Koncepcje rozbudowy sieci

Dyskusje nt. rozbudowy częstochowskiej sieci tramwajowej w dzielnicach 1000-lecie i Częstochówka-Parkitka, Północ oraz zamknięciu wielkiej pętli rakowskiej
Piotr Wysocki
Posty: 122
Rejestracja: 16 lutego 2012, 14:25
Lokalizacja: Częstochowa
Status: Offline

Koncepcje rozbudowy sieci

Postautor: Piotr Wysocki » 04 grudnia 2012, 13:53

och-sory-wczytalem sie w twoj mail-pomylilem dane-chodzilo ci o 6 km a nie o 6 projektow-moje powyzsze dywagacje nie maja sensu:). Ale...skoro mowa nawet o 6 km to czemu w budzecie jest tylko 3+ czyli 2,5 km a nie caly 1+2+3+...

Piotr Wysocki
Posty: 122
Rejestracja: 16 lutego 2012, 14:25
Lokalizacja: Częstochowa
Status: Offline

Koncepcje rozbudowy sieci

Postautor: Piotr Wysocki » 04 grudnia 2012, 14:13

myslisz ze jesli teraz UMC stac tylko na 3+ z dotacja unijna to za 3 lata zrealizuja pozotale dwa + dodatkowe tylko z wlasnych srodkow?nie za optymistyczne?

Awatar użytkownika
Michał Grzegorczyk
Posty: 8349
Rejestracja: 05 stycznia 2010, 23:21
Lokalizacja: Częstochowa
Status: Offline

Koncepcje rozbudowy sieci

Postautor: Michał Grzegorczyk » 04 grudnia 2012, 14:16

Piotr Wysocki pisze:och-sory-wczytalem sie w twoj mail-pomylilem dane-chodzilo ci o 6 km a nie o 6 projektow-moje powyzsze dywagacje nie maja sensu:). Ale...skoro mowa nawet o 6 km to czemu w budzecie jest tylko 3+ czyli 2,5 km a nie caly 1+2+3+...


A, to nie do mnie pytanie. Są tu inni, którzy lepiej wiedzą, co władza planuje.

Piotr Pyrkosz
Posty: 114
Rejestracja: 20 kwietnia 2008, 22:16
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

Projekty rozbudowy sieci

Postautor: Piotr Pyrkosz » 10 marca 2013, 12:43

Michał Grzegorczyk pisze:... mnie np. przystanki przy osiedlu na Parkitce się nie podobają. Z tego co pamiętam, to przystanek "Parkitka-Osiedle" w połowie Okulickiego wywalczono przy budowie drugiej jezdni. Co więcej, on jest tam istotnie przydatny i po przebudowie przystanki nie powinny się przesuwać. Jedyną zmianą dla mnie jest budowa w tym miejscu przystanku także dla przeciwnego kierunku ruchu i umieszczenie obu przystanków "Łódzka" na przeciwko siebie, za Łódzką, w stronę OBI.

Kwestia rozmieszczenia przystanków na liniach tramwajowych zaproponowanych przez Klub pozostaje sprawą otwartą. Osiedle Parkitka jest faktycznie w tym względzie trochę problematyczne. Na ogół zakłada się, że odległość między kolejnymi przystankami powinna być kompromisem pomiędzy dostępnością dla pasażerów, a prędkością komunikacyjną tramwaju/autobusu. Innymi słowy, jeśli przejazd tramwajem zajmuje zbyt długo ze względu na zbyt częste postoje, to tramwaj staje się dla pasażerów nieatrakcyjny. Najczęściej przyjmuje się, że słupki kolejnych przystanków na danej linii nie powinny znajdować się w odległości mniejszej niż 300 metrów. Tą zasadą kierowaliśmy się tworząc projekt 1+2+3+.
Początkowo przystanki autobusowe na osiedlu Parkitka znajdowały się przy skrzyżowaniu z ul. Nowobialską i Łódzką. Przystanek "Łódzka" znajdował się jednak przed skrzyżowanie, czyli po stronie osiedla. Odległość między przystankami wynosiła ok. 450 metrów, czyli tyle ile najczęściej spotykamy w Częstochowie. Po przebudowie ul. Okulickiego, przystanek w kierunku centrum przesunięto za skrzyżowanie z ul. Łódzką, a w ramach rekompensaty utworzono dodatkowy przystanek "Osiedle Parkitka", lecz tylko w jedną stronę. Tym samym odległość między przystankami w rejonie osiedla spadła do ok. 260 metrów. Dla porównania: odległości między przystankami PCK - Hala Polonia i Hala Polonia - Politechnika wynoszą ok. 500 metrów. - I nikt nie narzeka :)
Jednak ze względów społecznych celowe wydaje się zachowanie obecnego układu przystanków na Parkitce, a nawet uzupełnienia go w przystanek powrotny z centrum.
Rozważmy kilka możliwych lokalizacji przystanków tramwajowych w rejonie osiedla Parkitka:

1. Przystanki przed skrzyżowaniami (mała odległość)
Obrazek
Jest to najpopularniejsze na częstochowskiej sieci rozwiązanie. Jego zastosowanie w tym wypadku pozwala na dość równomierne rozlokowanie przystanków. Przystanek "Nowobialska" w kierunku centrum przed skrzyżowaniem to gest w stronę przyszłej zabudowy mieszkaniowej północnej strony ul. Okulickiego.

2. System mieszany (większa odległość)
Obrazek
Przystanek "Osiedle Parkitka" zostaje przesunięty o 150 m na wschód i powiązany z przystankiem powrotnym.

3. Przystanki "równoległe" (mała odległość)
Obrazek
Rozwiązanie spotykane zwłaszcza na nowych sieciach. Prawdopodobnie najwygodniejsze przy obecnym kształcie osiedla.

4. Przystanki "równoległe" (większa odległość)
Obrazek

5. Linia tramwajowa w pasie rozdziału
Obrazek
Rozważana jest również taka opcja. Pozwoliłaby ona na wykonanie przy okazji remontu jezdni (tak jak ul. Jagiellońskiej). Tu na powstanie przystanku środkowego nie ma zbyt wielkich szans, a zastosowane przystanki "równoległe" będą tak samo dostępne dla zabudowy po południowej, jak i północnej stronie ul. Okulickiego. W tym wariancie prędkość komunikacyjna tramwaju jest najwyższa.

Awatar użytkownika
Michał Grzegorczyk
Posty: 8349
Rejestracja: 05 stycznia 2010, 23:21
Lokalizacja: Częstochowa
Status: Offline

Koncepcje rozbudowy sieci

Postautor: Michał Grzegorczyk » 10 marca 2013, 20:05

Dziękujemy Piotrze za obszerne opracowanie ;) Nie zdradzę tajemnicy, jeśli powiem że trzecie rozwiązanie uważam za najlepsze. ZDiT może przeprowadzić badania wykorzystania przystanków - ten jest zdecydowanie bardzo popularny. Mniej wiem o przystanku przy Nowobialskiej, natomiast ten przy Łódzkiej jest bardzo mało popularny.

Awatar użytkownika
Dominik Wójcik
Posty: 7644
Rejestracja: 15 lutego 2008, 13:01
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

Koncepcje rozbudowy sieci

Postautor: Dominik Wójcik » 10 marca 2013, 22:24

Trzeci wydaje się być optymalny, ale nie zabieram glpsu, bo klub działalność inżynieryjną posunął tak daleko, że ja - technik samochodowy i pedagog od bandytów - coraz mniej rozumiem... :)

Awatar użytkownika
Tomasz Rorat
Członek CKMKM
Posty: 6656
Rejestracja: 11 lipca 2011, 13:12
Lokalizacja: Częstochowa
Status: Offline

Koncepcje rozbudowy sieci

Postautor: Tomasz Rorat » 10 marca 2013, 22:36

A ja z pierwszym.
Koło Obi przystanek jeden tylko zajmuje miejsce na ulicy. - to na plus
Ten przystanek "Nowobialska" w kierunku centrum narazie jest troche w polu, ale ja się nie znam czy tam będą coś budować ala bloki/domy.

Awatar użytkownika
Michał Grzegorczyk
Posty: 8349
Rejestracja: 05 stycznia 2010, 23:21
Lokalizacja: Częstochowa
Status: Offline

Koncepcje rozbudowy sieci

Postautor: Michał Grzegorczyk » 10 marca 2013, 22:54

1 może być, ale nie wiadomo kiedy coś powstanie po drugiej stronie. Dodatkowo przy samej Okulickiego mają być usługi, a bloki dopiero bliżej Poleskiej. Ogólnie też uważam trzeci za optymalny ;) W przyszłości można na zabudowaną domami Poleską skierować jakąś linię autobusową.

Awatar użytkownika
Dominik Wójcik
Posty: 7644
Rejestracja: 15 lutego 2008, 13:01
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

Koncepcje rozbudowy sieci

Postautor: Dominik Wójcik » 11 marca 2013, 05:21

Plan zagosp przestrzennego przewiduje tam zabudowę wielorodzinną / zwartą, czyli blokowiska

Awatar użytkownika
Michał Grzegorczyk
Posty: 8349
Rejestracja: 05 stycznia 2010, 23:21
Lokalizacja: Częstochowa
Status: Offline

Koncepcje rozbudowy sieci

Postautor: Michał Grzegorczyk » 11 marca 2013, 11:31

Tak, ale przy samej Okulickiego mają być usługi. McDonald i Łukoil to tylko pierwsze z wielu.

Tomasz Haladyj
Członek CKMKM
Posty: 1402
Rejestracja: 20 lutego 2008, 09:16
Status: Offline

Koncepcje rozbudowy sieci

Postautor: Tomasz Haladyj » 13 marca 2013, 14:32

Prowadzenie tramwaju środkiem nie wyklucza moim zdaniem pośredniego przystanku pomiędzy Łódzką a Nowobialską. Potrzebne byłoby oczywiście przejście dla pieszych, które... powinno zostać wytyczone niezależnie czy przystanek będzie tu wytyczony. Teraz potrzeba ?zebry? nie jest wyraźna, ale to się zmieni. Już po północnej stronie jest McDonalds a z czasem powstaną inne obiekty usługowe oraz za nią - zabudowa mieszkaniowa. Obie części dzielnicy powinny być ze sobą zintegrowane. Zobaczcie, w al. Armii Krajowej miedzy PCK a Dekabrystów jest przejście. Między Politechniką a JP2 - też. Na Szajnowicza mamy przejścia co 170-350 m. To też dwupasmówka.

Awatar użytkownika
Michał Grzegorczyk
Posty: 8349
Rejestracja: 05 stycznia 2010, 23:21
Lokalizacja: Częstochowa
Status: Offline

Koncepcje rozbudowy sieci

Postautor: Michał Grzegorczyk » 13 marca 2013, 17:01

Jeśli uwzględnią przystanek, to nie robi mi różnicy miejsce wytyczenia torowiska. Jeśli zrobienie torów po środku ma być sposobem na remont nawierzchni, to niech go robią. Byle ten przystanek powstał, bo jest on niezbędny.

Awatar użytkownika
Mateusz Stacherczak
Członek CKMKM
Posty: 3702
Rejestracja: 25 maja 2009, 13:18
Lokalizacja: Najjaśniejsza Rzeczpospolita Polska
Kontaktowanie:
Status: Offline

Koncepcje rozbudowy sieci

Postautor: Mateusz Stacherczak » 16 marca 2013, 10:43

Rozwiązanie czwarte i piąte do mnie najbardziej przemawiają. I to w wielu względach.

Awatar użytkownika
Michał Grzegorczyk
Posty: 8349
Rejestracja: 05 stycznia 2010, 23:21
Lokalizacja: Częstochowa
Status: Offline

Koncepcje rozbudowy sieci

Postautor: Michał Grzegorczyk » 16 marca 2013, 17:24

Mateusz: A czy mieszkasz w okolicy? Bo ja mieszkam i wiem, czego potrzebują "tutejsi".

Awatar użytkownika
Tomasz Rorat
Członek CKMKM
Posty: 6656
Rejestracja: 11 lipca 2011, 13:12
Lokalizacja: Częstochowa
Status: Offline

Koncepcje rozbudowy sieci

Postautor: Tomasz Rorat » 16 marca 2013, 19:57

Ale każdy chyba może wyrazić swoje poglądy ?? prawdaż.

Awatar użytkownika
Michał Grzegorczyk
Posty: 8349
Rejestracja: 05 stycznia 2010, 23:21
Lokalizacja: Częstochowa
Status: Offline

Koncepcje rozbudowy sieci

Postautor: Michał Grzegorczyk » 16 marca 2013, 20:34

Może, oczywiście. Dlatego pytam czy jego poglądy wynikają z doświadczenia czy z "bo tak mi się wydaje". Mnie też wielokrotnie zwracano uwagę, że w przypadku niektórych dzielnic czy miast moja wiedza oparta o mapę jest niewystarczająca. Tu jest podobnie. Może z mapy i "zdrowego rozsądku" ten przystanek wydaje się zbędny, ale w praktyce jest niezbędny. Więcej: przez ostatnie lata to "Łódzką" można było uznać za niepotrzebną mieszkańcom, korzystali z niej głównie pacjenci przychodni. Dopiero po ukończeniu osiedla deweloperskiego przy Łódzkiej ten przystanek może się zapełnić ludźmi. Stąd wniosek, że żadnego przystanku nie powinno się usuwać.

Awatar użytkownika
Mateusz Stacherczak
Członek CKMKM
Posty: 3702
Rejestracja: 25 maja 2009, 13:18
Lokalizacja: Najjaśniejsza Rzeczpospolita Polska
Kontaktowanie:
Status: Offline

Koncepcje rozbudowy sieci

Postautor: Mateusz Stacherczak » 16 marca 2013, 22:28

Michał Grzegorczyk pisze:Mateusz: A czy mieszkasz w okolicy?

Pytanie uważam za retoryczne :P
Bo ja mieszkam i wiem, czego potrzebują "tutejsi".

Okej.
Michał Grzegorczyk pisze:Dlatego pytam czy jego poglądy wynikają z doświadczenia czy z "bo tak mi się wydaje". Mnie też wielokrotnie zwracano uwagę, że w przypadku niektórych dzielnic czy miast moja wiedza oparta o mapę jest niewystarczająca. Tu jest podobnie.

Poglądy wynikają z autopsji i śledzenia podobnych rozwiązań w innych miastach. Dla mnie tramwaj to najszybszy środek transportu miejskiego. A przystanki co chwilę niszczą jego ideę. Dla tramwaju przystanek powinien być co 450 - 500 metrów, a w centrum/śródmieściu miasta zmniejszyć odległość o około 20%.
Może z mapy i "zdrowego rozsądku" ten przystanek wydaje się zbędny, ale w praktyce jest niezbędny. Więcej: przez ostatnie lata to "Łódzką" można było uznać za niepotrzebną mieszkańcom, korzystali z niej głównie pacjenci przychodni. Dopiero po ukończeniu osiedla deweloperskiego przy Łódzkiej ten przystanek może się zapełnić ludźmi. Stąd wniosek, że żadnego przystanku nie powinno się usuwać.

Usuwać, czy nie usuwać? Tramwaj to środek, który jest najważniejszy i który "zgarnia" pasażerów z największych generatorów ruchu. Tylko i wyłącznie! Przystanki co chwile dla tramwaju to profanacja! Z resztą dla autobusów też!

Awatar użytkownika
Michał Grzegorczyk
Posty: 8349
Rejestracja: 05 stycznia 2010, 23:21
Lokalizacja: Częstochowa
Status: Offline

Koncepcje rozbudowy sieci

Postautor: Michał Grzegorczyk » 16 marca 2013, 22:51

Nie będziemy budować tramwaju na zasadzie sztuki dla sztuki, przystanki muszą być w miejscach, które są wygodne dla ludzi. Sztywne wyznaczanie przystanków od linijki co x metrów jest idiotyczne. Jeśli ci się ten przystanek nie podoba, to proszę idź do ludzi i namawiaj ich do zamiany obecnego stanu na taki jak proponujesz. Wielkiego sukcesu nie wróżę... Widziałem reakcje we własnym domu na moją uwagę, że rozważa się likwidację tego przystanku. W odpowiedzi usłyszałem "to niech sobie wsadzą ten tramwaj i zostawią autobusy". Komunikacja ma być przyjazna ludziom, a te dodatkowe 60 sekund jazdy ludzi z okolic samego szpitala nie zabije, a ludzi z głównej części osiedla może zniechęcić do komunikacji w ogóle.

Awatar użytkownika
Janusz Karlikowski
Posty: 16127
Rejestracja: 15 lutego 2008, 08:59
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

Koncepcje rozbudowy sieci

Postautor: Janusz Karlikowski » 17 marca 2013, 08:44

Wczoraj spacerując Poleską wyszedłem na Okulickiego akurat koło McDonalda. Po drugiej stronie ulicy miałem przystanek PARKITKA-OSIEDLE. Do pasów jest stąd strasznie daleko i do jednych i do drugich. Uważam, że musi tu być przejście i przystanek tramwajowy. Zresztą zauważyłem, że przystanek ten cieszy się większą popularnością jak ten na górce.

Awatar użytkownika
Tomasz Dudek
Posty: 66
Rejestracja: 14 marca 2012, 12:12
Lokalizacja: Częstochowa/Kraków
Status: Offline

Koncepcje rozbudowy sieci

Postautor: Tomasz Dudek » 17 marca 2013, 09:54

Według mnie koncepcja numer 5 jest najciekawsza (oczywiście zakładając że torowisko będzie trawiaste :) ) - należało by tylko rozważyć utworzenie dodatkowego przystanku nieco za lukoilem :)

Awatar użytkownika
Michał Grzegorczyk
Posty: 8349
Rejestracja: 05 stycznia 2010, 23:21
Lokalizacja: Częstochowa
Status: Offline

Koncepcje rozbudowy sieci

Postautor: Michał Grzegorczyk » 17 marca 2013, 11:15

Widzę, że inni potwierdzają moje obserwacje ;)

Awatar użytkownika
Michał Grzegorczyk
Posty: 8349
Rejestracja: 05 stycznia 2010, 23:21
Lokalizacja: Częstochowa
Status: Offline

Koncepcje rozbudowy sieci

Postautor: Michał Grzegorczyk » 20 marca 2013, 20:04

Czyli podsumowując moje zdanie: Torowisko na środku ulicy plus przystanek w połowie osiedla (Parkitka-osiedle). Torowisko trawiaste na całej Okulickiego, z wyjątkiem wybrukowanych przystanków, które będą obsługiwać także autobusy :) Kto się podpisze pod tym? ;)

Łukasz Najman
Posty: 2051
Rejestracja: 27 grudnia 2009, 19:15
Lokalizacja: Częstochowa/Błeszno
Kontaktowanie:
Status: Offline

Koncepcje rozbudowy sieci

Postautor: Łukasz Najman » 20 marca 2013, 21:05

Jeśli mieszkańcy wolą tramwaj na środku jezdni niż na poboczu, nie mam nic przeciwko. Mnie, jako mieszkańcowi Błeszna, nie zależy czy tramwaj zatrzyma się pomiędzy Łódzką, a Nowobialską czy też nie.

Awatar użytkownika
Michał Grzegorczyk
Posty: 8349
Rejestracja: 05 stycznia 2010, 23:21
Lokalizacja: Częstochowa
Status: Offline

Koncepcje rozbudowy sieci

Postautor: Michał Grzegorczyk » 20 marca 2013, 21:39

Pytam, bo może objawią się jacyś inni mieszkańcy Parkitki... ;)

Jakub Blukacz
Posty: 313
Rejestracja: 14 października 2012, 10:49
Lokalizacja: Częstochowa
Status: Offline

Koncepcje rozbudowy sieci

Postautor: Jakub Blukacz » 20 marca 2013, 21:53

Nie jestem mieszkańcem Parkitki, ale często tam bywam. Według mnie budowanie torowiska na chodniku jest bezsensowne i niewygodne dla mieszkańców, ponieważ wyeliminowało by to chodzenie pieszych wzdłuż jezdni. Jestem za propozycją Michała.

Awatar użytkownika
Tomasz Rorat
Członek CKMKM
Posty: 6656
Rejestracja: 11 lipca 2011, 13:12
Lokalizacja: Częstochowa
Status: Offline

Koncepcje rozbudowy sieci

Postautor: Tomasz Rorat » 21 marca 2013, 07:17

Michał Grzegorczyk pisze:Pytam, bo może objawią się jacyś inni mieszkańcy Parkitki... ;)


Ale pamiętaj tramwaj nie jest tylko dla mieszkańców Parkitki !! ale też dla Północy, Błeszna , Kawodzy itd. oni też będą podróżować ta linią.

Tomasz Haladyj
Członek CKMKM
Posty: 1402
Rejestracja: 20 lutego 2008, 09:16
Status: Offline

Koncepcje rozbudowy sieci

Postautor: Tomasz Haladyj » 21 marca 2013, 10:48

CKMKM przekazało MZDiT ''propozycje do założeń projektowych'' linii na Parkitkę. W sprawie ul. Okulickiego znalazły się tam dwie kwestie, na które MZDiT powinno zwrócić szczególną uwagę:
- prowadzić tramwaj środkiem czy bokiem
- zachować bądź nie przystanek ''pośredni'', tzn. miedzy Nowobialską a Łódzką. Jesli zachowa - to przystanki musz być oczywiście w obie strony.

W przesłanym MZDiT opracowaniu znalazło się m.in. takie zdanie:
Trudno by też było uzasadniać budowę linii tramwajowej chęcią usprawnienia dojazdu do centrum, likwidując zarazem najwygodniejszy przystanek. Jest on bowiem optymalnie zlokalizowany do obsługi osiedla po południowej stronie ul. Okulickiego
I dalej:
Utrzymanie przystanku pośredniego między ul. Łódzką a Nowobialską jest łatwiejsze przy prowadzeniu torowiska południowym poboczem ulicy ze względu na bezpośredni dostęp do osiedla. Trzeba jednak pamiętać, iż również po północnej stronie ul. Okulickiego planowana jest zabudowa usługowa i mieszkalna, która także musiałaby mieć dostęp do przystanku - stąd potrzeba wyznaczenia przejścia dla pieszych.
Wydaje się przy tym, że dodatkowe przejście pomiędzy ul. Łódzką a Nowobialską będzie i tak niezbędne (niezależnie od istnienia bądź nie przystanku) z punktu widzenia społecznego i urbanistycznego: zabudowa po obu stronach ul. Okulickiego musi być ze sobą zintegrowana, tymczasem dystans miedzy istniejącymi przejściami przy Łódzkiej i Nowobialską jest zbyt duży jak na warunki miejskie, bo wynosi 500 m. Jest dużo większa niż przejścia np. na ul. Szajnowicza-Iwanowa, w al. Armii Krajowej (przejścia między przystankami ?Hala Polonia? i ?PCK? oraz ?Politechnika? i ?Al. Jana Pawła II?).

Awatar użytkownika
Michał Grzegorczyk
Posty: 8349
Rejestracja: 05 stycznia 2010, 23:21
Lokalizacja: Częstochowa
Status: Offline

Koncepcje rozbudowy sieci

Postautor: Michał Grzegorczyk » 21 marca 2013, 12:30

I świetnie :) Aby tylko pamiętali o trawiastym torowisku i zabrukowaniu wspólnych przystanków A+T.

Tomasz Haladyj
Członek CKMKM
Posty: 1402
Rejestracja: 20 lutego 2008, 09:16
Status: Offline

Koncepcje rozbudowy sieci

Postautor: Tomasz Haladyj » 21 marca 2013, 13:01

To są nasze postulaty - ale czy wszystkie będą spełnione? Mamy taką nadzieję, będziemy naciskać. Zależy nam przecież na nowoczesnym projekcie a nie archaicznym.

Oczywiście postulat trawiastego torowiska jest, także pasy autobusowo-tramwajowe na Dekabrystów (lub w JP2 - w zależności od wyboru wariantu). Oraz o konieczności kształtowania ulic dróg nie jako autostrad ale jako ulic miejskich (wysadzanie szpalerami drzew itd.). Priorytet bezwzględny dla tramwajów naturalnie, dwustronne djcie do peronów gdy są zlokalizowane naprzeciw siebie - by nie było takiego kuriozum jak zrobili najpierw na nowym przystanku Estakada. itd.

PS Opracowanie (Propozycje do założeń projektowych) jest zbyt duże (4MB), by je wrzucić na forum... :(

Awatar użytkownika
Michał Grzegorczyk
Posty: 8349
Rejestracja: 05 stycznia 2010, 23:21
Lokalizacja: Częstochowa
Status: Offline

Koncepcje rozbudowy sieci

Postautor: Michał Grzegorczyk » 21 marca 2013, 21:44

Czy dobrze przeczytałem, że rozważa się jeszcze wariant przez JP2? ;)

Można prosić na maila? Podałbym adres :)

Awatar użytkownika
Piotr Radoliński
Członek CKMKM
Posty: 21139
Rejestracja: 21 kwietnia 2010, 19:25
Lokalizacja: CZĘSTOCHOWA
Status: Offline

Koncepcje rozbudowy sieci

Postautor: Piotr Radoliński » 21 marca 2013, 21:55

...w al. Jana Pawła II - środkiem "biegnie" sporych rozmiarów kolektor/kanał deszczowy - tak więc puszczenie linii tramwajowej wykluczone jest w tym miejscu. No chyba, że... ! Natomiast rozważana może być opcja prawej i lewej skrajni jezdni. Może łącznie z "buspasem".

Awatar użytkownika
Michał Grzegorczyk
Posty: 8349
Rejestracja: 05 stycznia 2010, 23:21
Lokalizacja: Częstochowa
Status: Offline

Koncepcje rozbudowy sieci

Postautor: Michał Grzegorczyk » 21 marca 2013, 21:59

To by było świetne rozwiązanie. Z jednej strony tramwaj dla Parkitki, z drugie znaczne podniesienie jakości obsługi Grabówki, Lisińca itp. :)

Awatar użytkownika
Dominik Wójcik
Posty: 7644
Rejestracja: 15 lutego 2008, 13:01
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

Koncepcje rozbudowy sieci

Postautor: Dominik Wójcik » 22 marca 2013, 00:20

I dublowanie kosztów obsługi Tysiąclecia i Parkitki - zostają autobusy na Dekabrystów

Awatar użytkownika
Piotr Radoliński
Członek CKMKM
Posty: 21139
Rejestracja: 21 kwietnia 2010, 19:25
Lokalizacja: CZĘSTOCHOWA
Status: Offline

Koncepcje rozbudowy sieci

Postautor: Piotr Radoliński » 22 marca 2013, 09:03

...acha - dodam, że ja jestem zwolennikiem tramwaju przez ul. Dekabrystów - jazda przez al. Jana Pawła II to bezsens. Trzeba szukać większych "potoków ludzkich" !

Awatar użytkownika
Szymon Kryczka
Członek CKMKM
Posty: 4766
Rejestracja: 20 marca 2010, 11:53
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

Koncepcje rozbudowy sieci

Postautor: Szymon Kryczka » 22 marca 2013, 09:17

Jak nic Piotr ma rację!

Tomasz Haladyj
Członek CKMKM
Posty: 1402
Rejestracja: 20 lutego 2008, 09:16
Status: Offline

Koncepcje rozbudowy sieci

Postautor: Tomasz Haladyj » 22 marca 2013, 09:52

To jeszcze raz, po kolei.

Przygotowaliśmy opracowanie, analizując poszczególne warianty:
- Dekabrystów
- JP2
- Skrzyneckiego
- Obr. Westerplatte.
Czyli wszystkie, które kiedykolwiek pojawiały się w materiałach planistycznych Urzędu Miasta bądź wniosków składanych przez stowarzyszenia (w tym nasze).
Dwa ostatnie pomysły zostały zjechane, jako wyrzucanie pieniędzy w błoto. Z dwóch pierwszych, rzeczywiście godnych analizy - czyli Dekabrystów i JP2 - jednoznacznie rekomendowaliśmy Dekabrystów. Z wieloma argumentami, w tym wymienianymi w tej dyskusji.

Kolejne opracowanie to ?Propozycje do założeń projektowych?. Obejmują one oba warianty, czyli Dekabrystów i JP2. Dlaczego oba? Po pierwsze, żeby zaprojektowali lepiej niż TnB. Po drugie, te założenia projektowe mają wpływ na... decyzję o wyboru wariantu a wiemy, że JP2 bardziej podoba się MZDiT.

Jeśli więc piszemy, że bezwzględnie i kategorycznie szpaler drzew miedzy jezdniami JP2 musi być zachowany, że jedynym możliwym wariantem dla tej ulicy jest przeznaczenie jednego z trzech pasów (do wyboru: wewnętrzne lub zewnętrzne) na PAT czyli pas autobusowo-tramwajowy - to ma to wpływ na podjęcie decyzji. Chodzi o uniknięcie sytuacji, że powiedzą: no to wyszło nam z naszej analizy, że zrobimy JP2 a jak dojdzie do projektowania to zrobią taką rozpierduchę, że otrzymamy betonową autostradę w centrum miasta. A gdy zapytamy dlaczego tak, to powiedzą: nie ma wyjścia, analiza wykazała, że JP2 ma być.

Awatar użytkownika
Janusz Karlikowski
Posty: 16127
Rejestracja: 15 lutego 2008, 08:59
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

Koncepcje rozbudowy sieci

Postautor: Janusz Karlikowski » 22 marca 2013, 10:19

Zbyt wiele razy jadąc autobusem mijałem puste przystanki "po drodze 10" by choćby w jednym calu poprzeć budowę przez JP2. To jest bezsens.
Wiele razy pytałem też we Wrocławiu dlaczego tramwaj na Kozanów nie jedzie od Mostów Mieszczańskich gdzie zaczęto już - w pewnym sensie - ten pomysł budując odnogi. Uzyskałem odpowiedź, że "miasto wolało od Legnickiej". To taka sama głupota jak u nas TnP przez JP2. Pojedzie JP2, a na Tysiącleciu tramwaj co ile ?? Czy niezbyt wyraźnie podkreślona została rola obsługi miasteczka studenckiego i uczelni ?? Chyba, że chcemy takiej frekwencji jak na 3 teraz od Wrzosowiaka na Stary Raków...

Tomasz Haladyj
Członek CKMKM
Posty: 1402
Rejestracja: 20 lutego 2008, 09:16
Status: Offline

Koncepcje rozbudowy sieci

Postautor: Tomasz Haladyj » 22 marca 2013, 10:36

Rola miasteczka akademickiego została mocno podkreślona. Wręcz piszemy o tramwaju dla zachodniego Tysiąclecia i Parkitki

Awatar użytkownika
Dominik Wójcik
Posty: 7644
Rejestracja: 15 lutego 2008, 13:01
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

Koncepcje rozbudowy sieci

Postautor: Dominik Wójcik » 22 marca 2013, 12:39

Problem polega na tym, że czerwony magistrat szybko nauczył się, że przy budowie tramwaju - casus TnB - można kompleksowo wyremontować ulicę i to, co przylega. A JPII trochę im ciąży i nie mają jej za co wyremontować. Chcą ku temu wykorzystać tramwaj

Awatar użytkownika
Michał Grzegorczyk
Posty: 8349
Rejestracja: 05 stycznia 2010, 23:21
Lokalizacja: Częstochowa
Status: Offline

Koncepcje rozbudowy sieci

Postautor: Michał Grzegorczyk » 22 marca 2013, 13:50

To niech zrobią dwie linie, albo i trzy. <sarkazm>

Piotr Skorupa
Posty: 572
Rejestracja: 18 czerwca 2012, 20:17
Status: Offline

Koncepcje rozbudowy sieci

Postautor: Piotr Skorupa » 09 kwietnia 2013, 23:51

Czy w przypadku gdyby linia miała być skierowana Al. JP II ( i budowano by infrastrukturę , jezdnie, słowem wszystko co wokół tak jak na TnB ) to czy możliwym byłoby zachować obecne latarnie przy Jana Pawła lub podczepić do nich sieć trakcyjną ? (Rozumiem, że torowisko biegłoby środkiem)

Awatar użytkownika
Wojciech Liberda
Członek CKMKM
Posty: 3779
Rejestracja: 17 lutego 2008, 21:10
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

Koncepcje rozbudowy sieci

Postautor: Wojciech Liberda » 10 kwietnia 2013, 02:32

Piotr Skorupa pisze:Czy w przypadku gdyby linia miała być skierowana Al. JP II ( i budowano by infrastrukturę , jezdnie, słowem wszystko co wokół tak jak na TnB ) to czy możliwym byłoby zachować obecne latarnie przy Jana Pawła lub podczepić do nich sieć trakcyjną ? (Rozumiem, że torowisko biegłoby środkiem)


Nie będzie przez Jana Pawła bo ma być przez Dekabrystów... nie nie wolno przyczepiać do latarni... z prostej przyczyny... nie spełniają wymagań...

Awatar użytkownika
Michał Grzegorczyk
Posty: 8349
Rejestracja: 05 stycznia 2010, 23:21
Lokalizacja: Częstochowa
Status: Offline

Koncepcje rozbudowy sieci

Postautor: Michał Grzegorczyk » 10 kwietnia 2013, 10:42

Dominik mówił, że starają się przekonać do Dekabrystów, ale jeśli się nie uda będą starać się o torowisko po bokach ulicy z zachowaniem drzew. Nie pamiętam jak wyglądają latarnie, ale jeśli o wygląd ci chodzi, to można kazać założyć taki sam model.

Awatar użytkownika
Wojciech Liberda
Członek CKMKM
Posty: 3779
Rejestracja: 17 lutego 2008, 21:10
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

Koncepcje rozbudowy sieci

Postautor: Wojciech Liberda » 10 kwietnia 2013, 18:15

Michał Grzegorczyk pisze:Dominik mówił, że starają się przekonać do Dekabrystów, ale jeśli się nie uda będą starać się o torowisko po bokach ulicy z zachowaniem drzew. Nie pamiętam jak wyglądają latarnie, ale jeśli o wygląd ci chodzi, to można kazać założyć taki sam model.


Sieć jest ciężka, więc muszą być słupy o odpowiedniej nośności, ale możesz na nich zamontować lampy tak jak na Orkana!

Awatar użytkownika
Piotr Radoliński
Członek CKMKM
Posty: 21139
Rejestracja: 21 kwietnia 2010, 19:25
Lokalizacja: CZĘSTOCHOWA
Status: Offline

Koncepcje rozbudowy sieci

Postautor: Piotr Radoliński » 10 kwietnia 2013, 18:22

...podpowiem tylko, że słupy trakcyjne na "TnB" zostały zaprojektowane z" baaaardzo dużym zapasem siły" - mogły być "delikatniejsze". Poza tym fundamenty pod nie i zbrojenie zostało wykonane tak, że wybuch nuklearny nie powinien naruszyć konstrukcji. :P

Awatar użytkownika
Michał Grzegorczyk
Posty: 8349
Rejestracja: 05 stycznia 2010, 23:21
Lokalizacja: Częstochowa
Status: Offline

Koncepcje rozbudowy sieci

Postautor: Michał Grzegorczyk » 10 kwietnia 2013, 18:28

Jeśli w zamian przez sto lat nie trzeba będzie wymieniać słupów to ja jak najbardziej popieram ten kierunek :P

Piotr Skorupa
Posty: 572
Rejestracja: 18 czerwca 2012, 20:17
Status: Offline

Koncepcje rozbudowy sieci

Postautor: Piotr Skorupa » 11 kwietnia 2013, 00:18

Mi chodzi o połączenie funkcjonalności takich słupów z niepowtarzalną estetyką lub przynajmniej estetyką. Pytam o Jana Pawła bo latarnie przy tej Alei to jedna z niewielu ciekawych rzeczy w tej części miasta, specjalnie dla niej zaprojektowane zresztą. O takie rzeczy należy dbać powiedzmy sobie jasno dopóki chcemy żyć w miastach ogarniętych i ładnych.

Awatar użytkownika
Michał Grzegorczyk
Posty: 8349
Rejestracja: 05 stycznia 2010, 23:21
Lokalizacja: Częstochowa
Status: Offline

Koncepcje rozbudowy sieci

Postautor: Michał Grzegorczyk » 03 czerwca 2013, 14:04

Koszyce - zapomniane dziedzictwo - jeśli ktoś zainteresowany zabytakmi Słowacji to polecam, ale przede wszystkim jest to artykuł o ćwierćmilionowym mieście przemysłowym, które stawia na sztukę, kulturę itp. A na głównej ulicy starego miasta (deptaku) ma torowisko tramwajowe ;) (o, tu je widać :D )

Awatar użytkownika
Janusz Karlikowski
Posty: 16127
Rejestracja: 15 lutego 2008, 08:59
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

Koncepcje rozbudowy sieci

Postautor: Janusz Karlikowski » 03 czerwca 2013, 14:59

Tylko coś trakcji nie widać. Bywałem w Koszycach pod koniec lat 90-ych. Żadnego tramwaju na tej ulicy nie widziałem. Zaraz zresztą sprawdzę czy na zdjęciach jest to torowisko ;)

Awatar użytkownika
Michał Grzegorczyk
Posty: 8349
Rejestracja: 05 stycznia 2010, 23:21
Lokalizacja: Częstochowa
Status: Offline

Koncepcje rozbudowy sieci

Postautor: Michał Grzegorczyk » 03 czerwca 2013, 15:03

O faktycznie, spalinowego raczej nie mają... Dobrze, że zauważyłeś.


Wróć do „tramwaj - Koncepcja 3+ 2+ 1+”



Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości