Analiza koncepcji przez czytelnika "RK"

Dyskusje nt. rozbudowy częstochowskiej sieci tramwajowej w dzielnicach 1000-lecie i Częstochówka-Parkitka, Północ oraz zamknięciu wielkiej pętli rakowskiej
Awatar użytkownika
Dominik Wójcik
Posty: 7644
Rejestracja: 15 lutego 2008, 13:01
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

Analiza koncepcji przez czytelnika "RK"

Postautor: Dominik Wójcik » 29 lipca 2012, 21:02

Eurotram pisze:Po pierwsze,to potwierdziły się moje przypuszczenia że jedną z głównych inspiracji był Graz; rodzi to jednocześnie korzyści,ale i pewne pułapki,o których nalezy pamiętać.
No to może do rzeczy.Najpierw część ogólna:
- lepiej nie zaczynać porównania pojemności autobusu i tramwaju "z grubej rury" (czyli 1 tramwaj to 50 samochodów),bo można nadziać się na mocną kontrę pt "a ile siedzeń?"; może to efekt wizyt na sieciach zagranicznych,gdzie inaczej podchodzi się do problemu miejsc stojących (Szwajcaria,Szwecja),ale tu trzeba uważać.Wiem,że w większości jedzie tylko kierowca,ale jeśli nie tylko,to reszta też siedzi;a w 30-metrowym tramwaju będzie góra 60 siedzeń...;
- wydzielone torowisko miażdży istotnie zakorkowaną ulicę pod warunkiem PRIORYTETU dla tramwajów na skrzyżowaniach,o czym autorzy na pewno wiedzą,chociaż szkoda że tego w prezentacji nie zaakcentowali (a powinni i to kilka razy).
- głowny ciąg istotnie ma zapas (wystarczy porównać np. z Al.Zwycięstwa w Gdańsku); jednak ja bym przy okazji pobudował tam kilka przejść międzytorowych,bo w obecnym stanie jak się tam coś spieprzy,to cała sieć stoi;
- "nowe tramwaje i tak trzeba kupić"... owszem,może przy okazji uda się i prędkość handlową poprawić?Byłoby wtedy mniej potrzebnych wagonów ;)
- "trasa możliwie prosta,bez kluczenia i jazdy naokoło"... dobre!Wjazdy kieszeniowe są dobre jedynie wieczorem (autorzy Graz przestudiowali na pewno od deski do deski,to wiedzą);

No to teraz do poszczególnych linii:
1. 3+
- szpital wojewódzki jako cel to dobry pomysł,reszta przystanków też całkiem całkiem...;
- zanim powstanie kolejne wbdowane w jezdnię torowisko,to najpierw sprawdźmy jak kierowcy będą respektować to na Orkana; czasu na obserwacje pewnie trochę będzie,a może trzeba będzie wymyślić bardziej restrykyjne dla kierowców rozwiązanie...;
- skrzyżowanie Okulickiego i Szajnowicza-Iwanowa - tam musi być priorytet dla tramwaju!
- wersja "dzrwi w drzwi" pod szpitalem jest chyba najlepsza i tam nie ma chyba co skąpić,bo róznica niewielka,a można głupio skopać...
- dobry pomysł z hubem mikrobusowym pod szpitalem;
- rozjazdy od północy to i tak warto zrobić na sytuacje awaryjne,ale obsługa 4-ki to chyba solówką i w dość rzadkim jak na Częstochowę takcie (może co 20 minut?).

2. 2+
- kolejne tory wbudowane w jezdnię; tam naprawdę jest taki mały ruch,nic nie zatarasuje?Trochę ryzykowne,a przykłady z Francji... na tych liniach akurat nie ma wielkiego natężenia ani wielkiego ruchu obok...
- przeplot na linię o takcie 10 minut w szczycie powinien styknąć,ale to jest jakieś wąskie gardło...
- przejście z 2 na 3 bez wysadzania pasażerów i na odwrót... wolnego!Częstochowa to nie Halberstadt,a te linie są ździebko dłuższe od 1 i 2 w niemieckim miasteczku!Tu chyba autorzy się lekko zagalopowali ;)

Co do 1+ to najciężej mi sie wypowiadać,więc ten fragment zostawię. Ale ogólnie bardzo fajne opracowanie i nie dziwię się,że miasto to wstępnie kupiło :)


Źródło: http://www.rynek-kolejowy.pl/34358/Czes ... 1+2+3+.htm

Awatar użytkownika
Michał Grzegorczyk
Posty: 8349
Rejestracja: 05 stycznia 2010, 23:21
Lokalizacja: Częstochowa
Status: Offline

Analiza koncepcji przez czytelnika "RK"

Postautor: Michał Grzegorczyk » 03 sierpnia 2012, 18:54

Na Dekabrystów można zawsze zainwestować w wygrodzenie torowiska krawężnikami takimi samymi, jak te odgradzające chodnik od jezdni. Oczywiście tory i jezdnia na tym samym poziomie i między nimi krawężnik.

Możliwość zmiany toru to niezły pomysł. Dlaczego o tym nie pomyśleliśmy? Można zrobić takie na wysokości Alej, Sobieskiego i Bór na wypadek jakiejś awarii. Tramwajów dwukierunkowych nie mamy, więc o pętli w rejonie centrum dalej trzeba myśleć, ale do wyminięcia zepsutego składu akurat.

Przystanki 3+. Nie chcę każdego zdania kończyć jak Katon, ale uważam, że należy zachować przystanek Parkitka-Osiedle w połowie Okulickiego. Ludzie o niego kiedyś walczyli.


Wróć do „tramwaj - Koncepcja 3+ 2+ 1+”



Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość