Modelarstwo z czasów PRL-u i nie tylko...

Wszystko to, co nie mieści się gdzie indziej. Także tematy banalne.
Jarosław Jaros
Posty: 12
Rejestracja: 02 stycznia 2013, 22:31
Status: Offline

Modelarstwo z czasów PRL-u i nie tylko...

Postautor: Jarosław Jaros » 30 stycznia 2013, 23:51

Piotr Radoliński pisze: Jednak Jelcz już ich nie robił. Była tylko zwykła ramka na numer kierunkowy.

Do 1964 roku produkowane Jelcze posiadały z tyłu pojazdu tablice kierunkowe, identyczne jak czechosłowackie Skody-Karosy RTO.

Awatar użytkownika
Tomasz Rorat
Członek CKMKM
Posty: 7068
Rejestracja: 11 lipca 2011, 13:12
Lokalizacja: Częstochowa
Status: Offline

Modelarstwo z czasów PRL-u i nie tylko...

Postautor: Tomasz Rorat » 31 stycznia 2013, 13:53

[quote="Piotr Radoliński"]Vector Models to także takie modele (1:43)


Obrazek


Czy ten Ikarus istniał naprawdę czy to wyobraźnia modelarza ??

Awatar użytkownika
Wojciech Liberda
Członek CKMKM
Posty: 3817
Rejestracja: 17 lutego 2008, 21:10
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

Modelarstwo z czasów PRL-u i nie tylko...

Postautor: Wojciech Liberda » 31 stycznia 2013, 13:55

Tomasz Rorat pisze:
Piotr Radoliński pisze:Vector Models to także takie modele (1:43)


Obrazek


Czy ten Ikarus istniał naprawdę czy to wyobraźnia modelarza ??


Wyobraźnia :)

Awatar użytkownika
Piotr Radoliński
Członek CKMKM
Posty: 21436
Rejestracja: 21 kwietnia 2010, 19:25
Lokalizacja: CZĘSTOCHOWA
Status: Offline

Modelarstwo z czasów PRL-u i nie tylko...

Postautor: Piotr Radoliński » 31 stycznia 2013, 14:16

...z tym, że nie na pewno. To są modele FIRMOWE pojazdów ISTNIEJĄCYCH. To nic nie przeszkadza, że ten typ: 293.XX był tylko (20-metrowym) prototypem, których wyprodukowano tylko 3 sztuki.
Ikarus 293.01
Obrazek

Ikarus 293.02
Obrazek

Ikarus 293.03
Obrazek

Awatar użytkownika
Szymon Kryczka
Członek CKMKM
Posty: 4766
Rejestracja: 20 marca 2010, 11:53
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

Modelarstwo z czasów PRL-u i nie tylko...

Postautor: Szymon Kryczka » 31 stycznia 2013, 14:27

Jestem ciekaw jak takim kolosem się kierowało - pierwsza jazda musiała być niesamowitym przeżyciem dla kierowcy :)

Awatar użytkownika
Wojciech Liberda
Członek CKMKM
Posty: 3817
Rejestracja: 17 lutego 2008, 21:10
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

Modelarstwo z czasów PRL-u i nie tylko...

Postautor: Wojciech Liberda » 31 stycznia 2013, 14:32

Szymon Kryczka pisze:Jestem ciekaw jak takim kolosem się kierowało - pierwsza jazda musiała być niesamowitym przeżyciem dla kierowcy :)


Pytanie... jako to miało silnik, żeby uciągło aż dwie przyczepy... a w zimę to tego nie wiedzę... przynajmniej nie na nasze drogi... ale zawsze z tego można było zrobić 280 i 260 :)

Awatar użytkownika
Szymon Kryczka
Członek CKMKM
Posty: 4766
Rejestracja: 20 marca 2010, 11:53
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

Modelarstwo z czasów PRL-u i nie tylko...

Postautor: Szymon Kryczka » 31 stycznia 2013, 14:41

Jestem również ciekaw jakie wrażenia z jazdy miał pasażer stojący na końcu autobusu, może... "czy kierowca mnie jeszcze widzi?" :) Pewnie mogli na siebie spojrzeć "twarzą w twarz" na zakrętach w lewo :D

Awatar użytkownika
Dominik Wójcik
Posty: 7642
Rejestracja: 15 lutego 2008, 13:01
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

Modelarstwo z czasów PRL-u i nie tylko...

Postautor: Dominik Wójcik » 31 stycznia 2013, 16:57

Przecież VanHool takie produkuje i jeżdżą bez problemu. Kuoś kitdyś linkował film z YouTobe

Awatar użytkownika
Wojciech Liberda
Członek CKMKM
Posty: 3817
Rejestracja: 17 lutego 2008, 21:10
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

Modelarstwo z czasów PRL-u i nie tylko...

Postautor: Wojciech Liberda » 31 stycznia 2013, 17:15

Dominik Wójcik pisze:Przecież VanHool takie produkuje i jeżdżą bez problemu. Kuoś kitdyś linkował film z YouTobe


Van Hool jest trochę inny... a tu taki Ikarus...

Beniamin Wójcik
Posty: 1289
Rejestracja: 05 sierpnia 2011, 08:17
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

Modelarstwo z czasów PRL-u i nie tylko...

Postautor: Beniamin Wójcik » 31 stycznia 2013, 19:41

A propos modeli z PRL-u, a nawet bliskich Częstochowie; jakiś czas temu pokazywałem wiśniową Warszawę M-20, przerabianą na taksówkę MPK z lat 60. Dziś prezentuje uzyskany efekt dalszych prac. Szachownica w oryginale była żółto -szara (najprawdopodobniej), tu; biało - szara. Napisy uzyskane po kilku próbach za pomocą malowania pędzelkiem mniejszym niż 000 (dodam, że jego końcówka jest cieńsza niż szpic szpilki). Nie jestem zadowolony, ale jakkolwiek inny, lepszy efekt jest bardzo trudno uzyskać zważywszy, że w role nie wchodzą kali, których koszt byłby w tym przypadku za wysoki. Być może jeszcze je poprawię.
Do dalszych prac: ramki szyby przednie, tylnej i bocznych, deska rozdzielcza (pod kolor nadwozia), tablice rejestracyjne do poprawy, taksometr starego typu (lata 60) wewnątrz. A ponadto wycieraczki i lusterko zewnętrzne lewe.
Załączniki
DSCF7982.jpg
Warszawa M-20
DSCF7984.jpg

Awatar użytkownika
Piotr Radoliński
Członek CKMKM
Posty: 21436
Rejestracja: 21 kwietnia 2010, 19:25
Lokalizacja: CZĘSTOCHOWA
Status: Offline

Modelarstwo z czasów PRL-u i nie tylko...

Postautor: Piotr Radoliński » 31 stycznia 2013, 19:48

...cytując min. Zawodnego z "Czterdziestolatka": - Całkiem przyjemny...

Awatar użytkownika
Piotr Radoliński
Członek CKMKM
Posty: 21436
Rejestracja: 21 kwietnia 2010, 19:25
Lokalizacja: CZĘSTOCHOWA
Status: Offline

Modelarstwo z czasów PRL-u i nie tylko...

Postautor: Piotr Radoliński » 16 lutego 2013, 19:04

...nieoficjalnie ściągnięte z serwera DeA - nabliższy numer specjalny Kutowych Aut PRL-u a w nim...
Dostępny - być może - od 27 lutego 2013 r.

Obrazek

Awatar użytkownika
Tomasz Rorat
Członek CKMKM
Posty: 7068
Rejestracja: 11 lipca 2011, 13:12
Lokalizacja: Częstochowa
Status: Offline

Modelarstwo z czasów PRL-u i nie tylko...

Postautor: Tomasz Rorat » 17 lutego 2013, 00:04

Łał !! Piotrze czy takim powoziłeś ?? Co ja pytam na pewno, że TAK !!

Beniamin Wójcik
Posty: 1289
Rejestracja: 05 sierpnia 2011, 08:17
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

Modelarstwo z czasów PRL-u i nie tylko...

Postautor: Beniamin Wójcik » 17 lutego 2013, 02:10

Na pewnym forum modelarsko-motoryzacyjnym (a w gruncie rzeczy jest ich nie wiele), czytałem opinie na temat modelu. Nie sa one zbyt pochlebne z uwagi na koła zamontowane w tym modelu. Jakiś czas temu "zmodernizowano"model PF 125p, gdzie narzekano m.n. na koła. Być może ostatecznie także i tu zostaną one zmienione, ale pewności nie ma. Zastanawiające jest "cudowanie" wydawnictwa z modelami. Wystarczyyby dokładnie te same koła co w modelu Poloneza MR 89.

Awatar użytkownika
Piotr Radoliński
Członek CKMKM
Posty: 21436
Rejestracja: 21 kwietnia 2010, 19:25
Lokalizacja: CZĘSTOCHOWA
Status: Offline

Modelarstwo z czasów PRL-u i nie tylko...

Postautor: Piotr Radoliński » 17 lutego 2013, 09:18

@Tomasz: Tak, takim jeździłem...ale nie tylko. Udało mi się zrobić parę milionów (!) kilometrów.
@Beniamin: Dodakowe "błędy" w modelu - brak niebieskiego pasa na masce, tapicerka w sanitarkach (karetkach pogotowia) była jasnozielona (jasnoniebieska). Lampy błyskowe w modelu są nowego typu (LBX - elektroniczne) a powinny byc "kręciołki". Przydałby się też napis pod listwą ozdobną na drzwiach przednich np. Wojewódzka Kolumna Transportu Sanitarnego w..... (rejestracja w modelu wskazuje na Piotrków Tryb.

Awatar użytkownika
Tomasz Moszczyński
Posty: 802
Rejestracja: 16 maja 2009, 23:06
Lokalizacja: Czestochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

Modelarstwo z czasów PRL-u i nie tylko...

Postautor: Tomasz Moszczyński » 17 lutego 2013, 13:06

Piotr Radoliński pisze:...nieoficjalnie ściągnięte z serwera DeA - nabliższy numer specjalny Kutowych Aut PRL-u a w nim...
Dostępny - być może - od 27 lutego 2013 r.

Obrazek
Przypomniała mi się teraz baza WKTS w Częstochowie stare czasy i bardzo ładny model Fiata Kombii

Beniamin Wójcik
Posty: 1289
Rejestracja: 05 sierpnia 2011, 08:17
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

Modelarstwo z czasów PRL-u i nie tylko...

Postautor: Beniamin Wójcik » 17 lutego 2013, 15:55

Właściwie jest to już FSO 125P (1500). Znaczek firmowy "fso" ma za duży.. I te przetłoczenia na dachu karetki mnie zastanawiają... Wiem, że typowy Polski Fiat 125p kombi nie mia przetłoczeń.
Zastanawia mnie, czy deska rozdzielczą wraz z zestawem wskaźników została poprawiona, ponieważ w wydaniu specjalnym PF 125p MILICJA, model posiadał deskę z WŁOSKIEGO modelu FIAT 125, lub też z modelu 124, a takich w Polskim odpowiedniku NIGDY nie stosowano. Model polski 125p i model włoski 125 różniły się jak ogień i woda. Co ciekawe włoski Fiat 125 był wielokrotnie modyfikowany, a produkowany był jedynie kilka lat (lata 1967 - 1972). We Włoszech następca modelu 125 był model 132, znany dużo później jako "Argenta".

Awatar użytkownika
Piotr Radoliński
Członek CKMKM
Posty: 21436
Rejestracja: 21 kwietnia 2010, 19:25
Lokalizacja: CZĘSTOCHOWA
Status: Offline

Modelarstwo z czasów PRL-u i nie tylko...

Postautor: Piotr Radoliński » 17 lutego 2013, 17:22

...dachy w karetkach pogotowia (PF 125p, FSO 125p) miały przetłoczenia na dachu !

Obrazek

P.S. Co do zestawu wskaźników - niewielkie partie wersji eksportowej PF 125p miały montowane włoskie wskaźniki - okrągłe !!

Beniamin Wójcik
Posty: 1289
Rejestracja: 05 sierpnia 2011, 08:17
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

Modelarstwo z czasów PRL-u i nie tylko...

Postautor: Beniamin Wójcik » 17 lutego 2013, 18:47

Ostatni raz karetkę pogotowia w postaci PF Fiata 125p kombi widziałem może w połowie lat 90, więc nie pamiętałem, czy posiadały przetłoczenia. jak widać miały.
O zestawie włoskich wskaźników nie wspomina żadne źródło, nawet obszerne i dokładne, dotyczące modelu 125p, z którym miałem styczność.

Piotrze, Ty kiedyś wspominałem a propos KAPu o modelach specjalnych. wiesz może cokolwiek o następnym? Na pewnym forum modelarskim pewien użytkownik celowo podszył się za osobę poinformowana i podał fałszywe informacje dotyczące Poloneza Strato, ale ja wiedziałem, że to nie prawda, ponieważ ten model ma zbyt wiele szczegółów i byłby za trudny i za drogi do wykonania. Po prostu nie realny. Jednak była także mowa o dwóch typach pojazdów komunikacji bardzo dobrze znanych z polskich realiów:) No ale mnie pozostaje jedynie po cichu liczyć na którykolwiek z tych modeli.

Awatar użytkownika
Tomasz Rorat
Członek CKMKM
Posty: 7068
Rejestracja: 11 lipca 2011, 13:12
Lokalizacja: Częstochowa
Status: Offline

Modelarstwo z czasów PRL-u i nie tylko...

Postautor: Tomasz Rorat » 17 lutego 2013, 18:55

Okrągłe zegary w 125p pojawiły się w ostatnim roku produkcji ( nie pamiętam dokładnie czy to był rok 91, czy 90) wersjach osobowych.

Awatar użytkownika
Piotr Radoliński
Członek CKMKM
Posty: 21436
Rejestracja: 21 kwietnia 2010, 19:25
Lokalizacja: CZĘSTOCHOWA
Status: Offline

Modelarstwo z czasów PRL-u i nie tylko...

Postautor: Piotr Radoliński » 17 lutego 2013, 19:02

Tomasz Rorat pisze:Okrągłe zegary w 125p pojawiły się w ostatnim roku produkcji ( nie pamiętam dokładnie czy to był rok 91, czy 90) wersjach osobowych.
TOMKU ! Ale ja nie o tym typie zegarów piszę - te o których Ty piszesz były wkomponowane w starą deskę - był okrągły prędkościomierz i obrotomierz (wer. zubożona miła zaślepkę - nie było obrotomierza). O takie
Obrazek

Ja miałem na myśli "zegary" z włoskiego Fiata 125 (bardzo podobne do Fiata 128 i Zastawy 1100). Trochę bogatsze od tych poniżej.
ObrazekObrazek

BENIAMINIE ! W KAP-ie następny numer specjalny to prawdopodobnie Autosan H9-15. Przebąkiwano też o Sanie H01. Zobaczymy.

Awatar użytkownika
Tomasz Rorat
Członek CKMKM
Posty: 7068
Rejestracja: 11 lipca 2011, 13:12
Lokalizacja: Częstochowa
Status: Offline

Modelarstwo z czasów PRL-u i nie tylko...

Postautor: Tomasz Rorat » 17 lutego 2013, 19:05

Wiem że były okrągłe !! ale z czego nie wiedziałem.

Jasiek Mucha
Posty: 456
Rejestracja: 20 stycznia 2009, 19:13
Status: Offline

Modelarstwo z czasów PRL-u i nie tylko...

Postautor: Jasiek Mucha » 17 lutego 2013, 19:10

Te, o których mówisz, Tomek to z poloneza były. Te, o których mówi Piotr to wcześniejsza historia.

Awatar użytkownika
Piotr Radoliński
Członek CKMKM
Posty: 21436
Rejestracja: 21 kwietnia 2010, 19:25
Lokalizacja: CZĘSTOCHOWA
Status: Offline

Modelarstwo z czasów PRL-u i nie tylko...

Postautor: Piotr Radoliński » 17 lutego 2013, 19:13

Jasiek Mucha pisze:Te, o których mówisz, Tomek to z poloneza były. Te, o których mówi Piotr to wcześniejsza historia.
JASIEK ! :shock: Fiat 125p i FSO 125p nie miały zestawu wskaźników z Poloneza - nigdy !!

Beniamin Wójcik
Posty: 1289
Rejestracja: 05 sierpnia 2011, 08:17
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

Modelarstwo z czasów PRL-u i nie tylko...

Postautor: Beniamin Wójcik » 17 lutego 2013, 19:26

Włoski Fiat 125 posiadał taki zestaw wskaźników:
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/imag ... bixL9wDQUw

Polski Fiat 125p posiadał przez pierwszych kilka lat produkcji zestaw całą deskę rozdzielczą z modelu Fiat 1100/1300. W póżniejszych latach sukcesywnie zastępowana deską rozdzielczą produkcji polskiej z prędkościomierzem suwakowym, a w ostatnim roku produkcji w dwa, okrągłe małe wskaźniki. Oba typy wskaźników produkcji zakładów MERA.

Jasiek Mucha
Posty: 456
Rejestracja: 20 stycznia 2009, 19:13
Status: Offline

Modelarstwo z czasów PRL-u i nie tylko...

Postautor: Jasiek Mucha » 17 lutego 2013, 19:36

Racja, Piotr. Byłem święcie przekonany, że chociaż prędkościomierz miał zaczerpnięty, ale z carówki. Bo przejściówki jeszcze miały borewiczowskie. Teraz jednak widzę, że jest inaczej wyskalowany. A moja odpowiedź dotyczyła FSO 1500 z ostatków produkcji. Tego pod nazwą "fiat" to bym nigdy czymś takim nie sprofanował :P

Awatar użytkownika
Piotr Radoliński
Członek CKMKM
Posty: 21436
Rejestracja: 21 kwietnia 2010, 19:25
Lokalizacja: CZĘSTOCHOWA
Status: Offline

Modelarstwo z czasów PRL-u i nie tylko...

Postautor: Piotr Radoliński » 17 lutego 2013, 19:41

Beniaminie ! Może uda mi się odnależć jakąś fotkę PF 125p z "deską z okrągłymi zegarami" ! Muszę poszukać w piwnicy.

Beniamin Wójcik
Posty: 1289
Rejestracja: 05 sierpnia 2011, 08:17
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

Modelarstwo z czasów PRL-u i nie tylko...

Postautor: Beniamin Wójcik » 17 lutego 2013, 22:43

@Piotr; trzymam Cię za słowo ;)

@Jasiek Mucha: FSO 1500 (czyli PF 125P) nigdy nie miał wskaźników zaczerpniętych z Poloneza Caro, a Borewicz nie mia "przejściówek".
FSO 1500 (PF 125p) przestano produkować w roku 1991, natomiast Polonez Caro zadebiutował w 1992 lub 1993 roku i chyba jeszcze posiadał tą sama deskę co Polonez MR'89, który był bezpośrednim poprzednikiem Caro. I nawet MR '89 nie miał tych samych, ani nawet podobnych wskaźników co FSO 1500 (PF 125p).

Awatar użytkownika
Bartosz Kowalski
Członek CKMKM
Posty: 4265
Rejestracja: 15 lutego 2008, 10:14
Lokalizacja: Łódź
Kontaktowanie:
Status: Offline

Modelarstwo z czasów PRL-u i nie tylko...

Postautor: Bartosz Kowalski » 18 lutego 2013, 07:07

Dokładnie okrągłe zegary pojawiły się w polonezach od 1995 roku. Miałem kiedyś Poloneza Caro z 92 roku i miał kwadratowe zegary. Deska rozdzielcza gruntownie zmieniła się w Polonezie dopiero w momencie wejścia do FSO Daewoo, wcześniej dokonano tylko kosmetyki przeniesiono przyciski znajdujące obok lewarka skrzyni biegów w okolice kierownicy i pojawiły się na środku deski rozdzielczej dwa dodatkowe nawiewy powietrza. Nawiewy okrągłe zamienione na prostokątne, również wtedy wprowadzono okrągłe zegary zamist kwadratowych.

Awatar użytkownika
Piotr Radoliński
Członek CKMKM
Posty: 21436
Rejestracja: 21 kwietnia 2010, 19:25
Lokalizacja: CZĘSTOCHOWA
Status: Offline

Modelarstwo z czasów PRL-u i nie tylko...

Postautor: Piotr Radoliński » 21 lutego 2013, 15:13

Beniamin Wójcik pisze:Właściwie jest to już FSO 125P (1500). Znaczek firmowy "fso" ma za duży.. I te przetłoczenia na dachu karetki mnie zastanawiają... Wiem, że typowy Polski Fiat 125p kombi nie mia przetłoczeń.
...Beniaminie, co do przetłoczeń na dachu - wszystkie odmiany KOMBI posiadały je. Służyło to wzmocnieniu i usztywnieniu długiego dachu.


Obrazek

Beniamin Wójcik
Posty: 1289
Rejestracja: 05 sierpnia 2011, 08:17
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

Modelarstwo z czasów PRL-u i nie tylko...

Postautor: Beniamin Wójcik » 21 lutego 2013, 19:38

Jak już wiesz Piotrze minęło już kilkanaście lat od momentu, gdy ostatni raz widziałem Polskiego Fiata w wersji kombi. Więc nie pamiętam. Zapewne ta było;)

Natomiast samochód widoczny na fotografii powyżej jest chyba wersją eksportową, z uwagi na widoczne na reflektorach zamontowane wycieraczki, które w Polsce zdarzały się bardzo rzadko.
Pamiętam, gdy przed około 22 lata temu częstym zjawiskiem na ulicy był Wartburg 353 z... wycieraczkami reflektorów. i chyba jeszcze Polonezy w wersji "Lux" także posiadały, ale nie wszystkie ;)

Awatar użytkownika
Piotr Radoliński
Członek CKMKM
Posty: 21436
Rejestracja: 21 kwietnia 2010, 19:25
Lokalizacja: CZĘSTOCHOWA
Status: Offline

Modelarstwo z czasów PRL-u i nie tylko...

Postautor: Piotr Radoliński » 21 lutego 2013, 19:59

...Fiat z wycieraczkami reflektorów to wersja eksportowa do Finlandii.
Co do Polonezów z wycieraczkami reflektorów - podejrzewam, że też wersja fińska !

Beniamin Wójcik
Posty: 1289
Rejestracja: 05 sierpnia 2011, 08:17
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

Modelarstwo z czasów PRL-u i nie tylko...

Postautor: Beniamin Wójcik » 21 lutego 2013, 20:26

W kontekście modelarstwa; dziś odstępstwo od zagadnień komunikacyjnych dotyczących ściśle Częstochowy (bo w istocie Warszawa M-20 w wersji taksówki MPK ma ściśle nawiązywać do historii taboru).
Tymczasem pracuję nad innym modelem. Model jest od podstaw całkowicie autorski. Sylwetkę pojazdu wzorowałem natomiast na autobusie Skoda Karosa SM11, znanych z Czechosłowackich dróg (następnie Czeskich i Słowackich). Uważam model SM 11 za jeden z najładniejszych stylistycznie autobusów.
Model posiada kilka wad, których jednak nie ujawnię ;)
Pracy jest jeszcze mnóstwo.
Załączniki
DSCF8010.JPG
DSCF8011.JPG
DSCF8012.JPG

Awatar użytkownika
Piotr Radoliński
Członek CKMKM
Posty: 21436
Rejestracja: 21 kwietnia 2010, 19:25
Lokalizacja: CZĘSTOCHOWA
Status: Offline

Modelarstwo z czasów PRL-u i nie tylko...

Postautor: Piotr Radoliński » 21 lutego 2013, 22:04

:shock: wygląda super, jaka skala ? Czekam na produkt finalny, ale to chyba jeszcze trochę potrwa ! Podoba mi się ! :)

Awatar użytkownika
Szymon Kryczka
Członek CKMKM
Posty: 4766
Rejestracja: 20 marca 2010, 11:53
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

Modelarstwo z czasów PRL-u i nie tylko...

Postautor: Szymon Kryczka » 21 lutego 2013, 22:39

Beniamin z czego wykonujesz model? Co jest materiałem?

Awatar użytkownika
Dominik Wójcik
Posty: 7642
Rejestracja: 15 lutego 2008, 13:01
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

Modelarstwo z czasów PRL-u i nie tylko...

Postautor: Dominik Wójcik » 21 lutego 2013, 23:18

Papier 250g

Beniamin Wójcik
Posty: 1289
Rejestracja: 05 sierpnia 2011, 08:17
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

Modelarstwo z czasów PRL-u i nie tylko...

Postautor: Beniamin Wójcik » 21 lutego 2013, 23:22

Skala 1:43. W 1:87 model byłby za mały i nie satysfakcjonujący. Pewnych elementów w tej skali nie byłbym po prostu wykonać.
Po za tym chciałem, aby model wielkością i "epoką" pasował do modeli z serii KAP, które posiadam.
Model zacząłem około 1,5 roku temu. Pierwotnie co innego chciałem wykonać, ale spodobała mi się Karosa SM11. Nie używałem wówczas jeszcze utwardzonego polistyrenu (HIPSu), nie wiedząc nawet, ze jest dostępny w Częstochowie w sklepie modelarskim. Zamawiać tego tworzywa nie chciałem, bo w dalszej perspektywie kosztów... itd, byłoby to bez sensu. Model rozrysowałem i wyciąłem z Kartonu gramaturze 200 gram (gruby, gładki). Jest to optymalne tworzywo do wykonywania różnych modeli. Przynajmniej dla mnie. Można go łatwo utwardzić poprzez zastosowanie lakieru bezbarwnego lub kleju cyjano akrylowego (typu kropelka, super glue). Potem można go delikatnie szlifować. Więc daje duże możliwości.
W międzyczasie jednak zakupiłem HIPS o optymalnej (i jednocześnie uniwersalnej w moim zdaniu) grubości 0.75 mm. Z zastosowaniem tego tworzywa wykonuje niektóre elementy, np poprzeczki (żebra) dachu modelu.
Ponadto do oszklenia mam zamiar wykorzystać tworzywo przezroczyste stosowanie powszechnie jako okładki do bindowanych dokumentów.
W przypadku innych elementów (reflektory) wykorzystuje tu przezroczyste tworzywo w postaci okładki płyt CD. Formuje na gorące z zastosowaniem tłocznika;)

Awatar użytkownika
Szymon Kryczka
Członek CKMKM
Posty: 4766
Rejestracja: 20 marca 2010, 11:53
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

Modelarstwo z czasów PRL-u i nie tylko...

Postautor: Szymon Kryczka » 22 lutego 2013, 10:59

Podziwiam! Sam kiedyś sklejałem i malowałem modele - samolotów, ale ostatnio przechadzając się ul. Ogrodową, stwierdziłem, że sklep z dzieciństwa już nie istnieje. Lubiłem tam przebywać, było tam mnóstwo modeli i często spotykało się innych modelarzy, z którymi można było poruszyć każdy zagadkowy temat dla młodego modelarza :) Zazwyczaj kupowałem modele firmy Revell.

Beniaminie proszę napisz mi - nawet na PW - gdzie teraz mamy jakieś sklepy w Częstochowie.

Beniamin Wójcik
Posty: 1289
Rejestracja: 05 sierpnia 2011, 08:17
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

Modelarstwo z czasów PRL-u i nie tylko...

Postautor: Beniamin Wójcik » 22 lutego 2013, 14:58

Obecnie w Częstochowie mamy dwa sklepu modelarskie; jeden przy ulicy Worcella (około 100 metrów od linii tramwajowej), drugi w I Alei (Numer 1) w podwórzu. Na środku podwórka stoi budyneczek z dwoma lokalami; w jednym z nich jest sklep modelarski. Zazwyczaj stoi przy nim żółta Skoda Felicia ;)
Inne artykuły modelarskie ja osobiście kupuje w sklepie firmowym "Związku Polskich Artystów Plastyków" w III Alei (na przeciwko kurii). Kupiłem tam pędzelek nr. 2 (dość cienki) za 1,50 groszy. Co prawda jego trwałość nie jest duża, ale przy takiej cenie jak najbardziej się opłaca. Zapewne można także nabyć różne rodzaje farb, w tym mające zastosowanie także w modelarstwie, ale nie wiem - nie pytałem.

Awatar użytkownika
Piotr Radoliński
Członek CKMKM
Posty: 21436
Rejestracja: 21 kwietnia 2010, 19:25
Lokalizacja: CZĘSTOCHOWA
Status: Offline

Modelarstwo z czasów PRL-u i nie tylko...

Postautor: Piotr Radoliński » 26 lutego 2013, 19:52

....czy to będzie kolejny kandydat do wydania specjalnego KAP-u ? Zobaczymy.

Pierwszy przeciek...

Obrazek

Awatar użytkownika
Piotr Radoliński
Członek CKMKM
Posty: 21436
Rejestracja: 21 kwietnia 2010, 19:25
Lokalizacja: CZĘSTOCHOWA
Status: Offline

Modelarstwo z czasów PRL-u i nie tylko...

Postautor: Piotr Radoliński » 27 lutego 2013, 09:50

Zdjęcia bohatera dzisiejszego numeru specjalnego KAP-u.

FSO 125p sanitarka

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

...a tutaj wersja po zmianie felg.

Obrazek

Obrazek

Awatar użytkownika
Michał Grzegorczyk
Posty: 8349
Rejestracja: 05 stycznia 2010, 23:21
Lokalizacja: Częstochowa
Status: Offline

Modelarstwo z czasów PRL-u i nie tylko...

Postautor: Michał Grzegorczyk » 27 lutego 2013, 10:55

Napisali "FIAT 125p"... jaki błąd ;)

Awatar użytkownika
Piotr Radoliński
Członek CKMKM
Posty: 21436
Rejestracja: 21 kwietnia 2010, 19:25
Lokalizacja: CZĘSTOCHOWA
Status: Offline

Modelarstwo z czasów PRL-u i nie tylko...

Postautor: Piotr Radoliński » 27 lutego 2013, 13:25

...ale na okładce gazetki jest FSO 125p !!

Awatar użytkownika
Piotr Radoliński
Członek CKMKM
Posty: 21436
Rejestracja: 21 kwietnia 2010, 19:25
Lokalizacja: CZĘSTOCHOWA
Status: Offline

Modelarstwo z czasów PRL-u i nie tylko...

Postautor: Piotr Radoliński » 27 lutego 2013, 15:14

...i jeszcze wersja z felgami od PF 125p MR83 oraz porównanie z wersją milicyjną.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Beniamin Wójcik
Posty: 1289
Rejestracja: 05 sierpnia 2011, 08:17
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

Modelarstwo z czasów PRL-u i nie tylko...

Postautor: Beniamin Wójcik » 27 lutego 2013, 15:26

W kontekście modelu miałem cichą nadzieję, że koła zostaną zmienione, bo te (delikatnie mówiąc) ciekawe, ani realistyczne nie są.
Po zmianie wygląda tak, jak pamiętam :)

Chcę zauważyć, że przodu obu pojazdów mają znaczące różnice, co może świadczyć o różnych producentach (wytwórcach) modeli. Znacząco różnią się przody pojazdów, posiadają inne wymiary.

Awatar użytkownika
Piotr Radoliński
Członek CKMKM
Posty: 21436
Rejestracja: 21 kwietnia 2010, 19:25
Lokalizacja: CZĘSTOCHOWA
Status: Offline

Modelarstwo z czasów PRL-u i nie tylko...

Postautor: Piotr Radoliński » 27 lutego 2013, 16:18

:P
Załączniki
anigifkaretka.gif

Awatar użytkownika
Dominik Wójcik
Posty: 7642
Rejestracja: 15 lutego 2008, 13:01
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

Modelarstwo z czasów PRL-u i nie tylko...

Postautor: Dominik Wójcik » 27 lutego 2013, 16:55

Mogliby jeszcze wypuścić Fiaty 125p Milicji Obywatelskiej w malaturze sprzed 1978 r. z tym potężnym sprzętem nagłaśniającym na pałąku. Pięknie bujały się na zakrętach w scenach akcji choćby w serialu "07 Zgłoś się!"

Awatar użytkownika
Krzysztof Basiukiewicz
Członek CKMKM
Posty: 1044
Rejestracja: 04 maja 2008, 17:04
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

Modelarstwo z czasów PRL-u i nie tylko...

Postautor: Krzysztof Basiukiewicz » 27 lutego 2013, 16:57

Piotrze jestem pod wrażeniem modeli :) Przypomniały mi się czasy dzieciństwa kiedy na ulicach takie wozy były często widywane.

Awatar użytkownika
Tomasz Moszczyński
Posty: 802
Rejestracja: 16 maja 2009, 23:06
Lokalizacja: Czestochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

Modelarstwo z czasów PRL-u i nie tylko...

Postautor: Tomasz Moszczyński » 01 marca 2013, 11:42

woooow!!! świetne modele jejciu ja chce wrócić do czasów dzieciństwa-)) to jest naprawdę bardzo dobre podziwiam



Wróć do „Hyde Park i przedszkole”



Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość