Zmiany w komunikacji miejskiej - 2018 r.
-
- Członek CKMKM
- Posty: 380
- Rejestracja: 28 lutego 2011, 14:38
- Lokalizacja: Częstochowa
- Status: Offline
Zmiany w komunikacji miejskiej - 2018 r.
Już "w życiu", ale dla dokumentacji: MZDiT: Od 1 stycznia 2018 roku zmiany na liniach nr 1, 20, 24, 36 i 65
-
- Członek CKMKM
- Posty: 5383
- Rejestracja: 01 lutego 2011, 16:49
- Lokalizacja: Częstochowa
- Kontaktowanie:
- Status: Offline
Re: Zmiany w komunikacji miejskiej - 2018 r.
W rozkładach internetowych wyszczególniono rozkłady wysokopodłogowe przegubowe:
> Dni Robocze:
11 - 3 wysokie (2 całodzienne i dwa szczyty)
12/34 - 4 wysokie (jeden rozkład łączony 11-4+12-9)
15 - 1 wysoki (01)
16 - 1 wysoki (02)
17 - 1 wysoki (szczyt 05 i 08)
19 - 2 wysokie (04 i 05)
21 - 1 wysoki (01)
22 - 2 wysokie (02 i 05)
23 - 1 wysoki (02)
24 - 4 wysokie
25 - 1 wysoki (35/25-02)
> Sobotnie rozkłady jazdy
11 - 2 wysokie (2 całodzienne i dwa szczyty)
12/34 - 2 wysokie (jeden rozkład łączony 11-4+12-9)
17 - 1 wysoki (04)
21 - 1 wysoki (01)
23 - 1 wysoki (02)
24 - 3 wysokie
25 - 1 wysoki (35/25-02)
> Dni Robocze:
11 - 3 wysokie (2 całodzienne i dwa szczyty)
12/34 - 4 wysokie (jeden rozkład łączony 11-4+12-9)
15 - 1 wysoki (01)
16 - 1 wysoki (02)
17 - 1 wysoki (szczyt 05 i 08)
19 - 2 wysokie (04 i 05)
21 - 1 wysoki (01)
22 - 2 wysokie (02 i 05)
23 - 1 wysoki (02)
24 - 4 wysokie
25 - 1 wysoki (35/25-02)
> Sobotnie rozkłady jazdy
11 - 2 wysokie (2 całodzienne i dwa szczyty)
12/34 - 2 wysokie (jeden rozkład łączony 11-4+12-9)
17 - 1 wysoki (04)
21 - 1 wysoki (01)
23 - 1 wysoki (02)
24 - 3 wysokie
25 - 1 wysoki (35/25-02)
-
- Członek CKMKM
- Posty: 5383
- Rejestracja: 01 lutego 2011, 16:49
- Lokalizacja: Częstochowa
- Kontaktowanie:
- Status: Offline
Re: Zmiany w komunikacji miejskiej - 2018 r.
Poprawka: odnośnie 21,rozkład 02
-
- Posty: 375
- Rejestracja: 08 lipca 2015, 18:36
- Status: Offline
Re: Zmiany w komunikacji miejskiej - 2018 r.
Razem 17. Brakuje kilku. Czy Ikarusy 280 maja znow jakis wlascicieli, czy jezdza bezpanskie?
- Tomasz Stefaniak
- Posty: 300
- Rejestracja: 11 listopada 2008, 16:33
- Lokalizacja: Częstochowa
- Status: Offline
Re: Zmiany w komunikacji miejskiej - 2018 r.
Czyli mówiąc oficjalne cofnięcie się do standartu obsługi z przed kilku lat. Przystankowe rozkłady również powinny być zmienione. A swoją drogą jaka to ironia losu, że na liniach poidmiejskich wysyłany jest lepszy tabor niż na miasto.
- Piotr Radoliński
- Członek CKMKM
- Posty: 21384
- Rejestracja: 21 kwietnia 2010, 19:25
- Lokalizacja: CZĘSTOCHOWA
- Status: Offline
Re: Zmiany w komunikacji miejskiej - 2018 r.
...będą zmieniane - sukcesywnie, łącznie ze zmianami w komunikacji miejskiej od 1 lutego 208 roku. Do wymiany jest ok. 900 tabliczek przystankowych.Tomasz Stefaniak pisze:Przystankowe rozkłady również powinny być zmienione.
-
- Członek CKMKM
- Posty: 380
- Rejestracja: 28 lutego 2011, 14:38
- Lokalizacja: Częstochowa
- Status: Offline
Re: Zmiany w komunikacji miejskiej - 2018 r.
Tomasz Stefaniak pisze:A swoją drogą jaka to ironia losu, że na liniach poidmiejskich wysyłany jest lepszy tabor niż na miasto.
Spowodowane jest to tym, że linie podmiejskie mają mniejsze obłożenie niż linie tzw. "szkieletowe" (jak 11, 12, 22, 24, 34), które przewożą więcej pasażerów niż np. linia 68. Linie podmiejskie obsługiwane są jedynie solówkami. Z powodu iż tabor typu MAXI jest taki jaki jest stąd ta wysoka podłoga.
- Tomasz Stefaniak
- Posty: 300
- Rejestracja: 11 listopada 2008, 16:33
- Lokalizacja: Częstochowa
- Status: Offline
Re: Zmiany w komunikacji miejskiej - 2018 r.
To skoro wiadomo, że potrzeba jednak przegubów to po co się kupuje solówki?
Moim zdaniem Ikarusy jeżdżą nie dlatego, że na tych liniach jest jakieś szczególne obłożenie pasażerami, tylko z tej prostej przyczyny, że brakuje autobusów. Gdyby rzeczywiście docelowo miały by być wysyłane przeguby, to rozpisano by przetarg na tabor przegubowy. A przecież chcą skorzystać z zamówienia uzupełniającego na krótkie solarisy, tak mi się o uszy obiło.
Moim zdaniem Ikarusy jeżdżą nie dlatego, że na tych liniach jest jakieś szczególne obłożenie pasażerami, tylko z tej prostej przyczyny, że brakuje autobusów. Gdyby rzeczywiście docelowo miały by być wysyłane przeguby, to rozpisano by przetarg na tabor przegubowy. A przecież chcą skorzystać z zamówienia uzupełniającego na krótkie solarisy, tak mi się o uszy obiło.
- Sebastian Wróbel
- Posty: 4959
- Rejestracja: 10 lutego 2010, 13:16
- Lokalizacja: Częstochowa
- Status: Offline
Re: Zmiany w komunikacji miejskiej - 2018 r.
Tomasz Stefaniak pisze:Przystankowe rozkłady również powinny być zmienione. A swoją drogą jaka to ironia losu, że na liniach poidmiejskich wysyłany jest lepszy tabor niż na miasto.
Gmina płaci, gmina wymaga. Aby nie stracić klienteli, to trzeba było czymś udobruchać gminy. Tak więc jeździ tam lepszy, niskopodłogowy tabor. Era Ikarusów na 53 czy 68 się skończyła.
To skoro wiadomo, że potrzeba jednak przegubów to po co się kupuje solówki?
Wydaje mi się, że dla władz naszego miasta komunikacja miejska jest ością w gardle. Partia, która rządzi naszym miastem ma swoją określoną linię poglądów sprzyjającą ustrojowi "świetlanych czasów" przed 89. A wtedy budowało się szerokie i ogromne arterie drogowe zaś komunikację miejską mimo ogromnej popularności (no bo kogo było stać wtedy na samochód?) spychano na poboczny tor. Teraz mam wrażenie znowu cofamy się do tych "wspaniałych czasów" budowania szerokich arterii drogowych, dyskryminacji pieszych, rowerzystów czy pasażerów KM.
Wracając do meritum: pasażerowie są zniechęceni słabą ofertą komunikacyjną w postaci autobusów omijających kluczowe miejsca, archaicznym systemem taryfowym, istnieniem w dzisiejszych czasach wysokopodłogowych autobusów, słabą częstotliwością więc MZDiT zamiast zawalczyć o pasażera woli ich jeszcze bardziej zniechęcić poprzez rezygnację z taboru MAXI bo przecież "pasażerów coraz mniej i co mamy z tym fantem zrobić?"
-
- Członek CKMKM
- Posty: 380
- Rejestracja: 28 lutego 2011, 14:38
- Lokalizacja: Częstochowa
- Status: Offline
Re: Zmiany w komunikacji miejskiej - 2018 r.
Sebastian Wróbel pisze:Wracając do meritum: pasażerowie są zniechęceni słabą ofertą komunikacyjną w postaci autobusów omijających kluczowe miejsca, archaicznym systemem taryfowym, istnieniem w dzisiejszych czasach wysokopodłogowych autobusów, słabą częstotliwością więc MZDiT zamiast zawalczyć o pasażera woli ich jeszcze bardziej zniechęcić poprzez rezygnację z taboru MAXI bo przecież "pasażerów coraz mniej i co mamy z tym fantem zrobić?"
Pracujesz w MZDiT, że wiesz co woli MZDiT, z jakiego taboru rezygnuje i, że nie wie co zrobić z fantem malejacej ilości pasażerów?
Ja tylko przypomnę: MZDiT = organizator, MPK = operator.
-
- Posty: 473
- Rejestracja: 19 marca 2016, 13:34
- Status: Offline
Re: Zmiany w komunikacji miejskiej - 2018 r.
Radek Fijałkowski pisze:Sebastian Wróbel pisze:Wracając do meritum: pasażerowie są zniechęceni słabą ofertą komunikacyjną w postaci autobusów omijających kluczowe miejsca, archaicznym systemem taryfowym, istnieniem w dzisiejszych czasach wysokopodłogowych autobusów, słabą częstotliwością więc MZDiT zamiast zawalczyć o pasażera woli ich jeszcze bardziej zniechęcić poprzez rezygnację z taboru MAXI bo przecież "pasażerów coraz mniej i co mamy z tym fantem zrobić?"
Pracujesz w MZDiT, że wiesz co woli MZDiT, z jakiego taboru rezygnuje i, że nie wie co zrobić z fantem malejacej ilości pasażerów?
Ja tylko przypomnę: MZDiT = organizator, MPK = operator.
MZDiT powinno WYMAGAĆ odpowiedniej jakości.
- Bartosz Kowalski
- Członek CKMKM
- Posty: 4246
- Rejestracja: 15 lutego 2008, 10:14
- Lokalizacja: Łódź
- Kontaktowanie:
- Status: Offline
Re: Zmiany w komunikacji miejskiej - 2018 r.
Radek Fijałkowski pisze:Sebastian Wróbel pisze:Wracając do meritum: pasażerowie są zniechęceni słabą ofertą komunikacyjną w postaci autobusów omijających kluczowe miejsca, archaicznym systemem taryfowym, istnieniem w dzisiejszych czasach wysokopodłogowych autobusów, słabą częstotliwością więc MZDiT zamiast zawalczyć o pasażera woli ich jeszcze bardziej zniechęcić poprzez rezygnację z taboru MAXI bo przecież "pasażerów coraz mniej i co mamy z tym fantem zrobić?"
Pracujesz w MZDiT, że wiesz co woli MZDiT, z jakiego taboru rezygnuje i, że nie wie co zrobić z fantem malejacej ilości pasażerów?
Ja tylko przypomnę: MZDiT = organizator, MPK = operator.
Patrząc po tym jak wygląda komunikacja miejska w Częstochowie to powiem, tak MZDiT nie wie co zrobić by poprawić komunikację i przyciągnąć pasażerów.
-
- Posty: 375
- Rejestracja: 08 lipca 2015, 18:36
- Status: Offline
Re: Zmiany w komunikacji miejskiej - 2018 r.
Nie wiem co musiałoby się stać, żebym przesiadł się z samochodu w tramwaj.
Czas dojazdu do pracy: samochód ~10min., tramwaj + dojście ~20min.
Koszt dojazdu do pracy: MPK 90zł; samochód ~60zł.
Znalezienie darmowego parkingu w centrum to nie problem. Samochód zostawiam na parkingu we Wrocławiu i w Warszawie. W Częstochowie jazda MPK to dramat. Szybciej wybiorę rower miejski jeśli mi stację niedaleko domu postawią.
Czas dojazdu do pracy: samochód ~10min., tramwaj + dojście ~20min.
Koszt dojazdu do pracy: MPK 90zł; samochód ~60zł.
Znalezienie darmowego parkingu w centrum to nie problem. Samochód zostawiam na parkingu we Wrocławiu i w Warszawie. W Częstochowie jazda MPK to dramat. Szybciej wybiorę rower miejski jeśli mi stację niedaleko domu postawią.
-
- Członek CKMKM
- Posty: 5383
- Rejestracja: 01 lutego 2011, 16:49
- Lokalizacja: Częstochowa
- Kontaktowanie:
- Status: Offline
Re: Zmiany w komunikacji miejskiej - 2018 r.
Zmiany w komunikacji - 1 lutego 2018r.
Zmiany rozkładów jazdy w lutym obejmują 11, 24 i 68. Na pierwszej z nich nastąpi przetasowanie kursów między zadaniami 11/3 i 11/5, aby na pętli Legionów po godzinie 14:00 wyeliminować zamianę kolejności autobusów. Natomiast rano jeden z kursów kończących się dotychczas na KSSE-Kusięcka, zostanie wydłuzony do Legionów. Na linii 68 niewielkie przesunięcie godziny jednego z kursów rano.
Istotna zmiana rozkładu dotyczy linii 24, przeprowadzona na wniosek MPK. Autobusy będą kursować w dni robocze i soboty, co 16 minut, a nie tak jak dotychczas co 15 minut.
Zmiana mało zauważalna dla pasażerów, ale pozwalająca na wydłużenie postojów wszystkim siedmiu autobusom o dodatkowe 7 minut na każde kółko. Ponadto zmieni się organizacja ruchu w rejonie pętli "Błeszno".
Już od lutego zostanie zmieniony przydział typów taboru do rozkładów jazdy, oficjalnie eliminując autobusy hybrydowe.
Zmiany rozkładów jazdy w lutym obejmują 11, 24 i 68. Na pierwszej z nich nastąpi przetasowanie kursów między zadaniami 11/3 i 11/5, aby na pętli Legionów po godzinie 14:00 wyeliminować zamianę kolejności autobusów. Natomiast rano jeden z kursów kończących się dotychczas na KSSE-Kusięcka, zostanie wydłuzony do Legionów. Na linii 68 niewielkie przesunięcie godziny jednego z kursów rano.
Istotna zmiana rozkładu dotyczy linii 24, przeprowadzona na wniosek MPK. Autobusy będą kursować w dni robocze i soboty, co 16 minut, a nie tak jak dotychczas co 15 minut.
Zmiana mało zauważalna dla pasażerów, ale pozwalająca na wydłużenie postojów wszystkim siedmiu autobusom o dodatkowe 7 minut na każde kółko. Ponadto zmieni się organizacja ruchu w rejonie pętli "Błeszno".
Już od lutego zostanie zmieniony przydział typów taboru do rozkładów jazdy, oficjalnie eliminując autobusy hybrydowe.
-
- Posty: 473
- Rejestracja: 19 marca 2016, 13:34
- Status: Offline
Re: Zmiany w komunikacji miejskiej - 2018 r.
Ta zmiana na 24 nie będzie tak zupełnie niezauwazona... Zburzony zostaną tzw. "pewne" godziny odjazdow. Przykładowo po godz. 7 odjazdy będą 7:00, 7:16, 7:32, 7:48, 8:04, 8:20 itd. Pasażer będzie musiał znać rozkład na pamięć.
-
- Posty: 473
- Rejestracja: 19 marca 2016, 13:34
- Status: Offline
Re: Zmiany w komunikacji miejskiej - 2018 r.
Nie wiem, czy nie lepszym rozwiązaniem byłby takt 20-minutowy.
-
- Członek CKMKM
- Posty: 5383
- Rejestracja: 01 lutego 2011, 16:49
- Lokalizacja: Częstochowa
- Kontaktowanie:
- Status: Offline
Re: Zmiany w komunikacji miejskiej - 2018 r.
Takt powinien być stały 15 minut, ale na tą chwilę nie jest możliwe dołożenie ósmego autobusu, mimo, że na 18-stce jeżdżą aż 4...
Stosuje się różne takty w komunikacji miejskiej: 12, 15, 18, 20, 24, 30 minut...
Stosuje się różne takty w komunikacji miejskiej: 12, 15, 18, 20, 24, 30 minut...

-
- Posty: 473
- Rejestracja: 19 marca 2016, 13:34
- Status: Offline
Re: Zmiany w komunikacji miejskiej - 2018 r.
Komunikacja w Mirowie powinna być obsługiwana tak, jak w Blachowni.
Minibus dowozacy do przystanku Mirów z rejonu Hektarowej, Bursztynowej i osiedla za rzeką, a 26 do Pegaza/Siedlca
Minibus dowozacy do przystanku Mirów z rejonu Hektarowej, Bursztynowej i osiedla za rzeką, a 26 do Pegaza/Siedlca
-
- Posty: 375
- Rejestracja: 08 lipca 2015, 18:36
- Status: Offline
Re: Zmiany w komunikacji miejskiej - 2018 r.
Już myślałem sobie o minibusie na trasie:
Siedlec - Pegaz - Maczna (wjazd kieszeniowy) - Bursztynowa. (Co 15 min.)
Dowoziłby on do autobusu 26 na trasie Hektarowa- Grabówka kursujacego caly dzien co 15 min.
Ale Czestochowa jest jedynym miastem na swiecie, ktore nie akceptuje przesiadek.
Niedlugo 24 bedzie jezdzil co pol godziny z trasa tak pogieta, ze az chore.
Ale tak to jest jak trasy ukladaja pasazerowie, a nie specjalisci od transportu.
Siedlec - Pegaz - Maczna (wjazd kieszeniowy) - Bursztynowa. (Co 15 min.)
Dowoziłby on do autobusu 26 na trasie Hektarowa- Grabówka kursujacego caly dzien co 15 min.
Ale Czestochowa jest jedynym miastem na swiecie, ktore nie akceptuje przesiadek.
Niedlugo 24 bedzie jezdzil co pol godziny z trasa tak pogieta, ze az chore.
Ale tak to jest jak trasy ukladaja pasazerowie, a nie specjalisci od transportu.
- Piotr Radoliński
- Członek CKMKM
- Posty: 21384
- Rejestracja: 21 kwietnia 2010, 19:25
- Lokalizacja: CZĘSTOCHOWA
- Status: Offline
Re: Zmiany w komunikacji miejskiej - 2018 r.
....czy są to "stuprocentowo" PEWNE informacje ?Patryk Hartman pisze:Zmiany w komunikacji - 1 lutego 2018r.
Zmiany rozkładów jazdy w lutym obejmują 11, 24 i 68. Na pierwszej z nich nastąpi przetasowanie kursów między zadaniami 11/3 i 11/5, aby na pętli Legionów po godzinie 14:00 wyeliminować zamianę kolejności autobusów. Natomiast rano jeden z kursów kończących się dotychczas na KSSE-Kusięcka, zostanie wydłuzony do Legionów. Na linii 68 niewielkie przesunięcie godziny jednego z kursów rano.
Istotna zmiana rozkładu dotyczy linii 24, przeprowadzona na wniosek MPK. Autobusy będą kursować w dni robocze i soboty, co 16 minut, a nie tak jak dotychczas co 15 minut.
Zmiana mało zauważalna dla pasażerów, ale pozwalająca na wydłużenie postojów wszystkim siedmiu autobusom o dodatkowe 7 minut na każde kółko. Ponadto zmieni się organizacja ruchu w rejonie pętli "Błeszno".
Już od lutego zostanie zmieniony przydział typów taboru do rozkładów jazdy, oficjalnie eliminując autobusy hybrydowe.
-
- Członek CKMKM
- Posty: 380
- Rejestracja: 28 lutego 2011, 14:38
- Lokalizacja: Częstochowa
- Status: Offline
Re: Zmiany w komunikacji miejskiej - 2018 r.
Patryk Hartman pisze:Zmiany w komunikacji - 1 lutego 2018r.
Zmiany rozkładów jazdy w lutym obejmują 11, 24 i 68. Na pierwszej z nich nastąpi przetasowanie kursów między zadaniami 11/3 i 11/5, aby na pętli Legionów po godzinie 14:00 wyeliminować zamianę kolejności autobusów. Natomiast rano jeden z kursów kończących się dotychczas na KSSE-Kusięcka, zostanie wydłuzony do Legionów. Na linii 68 niewielkie przesunięcie godziny jednego z kursów rano.
Istotna zmiana rozkładu dotyczy linii 24, przeprowadzona na wniosek MPK. Autobusy będą kursować w dni robocze i soboty, co 16 minut, a nie tak jak dotychczas co 15 minut.
Zmiana mało zauważalna dla pasażerów, ale pozwalająca na wydłużenie postojów wszystkim siedmiu autobusom o dodatkowe 7 minut na każde kółko. Ponadto zmieni się organizacja ruchu w rejonie pętli "Błeszno".
Już od lutego zostanie zmieniony przydział typów taboru do rozkładów jazdy, oficjalnie eliminując autobusy hybrydowe.
Jakieś źródło informacji dotyczące:
- zmian na 68 (nie ma nic na stronie MZDiT)
- zmiany organizacji ruchu w rejonie pętli BŁESZNO


-
- Posty: 2069
- Rejestracja: 27 grudnia 2009, 19:15
- Lokalizacja: Częstochowa/Błeszno
- Kontaktowanie:
- Status: Offline
Re: Zmiany w komunikacji miejskiej - 2018 r.
Usuwanie taktów to kolejny gwóźdź dla częstochowskiego transportu zbiorowego. Niestety
- Łukasz Szkurłat
- Posty: 2957
- Rejestracja: 15 lutego 2011, 22:04
- Lokalizacja: Częstochowa
- Status: Offline
Re: Zmiany w komunikacji miejskiej - 2018 r.
Takie moje luźne przemyślenia: skoro i tak na wielu liniach obecnie odeszło się od stałych taktów 15, bądź 30 min, dlaczego by nie przywrócić jak kiedyś 16 co 20 min? Skąd wziąć dodatkowe dwa wozy? Już tłumaczę, ale jedna zmiana niosła by za sobą kilka innych zmian. Otóż linia 16 z taktem co 20 minut wymagałaby obsady 5 wozów. Pełne kółko autobusu wynosiłoby 1h 40 min, natomiast teraz przy 3 wozach wynosi 1h 30 min.
Linia 15 poszłaby na pożarcie. Dwa autobusy z niej przeznaczyłbym na wzmocnioną linię 16, z kolei jeden na linię 22, gdzie obecnie o paru godzinach mamy 30 minutowe przerwy w kursowaniu. Zapełniłoby to też w pewien sposób brak 15 na ciągu ulic Kilińskiego/Dąbrowskiego.
W miejsce linii 15 na Bór przedłużyłbym linię 18 z Mirowa. Kluczowe jednak byłoby to, by nie skręcała ona jak dotychczas w Al. Wolności, lecz jechała prosto do Placu Biegańskiego (pytanie od kiedy można w dowolny sposób organizować komunikację w ciągu Alei?). Dalej już autobus jechałby dalej trasą obecnej 15. Potrzebnych byłoby 5 wozów z taktem 30 minut, kółko co 2,5h. Wieczorem wystarczyłyby 3 wozy.
Kolejna zmiana polegałaby na połączeniu linii 21 z 27. Linia 21 łączyłaby w ten sposób dwie strefy ekonomiczne, natomiast 27 poszłoby na pożarcie. Ponieważ sama jazda w dwie strony wynosiłaby 2 godziny, a do tego trzeba zapewnić przerwy, do obsługi taktu 30 minutowego w szczycie potrzeba by było 5 wozów. Poza szczytem linia mogłaby jeździć co 45 minut, do czego potrzebne by były 3 wozy.
Dzięki wzmocnieniu 21 oraz 22 w Gnaszynie, linie 12 skróciłbym z powrotem do Dospelu. Miałem już trochę razy 12 po wydłużeniu do Dworca PKP i przyznam, że wozi się pojedyncze osoby. A można by przyoszczędzić na jednej brygadzie.
Po reorganizacji 15, 16, 18, 21, 22, 27 został mi się jeden wóz. A ponieważ poszkodowane zostało przeze mnie Zawodzie, w celu wynagrodzenia im bólu dorzuciłbym tej dzielnicy linię 33 kończącą przy ulicy Olsztyńskiej, jak obecnie 21. Czemu nie zostawiłbym 21 przy obecnej końcówce, a 33 nie wydłużył do Kusięckiej? Myślę, że w razie potrzeby łatwiej byłoby dopasować godziny odjazdów dla linii 21 tak, by dojazd pasował do pracy na obie strefy. Przez wydłużone kursy 33 do Wąsosza byłoby to trudne do wykonania.
Podsumowując taborowo
Obecnie:
15 - 3
16 - 3
18 - 4
21 - 4
22 - 7
27 - 3
33 - 3
Po zmianach:
15 BRAK LINII
16 Kukuczki - Stradom Dw. PKP - 5
18 Batalionów Chłopskich/Hektarowa - Korkowa - 5
21 KSSE Skorki - Kusięcka KSSE - 3 + 2 szczyty
22 Gombrowicza - Gnaszyn Dworzec PKP/Łojki - 7 + 1 szczyt
27 BRAK LINII
33 Wąsosz/Przyjemna - Olsztyńska - 4
Pozostaje 1 wóz z linii 12, którego można dorzucić chociażby na linię 24 i przywrócić w ten sposób takt 15 minutowy. Jak pisałem na wstępie - luźne przemyślenia nie poparte obliczeniami wozokilometrów. Ale w taborze się mieszczę.
Linia 15 poszłaby na pożarcie. Dwa autobusy z niej przeznaczyłbym na wzmocnioną linię 16, z kolei jeden na linię 22, gdzie obecnie o paru godzinach mamy 30 minutowe przerwy w kursowaniu. Zapełniłoby to też w pewien sposób brak 15 na ciągu ulic Kilińskiego/Dąbrowskiego.
W miejsce linii 15 na Bór przedłużyłbym linię 18 z Mirowa. Kluczowe jednak byłoby to, by nie skręcała ona jak dotychczas w Al. Wolności, lecz jechała prosto do Placu Biegańskiego (pytanie od kiedy można w dowolny sposób organizować komunikację w ciągu Alei?). Dalej już autobus jechałby dalej trasą obecnej 15. Potrzebnych byłoby 5 wozów z taktem 30 minut, kółko co 2,5h. Wieczorem wystarczyłyby 3 wozy.
Kolejna zmiana polegałaby na połączeniu linii 21 z 27. Linia 21 łączyłaby w ten sposób dwie strefy ekonomiczne, natomiast 27 poszłoby na pożarcie. Ponieważ sama jazda w dwie strony wynosiłaby 2 godziny, a do tego trzeba zapewnić przerwy, do obsługi taktu 30 minutowego w szczycie potrzeba by było 5 wozów. Poza szczytem linia mogłaby jeździć co 45 minut, do czego potrzebne by były 3 wozy.
Dzięki wzmocnieniu 21 oraz 22 w Gnaszynie, linie 12 skróciłbym z powrotem do Dospelu. Miałem już trochę razy 12 po wydłużeniu do Dworca PKP i przyznam, że wozi się pojedyncze osoby. A można by przyoszczędzić na jednej brygadzie.
Po reorganizacji 15, 16, 18, 21, 22, 27 został mi się jeden wóz. A ponieważ poszkodowane zostało przeze mnie Zawodzie, w celu wynagrodzenia im bólu dorzuciłbym tej dzielnicy linię 33 kończącą przy ulicy Olsztyńskiej, jak obecnie 21. Czemu nie zostawiłbym 21 przy obecnej końcówce, a 33 nie wydłużył do Kusięckiej? Myślę, że w razie potrzeby łatwiej byłoby dopasować godziny odjazdów dla linii 21 tak, by dojazd pasował do pracy na obie strefy. Przez wydłużone kursy 33 do Wąsosza byłoby to trudne do wykonania.
Podsumowując taborowo
Obecnie:
15 - 3
16 - 3
18 - 4
21 - 4
22 - 7
27 - 3
33 - 3
Po zmianach:
15 BRAK LINII
16 Kukuczki - Stradom Dw. PKP - 5
18 Batalionów Chłopskich/Hektarowa - Korkowa - 5
21 KSSE Skorki - Kusięcka KSSE - 3 + 2 szczyty
22 Gombrowicza - Gnaszyn Dworzec PKP/Łojki - 7 + 1 szczyt
27 BRAK LINII
33 Wąsosz/Przyjemna - Olsztyńska - 4
Pozostaje 1 wóz z linii 12, którego można dorzucić chociażby na linię 24 i przywrócić w ten sposób takt 15 minutowy. Jak pisałem na wstępie - luźne przemyślenia nie poparte obliczeniami wozokilometrów. Ale w taborze się mieszczę.

- Tomasz Rorat
- Członek CKMKM
- Posty: 6997
- Rejestracja: 11 lipca 2011, 13:12
- Lokalizacja: Częstochowa
- Status: Offline
Re: Zmiany w komunikacji miejskiej - 2018 r.
Ja bym z 18 zdjął jeden wóz, szczególnie ten który za każdym razem jeździ przez Hektarową jak jedzie na Bat. Chłopskich i z powrotem, pojedyncze osoby, ale nikt z i do Hektarowej nie jeździe 
chyba to 18-03

chyba to 18-03
- Piotr Radoliński
- Członek CKMKM
- Posty: 21384
- Rejestracja: 21 kwietnia 2010, 19:25
- Lokalizacja: CZĘSTOCHOWA
- Status: Offline
Re: Zmiany w komunikacji miejskiej - 2018 r.
...a ja bym zmienił relacje linii "18" i "27" oraz... "14" celem pozyskania większej liczby pasażerów. 

-
- Posty: 473
- Rejestracja: 19 marca 2016, 13:34
- Status: Offline
Re: Zmiany w komunikacji miejskiej - 2018 r.
Piotr Radoliński pisze:...a ja bym zmienił relacje linii "18" i "27" oraz... "14" celem pozyskania większej liczby pasażerów.
Można prosić o szczegóły?

- Piotr Radoliński
- Członek CKMKM
- Posty: 21384
- Rejestracja: 21 kwietnia 2010, 19:25
- Lokalizacja: CZĘSTOCHOWA
- Status: Offline
Re: Zmiany w komunikacji miejskiej - 2018 r.
14 - Marianka Rędzińska - Korkowa
18 - Hektarowa - STRADOM Dw.PKP
27 - Kusięcka KSSE - Kukuczki
18 - Hektarowa - STRADOM Dw.PKP
27 - Kusięcka KSSE - Kukuczki
- Tomasz Rorat
- Członek CKMKM
- Posty: 6997
- Rejestracja: 11 lipca 2011, 13:12
- Lokalizacja: Częstochowa
- Status: Offline
Re: Zmiany w komunikacji miejskiej - 2018 r.
Ja bym 27 puścił od ronda Trzech Krzyży w Kiedrzyńską
- Piotr Radoliński
- Członek CKMKM
- Posty: 21384
- Rejestracja: 21 kwietnia 2010, 19:25
- Lokalizacja: CZĘSTOCHOWA
- Status: Offline
Re: Zmiany w komunikacji miejskiej - 2018 r.
...ja myślę raczej o skręcie z II Alei w al. KościuszkiTomasz Rorat pisze:Ja bym 27 puścił od ronda Trzech Krzyży w Kiedrzyńską


- Tomasz Rorat
- Członek CKMKM
- Posty: 6997
- Rejestracja: 11 lipca 2011, 13:12
- Lokalizacja: Częstochowa
- Status: Offline
Re: Zmiany w komunikacji miejskiej - 2018 r.
Ale przed przejazdem na Kiedrzyńskiej są firmy (z jednej i drugiej strony) i czas przejazdu byłby mniejszy niż przez II aleje NMP.
- Piotr Radoliński
- Członek CKMKM
- Posty: 21384
- Rejestracja: 21 kwietnia 2010, 19:25
- Lokalizacja: CZĘSTOCHOWA
- Status: Offline
Re: Zmiany w komunikacji miejskiej - 2018 r.
...a przejazd kolejowy ? Może powodować "blokadę" kursów.Tomasz Rorat pisze:Ale przed przejazdem na Kiedrzyńskiej są firmy (z jednej i drugiej strony) i czas przejazdu byłby mniejszy niż przez II aleje NMP.

- Tomasz Rorat
- Członek CKMKM
- Posty: 6997
- Rejestracja: 11 lipca 2011, 13:12
- Lokalizacja: Częstochowa
- Status: Offline
Re: Zmiany w komunikacji miejskiej - 2018 r.
Piotr Radoliński pisze:...a przejazd kolejowy ? Może powodować "blokadę" kursów.Tomasz Rorat pisze:Ale przed przejazdem na Kiedrzyńskiej są firmy (z jednej i drugiej strony) i czas przejazdu byłby mniejszy niż przez II aleje NMP.
A na Bugajskiej

- Piotr Radoliński
- Członek CKMKM
- Posty: 21384
- Rejestracja: 21 kwietnia 2010, 19:25
- Lokalizacja: CZĘSTOCHOWA
- Status: Offline
Re: Zmiany w komunikacji miejskiej - 2018 r.
...w MZDiT były przymiarki do "puszczenia" linii autobusowej przez Kiedrzyńską... jednak nie zdecydowano się na to. Być może obecność przejazdu a także skręt z ul. Kawiej w Warszawską przeważyły...!Tomasz Rorat pisze:A na Bugajskiejto i tu da się radę
-
- Członek CKMKM
- Posty: 5383
- Rejestracja: 01 lutego 2011, 16:49
- Lokalizacja: Częstochowa
- Kontaktowanie:
- Status: Offline
Re: Zmiany w komunikacji miejskiej - 2018 r.
Podczas Wszystkich Świętych, jeżdżą dwie linie cmentarne przez Tartakową, Kiedrzyńską (krótki odcinek), Kawią do Warszawskiej, więc jest to wykonalne nawet przegubami. Przypomnę, że przejazd kolejowy na Kiedrzyńskiej, pod względem ruchu pociągów jest taki sam jak w przypadku przejazdu kolejowego na ul. Karłowicza, którędy kursuje linia 25. 

- Tomasz Rorat
- Członek CKMKM
- Posty: 6997
- Rejestracja: 11 lipca 2011, 13:12
- Lokalizacja: Częstochowa
- Status: Offline
Re: Zmiany w komunikacji miejskiej - 2018 r.
Piotr Radoliński pisze:...w MZDiT były przymiarki do "puszczenia" linii autobusowej przez Kiedrzyńską... jednak nie zdecydowano się na to. Być może obecność przejazdu a także skręt z ul. Kawiej w Warszawską przeważyły...!Tomasz Rorat pisze:A na Bugajskiejto i tu da się radę
TIR wyjeżdżają z Kawiej w Warszawską to i autobus przejdzie

aaa z Warszawskiej w Norwida jest gorszy

- Piotr Radoliński
- Członek CKMKM
- Posty: 21384
- Rejestracja: 21 kwietnia 2010, 19:25
- Lokalizacja: CZĘSTOCHOWA
- Status: Offline
Re: Zmiany w komunikacji miejskiej - 2018 r.
TOMASZ, reasumując - w moim założeniu linia "27" dowoziłaby pasażerów do linii tramwajowej... wszak w budowaniu linii autobusowych nie chodzi o puszczanie ich "ot, tak" (aby były) tylko aby "zbierały" pasażerów a nie woziły powietrze.Tomasz Rorat pisze:Ale przed przejazdem na Kiedrzyńskiej są firmy (z jednej i drugiej strony) i czas przejazdu byłby mniejszy niż przez II aleje NMP.
- Sebastian Wróbel
- Posty: 4959
- Rejestracja: 10 lutego 2010, 13:16
- Lokalizacja: Częstochowa
- Status: Offline
Re: Zmiany w komunikacji miejskiej - 2018 r.
Radek Fijałkowski pisze:Pracujesz w MZDiT, że wiesz co woli MZDiT, z jakiego taboru rezygnuje i, że nie wie co zrobić z fantem malejacej ilości pasażerów?
Ja tylko przypomnę: MZDiT = organizator, MPK = operator.
Patrząc na organizację i samo funkcjonowanie linii autobusowych nie trzeba być MKM'em aby zauważyć, że MZDiT nie za bardzo wie jak naprawić problem odpływu pasażerów. Wystarczy obecny kabaret na 24, nieregularne takty na liniach, tworzenie linii wożących powietrze, brak komunikacji miejskiej w wielu miejscach, brak "odwagi" do zrobienia reformy biletowej i komunikacyjnej z prawdziwego zdarzenia. Doliczyłbym jeszcze brak chęci kupna floty przegubowej czy minibusowej, która sprawdziłaby się w Mirowie czy na Grabówce.
Piotr Radoliński pisze:14 - Marianka Rędzińska - Korkowa
18 - Hektarowa - STRADOM Dw.PKP
27 - Kusięcka KSSE - Kukuczki
Sam optowałem wcześniej za wysłaniem linii 27 na Północ. To obecnie najbardziej brakujące połączenie komunikacyjne dwóch dzielnic nie licząc linii łączącej Parkitkę z Dźbowem przez Gnaszyn. Tylko jestem ciekaw jaką trasę byś proponował Piotrze?

Ja widziałbym ekspresową trasę na Północ, czyli od Kusięckiej do II al. NMP bez zmian, następnie skręt w prawo przez al. Kościuszki i wzdłuż linii tramwajowej aż do Fieldorfa. Potem do wyboru albo prawoskręt w kierunku pętli Gombrowicza lub dojazd do pętli Kukuczki przez Wyzwolenia. Takt 30-minutowy w szczycie porannym i popołudniowym wraz z Niedzielami.
Jeśli chodzi o 18, to jestem tego samego zdania co Łukasz. Kosztem linii 15 wysłać 18 na Korkową ale z wjazdami kieszeniowymi pod dworzec na Stradomiu. Linia 15 do piachu, jej brygadami wzmocnić częstotliwość 16 do taktu 15 lub 20-minutowego. Aby zapewnić komunikację na ulicy Kiedrzyńskiej w kierunku południowym, optowałbym za rozwiązaniem, które już kiedyś MZDiT proponowało, czyli przy skrzyżowaniu Dekabrystów z Kiedrzyńską 16 skręciła w prawo w ul. Kiedrzyńską i potem przez Wały Dwernickiego wróciła na swoją trasę w kierunku Fieldorfa. Rozkład dostosowany do potrzeb przewozowych, nie wszystkie kursy 16 by tam kursowały. Pasażerowie zyskaliby przystanki przy ul. Worcella i pod Częstochowskim Parku Technologicznym. Odpada więc problem z kłopotliwym przejazdem przez tory.
Zaś co do Mirowa, aby zaoszczędzić na wozokilometrach optowałbym za budową pętli autobusowej w rejonie ulicy Mącznej, aby 18 nie przewoziła much do pętli na Batalionów Chłopskich.
W tym roku chyba mija okres karencji unijnej w ramach przebudowy al. NMP. Czy w związku z tym wszystkie autobusy wrócą na I aleję i na zachodnią część II alei

I jeszcze jedno pytanie w ramach zacytowanej wiadomości: Piotrze, czy sytuacja z ewentualnym skomunikowaniem ulicy Połanieckiej uległa w końcu zmianie czy nadal wójt Rędzin nie dogadał się z zarządem dróg

-
- Posty: 129
- Rejestracja: 13 marca 2008, 12:15
- Status: Offline
Re: Zmiany w komunikacji miejskiej - 2018 r.
Jak tak czytam o tych waszych pomysłach komunikacyjnych no to mi się ulewa.Każdy mądry bo pisze za klawiatury.Ten autobus tu ten tam a zrób jeden z drugim prawko i pojeździj trochę a poznej układaj rozkłady.Moje zdanie jest takie że wpierw wypadałoby trochę pojeżdzic za kołkiema poźniej zrobić to co jest do zrobienia za biurkiem... no cóż ale u nas jest inaczej i to nie tylko w mpk czy mzdit.Takie to moje spostrzeżenie
- Tomasz Rorat
- Członek CKMKM
- Posty: 6997
- Rejestracja: 11 lipca 2011, 13:12
- Lokalizacja: Częstochowa
- Status: Offline
Re: Zmiany w komunikacji miejskiej - 2018 r.
I zmiany w KM dla 5-10osób, a cierpi na tym 500-1000osób 

- Sebastian Wróbel
- Posty: 4959
- Rejestracja: 10 lutego 2010, 13:16
- Lokalizacja: Częstochowa
- Status: Offline
Re: Zmiany w komunikacji miejskiej - 2018 r.
Marcin Papież pisze:Jak tak czytam o tych waszych pomysłach komunikacyjnych no to mi się ulewa.Każdy mądry bo pisze za klawiatury.Ten autobus tu ten tam a zrób jeden z drugim prawko i pojeździj trochę a poznej układaj rozkłady.
Co to ma wspólnego z tematem?
- Piotr Radoliński
- Członek CKMKM
- Posty: 21384
- Rejestracja: 21 kwietnia 2010, 19:25
- Lokalizacja: CZĘSTOCHOWA
- Status: Offline
Re: Zmiany w komunikacji miejskiej - 2018 r.
...nie sądzę - myślę, że nie było takiej rozmowy.Sebastian Wróbel pisze:I jeszcze jedno pytanie w ramach zacytowanej wiadomości: Piotrze, czy sytuacja z ewentualnym skomunikowaniem ulicy Połanieckiej uległa w końcu zmianie czy nadal wójt Rędzin nie dogadał się z zarządem dróg
-
- Członek CKMKM
- Posty: 380
- Rejestracja: 28 lutego 2011, 14:38
- Lokalizacja: Częstochowa
- Status: Offline
Re: Zmiany w komunikacji miejskiej - 2018 r.
Sebastian Wróbel pisze:Marcin Papież pisze:Jak tak czytam o tych waszych pomysłach komunikacyjnych no to mi się ulewa.Każdy mądry bo pisze za klawiatury.Ten autobus tu ten tam a zrób jeden z drugim prawko i pojeździj trochę a poznej układaj rozkłady.
Co to ma wspólnego z tematem?
Bardzo dużo

-
- Członek CKMKM
- Posty: 737
- Rejestracja: 22 czerwca 2011, 09:30
- Lokalizacja: Częstochowa
- Status: Offline
Re: Zmiany w komunikacji miejskiej - 2018 r.
Radek Fijałkowski pisze:Sebastian Wróbel pisze:Marcin Papież pisze:Jak tak czytam o tych waszych pomysłach komunikacyjnych no to mi się ulewa.Każdy mądry bo pisze za klawiatury.Ten autobus tu ten tam a zrób jeden z drugim prawko i pojeździj trochę a poznej układaj rozkłady.
Co to ma wspólnego z tematem?
Bardzo dużo
Zgadzam sie z toba Radku

- Sebastian Wróbel
- Posty: 4959
- Rejestracja: 10 lutego 2010, 13:16
- Lokalizacja: Częstochowa
- Status: Offline
Re: Zmiany w komunikacji miejskiej - 2018 r.
Radek Fijałkowski pisze:Sebastian Wróbel pisze:Marcin Papież pisze:Jak tak czytam o tych waszych pomysłach komunikacyjnych no to mi się ulewa.Każdy mądry bo pisze za klawiatury.Ten autobus tu ten tam a zrób jeden z drugim prawko i pojeździj trochę a poznej układaj rozkłady.
Co to ma wspólnego z tematem?
Bardzo dużo
Takie proste pytanko:
Komunikacja miejska jest dla pasażerów czy kierowców? ( ͡º ͜ʖ͡º)
- Piotr Radoliński
- Członek CKMKM
- Posty: 21384
- Rejestracja: 21 kwietnia 2010, 19:25
- Lokalizacja: CZĘSTOCHOWA
- Status: Offline
Re: Zmiany w komunikacji miejskiej - 2018 r.
...oczywiście, że dla pasażerów ! Jednak niezbędnym "ogniwem" jest tutaj kierowca/motorniczy.Sebastian Wróbel pisze:Takie proste pytanko:
Komunikacja miejska jest dla pasażerów czy kierowców? ( ͡º ͜ʖ͡º)

- Piotr Radoliński
- Członek CKMKM
- Posty: 21384
- Rejestracja: 21 kwietnia 2010, 19:25
- Lokalizacja: CZĘSTOCHOWA
- Status: Offline
Re: Zmiany w komunikacji miejskiej - 2018 r.
W związku z planowaną przez WODOCIĄGI CZĘSTOCHOWSKIE S.A. w najbliższych dniach naprawą instalacji wodno-kanalizacyjnej pod jezdnią ul. Kontkiewicza planowane jest wyłączenie z ruchu fragmentu ul. Kontkiewicza w okolicy pętli WYCZERPY-OSIEDLE. Jednocześnie planowane jest wyłączenie z obsługi pętli WYCZERPY OSIEDLE gdyż po przez petlę zostanie skierowany objazd dla pojazdów w ruchu lokalnym.
Dla autobusów MPK aktywny ma być przystanek na pętli, ale TYLKO DO WYSIADANIA. Autobus p[o zakończeniu kursu pojedzie ul. Kontkiewicza do końca gdzie wykona nawrót i odczekanie do chwili odjazdu.
Na ul. Kontlkiewicza, w okolicy pętli WYCZERPY OSIEDLE dla linii 17, 20, 25 ustawiony zostanie ODJAZDOWY PRZYSTANEK ZASTĘPCZY w kierunku CENTRUM.
Informacja jest NIEOFICJALNA... pewne dane mogą ulec zmianie.
Jednocześnie, w związki z w/w utrudnieniami OPERATOR w uzgodnieniu z ORGANIZATOREM planuje na czas objazdy ekspediować na linie 17, 20, 25 wyłącznie autobusy SOLOWE ze względu na utrudnienia techniczne na trasie.
Dla autobusów MPK aktywny ma być przystanek na pętli, ale TYLKO DO WYSIADANIA. Autobus p[o zakończeniu kursu pojedzie ul. Kontkiewicza do końca gdzie wykona nawrót i odczekanie do chwili odjazdu.
Na ul. Kontlkiewicza, w okolicy pętli WYCZERPY OSIEDLE dla linii 17, 20, 25 ustawiony zostanie ODJAZDOWY PRZYSTANEK ZASTĘPCZY w kierunku CENTRUM.
Informacja jest NIEOFICJALNA... pewne dane mogą ulec zmianie.
Jednocześnie, w związki z w/w utrudnieniami OPERATOR w uzgodnieniu z ORGANIZATOREM planuje na czas objazdy ekspediować na linie 17, 20, 25 wyłącznie autobusy SOLOWE ze względu na utrudnienia techniczne na trasie.
-
- Członek CKMKM
- Posty: 5383
- Rejestracja: 01 lutego 2011, 16:49
- Lokalizacja: Częstochowa
- Kontaktowanie:
- Status: Offline
Re: Zmiany w komunikacji miejskiej - 2018 r.
A na kiedy jest planowane porzeszenie jezdni przy wyjeździe z pętli (na wysokości autobusu który odbywa postój pod Stomatologia)?Jest tam sporo terenu, dzięki któręmu można poszerzyć jezdnię przy wyjezdzie. Autobusy obecnie już tak wyjezdzily trawnik, podłoże ze można by to też naprawić dzięki poszerzeniu i wylaniu asfaltu czy wylozeniu kostki.
- Piotr Radoliński
- Członek CKMKM
- Posty: 21384
- Rejestracja: 21 kwietnia 2010, 19:25
- Lokalizacja: CZĘSTOCHOWA
- Status: Offline
Re: Zmiany w komunikacji miejskiej - 2018 r.
...już od roku "męczę" o to MZDiT, niestety teren nie jest własnością miasta...i trudno jest ingerować w nieswoje !Patryk Hartman pisze:A na kiedy jest planowane porzeszenie jezdni przy wyjeździe z pętli (na wysokości autobusu który odbywa postój pod Stomatologia)?Jest tam sporo terenu, dzięki któręmu można poszerzyć jezdnię przy wyjezdzie. Autobusy obecnie już tak wyjezdzily trawnik, podłoże ze można by to też naprawić dzięki poszerzeniu i wylaniu asfaltu czy wylozeniu kostki.


-
- Członek CKMKM
- Posty: 5383
- Rejestracja: 01 lutego 2011, 16:49
- Lokalizacja: Częstochowa
- Kontaktowanie:
- Status: Offline
Re: Zmiany w komunikacji miejskiej - 2018 r.
Pętla przy Dospelu również nie należy do miasta a jednak udało się załatać dziury na tej pętli. Na Parkitce również poszerzono jezdnię na stanowisko postojowe, a przecież teren należy do Szpitala. Mam wielką nadzieję, że i na Wyczerpach się to uda mimo ze tutaj jest pracy tyle co na Parkitce. Możnaby zalać ten wyjeżdzony teren i nawet troche więcej bo miejsca jest naprawdę dużo a bardzo by to pomogło kierowcom. 

- Piotr Radoliński
- Członek CKMKM
- Posty: 21384
- Rejestracja: 21 kwietnia 2010, 19:25
- Lokalizacja: CZĘSTOCHOWA
- Status: Offline
Re: Zmiany w komunikacji miejskiej - 2018 r.
...Parkitka i DOSPEL to inna sprawa !Patryk Hartman pisze:Pętla przy Dospelu również nie należy do miasta a jednak udało się załatać dziury na tej pętli. Na Parkitce również poszerzono jezdnię na stanowisko postojowe, a przecież teren należy do Szpitala. Mam wielką nadzieję, że i na Wyczerpach się to uda mimo ze tutaj jest pracy tyle co na Parkitce. Możnaby zalać ten wyjeżdzony teren i nawet troche więcej bo miejsca jest naprawdę dużo a bardzo by to pomogło kierowcom.
Wróć do „Organizacja i realizacja komunikacji”
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości