Bilety

Tematy związane z zagadnieniami organizacji transportu ludności - dotyczy Częstochowy, b. woj. częstochowskiego.
Awatar użytkownika
Tomasz Rorat
Członek CKMKM
Posty: 7068
Rejestracja: 11 lipca 2011, 13:12
Lokalizacja: Częstochowa
Status: Offline

Re: Bilety

Postautor: Tomasz Rorat » 07 października 2015, 15:40

Krzysztof Basiukiewicz pisze:O biletach dobowych sprzedawanych przez kierowce pisałem już wcześniej i w dalszym ciągu podtrzymuje zdanie iż to dobry pomysł.
Pasażer ma do nich utrudniony dostęp , gdyż można je kupić jedynie w kasach MPK lub wybranych punktach. Technicznie jest to do zrobienia ponieważ kasa w autobusie ma wolne funkcje po likwidacji biletów nocnych.
Sprawę jako klub poruszyliśmy również na spotkaniu z Zarządem MPK i być może takie rozwiązanie wejdzie w życie.


I od dzisiaj Bilety 24h ;) są już dostępne u kierowcy !!

Cena biletów 24h
- 10 zł normalny
- 5 zł ulgowy

Awatar użytkownika
Piotr Radoliński
Członek CKMKM
Posty: 21436
Rejestracja: 21 kwietnia 2010, 19:25
Lokalizacja: CZĘSTOCHOWA
Status: Offline

Re: Bilety

Postautor: Piotr Radoliński » 07 października 2015, 15:42

...myslę, że trzeba pomyśleć jeszcze o biletach 20-minutowych !

Awatar użytkownika
Wojciech Liberda
Członek CKMKM
Posty: 3817
Rejestracja: 17 lutego 2008, 21:10
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

Re: Bilety

Postautor: Wojciech Liberda » 07 października 2015, 17:28

Taaaaa... a najlepiej 1 zł za 1 minutę :P

Patryk Hartman
Członek CKMKM
Posty: 5390
Rejestracja: 01 lutego 2011, 16:49
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

Re: Bilety

Postautor: Patryk Hartman » 07 października 2015, 18:48

Tomasz Rorat pisze:
Krzysztof Basiukiewicz pisze:I od dzisiaj Bilety 24h ;) są już dostępne u kierowcy !!

Cena biletów 24h
- 10 zł normalny
- 5 zł ulgowy

Dobra informacja. Jednakże należałoby wprowadzić małą akcję informacyjną odnośnie biletów 24-godzinnych dostępnych u kierowcy na stronie MPK oraz w autobusach i tramwajach...:)

Awatar użytkownika
Krzysztof Basiukiewicz
Członek CKMKM
Posty: 1044
Rejestracja: 04 maja 2008, 17:04
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

Re: Bilety

Postautor: Krzysztof Basiukiewicz » 08 października 2015, 14:06

Jest to kolejny sukces CKMKM :) Cieszę się iż nasze propozycję znalazły poparcie Zarządu MPK. To bez wątpienia krok w dobrym kierunku, ułatwi życie pasażerom oraz przyczyni się do większego zainteresowania biletami dobowymi.

Maciej Urbaniak
Posty: 328
Rejestracja: 28 grudnia 2011, 11:39
Lokalizacja: Częstochowa
Status: Offline

Re: Bilety

Postautor: Maciej Urbaniak » 08 października 2015, 15:16

Myślę, że to świetna wiadomość głównie dla osób, które widziały już o istnieniu tego biletu. Dla pozostałych rzeczywiście przydała by się jakaś akacja promocyjna :) Myślę, że bardzo dobrym pomysłem byłoby przekonanie MPK do wymiany naklejek z dostępnymi biletami (przy kabinie kierowcy) na takie, które będą już zawierały bilet 24-godzinny. One się na prawdę rzucają w oczy ludziom gdy kupują bilet.

Awatar użytkownika
Janusz Karlikowski
Posty: 16397
Rejestracja: 15 lutego 2008, 08:59
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

Re: Bilety

Postautor: Janusz Karlikowski » 08 października 2015, 15:54

Krzysztof Basiukiewicz pisze:To bez wątpienia krok w dobrym kierunku, ułatwi życie pasażerom oraz przyczyni się do większego zainteresowania biletami dobowymi.
Doskonała wiadomość dla wielu pasażerów, a także dla turystów/miłośników z innych miast. Bo tak na prawdę, to na palcach obu rąk policzyć kioski, w których były takie bilety.
Maciej Urbaniak pisze:Myślę, że bardzo dobrym pomysłem byłoby przekonanie MPK do wymiany naklejek z dostępnymi biletami (przy kabinie kierowcy) na takie, które będą już zawierały bilet 24-godzinny. One się na prawdę rzucają w oczy ludziom gdy kupują bilet.
Gdyby się tak dobrze rzucały, to ludzie nie pytaliby o cenę biletu i dawali odliczoną gotówkę :lol:
Ale oczywiście aktualna naklejka to podstawa !! :-D

Awatar użytkownika
Michał Grzegorczyk
Posty: 8349
Rejestracja: 05 stycznia 2010, 23:21
Lokalizacja: Częstochowa
Status: Offline

Re: Bilety

Postautor: Michał Grzegorczyk » 08 października 2015, 22:18

O tak, bardzo dobra informacja :D Zdecydowanie cennik przy kabinie trzeba zaktualizować, ale ja bym dał też informację na szybach w głębi pojazdu, bo na cennik ludzie w większości nie popatrzą ;)

Piotr Radoliński pisze:...myslę, że trzeba pomyśleć jeszcze o biletach 20-minutowych !
O to to, zdecydowanie popieram. Od dawna zresztą ;)

Maciej Urbaniak
Posty: 328
Rejestracja: 28 grudnia 2011, 11:39
Lokalizacja: Częstochowa
Status: Offline

Re: Bilety

Postautor: Maciej Urbaniak » 09 października 2015, 14:31

Cenniki przynajmniej w tramwajach są już z biletem dobowym. Aż się zdziwiłem :)

Awatar użytkownika
Piotr Radoliński
Członek CKMKM
Posty: 21436
Rejestracja: 21 kwietnia 2010, 19:25
Lokalizacja: CZĘSTOCHOWA
Status: Offline

Re: Bilety

Postautor: Piotr Radoliński » 21 października 2015, 10:03

Już wkrótce MPK w Częstochowie wprowadzi do sprzedaży limitowaną serię kart miejskich.
Grafiki wykorzystane na kartach miejskich zaprojektowane zostały przez uczniów ZSP im. Jacka Maczewskiego w Częstochowie - popularnego "Plastyka" w ramach akcji "Kultura Nie Boli", którą w maju bieżącego roku MPK przeprowadziło we współpracy z "Plastykiem".

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Piotr Jeruszka
Posty: 1929
Rejestracja: 15 lutego 2008, 07:54
Lokalizacja: Częstochowa
Status: Offline

Re: Bilety

Postautor: Piotr Jeruszka » 23 października 2015, 11:34

A ja mam trochę głupie pytanie, związane z biletem 24 h, kupionym u kierowcy. Czy jest on ważny od momentu zakupu, czy (zgodnie z regulaminem MPK) od momentu skasowania? Czy bilet zakupiony u kierującego jest "z automatu" skasowany (a jeżeli tak - to na jakiej podstawie)?

Awatar użytkownika
Łukasz Szkurłat
Posty: 2966
Rejestracja: 15 lutego 2011, 22:04
Lokalizacja: Częstochowa
Status: Offline

Re: Bilety

Postautor: Łukasz Szkurłat » 23 października 2015, 11:52

Na każdym bilecie od kierowcy (w formie paragonu) widnieje data oraz godzina zakupu, od której liczony jest jego czas ważności. Bilet zakupiony u kierowcy nie podlega skasowaniu, gdyż jest ważny od momentu zakupienia. Taka sama zasada obowiązuje więc przy kupnie biletu dobowego. Tak więc dobówek, jak i żadnych innych biletów od kierowcy nie kupi się na zapas.

Piotr Jeruszka
Posty: 1929
Rejestracja: 15 lutego 2008, 07:54
Lokalizacja: Częstochowa
Status: Offline

Re: Bilety

Postautor: Piotr Jeruszka » 23 października 2015, 12:12

Łukasz Szkurłat pisze:(...)Bilet zakupiony u kierowcy nie podlega skasowaniu, gdyż jest ważny od momentu zakupienia.(...)

Gdzie to jest zapisane w taryfie opłat lub regulaminie MPK? Informacji o ważności biletów zakupionych u kierującego nie znalazłem. Owszem, jest wzmianka w par. 15 regulaminu, że "Bilety zakupione u kierującego pojazdem nie wymagają kasowania.", ale "nie wymagają" nie oznacza "nie wolno" czy "nie powinno się". Powinno być gdzieś jasno dodane "bilety zakupione u kierującego pojazdu są ważne (skasowane) od daty zakupu" i tyle.
Czemu się tego czepnąłem? Bo w naszej komunikacji wiele zasad obowiązuje na zasadzie "prawd objawionych", czyli zasad, które są niby powszechnie znane, ale niepisane i turyście robią wodę z mózgu. Przykład: konieczność naciśnięcia przycisku sygnalizującego wysiadanie, pomimo że w regulaminie nie ma informacji o tym, że pasażer chcący wysiąść powinien nacisnąć jakiś przycisk. W przeciwnym wypadku kierowca może przejechać przystanek bez zatrzymywania się - a w regulaminie nie ma słowa o przystankach "na żądanie".
W mojej opinii, w częstochowskiej komunikacji - która jest jedną z lepszych w kraju - nie powinno być miejsca na takie właśnie niedopowiedzenia, nieścisłości czy wątpliwości.

Rafal Kosakowski
Członek CKMKM
Posty: 746
Rejestracja: 22 czerwca 2011, 09:30
Lokalizacja: Częstochowa
Status: Offline

Re: Bilety

Postautor: Rafal Kosakowski » 23 października 2015, 12:16

Maciej Urbaniak pisze:Cenniki przynajmniej w tramwajach są już z biletem dobowym. Aż się zdziwiłem :)

W autobusach cennik z biletem dobowym jest nowy.

Awatar użytkownika
Łukasz Szkurłat
Posty: 2966
Rejestracja: 15 lutego 2011, 22:04
Lokalizacja: Częstochowa
Status: Offline

Re: Bilety

Postautor: Łukasz Szkurłat » 23 października 2015, 13:14

Piotr Jeruszka pisze:
Łukasz Szkurłat pisze:(...)Bilet zakupiony u kierowcy nie podlega skasowaniu, gdyż jest ważny od momentu zakupienia.(...)

Gdzie to jest zapisane w taryfie opłat lub regulaminie MPK? Informacji o ważności biletów zakupionych u kierującego nie znalazłem. Owszem, jest wzmianka w par. 15 regulaminu, że "Bilety zakupione u kierującego pojazdem nie wymagają kasowania.", ale "nie wymagają" nie oznacza "nie wolno" czy "nie powinno się". Powinno być gdzieś jasno dodane "bilety zakupione u kierującego pojazdu są ważne (skasowane) od daty zakupu" i tyle.
Czemu się tego czepnąłem? Bo w naszej komunikacji wiele zasad obowiązuje na zasadzie "prawd objawionych", czyli zasad, które są niby powszechnie znane, ale niepisane i turyście robią wodę z mózgu.

Pytałeś, no to odpowiedziałem tak, jak ma się życie. Rozumiem, że wymagasz poparcia odpowiedzi jakimś paragrafem, ale zwracasz się do niewłaściwych odbiorców, bo to pytanie do zarządu MPK czemu tak jest. Prawda jest taka, że regulamin za wieloma rzeczami już nie nadąża, gdyż pewnie od kilku lat nic w nim nie zmieniono. Zresztą nie tylko to.
Piotr Jeruszka pisze:Przykład: konieczność naciśnięcia przycisku sygnalizującego wysiadanie, pomimo że w regulaminie nie ma informacji o tym, że pasażer chcący wysiąść powinien nacisnąć jakiś przycisk. W przeciwnym wypadku kierowca może przejechać przystanek bez zatrzymywania się - a w regulaminie nie ma słowa o przystankach "na żądanie".
W mojej opinii, w częstochowskiej komunikacji - która jest jedną z lepszych w kraju - nie powinno być miejsca na takie właśnie niedopowiedzenia, nieścisłości czy wątpliwości.

Tą sprawę też należałoby uregulować. Bo choć utarta zasada niezatrzymywania się na przystanku, na którym nikogo nie ma i nikt nie wyraża chęci wysiadania jest słuszna, to często przez brak prawnego uregulowania jej dochodzi do spięć pasażer - kierowca, co przeradza się w dalsze konsekwencje. I na wprowadzeniu zmiany w regulaminie powinno zależeć przede wszystkim kierowcom, którzy są narażeni na nieprzyjemności, ale również kierownictwu i zarządowi. Kierowca ma czyste konto w przypadku, gdyby jakiś spóźniony z działaniem pasażer wniósłby skargę, osoby od skarg jasną podstawę oddalenia skargi, a zarząd oszczędności na paliwie. I tak propo tego tematu przypomniał mi się artykuł, który niedawno czytałem.
W Płocku wprowadzono przystanki „na żądanie”. Bez machania
Jestem za zastosowaniem takiego systemu w Częstochowie. A właściwie jego zatwierdzenie poprzez zmianę w regulaminie.

Awatar użytkownika
Janusz Karlikowski
Posty: 16397
Rejestracja: 15 lutego 2008, 08:59
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

Re: Bilety

Postautor: Janusz Karlikowski » 23 października 2015, 15:45

Z tym zatrzymywaniem się, to jest autentyczny bałagan. Kierowcy traktują bowiem to na wiele sposobów.
I sytuacje są czasem ekstremalne:
- kierowca (nawet jadąc na opóźnieniu) zatrzymuje się na każdym i otwiera często wszystkie drzwi !! Słyszałem wiele razy opinię (szczególnie kierowców), że tak trzeba, bo u nas nie ma przystanków na żądanie formalnie i trzeba się na każdym zatrzymać (jak np. w Krakowie);
- kierowca nie zatrzymuje się na przystanku, bo rzekomo pasażer nie nacisnął guzika.
Co do biletów, bo w każdym mieście, gdzie można kupić bilet czasowy u kierowcy i jest on z kasy fiskalnej, jego czas obowiązywania liczy się od daty zakupu. Tego jednak nie ma w informacjach.

Dlatego zgadzam się absolutnie z przedmówcami, że pewne przepisy należy dopracować.

Awatar użytkownika
Piotr Radoliński
Członek CKMKM
Posty: 21436
Rejestracja: 21 kwietnia 2010, 19:25
Lokalizacja: CZĘSTOCHOWA
Status: Offline

Bilety

Postautor: Piotr Radoliński » 06 lutego 2016, 19:05


Awatar użytkownika
Piotr Radoliński
Członek CKMKM
Posty: 21436
Rejestracja: 21 kwietnia 2010, 19:25
Lokalizacja: CZĘSTOCHOWA
Status: Offline

Bilety

Postautor: Piotr Radoliński » 10 lutego 2016, 18:32

Od 1 stycznia 2016 roku pasażerowie częstochowskiego MPK nie muszą płacić dodatkowo za bagaże, wózki i zwierzęta, które przewożą autobusami i tramwajami.
Obowiązek ten zniósł w drodze zarządzenia prezydent Krzysztof Matyjaszczyk

To kolejne udogodnienie dla pasażerów MPK po zrównaniu cen biletów komunikacji dziennej i nocnej czy umożliwieniu zakupu biletów dobowych po cenie rynkowej u kierowców i motorniczych.

Piotr Jeruszka
Posty: 1929
Rejestracja: 15 lutego 2008, 07:54
Lokalizacja: Częstochowa
Status: Offline

Bilety

Postautor: Piotr Jeruszka » 10 lutego 2016, 20:03

Bardzo mi się ten pomysł podoba.

Natomiast, jak zwykle, strona informacyjna jest fatalna. Na stronie MZDiT chwali się niusem "Przypominamy. Kolejne udogodnienie w środkach częstochowskiej komunikacji miejskiej! Już skorzystaliście?". No to pierwsza rzecz - skoro organizator o czymś przypomina, to powinien o tym wcześniej poinformować. Tymczasem na stronie MZDiT nie było o tym ani słowa.

No dobra, może coś opublikowano w Biuletynach Informacji Publicznej. Łażę po biuletynie Urzędu Miasta Częstochowy (http://bip.czestochowa.pl/). I jest takie zarządzenie, z 22 grudnia zeszłego roku (http://bip.czestochowa.pl/ordinances/content/1150038), a zabawnie brzmi w nim punkt o treści:
Treść zarządzenia należy podać do publicznej wiadomości przez:
1) wywieszenie odpowiedniej informacji w środkach komunikacji miejskiej;
2) wywieszenie na tablicy ogłoszeń Urzędu Miasta Częstochowy;
3) opublikowanie na stronach internetowych:mzd.czest.pl oraz bip.czestochowa.pl.

W środkach komunikacji miejskiej nie zauważyłem czegoś takiego, ale to może dlatego, że nie bywam w okolicach rzeźni, tj. miejsc na wózek. Punkt drugi nie jest mi szczególnie bliski - w UM bywam bardzo rzadko. A jeżeli chodzi o punkt trzeci, to już o tym napisałem - nie pojawiło się żadne ogłoszenie, aż do dzisiaj. Aż przejrzałem archiwum strony organizatora, BIP itp. - nic, zero, nie było tematu.

Niestety, nie posiadam zrzutu taryfy opłat ze strony MPK ze stycznia, więc nie wiem kiedy tam ta taryfa została zmieniona. Ale na stronie po angielsku dalej trzeba płacić za bagaże - dobrze, aby to ktoś naprawił.

Tak podsumowując - pomysł uważam za dobry, bo przestanę mieć poczucie, że jestem tym frajerem, który płaci za dodatkowy bagaż. Natomiast po stronie informacyjnej zabrakło po prostu informacji na stronie organizatora - a szkoda, bo z pewnością jest to jeden z elementów propagujących komunikację miejską.

Awatar użytkownika
Piotr Radoliński
Członek CKMKM
Posty: 21436
Rejestracja: 21 kwietnia 2010, 19:25
Lokalizacja: CZĘSTOCHOWA
Status: Offline

Bilety

Postautor: Piotr Radoliński » 10 lutego 2016, 20:18

Piotrze ! Postaram się - jak zwykle - zająć tematem :) Okej ?

Marian Cichur
Posty: 523
Rejestracja: 19 marca 2016, 13:34
Status: Offline

Re: Bilety

Postautor: Marian Cichur » 24 marca 2016, 17:52

Ceny biletów pozostaną na obecnym poziomie.
http://www.transport-publiczny.pl/mobil ... 51605.html

Piotr Jeruszka
Posty: 1929
Rejestracja: 15 lutego 2008, 07:54
Lokalizacja: Częstochowa
Status: Offline

Re: Bilety

Postautor: Piotr Jeruszka » 15 maja 2016, 16:04

Poniższe uwagi i wątpliwości pozwalam sobie wrzucić publicznie - ten problem może dotyczyć wielu osób, bo i usługa oferowana przez MPK jest dostępna publicznie oraz używana przez wiele osób.

Istnieje sobie Karta Miejska X, należąca do osoby Y (dokładne dane itd. - to już w mojej korespondencji z MPK). Na karcie jest zarejestrowana ulga studencka, ważna na legitymacji do 31 marca, a na karcie do 15 kwietnia - nie powinna mieć ona jednak znaczenia, gdyż zgodnie ze sposobem ustalania opłat itd.:
Z mocy ustawy do korzystania z przejazdów
na podstawie biletów ulgowych uprawnione są osoby:
(...)
2. Studenci państwowych i niepaństwowych uczelni wyższych - na podstawie ważnej legitymacji studenckiej.

i nie ma słowa o jakiejkolwiek e-karcie. Nawiasem mówiąc, należałoby ujednolicić regulamin, gdyż nie dla każdego e-karta = Karta Miejska. Karta sobie działała jako elektroniczna portmonetka.

1) Na wskutek gapiostwa, co do którego nie ma żadnych wątpliwości, od 1 kwietnia do pi razy drzwi 8 kwietnia, osoba Y miała nieważną legitymację studencką. Z różnych powodów nie było możliwości, by do 8 kwietnia "podbić" legitymację (czytaj - dodać naklejkę), więc jak każdy porządny obywatel, znający regulamin - Y chciał jechać na bilecie normalnym. Kontroler kontrolerowi nierówny, miałby całkowitą rację przyczepiając się do jazdy bez legitymacji, gdyż zgodnie z taryfą opłat:
3. Opłata dodatkowa za jazdę osoby uprawnionej do przejazdu z 100 % lub 50 % ulgą bez udokumentowania uprawnienia w czasie jazdy wynosi 80-krotność ceny biletu jednorazowego miejskiego normalnego.

Uprawnieniem na pewno nie jest Karta Miejska, bo to nie ona daje sama z siebie ulgę.

No dobra, wsiada sobie osoba Y do autobusu, ja kieruję, by wcisnęła 2 na kasowniku i przyłożyła bilet (kasowanie biletu normalnego). Wyświetlacz tylko podał komunikat, by skasować bilet podstawowy (czy coś takiego). Więc nie można skasować biletu normalnego, bo nie skasowałem biletu ulgowego. A biletu ulgowego, a potem normalnego, nie mogę skasować, gdyż zgodnie z artykułem 15 regulaminu usług przewozowych:
7. Każdy pasażer korzystający z przejazdu środkiem transportu Operatora, winien posiadać jeden bilet o odpowiednim nominale, zgodnie z uprawnieniami do przejazdu.

co rozumiem na zasadzie, że nie wolno łączyć biletów (2 ulgowe jako ekwiwalent 1 normalnego), bo będzie chaos w liczbie sprzedanych biletów. Ja wiem, Wy wiecie - normalny kontroler to puści, ale nie jest niemożliwe zjawisko, że trafię na służbistę.

No dobra, więc radzę skasować najpierw ulgowy, a potem wciskamy dwójkę i kasujemy raz jeszcze "cały", niby na siebie (a ten ulgowy). To też nie jest chyba zgodne z prawem, ale wybierając poświęcenie 1,3 zł i braku konsekwencji z jazdy na podwójnym bilecie (taryfa o tym nie wspomina) a 240 zł za brak ważnego biletu zgodnie z uprawnieniami, to trudno - wybieram opcję pierwszą.

Za gapiostwo przewoźnika ja płacę własnym czasem i nerwami, a tymczasem przewoźnik, za moje gapiostwo... nie, wróć - za chęć jazdy "bardziej" zgodnie z prawem może ode mnie wymagać skasowania biletu ulgowego i normalnego, czyli dostaje 50%.

Oczywiście można było korzystać z jednorazówek, ale powinienem mieć też możliwość skasowania tylko normalnego biletu, zamiast ulgowego. I podsumowując tę część - ulga zapisana na bilecie nie jest dla mnie równoznaczna z "ważną legitymacją studencką", która uprawnia mnie do ulgi.

2) Ponownie gapiostwo. Po 15 kwietnia automagicznie zaczynają kasować się normalne bilety (zamiast ulgowych). Portmomentka uważa, że ulga zapisana na jej bilecie się skończyła i robi to, co chciałem, żeby robiła w punkcie 1 - kasuje tylko bilety normalne. Słusznie w sumie, ale robi to bez możliwości wybrania kasowania biletów ulgowych - do czego mam już uprawnienia, bo moja legitymacja studencka odzyskała ważność. Wiem, że zagapiłem się, ale jeżeli to przewoźnik z jakiegokolwiek powodu nie trzyma się regulaminów, to nic mu się nie dzieje, ja natomiast jestem zmuszany do korzystania z biletów normalnych, chociaż mam uprawnienia na bilety ulgowe. Postulat nr któryśtam - powinienem mieć możliwość skasowania tylko ulgowego biletu, zamiast normalnego.

3) Idę sobie wczoraj przedłużyć ważność ulgi na bilecie. Na bilecie zostało Z złotych. I co się dowiaduję? Że te Z złotych będzie, aż do wyczerpania, "kasować się" jako bilet normalny! Aż bardzo z tego miejsca przepraszam panią z punktu sprzedaży, nazwijmy go S, bo zapytałem się "Ale jak to?" - po prostu się zdenerwowałem. Pani mi powiedziała, że niestety, taki jest system, więc już się nie chciałem denerwować, tylko poprosiłem o doładowanie kwotą 50 zł.
Słowem - MPK automagicznie zamieniło mi środki w bilet normalny i nie istnieje możliwość, by to odwrócić w drugą stronę, co uważam za wielką niesprawiedliwość. Mam ulgę, mam uprawnienia, ulga na bilecie przedłużona, a nie mogę z niej korzystać, bo nie.

W "instrukcji obsługi" elektronicznej portmonetki nie ma słowa o negatywnych skutkach nieprzedłużania ulgi. Owszem, to że bilety ulgowy zamieniają się w normalny mnie nie dziwi, ale nie mogę już tego w żaden sposób odkręcić, o czym MPK powinno poinformować.

Widzę dwa rozwiązania:
A) zmienić system tak, by użytkownik na własną odpowiedzialność mógł skasować pojedynczy bilet normalny lub ulgowy. W końcu dla innych mogę kasować bilety normalne lub ulgowe, a system nie wymaga przy tym dostarczenia czy przedłużania ulgi. Kontroler podczas sprawdzania i tak ma prawo sprawdzić legitymację, a jeżeli tego nie robi - to już nie jest moim problemem;
B) dodać możliwość zmiany środków jako środki na bilet ulgowy. W drugą stronę - z ulgowego na normalny - dzieje się "ałtomagicznie", więc system powinien mieć też możliwość zmiany środków z normalnych na ulgowę, bo to tylko powoduje straty w moim portfelu.

Awatar użytkownika
Janusz Karlikowski
Posty: 16397
Rejestracja: 15 lutego 2008, 08:59
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

Re: Bilety

Postautor: Janusz Karlikowski » 15 maja 2016, 16:51

Hm. Co do ulgowych na portmonetce, to masz rację. Zmieniałem tacie bilet z normalnego na ulgowy (emerytura) i usłyszałem coś w stylu: "najlepiej szybko zużyć, to co zostało, a potem będzie już jako ulgowy". Czyli bierzemy 15zł za zmianę na karcie, ale zmiana wchodzi w życie kiedyś tam...

A co do ważności ulg, to chyba po to jest zapisywana co pół roku na karcie, aby nie trzeba było okazywać dokumentu - podwójna kontrola ??
Wiem, że kontrolerzy czasem wołają (głównie od małolatów, nie od emerytów/rencistów) o legitkę, ale chyba to jest absurd. Skoro zakodowano na karcie jakieś uprawnienia w oparciu o pewien dokument, to po co ja mam ten dokument także okazywać (MPK ma ksero) ??

Piotr Jeruszka
Posty: 1929
Rejestracja: 15 lutego 2008, 07:54
Lokalizacja: Częstochowa
Status: Offline

Re: Bilety

Postautor: Piotr Jeruszka » 15 maja 2016, 17:47

Rozumiem zakodowanie uprawnień na karcie po to, by ułatwić kontrolę. Ale nie rozumiem czemu zakodowanie spełnia nadrzędną rolę wobec stanu faktycznego - posiadania bądź nie uprawnień, przez co to "zakodowanie decyduje" o domyślnym rodzaju kasowanych biletów.

Bo mogę sobie wyobrazić taką sytuację, że 1 października zapisuję się na studia, dostaję legitymację, "wbijam" ją sobie na bilet, a 10 rezygnuję ze studiów, oddając rzeczoną legitymację. Tym sposobem do 15 kwietnia mogę sobie legalnie (według tego, co mam na bilecie) zasilać portmonetkę środkami na bilety ulgowe, kupować ulgowe bilety okresowe i ogólnie - w taki cwaniacki sposób jeździć za pół ceny. Nie wiem jednak, czy takie działanie leży w interesie przewoźnika.

Awatar użytkownika
Janusz Karlikowski
Posty: 16397
Rejestracja: 15 lutego 2008, 08:59
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

Re: Bilety

Postautor: Janusz Karlikowski » 15 maja 2016, 18:21

Ha. Możesz, i wiele osób tak robi. Ale jest druga strona medalu - masz ważną legitymację, a nie złożyłeś ksero w punkcie MPK. Wtedy karta odmówi współpracy w trybie ulgowym. Ten system (pracowałem trochę przy jego wprowadzaniu w MPK) ma wiele niedociągnięć, ale to co piszą o ŚKUP, to nasza karta jest super. Chociaż w zapowiedziach była też jako taka, siaka czy owaka :P

Awatar użytkownika
Michał Grzegorczyk
Posty: 8349
Rejestracja: 05 stycznia 2010, 23:21
Lokalizacja: Częstochowa
Status: Offline

Re: Bilety

Postautor: Michał Grzegorczyk » 16 maja 2016, 20:43

Jak dla mnie kodowanie ulgi na legitymacji i przedłużanie ulgi w MPK jest w ogóle dość wątpliwe choćby z powodu przykładów, które sam podałeś. Co więcej zmusza osobę niejako z definicji nie mającą auta do zapylania do punktu MPK w celu łaskawego obejrzenia legitymacji dwa razy w roku, podczas gdy potwierdzeniem prawa do ulgi jest i powinna być legitymacja.

Awatar użytkownika
Tomasz Rorat
Członek CKMKM
Posty: 7068
Rejestracja: 11 lipca 2011, 13:12
Lokalizacja: Częstochowa
Status: Offline

Re: Bilety

Postautor: Tomasz Rorat » 16 maja 2016, 21:07

Ale podczas kontroli, nie ma czasu na sprawdzanie ważności legitymacji, jedynie czy osoba kontrolowana posiada dokument.

Awatar użytkownika
Janusz Karlikowski
Posty: 16397
Rejestracja: 15 lutego 2008, 08:59
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

Re: Bilety

Postautor: Janusz Karlikowski » 16 maja 2016, 21:17

Podczas kontroli akurat ważność legitymacji jest sprawdzana. A jako dokument może być używana, gdy posiadacz karty nie ma zdjęcia na niej. A gdy karta jest imienna, ulgowa i ze zdjęciem, to sprawdzanie innych dokumentów jest absurdem. Niestety dział kontroli wydaje takie, a nie inne zarządzenia i tak szkoli kontrolerów. 2 miesiące pracowałem jako kanar, więc wiem. Jest wiele rzeczy nie dopracowanych ani nie ogarniętych do końca przepisami. Karty wprowadzono w 2007r. i od tego czasu mało zmieniono w przepisach dot. jej użytkowania, a to niedobrze.

Awatar użytkownika
Jakub Szymanowski
Posty: 477
Rejestracja: 16 grudnia 2011, 18:33
Lokalizacja: Szczecin/Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

Re: Bilety

Postautor: Jakub Szymanowski » 20 lipca 2016, 10:31

Ja odświeżę trochę temat, bo przychodzę dziś du punktu na Kucelinie, chcąc doładować bilet okresowy ulgowy i się dowiaduję, że moja ulga byla ważna do 2015 roku. Pani chce od mnie "ksero legitymacji, oryginal do wglądu", ale równocześnie u niej ksera zrobić nie można. I teraz jestem zmuszony szukać ksera, żeby móc kupić bilet ulgowy. Rozumiem okazanie pani w kasie oryginału, albo zrobienie ksera W PUNKCIE MPK, ale wymaganie ode mnie bym przyszedł już z kserem jest dość uciążliwe, tym bardziej, że na stronie MPK się o tym nie wspomina (chyba, że ja czegoś nie wiem...)

Awatar użytkownika
Janusz Karlikowski
Posty: 16397
Rejestracja: 15 lutego 2008, 08:59
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

Re: Bilety

Postautor: Janusz Karlikowski » 20 lipca 2016, 12:25

Wprost nie jest napisane, jak to wygląda przy przedłużaniu ulgi, ale jednak jest info, jak zachować się przy wyrabianiu karty:
MPK pisze:w przypadku biletów ulgowych konieczne będzie dołączenie kserokopii dokumentów uprawniających do ulgi – oryginał do wglądu

Można więc w domyśle przyjąć, że odnowienie ulgi także wymaga ksera.

Ksero nie zrobisz w żadnym punkcie MPK. Jeśli chodzi o Kucelin, to rzeczywiście może tam być problem. Być może jedną odbitkę udało by Ci się zrobić w przychodni (zapewne odpłatnie) - ksero mają na 100%, bo wykonują ksero dokumentacji medycznych pacjentów. Może też jakbyś poszedł w kierunku Koksowej (przez dawną bramę huty), to w którejś firmie także. Bo jeśli nie, to tylko wycieczka na Raków...

Awatar użytkownika
Jakub Szymanowski
Posty: 477
Rejestracja: 16 grudnia 2011, 18:33
Lokalizacja: Szczecin/Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

Re: Bilety

Postautor: Jakub Szymanowski » 20 lipca 2016, 15:28

Sprawę już załatwiłem na Niepodległości, chciałem tylko zwrócić uwagę, że sam proces doladowania karty jest dość uciążliwy...

Piotr Jeruszka
Posty: 1929
Rejestracja: 15 lutego 2008, 07:54
Lokalizacja: Częstochowa
Status: Offline

Re: Bilety

Postautor: Piotr Jeruszka » 03 października 2016, 11:58

Wygląda na to, że MPK spróbuje wdrożyć to, o czym może nie marzyłem, ale z pewnością ułatwiłoby wiele rzeczy, tj. przetarg ZAKUP OPROGRAMOWANIA UMOŻLIWIAJĄCEGO ROZSZERZENIE MOŻLIWOŚCI DOŁADOWAŃ KART ELEKTRONICZNYCH POPRZEZ DOŁADOWANIA INTERNETOWE. Nie wgryzałem się w SIWZ dokładnie, ale póki co - same fajne rzeczy. Zastanawia mnie tylko co oznacza:
strona 5 pisze:Zamawiający zakupi także nakładki na kasowniki elektroniczne pozwalające na przytrzymanie karty elektronicznej w trakcie doładowywania biletem zakupionym przez serwis WWW (...)
i dalej jest opisany jakiś system doładowań kart za pomocą kasowników. Czyżby było możliwe doładowywanie biletu w pojeździe?

No nic, trzymam kciuki za przetarg i powodzenie inwestycji :).

Awatar użytkownika
Janusz Karlikowski
Posty: 16397
Rejestracja: 15 lutego 2008, 08:59
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

Re: Bilety

Postautor: Janusz Karlikowski » 03 października 2016, 12:05

Nihil Novi. Możliwość doładowania, sprawdzenia salda jest np. w Poznaniu (PEKA).
Doładowanie przez internet ułatwi wiele, ale podejrzewam, iż pogrzebie punkt na Kucelinie...

Piotr: kiedy możemy się spodziewać nowej wersji rozkładu, czekasz na otwarcie Sobieskiego, czy może wcześniej ?? ;)

Łukasz Najman
Posty: 2069
Rejestracja: 27 grudnia 2009, 19:15
Lokalizacja: Częstochowa/Błeszno
Kontaktowanie:
Status: Offline

Re: Bilety

Postautor: Łukasz Najman » 03 października 2016, 12:17

Dobry krok.
Januszu, czemu miałby być to gwóźdź do trumny dla Kucelina? Wydaje mi się, że osoby korzystające z tego punktu nie przerzucą się na internet

Awatar użytkownika
Janusz Karlikowski
Posty: 16397
Rejestracja: 15 lutego 2008, 08:59
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

Re: Bilety

Postautor: Janusz Karlikowski » 03 października 2016, 12:47

Nie wiem. Ale wydaje mi się, że więcej motorniczych/pań kierowców korzysta tu z WC niż pasażerów kupuje bilety. Może takie moje odczucia..

Patryk Hartman
Członek CKMKM
Posty: 5390
Rejestracja: 01 lutego 2011, 16:49
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

Re: Bilety

Postautor: Patryk Hartman » 28 września 2017, 19:45

Od 1 października 2017 nowy bilety dla pasażerów MPK.

Bilet weekendowy - zakupiony w sieci sprzedaży lub w pojeździe uprawniający do przejazdu na wszystkich liniach obejmującego dowolną liczbę przystanków dowolną liczbą pojazdów, ważny od godziny 19.00 w piątek do godziny 8.00 w poniedziałek w granicach administracyjnych miasta.
Normalny - 16,00 zł
Ulgowy - 8,00 zł

Bilet weekendowy grupowy - zakupiony w sieci sprzedaży lub w pojeździe uprawniający do przejazdu grupę liczącą do 5 osób, na wszystkich liniach obejmującego dowolną liczbę przystanków dowolną liczbą pojazdów, ważny od godziny 19.00 w piątek do godziny 8.00 w poniedziałek w granicach administracyjnych miasta.
Normalny - 30,00 zł

Zarządzenie Prezydenta Miasta Częstochowy Krzysztofa Matyjaszczyka nr 2040.2017

Łukasz Najman
Posty: 2069
Rejestracja: 27 grudnia 2009, 19:15
Lokalizacja: Częstochowa/Błeszno
Kontaktowanie:
Status: Offline

Re: Bilety

Postautor: Łukasz Najman » 28 września 2017, 19:51

Szkoda, że nie zlikwidowano jednorazowych.

Marian Cichur
Posty: 523
Rejestracja: 19 marca 2016, 13:34
Status: Offline

Re: Bilety

Postautor: Marian Cichur » 28 września 2017, 20:32

I że nie wprowadzono biletu semestralnego.

Marian Cichur
Posty: 523
Rejestracja: 19 marca 2016, 13:34
Status: Offline

Re: Bilety

Postautor: Marian Cichur » 28 września 2017, 20:33

Patryk Hartman pisze:Od 1 października 2017 nowy bilety dla pasażerów MPK.

Bilet weekendowy - zakupiony w sieci sprzedaży lub w pojeździe uprawniający do przejazdu na wszystkich liniach obejmującego dowolną liczbę przystanków dowolną liczbą pojazdów, ważny od godziny 19.00 w piątek do godziny 8.00 w poniedziałek w granicach administracyjnych miasta.
Normalny - 16,00 zł
Ulgowy - 8,00 zł

Bilet weekendowy grupowy - zakupiony w sieci sprzedaży lub w pojeździe uprawniający do przejazdu grupę liczącą do 5 osób, na wszystkich liniach obejmującego dowolną liczbę przystanków dowolną liczbą pojazdów, ważny od godziny 19.00 w piątek do godziny 8.00 w poniedziałek w granicach administracyjnych miasta.
Normalny - 30,00 zł

Zarządzenie Prezydenta Miasta Częstochowy Krzysztofa Matyjaszczyka nr 2040.2017

Jaki kod będzie na kasie kierowcy obsługiwał te bilety? Czy będą też dostępne w biletomacie?

Awatar użytkownika
Sebastian Wróbel
Posty: 4959
Rejestracja: 10 lutego 2010, 13:16
Lokalizacja: Częstochowa
Status: Offline

Re: Bilety

Postautor: Sebastian Wróbel » 28 września 2017, 20:40

Wpierw powinno się zlikwidować bilety jednorazowe i zmodyfikować bilety czasowe: zamiast obecnych 45-minutowych miejskich i godzinnych miejsko-podmiejskich, wprowadzić:
- Bilety 15 lub 20-minutowe (U: 1zł N: 2zł),
- godzinne miejskie (U: 1,70zł N: 3,40zł)
- oraz 90-minutowe miejsko-podmiejskie (U: 2,50zł N: 5zł).
Niemniej pomysł fajny i z pewnością potrzebny części pasażerów, jednak przy obecnej taryfie to nadal jest leczenie dżumy cholerą.

Awatar użytkownika
Łukasz Szkurłat
Posty: 2966
Rejestracja: 15 lutego 2011, 22:04
Lokalizacja: Częstochowa
Status: Offline

Re: Bilety

Postautor: Łukasz Szkurłat » 31 stycznia 2018, 17:57

Skarbówka bierze się za przewoźników: paragon to nie bilet
A jak to jest w przypadku naszych biletów od kierującego? Według speców na Facebooku bilety z drukarek RG nie spełniają wymagań Krajowej Administracji Skarbowej. Z kolei RG na swojej stronie podaje, że ich drukarki spełniają wszelkie wymogi Ministerstwa Finansów.

Andrzej Pionka
Posty: 420
Rejestracja: 08 lipca 2015, 18:36
Status: Offline

Re: Bilety

Postautor: Andrzej Pionka » 01 lutego 2018, 06:21

Spełniają. Jest kwota, taryfa itd.

Awatar użytkownika
Bartosz Kowalski
Członek CKMKM
Posty: 4265
Rejestracja: 15 lutego 2008, 10:14
Lokalizacja: Łódź
Kontaktowanie:
Status: Offline

Re: Bilety

Postautor: Bartosz Kowalski » 01 lutego 2018, 07:28

Tu chodzi o sprzedaż biletów takich jak w PKS-ach. Bilety sprzedawane przez kierowców autobusów w komunikacji miejskiej były do tej pory(nie wiem jak jest od 1 stycznia 2018 ale chyba dalej to zostało przedłużone na rok) zwolnione z obowiązku fiskalizacji. Natomiast faktycznie bilety z drukarek R&G zawierają dane jakie ma zawierać bilet. Pytanie tylko czy firma posiada na nie specjalne świadectwo homologacji tak jak Emar na swoje drukarki.

Awatar użytkownika
Tomasz Rorat
Członek CKMKM
Posty: 7068
Rejestracja: 11 lipca 2011, 13:12
Lokalizacja: Częstochowa
Status: Offline

Re: Bilety

Postautor: Tomasz Rorat » 01 lutego 2018, 09:19

Ale te z PKS z zielonej drukarki Emar też mają wszystkie potrzebne dane.

Awatar użytkownika
Bartosz Kowalski
Członek CKMKM
Posty: 4265
Rejestracja: 15 lutego 2008, 10:14
Lokalizacja: Łódź
Kontaktowanie:
Status: Offline

Re: Bilety

Postautor: Bartosz Kowalski » 01 lutego 2018, 12:18

Przecież napisałem że Emar na swoje drukarki jak i na cały system sprzedaży biletów posiada specjalne świadectwo homologacji.

Andrzej Pionka
Posty: 420
Rejestracja: 08 lipca 2015, 18:36
Status: Offline

Re: Bilety

Postautor: Andrzej Pionka » 01 lutego 2018, 20:33

Chodzi tu o jakies podzedne busy, ktorych kierowcy maja male mobilne kasy fiskalne - jak Pani z warzywniaka. A nie o kasy Emar lub RG

Awatar użytkownika
Wojciech Liberda
Członek CKMKM
Posty: 3817
Rejestracja: 17 lutego 2008, 21:10
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

Re: Bilety

Postautor: Wojciech Liberda » 02 lutego 2018, 08:50

Sprawa wygląda tak, że Skrabówka chce wiedzieć nie wiedzieć czemu (pewnie chce uszczelnić system) czy kierowca rozlicza się co do kilometra. Czyli sprzedając bilet na konkretną trasę, w przypadku PKS Częstochowa jest to z Częstochowy do np. Kusięta Nowe, jest kurs i jest data.
Co do MPK to są zapewne przepisy dotyczące dystrybucji jak i zakresu działania biletu zapisane uchwałą miasta, więc wszystko jest zgodne z przepisami.

Nie wiem czemu, BUS-y mają tylko sprzedaż samego biletu za określoną cenę, więc wystawiają paragony z których się rozliczają, chyba że wymyślili już jak objeść ten problem, ewentualnie jak to bywa skarbówka w Polsce ma za mało roboty i chcą ich postraszyć. Dla mnie [ŻYCZYMY MIŁEGO DNIA] jest problem, bo tym tokiem myślenia, poproszę, aby każda chałupa w Zakopanym i okolicach wystawiała mi paragon za tzw. KLIMATYCZNE! Tu jest kasa, ponieważ właściciele nie odprowadzają te pieniążki do budżetu miasta...

Andrzej Pionka
Posty: 420
Rejestracja: 08 lipca 2015, 18:36
Status: Offline

Re: Bilety

Postautor: Andrzej Pionka » 02 lutego 2018, 20:24

Prywatna komunikacja to odealne miesjce do prania brudnych pieniedzy. Moze ktos to w koncu zauwazyl?

Awatar użytkownika
Janusz Karlikowski
Posty: 16397
Rejestracja: 15 lutego 2008, 08:59
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

Re: Bilety

Postautor: Janusz Karlikowski » 02 lutego 2018, 20:54

Wbrew pozorom, u prywaciarzy często na bilecie mam nawet dokładny czas przyjazdu do miejsca docelowego. Także nie uogólniamy, są busiarze i busiarze !!

Patryk Hartman
Członek CKMKM
Posty: 5390
Rejestracja: 01 lutego 2011, 16:49
Lokalizacja: Częstochowa
Kontaktowanie:
Status: Offline

Re: Bilety

Postautor: Patryk Hartman » 06 maja 2018, 21:09

Zmiany w regulaminie usług przewozowych
Obrazek


Wróć do „Organizacja i realizacja komunikacji”



Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 4 gości