, 08:54

A o tym to już nawet nie będę wspominać. Zastanawiałbym się tylko, czy zgodne z "cyrografem" jest to, że zamawiając schabowego z ziemniakami - dostaję tylko frytki.

Awatar użytkownika
Dominik Wójcik
Posty: 7642
Rejestracja: 15 lutego 2008, 13:01
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

Projekty rozbudowy sieci

Postautor: Dominik Wójcik » 19 maja 2012, 08:56

Dobry jesteś! :D

Awatar użytkownika
Piotrek Łopaciuch
Posty: 1
Rejestracja: 24 kwietnia 2012, 00:21
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

Koncepcje rozbudowy sieci

Postautor: Piotrek Łopaciuch » 20 czerwca 2012, 21:32

Widzę że powstała podstrona poświęcona +2 czyli tzw. wielkiej pętli ( http://tramwajrakow.czest.cz/ ).. Moje pytanie brzmi kiedy można się spodziewać "szczegółowego opisu proponowanej lini" .. gdyż po kliknięciu w mapkę wyskakuje błąd że plik nie znajduje się na serwerze :P

Awatar użytkownika
Dominik Wójcik
Posty: 7642
Rejestracja: 15 lutego 2008, 13:01
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

Koncepcje rozbudowy sieci

Postautor: Dominik Wójcik » 21 czerwca 2012, 00:16

Się poprawi

Awatar użytkownika
Dominik Wójcik
Posty: 7642
Rejestracja: 15 lutego 2008, 13:01
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

Koncepcje rozbudowy sieci

Postautor: Dominik Wójcik » 21 czerwca 2012, 00:33

...później :D

Tomasz Haladyj
Członek CKMKM
Posty: 1402
Rejestracja: 20 lutego 2008, 09:16
Status: Offline

Projekty rozbudowy sieci

Postautor: Tomasz Haladyj » 22 czerwca 2012, 14:41

Rafał Lamch pisze:lokalizacja przystanków w projekcie budzi mój niesmak.

Konkretnie?

Tomasz Haladyj
Członek CKMKM
Posty: 1402
Rejestracja: 20 lutego 2008, 09:16
Status: Offline

Koncepcje rozbudowy sieci

Postautor: Tomasz Haladyj » 22 czerwca 2012, 14:47

Piotrek Łopaciuch pisze:Kiedy można się spodziewać "szczegółowego opisu proponowanej lini" .. gdyż po kliknięciu w mapkę wyskakuje błąd że plik nie znajduje się na serwerze :P


Kliknij w Projekt "3+2+1+" - obejrzysz prezentację dotyczącą całego projektu a więc i 2+

I prośba do administratorów strony 1+2+3+: dopóki pod mapką rakowską oraz w linku Zobacz szczegółowy opis nie ma właściwej treści, to niech i tu otwiera się prezentacja 1+2+3+. Lepiej, żeby się otwierało coś, co ma m.in. 2+ niż nic

Awatar użytkownika
Michał Grzegorczyk
Posty: 8349
Rejestracja: 05 stycznia 2010, 23:21
Lokalizacja: Częstochowa
Status: Offline

Projekty rozbudowy sieci

Postautor: Michał Grzegorczyk » 22 czerwca 2012, 14:53

Tomasz Haładyj pisze:Konkretnie?

Nie wiem, czy akurat Rafałowi chodzi o to samo, ale mnie np. przystanki przy osiedlu na Parkitce się nie podobają. Z tego co pamiętam, to przystanek "Parkitka-Osiedle" w połowie Okulickiego wywalczono przy budowie drugiej jezdni. Co więcej, on jest tam istotnie przydatny i po przebudowie przystanki nie powinny się przesuwać. Jedyną zmianą dla mnie jest budowa w tym miejscu przystanku także dla przeciwnego kierunku ruchu i umieszczenie obu przystanków "Łódzka" na przeciwko siebie, za Łódzką, w stronę OBI.

Zbigniew Chocaj
Posty: 440
Rejestracja: 16 lutego 2012, 11:45
Lokalizacja: CZESTOCHOWA
Status: Offline

Koncepcje rozbudowy sieci

Postautor: Zbigniew Chocaj » 22 czerwca 2012, 18:46

typowy projekt - po ulicach-.nic nie wnoszacy do idei rozwoju miasta , a nawet pogłebiajacy stereotyp ciemnogrodu.
może zaproponujecie choć jedno orginalne rozwiazanie w projekcie , czy to techniczne czy architektoniczne , czy inzynieryjne?

Awatar użytkownika
Piotr Radoliński
Członek CKMKM
Posty: 21436
Rejestracja: 21 kwietnia 2010, 19:25
Lokalizacja: CZĘSTOCHOWA
Status: Offline

Koncepcje rozbudowy sieci

Postautor: Piotr Radoliński » 22 czerwca 2012, 19:09

...o ile dobrze pamiętam, to niejaki Adam Mickiewicz w "Pieśni Filaretów" napisał: "...mierz siły na zamiary".
Łatwo jest snuć futurystyczne wizje, ale najłatwiej jest krytykować !

Zbigniew Chocaj
Posty: 440
Rejestracja: 16 lutego 2012, 11:45
Lokalizacja: CZESTOCHOWA
Status: Offline

Koncepcje rozbudowy sieci

Postautor: Zbigniew Chocaj » 22 czerwca 2012, 19:20

nie , najłatwiej jest wydać nie swoje pieniądze na kiepski projekt.
mój projet tramu W-Z przez aleje jest wspaniały, a nawet nia został porządnie skrytykowany.
Toteż sądzę że i krytykowac nie jest łatwo , kiedy dzieło się ma w rękach.

Awatar użytkownika
Bartosz Kowalski
Członek CKMKM
Posty: 4265
Rejestracja: 15 lutego 2008, 10:14
Lokalizacja: Łódź
Kontaktowanie:
Status: Offline

Koncepcje rozbudowy sieci

Postautor: Bartosz Kowalski » 22 czerwca 2012, 20:00

W takim razie skoro Pana projekt jest taki spaniały to niech Pan nam przedstawi takie opracowanie jak to klubowe. Bo ja dalej nie wiem co jest wspaniałego w projekcie przez aleje który z tego co kojarzę był przestarzały technologicznie choćby przez jeden tor.

Zbigniew Chocaj
Posty: 440
Rejestracja: 16 lutego 2012, 11:45
Lokalizacja: CZESTOCHOWA
Status: Offline

Koncepcje rozbudowy sieci

Postautor: Zbigniew Chocaj » 22 czerwca 2012, 20:19

jednotorowy , znaczy w tym wypadku optymalny.
a co do opracowania - masz racje trzeba to w końcu zrobić

Awatar użytkownika
Bartosz Kowalski
Członek CKMKM
Posty: 4265
Rejestracja: 15 lutego 2008, 10:14
Lokalizacja: Łódź
Kontaktowanie:
Status: Offline

Koncepcje rozbudowy sieci

Postautor: Bartosz Kowalski » 22 czerwca 2012, 20:27

Co do jednotorowych zapraszam na wycieczkę linią 46 z Łodzi do Ozorkowa. Kto jechał ten wie jak wygląda przejazd linia jednotorową.

Zbigniew Chocaj
Posty: 440
Rejestracja: 16 lutego 2012, 11:45
Lokalizacja: CZESTOCHOWA
Status: Offline

Koncepcje rozbudowy sieci

Postautor: Zbigniew Chocaj » 22 czerwca 2012, 20:47

czy to znaczy, inaczej niz dwutorową?
jesli takt jest np, 8 min , to czy tram jedzie po jednym torze w jedną i w druga stronę , czy w dwóch kierunkach po różnych torach , to sprawia jakąs różnicę ? oprócz kosztów budowy i kosztów w przestrzeni miejskiej?


Wróć do „tramwaj - Koncepcja 3+ 2+ 1+”



Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość